Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det gjenstår vel å se hvordan dette egentlig fungerer i praksis og det blir jo et herlig symbol på fiaskoen dersom bilen skulle floppe...
    Rent generelt (altså ikke myntet på deg), så er det vel dette synet som råder blant mange.
    Det er viktigere å få rett enn at noen anderledestenkende skal få til noe her i verden......
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    For å bringe diskusjonen litt tilbake til moment og effekt, så har jo momentet lite å si uten å vite hvilket turtall det er på. Hvis jeg har 200Nm i et mye lavere gir enn dieselpurka med 500Nm så hjelper det jo lite, da jeg har mer moment på navet, hvor det betyr noe.

    Utvekslingen på en Tesla Model S er 9,73:1 (kilde: Wikipedia), så utvekslingen er tilsvarende min bil i 2. gir. Og med 3 ganger så mye moment vil det nødvendigvis sparke en del fra, til tross for dobbel vekt.

    Til sammenlikning: BMW 325d har 450Nm opp til ca 2500 rpm (jada, man kan få mer...)

    Vi kan jo se på ytelse i f.eks 80km/t og maks akselerasjon:
    (antar t 325d har 4. gir her, lavere gir vil gi dårligere akselerasjon)
    (Antar lik hjulstørrelse, i realiteten vil Tesla ha litt høyere utveksling pga større rulleomkrets. GT86 og 325d antas å ha tilnærmet lik rulleomkrets)

    TMS: 600Nm * 9,73 = 5838Nm på navet
    325d: 450Nm * 3,46 = 1557Nm på navet
    GT86: 205Nm * 8,97 = 1839Nm på navet

    Fremdeles bare tull med høy turtallsperre og moment helt til topps?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    For å bringe diskusjonen litt tilbake til moment og effekt, så har jo momentet lite å si uten å vite hvilket turtall det er på. Hvis jeg har 200Nm i et mye lavere gir enn dieselpurka med 500Nm så hjelper det jo lite, da jeg har mer moment på navet, hvor det betyr noe.

    Utvekslingen på en Tesla Model S er 9,73:1 (kilde: Wikipedia), så utvekslingen er tilsvarende min bil i 2. gir. Og med 3 ganger så mye moment vil det nødvendigvis sparke en del fra, til tross for dobbel vekt.

    Til sammenlikning: BMW 325d har 450Nm opp til ca 2500 rpm (jada, man kan få mer...)

    Vi kan jo se på ytelse i f.eks 80km/t og maks akselerasjon:
    (antar t 325d har 4. gir her, lavere gir vil gi dårligere akselerasjon)
    (Antar lik hjulstørrelse, i realiteten vil Tesla ha litt høyere utveksling pga større rulleomkrets. GT86 og 325d antas å ha tilnærmet lik rulleomkrets)

    TMS: 600Nm * 9,73 = 5838Nm på navet
    325d: 450Nm * 3,46 = 1557Nm på navet
    GT86: 205Nm * 8,97 = 1839Nm på navet

    Fremdeles bare tull med høy turtallsperre og moment helt til topps?
    I post 1065 dokumenterer jeg med videobevis at Bmw 325d med 285hk har raskere aks fra 80-120 km/t i 3. gir enn Tesla.
    Utfordrer deg til å forklare hvorfor matematisk :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For å bringe diskusjonen litt tilbake til moment og effekt, så har jo momentet lite å si uten å vite hvilket turtall det er på. Hvis jeg har 200Nm i et mye lavere gir enn dieselpurka med 500Nm så hjelper det jo lite, da jeg har mer moment på navet, hvor det betyr noe.

    Utvekslingen på en Tesla Model S er 9,73:1 (kilde: Wikipedia), så utvekslingen er tilsvarende min bil i 2. gir. Og med 3 ganger så mye moment vil det nødvendigvis sparke en del fra, til tross for dobbel vekt.

    Til sammenlikning: BMW 325d har 450Nm opp til ca 2500 rpm (jada, man kan få mer...)

    Vi kan jo se på ytelse i f.eks 80km/t og maks akselerasjon:
    (antar t 325d har 4. gir her, lavere gir vil gi dårligere akselerasjon)
    (Antar lik hjulstørrelse, i realiteten vil Tesla ha litt høyere utveksling pga større rulleomkrets. GT86 og 325d antas å ha tilnærmet lik rulleomkrets)

    TMS: 600Nm * 9,73 = 5838Nm på navet
    325d: 450Nm * 3,46 = 1557Nm på navet
    GT86: 205Nm * 8,97 = 1839Nm på navet

    Fremdeles bare tull med høy turtallsperre og moment helt til topps?
    I post 1065 dokumenterer jeg med videobevis at Bmw 325d med 285hk har raskere aks fra 80-120 km/t i 3. gir enn Tesla.
    Utfordrer deg til å forklare hvorfor matematisk :)
    Matematisk? Nedoverbakke, medvind og hjemlengsel holder lenge :D
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Og hvorfor går det ikke bedre da, med disse imponerende tallene...?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    den like imponerende vekten, vil jeg tro? Hvor mye veier en M5 eller 325 kontra TMS?

