Platespiller, hvilken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvilke avvik har Rega? Ellert, hvilken hastighet har Rega på tallerkenen? For meg er slike tall viktige, fordi det er hørbart.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hvor mange klarer å høre om en spiller har reim eller direktedrift,
    om det er 0,0001 i toleranseavik eller en null fra eller til?
    Forutsatt at de er fornuftig konstruert.
    Tallene du opererer med her er ikke reelle, nesten alle klarer høre disse forskjellene! Forskjellene er f.eks mye tydeligere og lettere å oppfatte enn forskjeller ml. diverse transistorforsterkere. Lakmustest kan være albumet Nightfly med Donald Fagen. Her vil de fleste med belte/rem drev måtte se at på parametre som timing og attack er spotify/wimp/cd bedre, men de med ett kvalitets DD verk ikke vil skjønne spm. engang :) (ok helt med vilje satt litt på spissen for illustrasjonens skyld)
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Mener å huske å ha lest at i noen tilfeller kunne DD være et problem i kombinasjon med brumfølsomme MC-pickups. En annen ting var at til tross for supre verdier m.h.t. hastighetsavvik m.m., så kunne det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt DD-systemene maktet samme "glatthet" i gangen som f.eks en remdrevet spiller med tung tallerken. Dette pga. at motorens poler i teorien kunne resultere i en form for "kagging".

    Mulig det ligger noe her. I alle fall fikk det meg til å velge reimdrift i form av Thorens/Linn LP12, som jeg har blitt godt fornøyd med.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg klarer ikke å høre hastighetsavik på de dyrere spillerne med reim av de jeg har hørt.
    Eks Lp12 og nyerer Rega med ekstern psu.
    Litt rart i grunn at mange er veldig opptatt av målinger på platespillere men har gjerne rørforsterkere som ikke er i nærheten av transistor på papiret.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    cogging var ett problem som ble tatt alvorlig og nærmest eliminert ihvertfall i topp og mellomklasse spillere fra tror jeg alle merker, i det de produserte etter ca 75-76.. ellers kjenner jeg igjen argumentene fra folk uten gode hensikter; les, engelsk hifi presse. De hadde jo sin misjon f.eks lp 12 :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mener å huske å ha lest at i noen tilfeller kunne DD være et problem i kombinasjon med brumfølsomme MC-pickups. En annen ting var at til tross for supre verdier m.h.t. hastighetsavvik m.m., så kunne det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt DD-systemene maktet samme "glatthet" i gangen som f.eks en remdrevet spiller med tung tallerken. Dette pga. at motorens poler i teorien kunne resultere i en form for "kagging".

    Mulig det ligger noe her. I alle fall fikk det meg til å velge reimdrift i form av Thorens/Linn LP12, som jeg har blitt godt fornøyd med.
    Løses enkelt med å fjerne hele strømforsyningen under tallerkenen, og koble til ekstern PSU og ny regulator. Problemet er altså ikke DD-motoren men at intern PSU forstyrrer. Min strømforsyning står nå 1,2 meter fra platespilleren.

    Technics SL-1210mk2, JR Trans Rotor ZET-1 og Linn LP12 er mine favoritter :)

    For å si det sånn. På et forum jeg leste om flere som både hadde topp rigga Linn LP12 og topp rigga Technics SL-1210. De fleste skrev at de ofte foretrakk Technics. Det sier litt. Fordelen var Technics sin utrolige stabile motor, noe Linn ofte slet med selv med oppgraderinger. Skrev disse personene som eide begge spillerne. Det sier litt om kvalitetene til en DD spiller...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har for så vidt prøvd DD også. For noen få år siden kjøpte jeg en ny Technics 1210 Mk5 (eller noe sånt). Dels fordi jeg liker designet og fordi spilleren går for å være meget god. Ble kombinert med en Denon DL103R. Hadde egentlig ingenting å utsette på denne spilleren. På mange måter var den overlegen min gamle Thorens TD126 MkIII med Sumiko MMT og samme DL103R, bl.a m.h.t. betjening og hurtig start/stopp. Lydmessig foretrakk jeg likevel Thorens, uten at jeg helt kunne sette fingeren på hvorfor. Kanskje var det bare en vanesak. Min LP-12 med Jelco SA750D og DVxx2MkII er nok enda noen hakk bedre enn min Thorens, så her ville Technics'en slitt enda mer med å holde følge. Derfor; kanskje "misjoneringen" for LP-12 på mange måter var berettiget, selv om jeg til en viss grad kan være enig med deg i at engelsk hifi presse ofte kunne ha sine svin på skogen.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Mener å huske å ha lest at i noen tilfeller kunne DD være et problem i kombinasjon med brumfølsomme MC-pickups. En annen ting var at til tross for supre verdier m.h.t. hastighetsavvik m.m., så kunne det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt DD-systemene maktet samme "glatthet" i gangen som f.eks en remdrevet spiller med tung tallerken. Dette pga. at motorens poler i teorien kunne resultere i en form for "kagging".

