BLINDTEST 320 vs lossless - WiMP HiFi testen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, det er da inderlig godt vi er forskjellige. Jeg er en av de svake sjelene som går gjennom livet og tror det er forskjell på alt. Til og med lossless vs ukomprimert hvis forholdene ligger til rette for det.;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Flac er som en zip-fil, perfekt/og Lossless når den er udpakket , bitrate har ingen betydning for audio-kvaliteten som ved mp3, udover at det indikere hvor meget flac-filen er blevet pakket
    Der er normalt 8 niveauer for kompressionen/pakningen, fuldstændig som med zip filer hvor der også er mulighed for at bestemme hvor meget man vil have filen pakket.

    jo mere den pakkes jo længere tid tager det at pakke filen ud og jo flere cpu krafter bruges, afspilles der i reel time fra PC eller lignede er det nok ikke utænkeligt at det kan give en mikro forskel på en wav og en flac fil eller andre lossless pakkede formater forskellen vil sikkert være afhængig hvor hårdt der er pakket,

    Jeg har pakket en wav-fil to gange i flac-format den ene er pakket kraftigt beck11, den anden er pakket normalt beck12.
    her er Windows info som er korrekt , det er sådan filen vil fremstår og blive afspillet, når den er udpakket, det vil være fuldstændig som med den originale fil:

    winbeck11.JPG


    winbeck12.JPG


    Her er hvad Foobar giver af information, det kan være vildledende og forvirrende , men alt er naturligvis i orden, der er tale om en lossless flac-fil som er magen til den oprindelige wav-fil når den er udpakket.

    Regner man med hvor meget filen er komprimeret i procent og ser det i forhold de oprindelige bitrate 1411 kbps så passer det næsten men sjovt nok ikke 100% , det er sikkert nogle decimaler på komparationen og filstørrelse som mangler, det ser helt sikkert ud til at være en sammenhæng som ikke er tilfældig, en sammenhæng som intet har med audio-kvaliteten at gøre som sådan.

    Men som sagt jeg mener ikke at man udelukke at cpu'en kan blive mere belastet af en hårde pakning af flac filen, og måske det kan give en lidt dårligere lydgengivelse.


    Hårdere pakning fremstår i foobar som mindre kbps.

    beck11.JPG



    beck12.JPG
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Hvorfor skulle det kreve noe mer å pakke ut en mer komprimert fil? Har vanskelig for å si noen grunn til at så er tilfelle - det er jo en operasjon som ikke lever noen analyse av materialet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvorfor skulle det kreve noe mer å pakke ut en mer komprimert fil? Har vanskelig for å si noen grunn til at så er tilfelle - det er jo en operasjon som ikke lever noen analyse av materialet.
    Og kikker man på, for eksempel, Activity Monitor i en Mac, vil man se at maksimum 2-3% av prosessorens kapasitet avsettes til oppgaven ... Kan til og med være mindre.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    At det krever flere CPU-cycles å avspille FLAC enn WAV er det ingen tvil om, selv om det ikke en gang er synlig på prosentskalaen på en moderne CPU. Men med komprimerte filer så bruker man imidlertid mindre tid og ressurser på lesing fra harddisk og eventuelt nettverk. Jeg vil personlig anta at mindre bevegelse på et mekanisk lesehode i en harddisk med de faktiske variasjoner i strømtrekk dette utgjør, er en langt større fordel enn de enda mer marginale forskjellene i CPU-bruk utgjør.

    Uansett så er dette bare et problem i visse audiofile hoder. Jeg har sett noen som har påstått at noen har målt noen forskjeller i jitter på lossless komprimerte formater og ukomprimerte formater ved avspilling, men jeg har aldri sett noen link til disse målingene og vet ikke om de i det hele tatt eksisterer eller er relevante for en moderne datamaskin konstruert noenlunde fornuftig.

    I den virkelige verden så er det ingen som bryr seg om dette. Til og med nyeste generasjon filsystemer komprimerer nå dataene i realtime på vei mot disken fordi CPUene har blitt så kraftige at besparelser i tid og båndbredde mot disk utgjør en større fordel enn den marginalt økte CPU-bruken.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Hvorfor skulle det kreve noe mer å pakke ut en mer komprimert fil? Har vanskelig for å si noen grunn til at så er tilfelle - det er jo en operasjon som ikke lever noen analyse av materialet.
    Mitt inntrykk er at enkoding tar mye lengre tid med høyere komprimeringsgrad for FLAC, men kun med helt marginale plassbesparelser. Dekodingen påvirkes ikke i betydelig grad av ulike komprimeringsgrader, utover mindre bånbreddebruk fra disk eller nettverk. FLAC er med vilje laget slik at man godtar høy CPU-bruk ved enkoding for å kunne avspille med liten bruk av ressurser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer med min erfaring også. Jeg prøvde meg litt frem mellom å pakke ut FLAC på serveren (og streame som WAV med 1411 kbit/s over WiFi eller kabel) og å streame som FLAC og pakke den ut på Transporteren (datarate 7-800 kbit/s dit). Kunne ikke høre noen forskjell. Endte vel opp med å streame som FLAC for å holde belastningen på serveren nede. Den har ikke store CPUen, stakkars.

