TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
Takk for beskrivelsene!I kveld har jeg fått hørt litt på hva som har skjedd med rommet.
Nå trenger jeg ca en uke for å komme med noe vettuge lytteinntrykk, men førsteinntrykket er positivt.
Inntrykkene står seg fra i går at lydbildet oppleves større.
Et element som kanskje er interessant er at tidligere har ikke Audiolense klart å gjøre noe med en Groupdelay peak mellom 40-60hz. På målingen er rusket jeg hadde på 60-80hz forsvunnet og etter korrigeringen er Groupdelayen nå flat som en pannekake. Det er første gang i bøttekottet.
Høres kan det også. En stående bølge opplever jeg som om lyden kommer fra alle sider og om det er noe igjen av 40hz bølgen nå så er det meget lite.
Lydmessig hører jeg ingen nye "detaljer", men lydbildet oppleves litt anderledes. Litt rundere kanskje?
Hva sier dere andre? Hvordan oppleves en stående bølge eller flere som blir borte...
Skal prøve å forklare dette med "lyden " av en stående bølge. Det som jeg legger merke til her hos meg er at ( jeg hadde en stående en rundt 25 hz og også 50hz er vel samme bølgen egentlig) uten de bølgene så ved første lytterunde så høres bassen langt lettere og den virker også raskere, siden man har korta inn klangtiden på den. Selv om GDen min ved delefrekvensen på subben tar av noe sinnsykt, både med og uten stående bølger. Mange vil oppleve det å miste den stående bølgen som at man mister bass, spes om man lytter til elektronisk musikk og tungrock.
Den stående bølgen om den er liten/smal vil ofte føre til at om man lytter på musikk og så plutselig så treffer det en tone akkurat på frekvensen det gjelder. Så vil den stå seg veldig ut og lydbildet vil trekke seg mot den frekvensen, veldig vanskelig å forklare egentlig, eller jeg skriver dårlig.
Om man har en stående bølge som er bred la oss si feks fra 30-50hz, og den ikke er veldig kraftig, la oss si 55db etter 300ms så kan det gi en følelse av rom. Er den kraftig la oss si 60db ved 500ms så vil man miste veldig mye av deltaljene rundt frekvensene og lyden ( den som kommer ned dit) vil oppleves som fet, tung, og ofte rotete. Blir den borte eller får den mye mindre så vil lyden da bli mindre trykkende, mindre fet og man vil oppleve at utlingingen/vibrasjonen på an kontrabass feks vil være mye tydeligere. Romfølelesen i opptaksrommet vil også komme bedre frem mener jeg. På feks kirkeorgel. Det er lettere å høre forskjell på de laveste notene. Eller man hører hver tone og overgangen mellom dem, istaden for at der ikke er noen overgang. Tonen får en start og en stopp uten stående bølge, og med stående bølge så vil tonene bare gi over i hverandre og de kan oppleves ulikt ( i mye større grad ) på db skalaen.
Klarer ikke helt å få frem det jeg prøver på her. Og dette er bare betraktninger fra en "ung" mann, som koser seg med musikken i staden for å sitte å analysere den.
Personlig så liker jeg ca 6db heving i området 150hz ned til 20hz og jeg liker lyden bedre hos meg med den stående bølgen jeg har på 25hz på 50db etter 300ms, Den detter dog til 40db etter 350ms. 50hz bølgen er ferdig etter ca 200ms om jeg ikke husker helt feil.
Opplever du dette som beskrivelser som passer alle anlegg og rom eller varierer opplevelsene av de stående bølgene?
Når du for eksempel skriver 60db på 300ms, hva tenkte du direktesignalet var?
Forholdet mellom direktesignalet og etterklangen synes jeg er viktig ha med.
Kommer tilbake med mer.