    Mulig det ligger noe her. I alle fall fikk det meg til å velge reimdrift i form av Thorens/Linn LP12, som jeg har blitt godt fornøyd med.
    Løses enkelt med å fjerne hele strømforsyningen under tallerkenen, og koble til ekstern PSU og ny regulator. Problemet er altså ikke DD-motoren men at intern PSU forstyrrer. Min strømforsyning står nå 1,2 meter fra platespilleren.

    Technics SL-1210mk2, JR Trans Rotor ZET-1 og Linn LP12 er mine favoritter :)

    For å si det sånn. På et forum jeg leste om flere som både hadde topp rigga Linn LP12 og topp rigga Technics SL-1210. De fleste skrev at de ofte foretrakk Technics. Det sier litt. Fordelen var Technics sin utrolige stabile motor, noe Linn ofte slet med selv med oppgraderinger. Skrev disse personene som eide begge spillerne. Det sier litt om kvalitetene til en DD spiller...
    Har hatt Rega P25 inntil nylig,kunne høre når arm med PU nærmet sæ motor,det gjør æ ikkje med min Technics SP25,der e det tyst. Dette med samme arm og PU;AT33EV. Og hastigheta e dønn stabil,ikkje sammenligbart med mine tidligere spillere,Systemdek II,ProJect2.9,Rega P3-24 og P25. SP25 e på mange måte studio/radio-utgaven av SL1210mk2

    WP_20140322_007.jpg
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg klarer ikke å høre hastighetsavik på de dyrere spillerne med reim av de jeg har hørt.
    Eks Lp12 og nyerer Rega med ekstern psu.
    Litt rart i grunn at mange er veldig opptatt av målinger på platespillere men har gjerne rørforsterkere som ikke er i nærheten av transistor på papiret.
    Du hører ikke nødvendigvis avvikene sånn ved rett fram spilling, det gjør ikke jeg heller. Men allikevel om du sammenligner med andre kilder så kan du oppleve forskjellene, og når dette slår ut til andre kilders fordel - vel da er gangstabiliteten en "hovedmistenkt". Ellers er det klart at mange ulike konstruksjonsprinsipp gir fornøyde eiere, men fremdeles er det sånn at du får si en seks til syv meget gode DD spillere for prisen av en f.eks tw acoustic raven og sikkert en fire fem gode DD for en rp 8 fra rega.. I det perspektivet er ikke alder på spiller(ne) så mye å bekymre seg for heller :)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ingen tvil om at det er mye å tjene på å kjøpe brukt.
    Kunne selv tenkt meg noen fra Micro og Luxman, selv om prisene er sterkt stigende.
    Men både Rega og Linn har holdt på ei stund, og det er ikke uten grunn de har solgt så mange spillere og fortsatt holder på.
    Pick-up'en er kanskje enda viktigere all den tid den monteres på et oppegående driverk og arm uansett teknologi.
    Det er tross alt den som lager lyd.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Ja har sett mange talentløse platespilleranmeldelser hvor spillere med vidt forskjellige pick'uper vurderes og anmelderen faktisk tror at det er en anmeldelse av platespilleren han leverer.. jeg tror rega eiere er følsom for sammenligning med andre kilder, ihvertfall var jeg følsom for det den korte tiden rega var i hus her. Linn må da etterhvert ha fått til noe med den spilleren sin, men så er den ikke direkte billig lenger heller i "ultra" utgave..
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Norlenning; den var fin - de der er ikke billige heller i dag. Så det ble lagt ut en til 20000 svenske kr. på re-hifi i dag, med en ny ortofon mm black. Men sett opp mot mye av det en ellers får av kvalitet andre steder kan det sikkert være verdt det også til den prisen :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal du ha,sjekka akkurat den sia,det der e en SP15 med orginal plinth,dvs en SL1015,min ville da ha vært en SL1025 men mitt plinth e heimelaga. Min "SL1025" har kosta ca 5000 inkl plinthet,serva/overhalt, sendt og tolla fra USA,sjekk tråden her på hfs.. Armen e en egen tråd og prosjekt. Sorry for evt OT trådstarter..
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hvor mange klarer å høre om en spiller har reim eller direktedrift,
    om det er 0,0001 i toleranseavik eller en null fra eller til?
    Forutsatt at de er fornuftig konstruert.

