ChrisAndre
Hi-Fi freak
Hvilke avvik har Rega? Ellert, hvilken hastighet har Rega på tallerkenen? For meg er slike tall viktige, fordi det er hørbart.
Tallene du opererer med her er ikke reelle, nesten alle klarer høre disse forskjellene! Forskjellene er f.eks mye tydeligere og lettere å oppfatte enn forskjeller ml. diverse transistorforsterkere. Lakmustest kan være albumet Nightfly med Donald Fagen. Her vil de fleste med belte/rem drev måtte se at på parametre som timing og attack er spotify/wimp/cd bedre, men de med ett kvalitets DD verk ikke vil skjønne spm. engang (ok helt med vilje satt litt på spissen for illustrasjonens skyld)Hvor mange klarer å høre om en spiller har reim eller direktedrift,
om det er 0,0001 i toleranseavik eller en null fra eller til?
Forutsatt at de er fornuftig konstruert.
Løses enkelt med å fjerne hele strømforsyningen under tallerkenen, og koble til ekstern PSU og ny regulator. Problemet er altså ikke DD-motoren men at intern PSU forstyrrer. Min strømforsyning står nå 1,2 meter fra platespilleren.Mener å huske å ha lest at i noen tilfeller kunne DD være et problem i kombinasjon med brumfølsomme MC-pickups. En annen ting var at til tross for supre verdier m.h.t. hastighetsavvik m.m., så kunne det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt DD-systemene maktet samme "glatthet" i gangen som f.eks en remdrevet spiller med tung tallerken. Dette pga. at motorens poler i teorien kunne resultere i en form for "kagging".
Mulig det ligger noe her. I alle fall fikk det meg til å velge reimdrift i form av Thorens/Linn LP12, som jeg har blitt godt fornøyd med.
Har hatt Rega P25 inntil nylig,kunne høre når arm med PU nærmet sæ motor,det gjør æ ikkje med min Technics SP25,der e det tyst. Dette med samme arm og PU;AT33EV. Og hastigheta e dønn stabil,ikkje sammenligbart med mine tidligere spillere,Systemdek II,ProJect2.9,Rega P3-24 og P25. SP25 e på mange måte studio/radio-utgaven av SL1210mk2Løses enkelt med å fjerne hele strømforsyningen under tallerkenen, og koble til ekstern PSU og ny regulator. Problemet er altså ikke DD-motoren men at intern PSU forstyrrer. Min strømforsyning står nå 1,2 meter fra platespilleren.Mener å huske å ha lest at i noen tilfeller kunne DD være et problem i kombinasjon med brumfølsomme MC-pickups. En annen ting var at til tross for supre verdier m.h.t. hastighetsavvik m.m., så kunne det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt DD-systemene maktet samme "glatthet" i gangen som f.eks en remdrevet spiller med tung tallerken. Dette pga. at motorens poler i teorien kunne resultere i en form for "kagging".
Mulig det ligger noe her. I alle fall fikk det meg til å velge reimdrift i form av Thorens/Linn LP12, som jeg har blitt godt fornøyd med.
Technics SL-1210mk2, JR Trans Rotor ZET-1 og Linn LP12 er mine favoritter
For å si det sånn. På et forum jeg leste om flere som både hadde topp rigga Linn LP12 og topp rigga Technics SL-1210. De fleste skrev at de ofte foretrakk Technics. Det sier litt. Fordelen var Technics sin utrolige stabile motor, noe Linn ofte slet med selv med oppgraderinger. Skrev disse personene som eide begge spillerne. Det sier litt om kvalitetene til en DD spiller...
Du hører ikke nødvendigvis avvikene sånn ved rett fram spilling, det gjør ikke jeg heller. Men allikevel om du sammenligner med andre kilder så kan du oppleve forskjellene, og når dette slår ut til andre kilders fordel - vel da er gangstabiliteten en "hovedmistenkt". Ellers er det klart at mange ulike konstruksjonsprinsipp gir fornøyde eiere, men fremdeles er det sånn at du får si en seks til syv meget gode DD spillere for prisen av en f.eks tw acoustic raven og sikkert en fire fem gode DD for en rp 8 fra rega.. I det perspektivet er ikke alder på spiller(ne) så mye å bekymre seg for hellerJeg klarer ikke å høre hastighetsavik på de dyrere spillerne med reim av de jeg har hørt.
Eks Lp12 og nyerer Rega med ekstern psu.
Litt rart i grunn at mange er veldig opptatt av målinger på platespillere men har gjerne rørforsterkere som ikke er i nærheten av transistor på papiret.
Hvor mange klarer å høre om en spiller har reim eller direktedrift,
om det er 0,0001 i toleranseavik eller en null fra eller til?
Forutsatt at de er fornuftig konstruert.
Tallene du opererer med her er ikke reelle, nesten alle klarer høre disse forskjellene! Forskjellene er f.eks mye tydeligere og lettere å oppfatte enn forskjeller ml. diverse transistorforsterkere. Lakmustest kan være albumet Nightfly med Donald Fagen. Her vil de fleste med belte/rem drev måtte se at på parametre som timing og attack er spotify/wimp/cd bedre, men de med ett kvalitets DD verk ikke vil skjønne spm. engang (ok helt med vilje satt litt på spissen for illustrasjonens skyld)
Ja, her tar man seg tid til å svare deg saklig, men da er det ingen respons tilbake?Jeg skal forsøke å svare deg. Du lurer på hvorfor det ikke går an å serieprodusere en høykvalitets DD-motor til platespillere i dag, slik Matsushita klarte med sin Quartz justerte DD. Selvsagt går det!^^^ Jeg klarer faktisk ikke å se disse "realitetene" eller på egenhånd sette meg inn i den historikk som skal tilsi og underbygge at en produsent i dag ikke skulle- og burde kunne......dersom...., så her har jeg nok behov for behørlig hjelp og rettledning.
Men, det er nok en enklere utvei å bøye seg i støvet for de her på HFS - som tilsynelatende er i besittelse av "alle" svarene - og ikke stiller mange reflekterende spm.
Matsushita startet produksjonen av sin SL1200 i 1972 og siste spiller gikk ut 2010. De solgte ett sted mellom 3-4 millioner Technics 1200-serien. På det meste solgte og produserte de tusenvis av spillere i måneden. Og pga en enorm etterspørsel klarte Matsushita å serieprodusere motoren med å holde kostnadene nede, samtidig som kvaliteten var svært høy. For de utviklet high end platespillere også, og brukte penger og kunnskap nedover i rekkene. Spin off...
Det klarer man kun med høye salgstall. Dette var og en tid da platespillere ikke var et nisje-produkt for spesielt interesserte (som i dag). Technics SL1200 var aldri tenkt som noen DJ-spiller heller, men et rimeligere alternativ til deres dyre modeller. En vanlig hjemme-hifi platespiller i øvre budsjettklassen var det. Det viste seg at 1200-serien var ekstrem stabil, holdbar, låt bra og tålte en masse juling. Derfor ble den adoptert av verdens DJ-er, men også av radiostasjoner verden over påkoblet en Denon DL-103 pick up som alle kjenner godt. I dag ser vi hvordan nye DJ-platespillere er direkte kopier av 1210-serien, men hvor absolutt INGEN kan måle seg med en originalen hva gjelder kvalitet på motor eller lydkvalitet. En SL1210mk2 varer gjerne livet ut, og det er det svært få platespillere i dag som gjør. JR TRans Rotor er et annet merke jeg vet er ekstremt holdbart, og har kvalitet gjennom hele produksjonen med også i kvalitetssikringen.
Produksjonsutstyret som Matsushita brukte til sine nokså kostbare DD-motorer er nok forlengst støvet ned og spredd over alle hauger. Dermed må det re-investeres i veldig nytt og dyrt produksjonsutstyr for å lage en high end DD-motor. Dernest skal man ha arbeidskraft som duger (ikke kinesere fra gata) og ikke minst kvalitetssikring; slik japanerne er kjente for (eksempelvis Pioneer Kuro). Så skal man konkurrere på et marked som ikke lengre kun består av LP og spolebånd. Nå er jeg ingen forretningsmann, men jeg skjønner at en slik platespiller vil bli ekstrem dyr i dag. Motorer som lages til beltedrevne platespillere trenger ikke "finnes opp" på nytt. Det er kun en motor som skal drive en rem, og det blir på en helt annen måte enn hvordan en Quartz DD-motor opererer.
Jeg besitter absolutt ikke alle svarene, men mye av kunnskapen jeg har tilegnet meg; har jeg lest meg til. Og det var vel nettopp det noen her anbefalte også deg å gjøre. Informasjonen ligger der ute i cyber space. Så isteden for å dra et stort ironisk sukk om at forumdeltakerne her inne sitter på alle svarene, så kunne du med litt research funnet svaret du var ute etter, ptb….
Og for å gjøre det litt enklere:
? DJResource ? DJ Topics ? Technics SL-series Direct Drive Principle
sl1200 series
RA: Industry standards: Technics SL-1200
Jeg nevner her Technics sin DD-motor, da det er kanskje den som er mest kjent og som fortsatt er i godt driv på hifi og hiend spillere i dag.
Vis vedlegget 252997 Vis vedlegget 252998
Først stiller du spørsmål som er off topic. Når enkelte velger å ikke svare, sukker du. Når noen svarer på det du spør om, så responderer du ikke. Når jeg gjør deg oppmerksom på at jeg har forsøkt saklig å svare på det du spør om, slenger du litt spydig tilbake om at du ikke trodde du måtte være tilgjengelig 24/7 på sentralen. Så ergrer du deg litt for at tråden har sporet av ift det trådstarter etterlyser; noe og du også har bidratt til. Og sist men ikke minst; så svarer og nærmest konkluderer du på ditt eget spørsmål du etterlyste et svar på tidligere!?@ChrisAndre - Det er mulig jeg har missforstått, men jeg har ikke oppfattet at det er noe krav til å være tilgjengelig for respons/kommentar i en tråd man deltar i på HFS 24/7 ?
Egentlig så synes jeg denne tråden forlengst har sklidd helt ut mot et tema som er "far out" i forhold til trådstarters spm. Men - ok, en kort respons:
Enkelte ganger er det relativt godt å ta noen hjertens ironisk sukk her på HFS - og det er på ingen måte rettet mot noen direkte, men rent generelt.
I ditt innlegg så er det vel ingenting som direkte motsier mitt "enkle" ressonement - du skriver det jo selv - sitat: Selvsagt går det!
Utover det så skriver du noen kommentarer til- og antakelser om at det sikkert vil kunne være vanskelig og dyrt.
Ja, noen utfordringer vil det være naturlig at man står ovenfor, men generelt sett har man høyere kompetanse i dag enn på 70-tallet. I tillegg har man bedre forutsetninger for utvikling av produksjonsmateriell med høyere/bedre toleranser i dag osv...
Å re-utvikle eller tildels kopiere slike motorløsninger med minst like god kvalitet vil jeg tro er en langt fra uoverkommelig oppgave. I korte trekk dreier det seg om riktig materialvalg, riktig spesifikajon, riktige mål og riktige toleranser.
Evnen er nok i aller høyeste grad tilstede - også for produksjon i et lavkostland i Østen.
Edit: Å eksemplifisere med kinesere fra gata er vel ikke spesielt konstruktiv kommentar.
Jeg skal holde meg langt unna å antyde noe om hva det ville koste å sette opp en slik produksjonslinje, og ikke minst foreta noen form for lønnsomhetsanalyse av et slikt prosjekt. Potensielt volum er det jo også vanskelig å si noe konkret om. Selvom vinylinteressen er (fortsatt) stigende, så er det nok langt, langt igjen til de volumene man hadde på 70- og tildels 80-tallet.
Men - de aller fleste er jo enige om at stabil gange er de av de (den) viktigste faktor i et vinylrigg, og således burde en DD-spiller ha et godt markedspotensiale. Produksjonsvolum vil jo i aller høyeste grad også påvirkes av hvor langt ned i prissegmentene man ville tilby det - akkurat slik som på 70-tallet.
Ja, det vil nok koste mer å utruste et drivverk med DD-motor og strømforsyning/styring enn en reimdrevet motor m/strømforsyning og styring. Men, så kan man jo se bort fra en del kostnader relatert til utvikling av- og produksjon av de ulike løsninger reimdrift spillere har i dag for å motvirke hastighetsavvik.
hva med min feickert ? feickert generellt ?Grumpy at du ikke har fått dette med deg før er ikke mitt ansvar Det ligger en spiller til den nette sum av 49tusen og noenkroner på børsen nå tw acoustic raven, for å ta det ferskeste eksempelet.. har du sett tall for wow og flutter el. annet (speed accuracy) på denne? De oppgir ikke det i annonsen.. og om tallene finnes så gå inn f.eks på vinyl engine eller the vintage knob og du vil finne at sannsynligvis alle dd spillerne både oppgir tallene og at tallene er bedre fra mellomklasse og oppover ihvertfall - tok du an no?