Har sett på mange E39(5-serien du viser til) i forbindelse med at kamerater skal kjøpe ny bil. Selv er jeg av typen som kjører gammelt og gjennomprøvd, som er lett å skru på å holde gående(idag en MB 300Diesel uten turbo
) som 17 års bil hadde jeg en 1976 6-serie. Jeg skrur en del på grunn av denne interessen, men det er normalt vedlikehold.
E39 biler i den prisklassen du ser i, er ganske vanskelig.. De aller fleste bilen har et eller annet snuskete ved seg, eller så er de voldsomt rustne eller at skjermer og panser etc. ikke passer(bulka..). Alle jeg har prøvd har hatt mangler, en 520D hadde store problemer med drag, den gikk såvidt i 1. og 2. gir opp de verste bakkene og sakket farten, en 525TDS var senket og tøff og se på, men den var tydelig bulka tidligere og ledningsnett var tuklet med, så var det 2-3 til både 530D/DAT og 525D/DAT(rust, rust, rust).
Så dukker det opp en 530DAT med masse utstyr en dag for 45 000, 40 000,- billigere enn hva kameraten min ønsket å gi.. Dro og så på den, fulgt alle servicer, ryddig eierskap og historikk. Det var kun et casterstag som måtte byttes. Rustmessig var den veldig bra, litt bobler på bakluke..
Bilen var helt kanon, og han kjører 25 mil om dagen, og det gjorde han inntil nylig, bilen endte sine dager med knust front i en kjedekollisjon på E6.
Mitt råd er å være kritisk men samtidig åpen for både billig å "dyrt". Har inntrykk av at de som annonserer for rundt 80-90 000,- tror de sitter på noe veldig strøkent, som egentlig bare er noe søppel. Så har du de som priser for å bli kvitt bilen raskt. til en pris på 40 000,- kan du akseptere litt arbeid, finner du en til rett under 100 000,- skal du forvente at ting er på stell, og vær kritisk til annonsebilder og studèr nøye.. Jeg gidder ikke engang se ordentlig på bilene i denne prisklassen dersom annonsen ikke er bra..
Når det gjelder hva jeg ville valgt er det helt klart en E39, gjerne 528IA eller 530DA. Dette fordi 520i og 520D føles tungpustet, de bruker også store mengder med bensin...
Unngå stasjonsvogner med luftfjøring bak(dyrt) og se etter rust på bakluke osv osv osv.