    Tallene du opererer med her er ikke reelle, nesten alle klarer høre disse forskjellene! Forskjellene er f.eks mye tydeligere og lettere å oppfatte enn forskjeller ml. diverse transistorforsterkere. Lakmustest kan være albumet Nightfly med Donald Fagen. Her vil de fleste med belte/rem drev måtte se at på parametre som timing og attack er spotify/wimp/cd bedre, men de med ett kvalitets DD verk ikke vil skjønne spm. engang :) (ok helt med vilje satt litt på spissen for illustrasjonens skyld)


    Makan til sludder og vås er det vel lenge siden jeg har lest:confused:.
    Ha litt respekt for trådstarter og hans spm om hjelp og ikke server påstander du ikke kan stå inne for. (satt på spissen.... not)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Du liker ikke at jeg setter ting på spissen? Og du tror du vet hva jeg kan innestå for, deg om det. At tråden har sklidd ut er vi flere her som har bidratt til, men kanskje trådstarter finner det interessant allikevel.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Det er jo det som blir feil. Tenk om trådstarter tar deg på ordet, og tror på det du skriver?
    Hvordan skal han treffe riktige valg, når det bare blir tull og tøys?
    Burde være mulig å opptre litt voksent synes jeg, og forsøke å hjelpe til når noen spør.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Ja tenk om trådstarter tar meg på ordet, da ender han opp med en meget god spiller til prosenter av mye av det andre som foreslås i tråden her, ja jeg har gitt han ett konkret tips på pm. Å kalle det jeg skriver for sludder og vås finner jeg ikke spesielt voksent. Men det var gjerne godt å få det ut :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Når det er påstander tatt ut fra lufta, vil jeg nok kalle det sludder og vås. (ref det jeg satte i rødt ovenfor)
    Merkelig at du ikke skjønner det?
    Men jeg ser ikke noe hensikt i å fortsette noen argumenter om dette her, det blir bare forsøpling av tråden.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ^^^ Jeg klarer faktisk ikke å se disse "realitetene" eller på egenhånd sette meg inn i den historikk som skal tilsi og underbygge at en produsent i dag ikke skulle- og burde kunne......dersom...., så her har jeg nok behov for behørlig hjelp og rettledning.

    Men, det er nok en enklere utvei å bøye seg i støvet for de her på HFS - som tilsynelatende er i besittelse av "alle" svarene - og ikke stiller mange reflekterende spm;).
    Jeg skal forsøke å svare deg. Du lurer på hvorfor det ikke går an å serieprodusere en høykvalitets DD-motor til platespillere i dag, slik Matsushita klarte med sin Quartz justerte DD. Selvsagt går det!

    Matsushita startet produksjonen av sin SL1200 i 1972 og siste spiller gikk ut 2010. De solgte ett sted mellom 3-4 millioner Technics 1200-serien. På det meste solgte og produserte de tusenvis av spillere i måneden. Og pga en enorm etterspørsel klarte Matsushita å serieprodusere motoren med å holde kostnadene nede, samtidig som kvaliteten var svært høy. For de utviklet high end platespillere også, og brukte penger og kunnskap nedover i rekkene. Spin off...

    Det klarer man kun med høye salgstall. Dette var og en tid da platespillere ikke var et nisje-produkt for spesielt interesserte (som i dag). Technics SL1200 var aldri tenkt som noen DJ-spiller heller, men et rimeligere alternativ til deres dyre modeller. En vanlig hjemme-hifi platespiller i øvre budsjettklassen var det. Det viste seg at 1200-serien var ekstrem stabil, holdbar, låt bra og tålte en masse juling. Derfor ble den adoptert av verdens DJ-er, men også av radiostasjoner verden over påkoblet en Denon DL-103 pick up som alle kjenner godt. I dag ser vi hvordan nye DJ-platespillere er direkte kopier av 1210-serien, men hvor absolutt INGEN kan måle seg med en originalen hva gjelder kvalitet på motor eller lydkvalitet. En SL1210mk2 varer gjerne livet ut, og det er det svært få platespillere i dag som gjør. JR TRans Rotor er et annet merke jeg vet er ekstremt holdbart, og har kvalitet gjennom hele produksjonen med også i kvalitetssikringen.