    Når det er sagt vil jeg si at det som holder følge med TMS 80-120 går som faen, uansett hva det står på bakluka....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    10.639
    Har M5 en toppfart på nesten 450 km/t? Ser slik ut ifølge grafen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    John H; Syns ikke dette ser ut til å gå så fælt jeg.. Brummer gjør det riktignok, men...
    Du befinner deg her i favorittområdet til en Model S. Enten det er P eller Standard.

    Ta en titt på denne eldgamle videoen. Fins det noen som mener at ei 325 dieselpurke er kjappere enn en M5??
    DailyTech - Tesla Model S Performance Slays BMW M5 in Acceleration Test
    Den videoen er ganske urettferdig overfor BMW'en mtp dragrace uten bruk av launch control.

    Men på en annen side så finnes det også videoer på nett som viser model 2 kjøre fra Viper RT10 i dragrace så den er utvilsomt rask :)

    Det å tro en BMW diesel opererer i M5 eller model S segmentet er som å tro på nissen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Diesel er for budsjettbiler da man kan få en liten motor som allikevel er sterk til en gunstig pris eller for biler med høy årlig kjørelengde.

    Til øvrige biler er diesel tull.
    Du får nå sagt det...Min tideligre blodtrimmede Såb 9-5 får deng av den tullete diesel bilen jeg har nå. At Saab aldri har produsert et skikkelig understell, uten at det må justeres inn med powerflex foringer og forsterkninger hjelper heller ikke... Så her er det DU som snakker TULL Vidar..
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Min Saab er katta i sekken og ikke representativ. Skal ut med motor etter påske grunnet sludge/register. Forøvrig er det en stor og trygg familiebil som også kan dra store tilhengere. Men det er ingen sportsbil.

    Hvis det ikke hadde vært for 5x inntekt i gjeld hadde jeg sikkert kjørt helt ny avensis.

    Da jeg kjøpte min forrige bil som var Yaris prøvekjørte jeg 86 hk bensin og 75 hester diesel og dieselmotoren oppleves som mye sterkere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den slugde saken med Saab er noe herk...Så solide motorer og slik en grunnleggende feil...

    At Tesla er noe miljø alternativ ser jeg uansett på som tull. Det er en bil for de som har mye ifra før og kan realisere å vise seg frem med litt bling og ny tech.. Helt fair det, men at at noen har kjøpt denne bilen utelukkende fordi den skal sikre fremtidens klima problemer blir lettere på trynet... Hadde jeg fått en hadde jeg helt klart tatt den, men ikke fordi jeg skulle redde verden...Akks er alltid gøy det... :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    At Tesla er noe miljø alternativ ser jeg uansett på som tull. Det er en bil for de som har mye ifra før og kan realisere å vise seg frem med litt bling og ny tech.. Helt fair det, men at at noen har kjøpt denne bilen utelukkende fordi den skal sikre fremtidens klima problemer blir lettere på trynet... Hadde jeg fått en hadde jeg helt klart tatt den, men ikke fordi jeg skulle redde verden...Akks er alltid gøy det... :)
    Det er vel ingen nordmenn som har kjøpt Tesla med tanke på miljøet.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ang Tesla er den nye Passaten; Var en tur i hovedstaden i ettermiddag og fra Taraldrud (E6 sørfra) til Ullevål og tilbake til Taraldrud (fylkesgrense til Akershus) var tallet 13-8 i Teslas favør. Må få med at Passat har vært i salg siden 1974 her i steinrøysa.


    volkswagen-passat-007.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    John H; Syns ikke dette ser ut til å gå så fælt jeg.. Brummer gjør det riktignok, men...
    Du befinner deg her i favorittområdet til en Model S. Enten det er P eller Standard.

    Ta en titt på denne eldgamle videoen. Fins det noen som mener at ei 325 dieselpurke er kjappere enn en M5??
    DailyTech - Tesla Model S Performance Slays BMW M5 in Acceleration Test
    Den videoen er ganske urettferdig overfor BMW'en mtp dragrace uten bruk av launch control.

