Du kan jo håpe, men det viktige ordet her er "om". Sjekk hvordan nybilprisene på Leaf og småtassene har utviklet seg. Hvis fabrikken kutter prisene kraftig på nye biler, er det jo klart at bruktbilprisene må ned enda fortere. Derimot har Tesla skrudd opp nybilprisen i flere steg, og bruktbilprisen på min bil er sannsynligvis fortsatt høyere enn hva jeg betalte for den i fjor sommer.Blir artige biler på bruktmarkedet om noen år om man får samme prisfallet på Tesla som på trillingene og tildels Leaf, 50% på tre år.
Eller har familie....Hvis man kjøper bil etter hvordan det er å sitte i baksetet er man vel enten konge, statsminister eller idiot 8)
Sådan taler en ungkar! Er stadig like imponert over kompiser som kjøper BMW 3 serie, og som svarer på manglende plass i baksetet at "der skal ikke jeg sitte så jeg gir nå fan!" Skal man kjøpe en bil der det kun er mulig å sitte bekvemt i forsetene kan man da kjøpe en to seter sportsbil og "ta den helt ut" hvis det er slik at "kjøreglede" er alfa og omega. Alternativet er å kjøpe en bil på grønne skilt! En bil der man må amputere beina overfor knærne for å få plass i baksetet er egentlig helt verdiløs!Hvis man kjøper bil etter hvordan det er å sitte i baksetet er man vel enten konge, statsminister eller idiot 8)
Naf er passe standard med eller uten batteri eller?Flatbed og Nafmedlemskap med fri veihjelp kanskje.....?
Det anbefales ikke å sette seg i den situasjonen. Du trenger en bilberger. Det er heller ingen grunn til å kjøre tomt for strøm, like lite som det er smart å kjøre tomt for diesel midt på Finnmarksvidda.hva skjer når (ikke hvis) en går tom for strøm midt i gokk? Ikke bare å tusle avgårde med femlitern heller?
Eller man har utviklet empati for andre mennesker rundt seg. Alt etter som.Hvis man kjøper bil etter hvordan det er å sitte i baksetet er man vel enten konge, statsminister eller idiot 8)
Du har nok et poeng der, det meste tenderer jo til å bli mindre og billigere (om man glemmer haifi et lite øyeblikk) men det vil jo forsåvidt være en ikke ubetydelig kostnad man kanskje bør iberegne ved et bruktkjøp. Nå er det vel 8 år garanti på batteriet om jeg ikke husker mye feil, så man er vel relativt safe så langt. Nå leter jeg for øyeblikket etter en gammel Willy's og kunne ikke vært mindre kompatibel, men Tesla appelerer i det minste til sanseapparatet, der har konkurrentene definitivt noe å lære.Det vet vi ikke. Skal du kjøpe en ny batteripakke i dag koster den $30000, men du kan også forhåndsbestille en ny batteripakke nå for leveranse om 10 år til $12000. Batterier har hatt en "data-aktig" prisutvikling i de senere årene. Det eneste vi vet ganske sikkert er at et nytt batteri om 8-10 år vil ha høyere kapasitet og koste mindre enn hva det gjør i dag. Kanskje mye høyere og mye mindre, men det vil vi finne ut etterhvert. Batterikapasitet pr krone øker med ca 10-15 % pr år. Fortsetter det sånn vil en 85 kWh batteripakke koste et sted mellom $6000 og $10500 om 10 år. Eller du kan bla opp de samme $30000 og få en batteripakke med 220-340 kWh kapasitet. Det tilsvarer en rekkevidde på 1100 - 1700 km, mer enn en full dieseltank på de fleste fossilbiler. Jeg tror at det er en nokså shitty deal å betale $12000 nå for en 85 kWh batteripakke levert når den engang må byttes.Når batteriet har nådd sitt livs høst på en slik ipod, hva koster da en ny pakke?
Heldigvis er det et antall deltakere i kommentarfeltet på an.no som skjønner at sivilingeniøren skyter seg selv i foten med sine rare argumenter.Her er flere synspunkter i media.
"Premieringen av disse miljøverstingene bør umiddelbart stoppes" - AN
Jeg får såpass GM-aversjon av den reklamen at jeg knapt ville leid en Opel Corsa, engang. "Driven, hard working believers", my ass. Ikke så rent lite oppfinnsomt fra et selskap som for bare noen år siden måtte reddes fra konkurs med $13 mrd. av skattebetalerenes penger.Cadillac lager en "homage til kapitalismen" der de bruker en skuespiller som skal være en vellykket kapitalist:
...
Jeg velger å tro at det er karma.
Den lokale lydforurensningen fra Teslaer med både 19" eller 21" dekk langt fra en miljøgevinst for oss som oppholder oss på fortauet. Vi som ikke kjører bil, men heller går eller sykler. Heller litt lit eksos, en den overdrevende og sjenerende dekkstøyen. Forskjellen er dramatisk sammenlignet med vanlig biler, selv når motorlyden er inkludert.CO2 regnskap er EN ting, men skyen med dieseleksos tynnes kraftig ut jo flere som kjører elbil. Den LOKALE miljøgevinsten kan ingen benekte.
Jeg har også litt vanskelig for å forstå at en bil på 2,2 tonn med piggdekk på bar asfalt er spesielt miljøvennlig, med alt det fokus man har på lokal forurensing og støvplagen i store byer. Det virker som om alle Tesla her i Trondheim har piggdekk, og vi har vel ikke sett snø siden i november.
NAF tar bilen på planet og transporterer den til et sted man kan lade. Ikke noe problem.Naf er passe standard med eller uten batteri eller?Flatbed og Nafmedlemskap med fri veihjelp kanskje.....?
Spørsmålet er seriøst. Hva gjør man med en dau elektrisk bil i midle of nowhere? Finnes det rescuekits, eller er man overlatt til banjobefolkningen i det fjerne.
Det var vel enkelt. Ja, NAF tar bilen på planet, men med en bensinbil kjører man til nærmeste bensinstasjon, fyller tanken og kjører videre. Med en elbil kjøres man til et sted der man kan lade, og så blir man stående og vente en stund.NAF tar bilen på planet og transporterer den til et sted man kan lade. Ikke noe problem.Naf er passe standard med eller uten batteri eller?Flatbed og Nafmedlemskap med fri veihjelp kanskje.....?
Spørsmålet er seriøst. Hva gjør man med en dau elektrisk bil i midle of nowhere? Finnes det rescuekits, eller er man overlatt til banjobefolkningen i det fjerne.
Du sier det er seriøst, men som med biler som bruker vanlig drivstoff sørger man normalt sett for at man ikke kommer i den situasjonen. Man kjører vel ikke en bensinbil med 6 liter igjen på tanken ut i "midle of nowhere" heller.
Hvis du har for vane å kjøre bensinbilen din tom, så er nok hverken Diesel eller El biler noe for deg.Det var vel enkelt. Ja, NAF tar bilen på planet, men med en bensinbil kjører man til nærmeste bensinstasjon, fyller tanken og kjører videre. Med en elbil kjøres man til et sted der man kan lade, og så blir man stående og vente en stund.NAF tar bilen på planet og transporterer den til et sted man kan lade. Ikke noe problem.Naf er passe standard med eller uten batteri eller?Flatbed og Nafmedlemskap med fri veihjelp kanskje.....?
Spørsmålet er seriøst. Hva gjør man med en dau elektrisk bil i midle of nowhere? Finnes det rescuekits, eller er man overlatt til banjobefolkningen i det fjerne.
Du sier det er seriøst, men som med biler som bruker vanlig drivstoff sørger man normalt sett for at man ikke kommer i den situasjonen. Man kjører vel ikke en bensinbil med 6 liter igjen på tanken ut i "midle of nowhere" heller.
Ta deg en tur på Mosseveien i rushen om morran. For ett år siden var Leaf den vanligste bilen. De siste 6 månedene har det vært flest Teslaer.Teslatettheten er i ferd med å nå nye høyder - var en tur på Ekeberg (for uinnvidde - populært friluftsområde i Oslo) i går, på en parkeringsplass med ca. 100 biler sto det intet mindre enn fem - 5 stykker! 3 sorte (?) en grå og en hvit. Gjør seg absolutt best i hvit. Den hvite var åpenbart i familieeie, det satt tre kjekke små barn fastspent i det romslige baksetet!
^
Faktisk så stjal ikke din onkel strøm. Denne koblingen var lovlig og lå inne i strømregningen som et fast beløp.
Nå er det ikke lov. Ble litt mye gnistregn noen ganger. Men Onkel er iallefall frikjent.Jøss, var det vanlig? Er vel ikke sånn lenger nå.
^
Faktisk så stjal ikke din onkel strøm. Denne koblingen var lovlig og lå inne i strømregningen som et fast beløp.
Snart slipper de og bruke blinklys også, slik alle Audi- & BMWeierer har gjort i mange år for å redusere forbruket og øke miljøet
Problemet oppsto npår du blingsa på hvor trafoen sto, og tok ned litt for mye guffe...Nå er det ikke lov. Ble litt mye gnistregn noen ganger. Men Onkel er iallefall frikjent.Jøss, var det vanlig? Er vel ikke sånn lenger nå.
^
Faktisk så stjal ikke din onkel strøm. Denne koblingen var lovlig og lå inne i strømregningen som et fast beløp.