    Produksjonsutstyret som Matsushita brukte til sine nokså kostbare DD-motorer er nok forlengst støvet ned og spredd over alle hauger. Dermed må det re-investeres i veldig nytt og dyrt produksjonsutstyr for å lage en high end DD-motor. Dernest skal man ha arbeidskraft som duger (ikke kinesere fra gata) og ikke minst kvalitetssikring; slik japanerne er kjente for (eksempelvis Pioneer Kuro). Så skal man konkurrere på et marked som ikke lengre kun består av LP og spolebånd. Nå er jeg ingen forretningsmann, men jeg skjønner at en slik platespiller vil bli ekstrem dyr i dag. Motorer som lages til beltedrevne platespillere trenger ikke "finnes opp" på nytt. Det er kun en motor som skal drive en rem, og det blir på en helt annen måte enn hvordan en Quartz DD-motor opererer.

    Jeg besitter absolutt ikke alle svarene, men mye av kunnskapen jeg har tilegnet meg; har jeg lest meg til. Og det var vel nettopp det noen her anbefalte også deg å gjøre. Informasjonen ligger der ute i cyber space. Så isteden for å dra et stort ironisk sukk om at forumdeltakerne her inne sitter på alle svarene, så kunne du med litt research funnet svaret du var ute etter, ptb….

    Og for å gjøre det litt enklere:

    ? DJResource ? DJ Topics ? Technics SL-series Direct Drive Principle
    sl1200 series

    RA: Industry standards: Technics SL-1200

    Jeg nevner her Technics sin DD-motor, da det er kanskje den som er mest kjent og som fortsatt er i godt driv på hifi og hiend spillere i dag.
    Vis vedlegget 252997 Vis vedlegget 252998
    Ja, her tar man seg tid til å svare deg saklig, men da er det ingen respons tilbake?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    All ære til ChrisAndre som har lagt ned mye tid & arbeid i sitt innlegg. Trådstarter efterspør p.u., arm & drivverk. Han har en ekstern riaa. Sistnevnte er ofte flaskehalsen når det gjelder god lyd fra vinyl. Jeg bare gjør oppmerksom på at denne komponenten er uhyre viktig i avspillingskjeden. D.D. ,rem & strikkmotor er hver på sin måte kun ulike måter å få tallerkenen til å gå rundt. Avvik aksepteres seff. ikke.


    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ChrisAndre - Det er mulig jeg har missforstått, men jeg har ikke oppfattet at det er noe krav til å være tilgjengelig for respons/kommentar i en tråd man deltar i på HFS 24/7 ?

    Egentlig så synes jeg denne tråden forlengst har sklidd helt ut mot et tema som er "far out" i forhold til trådstarters spm. Men - ok, en kort respons:


    Enkelte ganger er det relativt godt å ta noen hjertens ironisk sukk her på HFS:) - og det er på ingen måte rettet mot noen direkte, men rent generelt.

    I ditt innlegg så er det vel ingenting som direkte motsier mitt "enkle" ressonement - du skriver det jo selv - sitat: Selvsagt går det!

    Utover det så skriver du noen kommentarer til- og antakelser om at det sikkert vil kunne være vanskelig og dyrt.

    Ja, noen utfordringer vil det være naturlig at man står ovenfor, men generelt sett har man høyere kompetanse i dag enn på 70-tallet. I tillegg har man bedre forutsetninger for utvikling av produksjonsmateriell med høyere/bedre toleranser i dag osv...

    Å re-utvikle eller tildels kopiere slike motorløsninger med minst like god kvalitet vil jeg tro er en langt fra uoverkommelig oppgave. I korte trekk dreier det seg om riktig materialvalg, riktig spesifikajon, riktige mål og riktige toleranser.
    Evnen er nok i aller høyeste grad tilstede - også for produksjon i et lavkostland i Østen.
    Edit: Å eksemplifisere med kinesere fra gata er vel ikke spesielt konstruktiv kommentar.

    Jeg skal holde meg langt unna å antyde noe om hva det ville koste å sette opp en slik produksjonslinje, og ikke minst foreta noen form for lønnsomhetsanalyse av et slikt prosjekt. Potensielt volum er det jo også vanskelig å si noe konkret om. Selvom vinylinteressen er (fortsatt) stigende, så er det nok langt, langt igjen til de volumene man hadde på 70- og tildels 80-tallet.