    Men på en annen side så finnes det også videoer på nett som viser model 2 kjøre fra Viper RT10 i dragrace så den er utvilsomt rask :)

    Det å tro en BMW diesel opererer i M5 eller model S segmentet er som å tro på nissen.
    Launch control???
    Model S har vel heller ingen launch control. Dessuten er vel det systemet så hardt for drivverket at fabrikanten
    anbefaler det brukt bare noen få ganger før du må investere i en hel haug dyre deler.
    (Hvis det er likt for M5 som med M3) Det tyder vel bare på for lett drivverk i forhold til kraftverket foran.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Ang Tesla er den nye Passaten; Var en tur i hovedstaden i ettermiddag og fra Taraldrud (E6 sørfra) til Ullevål og tilbake til Taraldrud (fylkesgrense til Akershus) var tallet 13-8 i Teslas favør. Må få med at Passat har vært i salg siden 1974 her i steinrøysa.
    Enorm skjeivfordeling av Tesla utover landet. Har kun sett èn Tesla ever....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.010
    Antall liker
    40.274
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for det, jeg har bare sett en eneste Tesla "in the wild" i USA også. Den sto på en flyplass i Florida tidligere i år. Så ikke en eneste rundt Phoenix, AZ sist uke, men de innfødte forteller at det skal finnes en liten håndfull av dem. Fortsatt mye å gå på, altså.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nå settes det visst endelig fokus på plug-in hybrider. Tatt opp 2 ganger i nyheten på radio i morges. Både NAF og elbilforeningen mener det bør gjøres noe her. Virker som om samferdselsdepartementet er på glid. En bil du kan bruke til alt - kjøre på strøm der du kan og bruke bensin når du må. Perfekt bil for Norge. De kunne f.eks. fjerne hk-avgiften på elektromotoren og halvvere mva for den type biler. Da ville de plutselig bli interessante for svært mange - meg inkludert.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I Narvik, så er det en øyenlege der han og familien har tre Tesla Roadster.

    Har observert to Model S i trafikken. En rød og en hvit..

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Nå settes det visst endelig fokus på plug-in hybrider. Tatt opp 2 ganger i nyheten på radio i morges. Både NAF og elbilforeningen mener det bør gjøres noe her. Virker som om samferdselsdepartementet er på glid. En bil du kan bruke til alt - kjøre på strøm der du kan og bruke bensin når du må. Perfekt bil for Norge. De kunne f.eks. fjerne hk-avgiften på elektromotoren og halvvere mva for den type biler. Da ville de plutselig bli interessante for svært mange - meg inkludert.
    Da blir Audi A3 e-tron og Golf GTE billige.....
    Morro må de også være med over 200hk totalt....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Billigere i tilfelle - knapt nok billige. Men hvis en A3 e-tron koster mindre enn en A3, men med mye høyere ytelse, skal man være ganske spesiell for å ikke velge hybriden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Klikk.no spekulerer i at A3 e-tron vil koste rundt 300 000kr. Hvis det er tilfelle så er det billig for disse ytelsene....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Da tror jeg de har en kunde her. En BMW i3 koster fort 300k når man legger til litt utstyr. A3 e-tron blir en sterk konkurrent til den prisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg de har en kunde her. En BMW i3 koster fort 300k når man legger til litt utstyr. A3 e-tron blir en sterk konkurrent til den prisen.
    Og så kan den da umulig være like stygg...... jeg blir stadig mer klar over hvor forskjellig smak og behag er, og det stygge kan jo være sjarmerende, men likevel...

    Men PS: jeg er helt enig i synet på hybrider. Foreløpig er det den beste veien fremover, og den mest miljøvennlige løsningen på transportbehov for 80% av befolkningen (med mindre man holder seg med elbil for å kjøre i kollektivfeltet da). Å styre subsidiene i den retningen er en mye bedre løsningen enn ensidig å subsidiere elbiler som har betydelige begrensninger for mange av oss, og det ville gi samme insitament til utvikling av ladeinfrastruktur. Elbilsubsidiene er primært en motivasjon til å holde seg med flere biler, noe som verken er spesielt miljøvennlig eller løser trafikkproblemene i storbyene (dersom man gidder å tenke litt lenger enn nesa rekker).
     
    Sist redigert:

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har prøvekjørt Tesla S performance i dag. :)
    Fantastisk morsom bil å kjøre, med en akslerasjon som overstiger alt annet jeg har kjørt.

    Men.. kommer nok ikke til å kjøpe meg Tesla. Jeg kjører ca 60000km pr år, 45000 av de i jobb. Ofte i litt grisgrente strøk.
    Det blir for mye styr med den ladingen, det måtte nok vært langt flere "superchargers" langs veiene hvis det skulle hatt noen hensikt.
    Men tanken er absolutt god.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå settes det visst endelig fokus på plug-in hybrider. Tatt opp 2 ganger i nyheten på radio i morges. Både NAF og elbilforeningen mener det bør gjøres noe her. Virker som om samferdselsdepartementet er på glid. En bil du kan bruke til alt - kjøre på strøm der du kan og bruke bensin når du må. Perfekt bil for Norge. De kunne f.eks. fjerne hk-avgiften på elektromotoren og halvvere mva for den type biler. Da ville de plutselig bli interessante for svært mange - meg inkludert.
    Da blir Audi A3 e-tron og Golf GTE billige.....
    Morro må de også være med over 200hk totalt....
    For og ikke nevne den kommende BMW plug-in hybrid 3-serien som kommer neste år. Noe sånt frister.
    BMW 3 Series Plug In-Hybrid spied | Auto Express
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var ute med den største modellbilen min og lekte litt i dag (1:8 med 4wd og 2 stk 6000mA lipo) og med tanke på ytelse så er det utrolig hvor effektivt elektro er sammenlignet med forbrenningsmotorer. Finnes ikke en rcbil med forbrenningsmotor som matcher et hissig batterioppsett innenfor samme segment.

    Snart ser man det samme med fullstørrelsesbiler, Tesla er svært rask og BMW I3 som er priset som en Golf er også svært mye raskere enn gjennomsnittsbilen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det finnes ingen elbiler som låter som en tolvsylindret Ferrari heller. Det er minst 80% av gleden....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nå settes det visst endelig fokus på plug-in hybrider. Tatt opp 2 ganger i nyheten på radio i morges. Både NAF og elbilforeningen mener det bør gjøres noe her. Virker som om samferdselsdepartementet er på glid. En bil du kan bruke til alt - kjøre på strøm der du kan og bruke bensin når du må. Perfekt bil for Norge. De kunne f.eks. fjerne hk-avgiften på elektromotoren og halvvere mva for den type biler. Da ville de plutselig bli interessante for svært mange - meg inkludert.
    Da blir Audi A3 e-tron og Golf GTE billige.....
    Morro må de også være med over 200hk totalt....
    For og ikke nevne den kommende BMW plug-in hybrid 3-serien som kommer neste år. Noe sånt frister.
    BMW 3 Series Plug In-Hybrid spied | Auto Express
    Nå får dere roe dere ned, denne er lekker :)

    Førsteinntrykk: BMW i8 - DinSide.no
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøvde en pitteliten VW e-Up! her om dagen. Var utrolig artig å kjøre. Uvant å ha vinduet oppe og bare suse rundt uten alt bråket.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Vel, det finnes ingen elbiler som låter som en tolvsylindret Ferrari heller. Det er minst 80% av gleden....
    Dette er ingen Ferrari, men du kunne jo hatt med denne låten på musikkanlegget i e-bilen...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde en pitteliten VW e-Up! her om dagen. Var utrolig artig å kjøre. Uvant å ha vinduet oppe og bare suse rundt uten alt bråket.
    Den er overraskende ok å kjøre. Den ligger veldig godt på veien faktisk, noe man i stor grad kan trolig takke den tunge batteripakken under. Men ellers er bilen dårlig støyisolert, har ukomfortable seter og er ikke akkurat myk over fartshumpene. Personlig hadde jeg heller kjøpt en brukt Nissan Leaf om jeg skulle vurdert en el-bil i den prisklassen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ikke for det, jeg har bare sett en eneste Tesla "in the wild" i USA også. Den sto på en flyplass i Florida tidligere i år. Så ikke en eneste rundt Phoenix, AZ sist uke, men de innfødte forteller at det skal finnes en liten håndfull av dem. Fortsatt mye å gå på, altså.
    Årsaken er at en rekke delstater i USA forbyr direktesalg til kunder, noe Tesla ønsker å gjennomføre. Man forlanger at salget skal gå gjennom en lokal forhandler.
    Foreningen for lokale forhandlere i Texas fikk gjennomført et forbud, og en rekke andre delstater har kopiert dette. Selv i New Jersey fikk forhandlerne det gjennom.
    http://abcnews.go.com/blogs/headlin...s-tesla-motors-sales-ban-means-for-motorists/

    En liten "follow the money" oversikt. Penger fra forhandlere til GOP, deretter et forbud i Texas:

    TEXAS AUTOMOBILE DEALERS ASSOCIATION | Follow The Money
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøvde en pitteliten VW e-Up! her om dagen. Var utrolig artig å kjøre. Uvant å ha vinduet oppe og bare suse rundt uten alt bråket.
    Den er overraskende ok å kjøre. Den ligger veldig godt på veien faktisk, noe man i stor grad kan trolig takke den tunge batteripakken under. Men ellers er bilen dårlig støyisolert, har ukomfortable seter og er ikke akkurat myk over fartshumpene. Personlig hadde jeg heller kjøpt en brukt Nissan Leaf om jeg skulle vurdert en el-bil i den prisklassen.
    Enig i alt. Merket at den var litt stump over fartsdumper. Setene var helt ok, men jeg er ikke så bortskjemt på det området. Eierene bemerket også at den støyet en del mer enn deres dyrere bil, men poenget var at det var artig å prøve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn