Kanskje ikke
helt standard, den BMW'en...
Da bør du kanskje modifisere påstanden om at en Tesla "taper lett på 80-120 sammenlignet med mange andre biler" til noe sånt som at "det er faktisk mulig å trimme en diesel-BMW så mye at den såvidt greier å holde følge med en Tesla på 80-120, forutsatt at BMWen allerede ligger i tredjegir med turbotrykket oppe".
Det er faktisk ikke mange standardbiler som henger med. For meg er den akselerasjonen fra man legger seg ut bak et vogntog til man forsvinner forbi minst like imponerende som fra stående start. Du ligger kanskje i 85 eller så bak et vogntog i motbakke, og må allerede lette på gassen fordi du passerer 140 før du passerer førerhuset på vogntoget.
Jeg forstår sjarmen med en stor turbodiesel, men tro meg: En stor elektromotor er mye mer av det samme, unntatt langdistanseøvelser på autobahn. Jeg har 600 Nm allerede fra 0 omdreininger, max effekt på 416 hk, og rødstreken på 16000 omdreininger. Trenger ikke girkasse engang, ikke behov for kickdown/nedgiring eller for å finne toppen på momentkurven. Øyeblikkelig respons, uansett.
De effektgrafene du postet viser forresten at standardbilen har konstant dreiemoment fra 1700 rpm til 3200 rpm, ca. Den trimmede har en tydelig momentpeak ved ca 2700 rpm, så jeg skjønner at du girte ned til tredje før den akselerasjonsøvelsen. Men du ligger ikke konstant i tredje gir på motorveien. Et mer realistisk scenario er at du ligger i femte eller sjette gir med kanskje 1300-1500 rpm, innhenter trafikk, og så skal gire ned og legge deg ut for å kjøre forbi. Da tar det nok litt mer enn 3 sek før du er oppe i 120, selv med blodtrimmet BMW. Den samme øvelsen fra cruise tar fortsatt 3,1 s i en helt standard Tesla P85. Det er en helsikes forskjell fra alt annet jeg har kjørt.
Edit: Her har noen kjørt en Audi S8 på dragstrippen. Den trengte 4,3 s for 80-120. Veier omtrent like mye som en Model S også. Legg merke til de store hakkene i kurvene hver gang den girer opp.
timeslip.hu - Acceleration logs- interactive online dragracing