    Men - de aller fleste er jo enige om at stabil gange er de av de (den) viktigste faktor i et vinylrigg, og således burde en DD-spiller ha et godt markedspotensiale. Produksjonsvolum vil jo i aller høyeste grad også påvirkes av hvor langt ned i prissegmentene man ville tilby det - akkurat slik som på 70-tallet.

    Ja, det vil nok koste mer å utruste et drivverk med DD-motor og strømforsyning/styring enn en reimdrevet motor m/strømforsyning og styring. Men, så kan man jo se bort fra en del kostnader relatert til utvikling av- og produksjon av de ulike løsninger reimdrift spillere har i dag for å motvirke hastighetsavvik.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Av remdrevne har jeg hatt 2xRega, Pro-Ject, og Linn LP12.
    DDer har vært 3xDual, 1210, og nå en Sony PSE 4000.

    De fleste har spilt musikk på en anstendig måte. Eiergleden derimot har vært størst på LP12en og Sonyen.

    Jeg har merket større forskjeller på Pickup og Riaa enn mellom de bedre spillerne.

    Med tanke på at andre faktorer i tillegg til spilleren selv betyr så mye for lyden, og at de fleste spillere rundt 20k er anstendig konstruert, ville jeg latt følelser og smak være vel så avgjørende som prinsippet spilleren bruker (puh-lang setning).
     
    Sist redigert:

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Med et budsjett på 20000 kan du kanskje få en brukt Lp12 med cirkus, Ekos arm og Lingo strømforsyning. Pickup etter budskjett, kanskje Linns rimelige mm? Få den satt opp skikkelig på Kontrapunkt, og spill plater med et smil. Tipper du ikke vil ofre forskjellen mellom remdrift og DD en tanke.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Platespiller, hvilken?

    Dette blir nok min neste spiller.
    Anbefales på det sterkeste.
    Jeg solgte min og angrer som ei bikkje.

    Hifi-punkten
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Har også hatt Dual 1210. Fortsatte m. VPI Scout, som var en drivende bra spiller, hadde det ikke vært for den j... strikkmotoren.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Strikkmotor i praksis:

    VPI Scout 001.jpg
    Burde være mulig å oppdrive brukt til under 10 k. Så kan man bruke resten på riaa/p.u.


    mvh
     

    zneik

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Synes det er litt morsomt med denne tråden, hadde ventet dette utfallet da jeg startet tråden. Platespilleren tenkte jeg skulle kjøpe mot sommeren, startet denne tråden i god tid for å ha lest meg opp på forhånd. Det er åpenbart mye sterke følelser her, og det skal det være. Det er akkurat det musikk gir meg tilbake, følelser. Her må vi ha respekt for at den andre personen har motsatte meninger, men kom med saklige begrunnelser. Dette gjør at personer som meg kan vurdere innspillene på bakgrunn av påstått fakta, dette gjør det lettere når man skal rundt å høre, og deretter ta avgjørelsen. Akkurat nå har jeg liten formening om dd/rem, armer, pu og riaa.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @ChrisAndre - Det er mulig jeg har missforstått, men jeg har ikke oppfattet at det er noe krav til å være tilgjengelig for respons/kommentar i en tråd man deltar i på HFS 24/7 ?

    Egentlig så synes jeg denne tråden forlengst har sklidd helt ut mot et tema som er "far out" i forhold til trådstarters spm. Men - ok, en kort respons:


    Enkelte ganger er det relativt godt å ta noen hjertens ironisk sukk her på HFS:) - og det er på ingen måte rettet mot noen direkte, men rent generelt.

    I ditt innlegg så er det vel ingenting som direkte motsier mitt "enkle" ressonement - du skriver det jo selv - sitat: Selvsagt går det!

    Utover det så skriver du noen kommentarer til- og antakelser om at det sikkert vil kunne være vanskelig og dyrt.

    Ja, noen utfordringer vil det være naturlig at man står ovenfor, men generelt sett har man høyere kompetanse i dag enn på 70-tallet. I tillegg har man bedre forutsetninger for utvikling av produksjonsmateriell med høyere/bedre toleranser i dag osv...

    Å re-utvikle eller tildels kopiere slike motorløsninger med minst like god kvalitet vil jeg tro er en langt fra uoverkommelig oppgave. I korte trekk dreier det seg om riktig materialvalg, riktig spesifikajon, riktige mål og riktige toleranser.
    Evnen er nok i aller høyeste grad tilstede - også for produksjon i et lavkostland i Østen.
    Edit: Å eksemplifisere med kinesere fra gata er vel ikke spesielt konstruktiv kommentar.

    Jeg skal holde meg langt unna å antyde noe om hva det ville koste å sette opp en slik produksjonslinje, og ikke minst foreta noen form for lønnsomhetsanalyse av et slikt prosjekt. Potensielt volum er det jo også vanskelig å si noe konkret om. Selvom vinylinteressen er (fortsatt) stigende, så er det nok langt, langt igjen til de volumene man hadde på 70- og tildels 80-tallet.

    Men - de aller fleste er jo enige om at stabil gange er de av de (den) viktigste faktor i et vinylrigg, og således burde en DD-spiller ha et godt markedspotensiale. Produksjonsvolum vil jo i aller høyeste grad også påvirkes av hvor langt ned i prissegmentene man ville tilby det - akkurat slik som på 70-tallet.

    Ja, det vil nok koste mer å utruste et drivverk med DD-motor og strømforsyning/styring enn en reimdrevet motor m/strømforsyning og styring. Men, så kan man jo se bort fra en del kostnader relatert til utvikling av- og produksjon av de ulike løsninger reimdrift spillere har i dag for å motvirke hastighetsavvik.
    Først stiller du spørsmål som er off topic. Når enkelte velger å ikke svare, sukker du. Når noen svarer på det du spør om, så responderer du ikke. Når jeg gjør deg oppmerksom på at jeg har forsøkt saklig å svare på det du spør om, slenger du litt spydig tilbake om at du ikke trodde du måtte være tilgjengelig 24/7 på sentralen. Så ergrer du deg litt for at tråden har sporet av ift det trådstarter etterlyser; noe og du også har bidratt til. Og sist men ikke minst; så svarer og nærmest konkluderer du på ditt eget spørsmål du etterlyste et svar på tidligere!?

    Er det rart at folk med god kompetanse innen hifi og som saklig forsøker å bidra, holder seg borte fra forumet. Begynner å ligne på Avforum, hvor mange seriøse ikke gadd å bidra med noe lengre pga kranglefanter og trolling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Innlegg redigert vekk etter hyggelig PM-utveksling (se innlegg #111) med @ChrisAndre:)
     
    Sist redigert:

    gaber39

    Fersking
    Ble medlem
    03.04.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    continuo

    6moons.com - industry features: Stockholm HiFi 2007, February 3-4

    Checka ut den hær!


    Det ær Bo Hanssons skivspillere. Han ær en hifilegend verlden over speciellt med sina Opus 3 inspillninger på vinyl.

    Han gjorde æven kænd før sina betonghøgtalare etc.

    Jag har bestemt mig for den her fordi jag synes den spiller på nivå av de som er flere ggr dyrere. Det er tonarmen som ær genialisk.

    Numera kopierad av bla Clearaudio, Simply Black m.fl. Det visar ju på att något måste vara rætt med konceptet.

    Pickup ingår inte, men før resterande 5.000 i din budget får du utan problem fatt på något.

    I øvrigt har den øverdim. kullager och sjælva kroppen består av en betong/gummiblandning som ær akustiskt stendøtt.
    Sen faner utanpå. Den væger bly.

    Kan rekommendera ZYX men inte utan att spræcka budgeten ovan.

    Skivspilleren har en intressant historia dessutom.

    Jag tror banne mig att detta ær en av de allra mest prisværda skivspelarna dær ute.

    Det enda ær att den inte ser så sexig ut vid førsta anblicken. Men den spiller som en vamp!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Grumpy at du ikke har fått dette med deg før er ikke mitt ansvar :) Det ligger en spiller til den nette sum av 49tusen og noenkroner på børsen nå tw acoustic raven, for å ta det ferskeste eksempelet.. har du sett tall for wow og flutter el. annet (speed accuracy) på denne? De oppgir ikke det i annonsen.. og om tallene finnes så gå inn f.eks på vinyl engine eller the vintage knob og du vil finne at sannsynligvis alle dd spillerne både oppgir tallene og at tallene er bedre fra mellomklasse og oppover ihvertfall - tok du an no?
    hva med min feickert ? feickert generellt ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn