Dette har kanskje ikke så veldig mye med Musical Innovation å gjøre, men jeg synes det passer likevel inn her på et eller annet vis.
På mandag var jeg på et veldig hyggelig besøk hos hifipuristen. Bakgrunnen for besøket var at jeg en stund har gått med tanker om å bytte ut store deler av musikkanlegget mitt; høyttaler, forsterker og dac. Noe eller alt. Jeg trenger noen nye impulser og mot bedre viten kan det være gøy å endre på mange parametere samtidig. Jeg tenker å gå fra horn+rør og tilbake til transistor og dynamiske høyttalere (eller hva man skal kalle det), samt endre kostnadsfordelingen mer over mot source-first-prinsippet. Men ingenting er hugget i sten. Jeg trengte derfor noen råd og noen nye referanser, så ettersom jeg gikk glipp av MI-treffet med påfølgende sesjon hos hifipuristen i februar, avtalte jeg en kveld med musikk og teknikk, lytte til musikkanlegget hans og diskutere litt rundt saken. Ikke at jeg sikter like høyt mot hifi-himmelen som ham, men det kunne være til stor nytte likevel å høre fra en erfaren og tidligere bransjemann.
Nå har andre personer uttalt seg om komponentene i musikkanlegget til hifipuristen tidligere (spesielt minnes jeg Saltys innlegg fra en gang i 2012, selv om anlegget er oppgradert siden da), så jeg skal nøye meg med å si at mannen (dvs hifipuristen, ikke Salty) har til de grader lykkes med å nå sitt mål om NATURLIG lyd i heimen! Det er klart, anlegget hans er ikke noe man finner på loppis for småpenger, men det handler om mye mer enn å bare kjøpe seg til god lyd. Kunnskap, være åpen for nye impulser, følge med i tiden, gjøre ting grundig, tenke helhetlig, foreta riktige prioriteringer. Sikkert mye annet også. Hifipuristen kan nok krysse av i de fleste av disse boksene.
Han åpnet besøket med å fortelle om utstyret sitt, fra strøm, vibrasjonsdemping og akustikk, til cutting edge digitalrigg og high-end vinylsnurre. Det er ikke ofte jeg har fått anledning til å skue slikt utstyr hjemme hos noen. Og så skulle det lyttes! Vi startet med et koropptak fra 1976 på vinyl som til fulle demonstrerte anleggets evne til å plassere koristene fjellstøtt til venstre, høyre, fremme og bak på scenen. Ukjent musikk for meg, men det var vakkert og med virkelig flott holografi og dybde i lydbildet! Og det var videre med Mr. Belafonte og At Carnegie Hall (live), som var en oppvisning i Belafontes musikalitet og dynamikk, før tiden gikk over til å spille min på stedet vinylvaskervaskede vinyl Forever Young av Alphaville som jeg som barn kjøpte ved utgivelsen i 1984. Absolutt ingen audiofil innspilling og platen bar tydelige preg av å ha blitt avspilt et hundretalls ganger på et tidsriktig 80-tallsanlegg på gutterommet, men det var likevel utrolig fascinerende å høre detaljer og panoreringer jeg ikke har hørt de 30 årene jeg har spilt platen. Og ikke minst hvor langt trommemaskinene har kommet i dag i forhold til den gangen! Jeg har aldri tidligere hørt så tydelig hvor syntetisk det hele var, skikkelig plastic fantastic. Gøy! Ja, faktisk
Så var det over på MSB digitalriggen hans, som er mildt sagt imponerende og slik jeg forstår blant verdens beste digitale avspillersystem. Her fikk jeg blant annet høre det lange førstesporet på min medbragte favoritt Spirit of Eden av Talk Talk fra 1988, hvor det igjen åpenbarte seg nyanser jeg ikke hadde hørt tidligere.
Alt i alt så låt alt jeg hørte den kvelden så herlig uanstrengt, flytende og riktig! Fløyel og fløte. Jeg satt og smilte masse der vi satt i mørket. Jeg konkluderte med at jeg ikke synes dette anlegget har noen umiddelbar imponatorfaktor, ingen enkeltparameter som stikker seg ut og gjør seg til kjenne tidlig, men at det bare slår en mens en sitter der og nyter, sitter og koser seg med musikken uten å tenke på teknikken bak, at dette anlegget gjør så utrolig mye rett for en musikkelsker. Ingen imponerende diskant, mellomtone eller bass, det låt bare ekte! Naturtro. High fidelity, som de sier.
Vi ble sittende og prate om blant annet referanser. Hifipuristens referanse er, som mange sikkert kjenner til, lyd slik han kan oppleve den på konsert, spilt/sunget akustisk i for eksempel en kirke (kanskje uten overdrevet ekko). Det er dette han søker å gjenskape i sin egen stue. Jeg selv hører mest på rock i ymse former og der er ikke referansene like åpenbare. Jeg går ikke på konserter for lydens skyld. Med en gang man introduserer mikrofoner, forsterkere, pc’er etc. til signalkjeden så lytter man også til utstyret som instrumentene blir gjengitt gjennom, så for denne og lignende sjangere synes jeg en live konsert er en mindre egnet referanse enn et studioopptak, der man (produsenten) forhåpentligvis har større kontroll på hvordan man ønsker det skal låte. På den annen side blir jo mye her innspilt med musikere i hvert sitt opptaksrom/studio eller etter tur i det samme rommet, og til slutt mikses sporene sammen for blant annet å skape en kunstig opplevelse av dybde og plassering i lydbildet.
Jeg rakk ikke denne gang å høre noe på for eksempel Haken, Porcupine Tree og Opeth, som jeg også hadde med meg, men det kan jo hende det er mulig å gjenta seansen en vakker dag? Hifipuristen setter kanskje ikke like stor pris på doble basstrommer som meg, men det hadde vært spennende å høre hvordan også denne type musikk låter på anlegget hans. Jeg er for ordens skyld ikke i tvil om at det takler det meste man dytter ned i superdrevene hans og med såpass kjapp og dynamisk bass burde rock være barnemat for Focalene hans.
Det ble også mye prat om produktene fra Musical Innovation, både gamle som nye, og der spesielt Utopia blir en særs spennende modell å følge fremover. Vel, det hele var en svært trivelig og oppløftende opplevelse og jeg retter en stor takk til hifipuristen som storsinnet ønsket meg hjertelig velkommen og svarte velvillig på alle mine spørsmål! Han tilbød meg også hjemlån for at jeg skal kunne prøve meg litt frem. Og så må jeg nok ta en prat med Roar for å snakke om MI-relaterte temaer
Jeg kommer nok til å prøve annet forsterkeri også, men holder likevel en knapp på MI.
Så nå har jeg hørt på et av landets beste musikkanlegg. Det beste jeg har hørt på noensinne! Det er i en prisklasse jeg ikke kommer til å operere i i overskuelig fremtid så jeg kunne også hatt stor nytte av å høre flere anlegg i lavere prisklasser, helst med MI i signalkjeden. Så dersom du tilfeldigvis bor i nærheten av Oslo og føler deg kallet å vise frem anlegget ditt og ta en hyggelig MI-prat, så er jeg både snill og grei og stueren
Hilsen Kaptein Ufattelig