    @RoDa og marsboer: Ok, dere har rett. :)

    Ang topic: Jeg prøvd hifi-testen et par ganger på iPad med Etymotic ørepropper, men det ble mest gjetting og ganske ulike resultater fra gang til gang. AAC 320 er tydeligvis (mer enn) godt nok for den bruken. Hovedanlegget mitt er ikke skrudd sammen slik at det er lett å kjøre hifi-testen der. Ingen PC i kjeden. Derimot skal jeg prøve i bilen etterhvert. Den har jo 3G og web-browser på midtkonsollen.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Spotify bruker vorbis , va er forskjellen på det og wimp premeium bruker. er vorbis bedre enn aac eller hva det enn wimp til 99 kr bruker.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    fant ut av det vorbis er faktisk mye bedre enn aac det wimp bruker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    fant ut av det vorbis er faktisk mye bedre enn aac det wimp bruker.
    Ikke ifølge denne testen: Marlene's Musings: MP3 and other HiRes formats
    Vorbis kalles OGG her, siden den ofte kalles Ogg Vorbis.

    One of the most important questions of this article is how lossy codecs sound. And I don´t mean what the mainstream public thinks they are sounding which can be answered easily: cold, digital and lifeless (yet all use them - a mystery?). No, I mean the actual sound quality. I´ve said above that lossy codecs are far better than their reputation. BUT: you have to make sure to extract the best possible quality when using them! Please consider my encoding suggestions above again and remember that they take time but are worth every second spent on them. The best encoding isn´t the one that is the fastest (C'mon... a whole album encoded in 40 seconds... really?). To make it simple: the higher the quality, the longer it´ll take to encode. Just deal with it. Back to topic... if you used the best encoding options along with the highest bitrates and if you decoded all these files correctly (-> floating point) the sound of several lossy codecs is like this:

    WavPack lossy: perfect. Using bitrates of roughly 1.200 kBit/s with 24/96 in combination with the -x6 switch it sounds exactly like the original. Always. Very limited hardware support... software support is good though. I have been archiving every bit of music with WavPack lossy since 2008 and I´ve never looked back. Not suited for portable use (for lack of hardware support), but perfectly suited for archiving and transcoding to other codecs like the ones below.

    AAC (Apple): might produce instable staging, instruments occasionally seem to change size and position. Yet this happens so rarely that I could have been imagining it. Otherwise it´s completely devoid of artifacts. Sounds O.K. enough with lower bit rates. Hardware support is phenomenal. Simply the best mixture of convenience and good sound, therefore highly recommended for portable use.

    MP3: slightly 'dark', 'warm'. Somtimes sounds too dry, as if reverb has been reduced (especially audible with VBR). Smeared transients are another problem. No matter the bitrate, MP3 will always have difficulties encoding really short and tiny transients (the sample size for short blocks isn´t small enough). However, in 85-90% of all cases all of this isn´t audible at all. The danger of typical problems like metallic sizzling, flanging, etc. completely disappears if you use the highest bitrate of 320 kBit/s. Of course, using LAME avoids most problems anyway compared to other MP3 encoders. Hardware support? A 100%.

    WMA Professional: on occasion creates instable staging worse than AAC (Apple). Instruments might change size and place, dimensions shrink or expand sometimes. This depends very much on the material, in many cases it´s completely inaudible. When used with 96 kHz, sound is too mellow. Otherwise it´s one of the most neutral and artifact free codecs available. Hardware support: laughable.

    AAC (Nero): like WMA Professional, only (much) worse. Instruments always move around slightly, sizes vary as well, dimensions shrink and expand constantly. Furthermore, the sound feels 'blown up' at lower mids. Despite being much more recent and advanced than MP3 (LAME), it doesn´t sound remotely as good. Hardware support is - naturally - the same as for AAC (Apple).

    WMA Standard: sizzles. Even with higher bitrates. On the other hand it enjoys almost the same hardware compatibility as MP3. I still can´t recommend it, it just isn´t good enough.

    OGG: was my standard choice more than 8 years ago. Shouldn´t be used nowadays. Obscures much of the virtual stage, sounds harsh (this is the only codec sounding literally 'digital'). Sounded different back in 2005: very beautiful and pleasant. Ignore it.
    - See more at: Marlene's Musings: MP3 and other HiRes formats
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det stemmer med min erfaring også. Jeg prøvde meg litt frem mellom å pakke ut FLAC på serveren (og streame som WAV med 1411 kbit/s over WiFi eller kabel) og å streame som FLAC og pakke den ut på Transporteren (datarate 7-800 kbit/s dit). Kunne ikke høre noen forskjell. Endte vel opp med å streame som FLAC for å holde belastningen på serveren nede. Den har ikke store CPUen, stakkars.

    @RoDa og marsboer: Ok, dere har rett. :)
    Ja ja så fik vi ligesom slået det fast.
    Man kan prøve at google flac vs wav sound quality så for man mange sider og diskussionerne som ikke er ulig kabel-debatter.
    Nogen mener der er en forskel , og andre nægter hårdnakket, fordi flac-filen i den sidste ende er bit perfekt.

    Jeg mener også selv at have hørt forskel på wav og flac, men det er absolut i småtings afdelingen, sandsynligvis hænger det sammen med PC'en kvalitet/hurtighed , og hvor meget den i forvejen er belastet, men det er kun et gæt på årsagen.

    Men at sige det er helt umuligt at der kan være forskel mener jeg er en fundamentalistisk holdning, som desværre er ved at blive ret symptomatisk for dette forum , man banker lynhurtigt noget ned ved at tæppebombe med indlæg som forklarer at det er helt umuligt fordi det har jeg selv hørt, og teknisk kan det ikke lade sig gøre.
    Man kan undre sig over hvad formålet endelig er med denne adfærd, for den fører helt sikkert ikke til optimal hi-fi.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig mener jeg at det kan være forskjell, men at den i så fall skyldes svakheter i avspillingskjeden. Hvis FLAC og WAV låter forskjellig er noe feil. Siden det som kommer frem til DAC er bit-for-bit identisk mellom de to formatene, må eventuelle forskjeller skyldes mer tidsvariasjon (jitter) i bitstrømmen enn hva DAC'en kan tolerere.

    Men det er kompetente mennesker som har en annen oppfatning. For eksempel inisterer Cookie Marenco (Blue Coast Records) på at WAV låter bedre enn FLAC, så hun distribuerer musikken som zippede WAV-filer heller enn FLAC. Hun har like stor aversjon mot dynamisk kompresjon som mot datakompresjon, og da kjøper jeg musikk derfra likevel. Ikke fortell henne at det første jeg gjør er å pakke ned WAV-filene hennes som FLAC med metadata i. :)

    Her skriver hun at FLAC gir en "near identical copy", så hun aksepterer tydeligvis ikke at L-en i FLAC står for Lossless:
    NPR Keith | Blue Coast Records EDU
    http://bluecoastrecords.com/
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Man kan undre sig over hvad formålet endelig er med denne adfærd, for den fører helt sikkert ikke til optimal hi-fi.
    Jeg vil si det motsatte er tilfelle. Jeg mener at det å ha formålsløse diskusjoner rundt temaer hvor det er svært lite plausibelt at det er snakk om reelle forskjeller faktisk er til hinder for å heller bruke energien på de tingene som faktisk betyr noe i praksis. Skal man først på død og liv diskutere usakligheter så mener jeg i det minste at man bør ha en form for saklig grunnlag for å bringe diskusjonen til bords slik at det er noe å diskutere i det hele tatt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Her skriver hun at FLAC gir en "near identical copy", så hun aksepterer tydeligvis ikke at L-en i FLAC står for Lossless:
    NPR Keith | Blue Coast Records EDU
    Blue Coast Records | Exceptional Acoustic Recordings
    Jeg tror ikke bare det er snakk om lydmessige forestillinger her. Det handler også om at itunes ikke spiller FLAC out-of-the-box og dette begrenser markedet.

    Grunnen til at jeg mistenker at dette er den _egentlige_ årsaken til at WAV foretrekkes er det at dette er listet opp som "disadvantages" for FLAC på siden (med store bokstaver, intet mindre):
    Kode:
    DOES NOT PLAY ON ITUNES
    Requires installation of FLAC decoder on most computers
    compromise of quality for ease of use.
    Og som advantage under WAV
    Kode:
    WILL PLAY ON ITUNES
    Siden stort sett alt av 3. parts avspillerprogramvare støtter FLAC direkte og jeg ikke kjenner en eneste person som benytter Windows Media Player, så regner jeg med at "most computer" vil si OS X med itunes som eneste avspillingsprogram?
    Jeg liker også "compromise of quality for ease of use" når den første argumentasjonen argumenterer med at dette ikke fungerer på "most computers" og "compromise of quality" er en påstand helt uten noen form for dokumentajon.

    Hvorfor er det verdt "stor bokstav" for "WILL PLAY ON ITUNES" under WAV?? Det burde da vært WILL PLAY IN FOOBAR2000, eller WILL PLAY IN MPD for alle formatene om dette skulle ha vært noe særlig balansert.

    Dette er rett og slett en Apple-fanboy som tydeligvis baserer sine profesjonelle formatvurderinger på itunes-implementasjonen. At datamaskiner er noe magisk også for enkelte profesjonelle i industrien, er dessverre ikke helt uhørt, selv om det er langt mindre vanlig enn i hi-fi miljøet. Man må vel bare se gjennom fingrene på slikt tull og heller nyte sluttproduktet som forhåpentligvis er langt bedre håndtverk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tviler på at Cookie Marenco er Apple fanboy, men hun har en del merkelige teorier. Da Computeraudiophile gikk fra å snakke om realiteter til å rote seg vekk i tøys, så hun straks et marked.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Personlig mener jeg at det kan være forskjell, men at den i så fall skyldes svakheter i avspillingskjeden.
    Ja alt som ikke giver optimal hi-fi skyldes svagheder i afspilnings-kæden, og uanset hvor meget du anstrenger dig kan du ikke lave noget som overfører lyd 100% perfekt, selv et kabel kan man ikke se bort fra i denne sammenhæng.

    Men man kan erkende dette faktum og prøve at optimerer hver enkelt lille delelement så godt som det er muligt, og det bliver man efter min erfaring i den sidste ende belønnet overaskende meget for i kraft af en markant bedre lydgengivelse.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    AAC er, stort sett i alle sammenligninger jeg har sett blitt gjort, regnet for å være den som gir best lyd sett opp mot mp3 og OGG Vorbis.

    Siden jeg har liten tillit til folks høreapparat (som vanligvis også konkluderer med at AAC foretrekkes) så foretrekker jeg en mer teknisk sammenligning, slik som dette:

    MP3 vs AAC vs OGG: A Simple Quantitative Comparison - AnandTech Forums

    Konklusjonen her er også ganske klar.

    Selv har jeg ikke behov for lossy formater og streamingtjenester anser jeg kun som b-vare uansett, så selv om jeg bruker spotify svært mye så bryr jeg meg ærlig talt ikke om det er det ene eller andre formatet som benyttes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @ asbjørn du mener wimp premeium , er bedre enn spotify premeium , det må du forklar meg for jeg fant dette , http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...HotkY4bNGn9cQkg&bvm=bv.66330100,d.bGQ&cad=rja
    Det vet jeg ikke, for jeg har ikke sammenlignet. Har Wimp, men bruker det mest til å sjekke ut ny musikk. All favorittmusikken spilles fra lokale kopier på harddisk, lagret i FLAC-format. Bruker noe tid og penger på å finne de beste mastringene av musikken, f eks tidlige CD-utgivelser kjøpt på EBay. Jeg har AAC-kopier som jeg bruker i bil (minnepinne) og fly (iPhone + støpte ørepropper).

    Poenget var bare at det ikke nødvendigvis er slik at "vorbis er faktisk mye bedre enn aac" som du skrev lenger oppe. Artikkelen jeg linket til mente at forholdet var motsatt, og at det hadde endret seg ganske kraftig siden 2005 eller så. De codec'ene utvikles stadig, og det er naturlig å tro at Apple har større utviklingsressurser enn Xiph.org. Jeg bruker siste versjon av Apple's AAC-encoder for å generere mine portable AAC-filer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    For å komplisere tema rundt disse prosessene (dvs. Dekomprimering, Codecs, Jitter, Bit perfect, ol.) ytterligere kan vi ta med et problem som viser seg for et av mine produkter, nemlig kompileringsprosessen av kildekode. Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Dette høres jo absurd ut, men her er årsaken;
    En del moderne kompilatorer (feks. Xilinx for FPGA) bruker en metode kalt for 'Simulated Annealing Algorithm'
    Her er en lettfattelig forklaring;
    <Apparently the compiler for the Xilinx FPGA chip used by the NNN has randomness built into it. It uses simulated annealing algorithms in order to find the most optimum routing within the chip which meets the design (source code). Annealing algorithms work by making modifications to the solution and comparing the new result with the previous.Some of the modifications are random in nature and may even result in a worse solution. But even if the result is worse it can still lead to a more optimum solution as the algorithm continues to run. You can compare it to climbing a mountain, sometimes you have to take one step back in order to find a more optimum route to the summit. The longer the algorithm runs (or the closer you get to the summit), the less likely it is to accept a worse solution. This will eventually lead to the most optimum solution based on a given timeframe or iteration count.
    The point is that due to the random nature of the algorithm, there's no guarantee that the result will be equal for different runs (compilations) even if the input (source code) is exactly the same.
    The fascinating thing is that these changes in the FPGA are actually detectable by the human ear!>

    Dette relaterer seg bare indirekte til AAC/Wimp diskusjonen, men jeg antar at de som interesserer seg for dette også kan facineres av dette. Betatest teamet klødde seg ihvertfall lenge i hodet før vi fant en plausibel forklaring.
    Det finnes noen settinger man kan gjøre forut for kompileringen for å bedre timing kontroll, bla.

    Moralen er at når man forkaster alt som umiddelbart virker som alt annet enn sunn fornuft, så kan man gå på en realitetssmell......
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    @ asbjørn du mener wimp premeium , er bedre enn spotify premeium , det må du forklar meg for jeg fant dette , http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...HotkY4bNGn9cQkg&bvm=bv.66330100,d.bGQ&cad=rja
    Det vet jeg ikke, for jeg har ikke sammenlignet. Har Wimp, men bruker det mest til å sjekke ut ny musikk. All favorittmusikken spilles fra lokale kopier på harddisk, lagret i FLAC-format. Bruker noe tid og penger på å finne de beste mastringene av musikken, f eks tidlige CD-utgivelser kjøpt på EBay. Jeg har AAC-kopier som jeg bruker i bil (minnepinne) og fly (iPhone + støpte ørepropper).

    Poenget var bare at det ikke nødvendigvis er slik at "vorbis er faktisk mye bedre enn aac" som du skrev lenger oppe. Artikkelen jeg linket til mente at forholdet var motsatt, og at det hadde endret seg ganske kraftig siden 2005 eller så. De codec'ene utvikles stadig, og det er naturlig å tro at Apple har større utviklingsressurser enn Xiph.org. Jeg bruker siste versjon av Apple's AAC-encoder for å generere mine portable AAC-filer.
    Jeg liker som sagt country musikk , og wimp har ikke halvparten der inne , enn hva spotify har , tok wimp hifi 24 timer nå for jeg skal teste litt , men når ikke wimp har den musikken jeg liker arrrg , dette gjelder fra johnny cash , vernon oxford , michael grimm for og nevne noen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    @ asbjørn du mener wimp premeium , er bedre enn spotify premeium , det må du forklar meg for jeg fant dette , http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...HotkY4bNGn9cQkg&bvm=bv.66330100,d.bGQ&cad=rja
    Det vet jeg ikke, for jeg har ikke sammenlignet. Har Wimp, men bruker det mest til å sjekke ut ny musikk. All favorittmusikken spilles fra lokale kopier på harddisk, lagret i FLAC-format. Bruker noe tid og penger på å finne de beste mastringene av musikken, f eks tidlige CD-utgivelser kjøpt på EBay. Jeg har AAC-kopier som jeg bruker i bil (minnepinne) og fly (iPhone + støpte ørepropper).

    Poenget var bare at det ikke nødvendigvis er slik at "vorbis er faktisk mye bedre enn aac" som du skrev lenger oppe. Artikkelen jeg linket til mente at forholdet var motsatt, og at det hadde endret seg ganske kraftig siden 2005 eller så. De codec'ene utvikles stadig, og det er naturlig å tro at Apple har større utviklingsressurser enn Xiph.org. Jeg bruker siste versjon av Apple's AAC-encoder for å generere mine portable AAC-filer.
    Jeg liker som sagt country musikk , og wimp har ikke halvparten der inne , enn hva spotify har , tok wimp hifi 24 timer nå for jeg skal teste litt , men når ikke wimp har den musikken jeg liker arrrg , dette gjelder fra johnny cash , vernon oxford , michael grimm for og nevne noen.
    Hvorfor ikke bare si det med en gang, "wimp hakke køntrien min" istedenfor alt det andre tullet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å komplisere tema rundt disse prosessene (dvs. Dekomprimering, Codecs, Jitter, Bit perfect, ol.) ytterligere kan vi ta med et problem som viser seg for et av mine produkter, nemlig kompileringsprosessen av kildekode. Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Jeg har litt vanskelig for å svelge det der. Har du en link til hvor det sitatet er hentet fra? Det eneste Google finner er en diskusjon på forumet til PS Audio, men det ser ikke ut til at den tråden eksisterer lenger.

    Edit: Fant den: http://www.psaudio.com/forum/genera...-ramblings/pwd-2-4-3-released/page-14/#p14857
    Det gjelder tydeligvis dette produktet: http://www.psaudio.com/products/perfectwave-dac/

    Som utvikler ville jeg vært litt skeptisk til et design som merkbart endret kvalitet fra kompilering til kompilering uten at man har gjort noen endringer i koden. Da er det ikke helt stabilt, for å si det slik. Uansett, hvis det er tilfelle, så gjelder det kompileringen fra C-kode til maskininstruksjoner i en programmerbar chip i hardware. Når det først er gjort, vil alle eksemplarer av apparatet få de samme maskininstruksjonene i produksjonen. Sånn sett er det ikke noe vi konsumenter vil se noe til, annet enn ved oppdateringer av firmware i boksene våre.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    @ asbjørn du mener wimp premeium , er bedre enn spotify premeium , det må du forklar meg for jeg fant dette , http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...HotkY4bNGn9cQkg&bvm=bv.66330100,d.bGQ&cad=rja
    Det vet jeg ikke, for jeg har ikke sammenlignet. Har Wimp, men bruker det mest til å sjekke ut ny musikk. All favorittmusikken spilles fra lokale kopier på harddisk, lagret i FLAC-format. Bruker noe tid og penger på å finne de beste mastringene av musikken, f eks tidlige CD-utgivelser kjøpt på EBay. Jeg har AAC-kopier som jeg bruker i bil (minnepinne) og fly (iPhone + støpte ørepropper).

    Poenget var bare at det ikke nødvendigvis er slik at "vorbis er faktisk mye bedre enn aac" som du skrev lenger oppe. Artikkelen jeg linket til mente at forholdet var motsatt, og at det hadde endret seg ganske kraftig siden 2005 eller så. De codec'ene utvikles stadig, og det er naturlig å tro at Apple har større utviklingsressurser enn Xiph.org. Jeg bruker siste versjon av Apple's AAC-encoder for å generere mine portable AAC-filer.
    Jeg liker som sagt country musikk , og wimp har ikke halvparten der inne , enn hva spotify har , tok wimp hifi 24 timer nå for jeg skal teste litt , men når ikke wimp har den musikken jeg liker arrrg , dette gjelder fra johnny cash , vernon oxford , michael grimm for og nevne noen.
    Hvorfor ikke bare si det med en gang, "wimp hakke køntrien min" istedenfor alt det andre tullet?
    cruiser du er og blir ein liten surpomp offff , har det noe og si at jeg skriver hvilken musikk wimp har eller ikke da bli voksen cruiser.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    For å komplisere tema rundt disse prosessene (dvs. Dekomprimering, Codecs, Jitter, Bit perfect, ol.) ytterligere kan vi ta med et problem som viser seg for et av mine produkter, nemlig kompileringsprosessen av kildekode. Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Dette høres jo absurd ut, men her er årsaken;
    En del moderne kompilatorer (feks. Xilinx for FPGA) bruker en metode kalt for 'Simulated Annealing Algorithm'
    Her er en lettfattelig forklaring;
    <Apparently the compiler for the Xilinx FPGA chip used by the NNN has randomness built into it. It uses simulated annealing algorithms in order to find the most optimum routing within the chip which meets the design (source code). Annealing algorithms work by making modifications to the solution and comparing the new result with the previous.Some of the modifications are random in nature and may even result in a worse solution. But even if the result is worse it can still lead to a more optimum solution as the algorithm continues to run. You can compare it to climbing a mountain, sometimes you have to take one step back in order to find a more optimum route to the summit. The longer the algorithm runs (or the closer you get to the summit), the less likely it is to accept a worse solution. This will eventually lead to the most optimum solution based on a given timeframe or iteration count.
    The point is that due to the random nature of the algorithm, there's no guarantee that the result will be equal for different runs (compilations) even if the input (source code) is exactly the same.
    The fascinating thing is that these changes in the FPGA are actually detectable by the human ear!>

    Dette relaterer seg bare indirekte til AAC/Wimp diskusjonen, men jeg antar at de som interesserer seg for dette også kan facineres av dette. Betatest teamet klødde seg ihvertfall lenge i hodet før vi fant en plausibel forklaring.
    Det finnes noen settinger man kan gjøre forut for kompileringen for å bedre timing kontroll, bla.

    Moralen er at når man forkaster alt som umiddelbart virker som alt annet enn sunn fornuft, så kan man gå på en realitetssmell......
    To FLAC-filer enkodet med ulike FLAC-versjoner vil også bli forskjellige i innhold. Sluttresultatet ved avspilling er likevel identisk og lossless ved avspilling. Det vil si samme input, forskjellige enkodede filer, likt sluttresultat (med mindre man tilhører de som tror at alt som er ulikt i kodekjeden før det ferdige dekodede PCM-signalet også påvirker sluttresultatet via jitter som en generell regel)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    For å komplisere tema rundt disse prosessene (dvs. Dekomprimering, Codecs, Jitter, Bit perfect, ol.) ytterligere kan vi ta med et problem som viser seg for et av mine produkter, nemlig kompileringsprosessen av kildekode. Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Dette høres jo absurd ut, men her er årsaken;
    En del moderne kompilatorer (feks. Xilinx for FPGA) bruker en metode kalt for 'Simulated Annealing Algorithm'
    Her er en lettfattelig forklaring;
    <Apparently the compiler for the Xilinx FPGA chip used by the NNN has randomness built into it. It uses simulated annealing algorithms in order to find the most optimum routing within the chip which meets the design (source code). Annealing algorithms work by making modifications to the solution and comparing the new result with the previous.Some of the modifications are random in nature and may even result in a worse solution. But even if the result is worse it can still lead to a more optimum solution as the algorithm continues to run. You can compare it to climbing a mountain, sometimes you have to take one step back in order to find a more optimum route to the summit. The longer the algorithm runs (or the closer you get to the summit), the less likely it is to accept a worse solution. This will eventually lead to the most optimum solution based on a given timeframe or iteration count.
    The point is that due to the random nature of the algorithm, there's no guarantee that the result will be equal for different runs (compilations) even if the input (source code) is exactly the same.
    The fascinating thing is that these changes in the FPGA are actually detectable by the human ear!>

    Dette relaterer seg bare indirekte til AAC/Wimp diskusjonen, men jeg antar at de som interesserer seg for dette også kan facineres av dette. Betatest teamet klødde seg ihvertfall lenge i hodet før vi fant en plausibel forklaring.
    Det finnes noen settinger man kan gjøre forut for kompileringen for å bedre timing kontroll, bla.

    Moralen er at når man forkaster alt som umiddelbart virker som alt annet enn sunn fornuft, så kan man gå på en realitetssmell......
    Tak for den vinkel på problemet.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg liker som sagt country musikk , og wimp har ikke halvparten der inne , enn hva spotify har , tok wimp hifi 24 timer nå for jeg skal teste litt , men når ikke wimp har den musikken jeg liker arrrg , dette gjelder fra johnny cash , vernon oxford , michael grimm for og nevne noen.
    Hvorfor ikke bare si det med en gang, "wimp hakke køntrien min" istedenfor alt det andre tullet?
    cruiser du er og blir ein liten surpomp offff , har det noe og si at jeg skriver hvilken musikk wimp har eller ikke da bli voksen cruiser.
    jaja, nå har du insinuert lureri og dårligere kvalitet i mange omganger her, litt tåpelig at det da koker ned til at de ikke har musikken du hører på
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    For å komplisere tema rundt disse prosessene (dvs. Dekomprimering, Codecs, Jitter, Bit perfect, ol.) ytterligere kan vi ta med et problem som viser seg for et av mine produkter, nemlig kompileringsprosessen av kildekode. Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Jeg har litt vanskelig for å svelge det der. Har du en link til hvor det sitatet er hentet fra? Det eneste Google finner er en diskusjon på forumet til PS Audio, men det ser ikke ut til at den tråden eksisterer lenger.

    Edit: Fant den: PWD 2.4.3 Released. | Page 14 | General discussions and miscellaneous ramblings | Forums | PS Audio
    Det gjelder tydeligvis dette produktet: PerfectWave DAC | PS Audio

    Som utvikler ville jeg vært litt skeptisk til et design som merkbart endret kvalitet fra kompilering til kompilering uten at man har gjort noen endringer i koden. Da er det ikke helt stabilt, for å si det slik. Uansett, hvis det er tilfelle, så gjelder det kompileringen fra C-kode til maskininstruksjoner i en programmerbar chip i hardware. Når det først er gjort, vil alle eksemplarer av apparatet få de samme maskininstruksjonene i produksjonen. Sånn sett er det ikke noe vi konsumenter vil se noe til, annet enn ved oppdateringer av firmware i boksene våre.
    Jeg er betatester på dette forumet, så det er her det er hentet fra, ja.
    Poenget var at jeg tenkte jeg skulle anonymisere det som ikke var relevant for saken.
    Vekommendes forklaring er altså ikke en personlig synsing om saken men heller en 'fargerik' forklaring av dette fenomenet:
    Simulated annealing - Wikipedia, the free encyclopedia
    Problemstillingen er ikke noe som har med PS Audio å gjøre, det har med hvilken moderne COTS compiler som er tatt i bruk, i dette tilfelle fra Xilinx. Mao. kan det forventes at veldig mange leverandører av tilsvarende produkter er eksponert for tilsvarende problem, sannsynligvis uten å være klar over dette en gang. I samme tråd er der linker til måten SAA er implementert i Xilinx kompilatoren.

    SAA er sikkert bra for data, men ikke nødvendigvis for audio.
    Man må altså ha mer enn bare domenekunnskap når man gjør software inhouse (eller outsourcer for den del).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår hvordan simulated annealing virker, men jeg sliter fortsatt litt med å se hvordan det skal kunne gi hørbar forskjell i lydkvalitet fra gang til gang. Simulated annealing brukes til å plassere de ulike logiske kretsene på en fysisk chip (Field Programmable Gate Array, FPGA), slik at den totale plassbruken blir minst mulig. Hvis designet virkelig er så ustabilt at lydkvaliteten avhenger av dette bør man kanskje la kompilatoren få litt mer tid på seg til å jobbe ferdig til samme optimum fra gang til gang, eventuelt finne ut hvilke deler av designet som påvirker hverandre og splitte dem på to forskjellige chips. I_L her inne jobber med sånt til daglig, så det kunne vært interessant å høre hans synspunkt på dette. Den diskusjonen kan vi kanskje ta i en annen tråd.

    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.74.865&rep=rep1&type=pdf
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Uansett så er FPGAer hardware-enheter. Det blir ikke det samme som endringer i ren programvare. I tillegg fant jeg ingen som helst målinger på dette i PS Audio-forumet. Om man leser litt på f.eks Computer Audiophile så ser man at folk hører forskjell på selv den minste versjonsendring i programvare eller endring i firmewaren på en lydenhet. For meg er alle disse lydforandringene, så lenge de ikke er dokumentert, bare tull, og det samme gjelder lydmessige påvirkinger i PS Audios DACer hvor FPGA-logikken ender opp med å se litt annerledes ut for hver kompilering. Selv om man ikke hadde hatt noen form for tilfeldighet for hver kompilering så hadde folk garantert hørt forskjeller mellom ulike kompileringer likevel. Her har man bare funnet et halmstrå av bekreftelse i dette ene av titusen tilfeller.

    Dette bør for all del undersøkes og bekreftes/avkreftes i form av et sett målinger. Gi meg noen målinger som bekrefter noe annet og jeg skal endre oppfatning om at dette kan være av betydning tvert. Inntil videre står PS Audio på min ikke-kjøpsliste etter å ha sett dette. Profesjonelle aktører uten tro på alsken magiske kvantefenomener (som selvsagt dukker opp senere i tråden) hadde avkreftet eller bekreftet den lydmessige relevansen for denne typen reproduserbare avvik med relevante målinger tvert!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Uansett så er FPGAer hardware-enheter. Det blir ikke det samme som endringer i ren programvare. I tillegg fant jeg ingen som helst målinger på dette i PS Audio-forumet. Om man leser litt på f.eks Computer Audiophile så ser man at folk hører forskjell på selv den minste versjonsendring i programvare eller endring i firmewaren på en lydenhet. For meg er alle disse lydforandringene, så lenge de ikke er dokumentert, bare tull, og det samme gjelder lydmessige påvirkinger i PS Audios DACer hvor FPGA-logikken ender opp med å se litt annerledes ut for hver kompilering. Selv om man ikke hadde hatt noen form for tilfeldighet for hver kompilering så hadde folk garantert hørt forskjeller mellom ulike kompileringer likevel. Her har man bare funnet et halmstrå av bekreftelse i dette ene av titusen tilfeller.

    Dette bør for all del undersøkes og bekreftes/avkreftes i form av et sett målinger. Gi meg noen målinger som bekrefter noe annet og jeg skal endre oppfatning om at dette kan være av betydning tvert. Inntil videre står PS Audio på min ikke-kjøpsliste etter å ha sett dette. Profesjonelle aktører uten tro på alsken magiske kvantefenomener (som selvsagt dukker opp senere i tråden) hadde avkreftet eller bekreftet den lydmessige relevansen for denne typen reproduserbare avvik med relevante målinger tvert!
    Ja, det var derfor jeg ikke ville blande inn PS Audio, fordi folk med et minimum med interesse i å sette seg inn i problemstillingen umiddelbart hopper til konklusjoner.
    Fakta er at alle audio fabrikanter bruker standard FPGA's og standard kompilatorer, i dette tilfellet en fra Xilinx.
    Det blir som å si at man ikke vil kjøpe en Mercedes fordi de bruker en standard airbag fra en underleverandør man ikke liker (og som flesteparten av de andre fabrikantene også bruker).
    Hvis du diskvalifiserer Mercedes pga. dette, vel deg om det.
    Det man kanskje kan diskutere er om man skal bruke mer ressurser på å forstå hvordan man skal optimalisere denne delen av programutviklingen. Det er langt fra sikkert at dette er forstått av noen leverandører og tror neppe typiske hardwareleverandører blir de første som 'knekker denne koden'.

    PS Audio har nettopp migrert sitt forum over på en annen plattform, så hele dialogen er muligens ikke tilgjengelig.
    Noe av det ligger også i 'betatester' tråden.
    For meg bringer det heller tillit enn mistillit at disse ting diskuteres fritt, med daglig leder som en aktiv deltager.
    Sjekk dette med andre leverandører. Der får man vel neppe svar engang......
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Poenget var ikke at PS Audio bruker en FPGA med en variabel kompilator som mange helt sikkert gjør, men at de i stedet for å gjøre noen målinger, som de utvilsomt er i stand til i den skalaen de opererer, velger å heller la myten spinne rundt lydkvalitet og ulike versjoner av firmware i forumet.

    Min hypotese er at de ikke finner en døyt forskjell i målinger, men at det er i deres interesse å ikke avkrefte de "audiofiles" synspunkt om at det er forskjell på alt slik at ingen blir såre på tærne samtidig som forumaktiviteten bevares.

    Det hjelper heller ikke på mitt syn på PS Audio generelt at de selger en rekke produkter som løser relativt kreative problemstillinger relatert til lydavspilling.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Poenget var ikke at PS Audio bruker en FPGA med en variabel kompilator som mange helt sikkert gjør, men at de i stedet for å gjøre noen målinger, som de utvilsomt er i stand til i den skalaen de opererer, velger å heller la myten spinne rundt lydkvalitet og ulike versjoner av firmware i forumet.

    Min hypotese er at de ikke finner en døyt forskjell i målinger, men at det er i deres interesse å ikke avkrefte de "audiofiles" synspunkt om at det er forskjell på alt slik at ingen blir såre på tærne samtidig som forumaktiviteten bevares.

    Det hjelper heller ikke på mitt syn på PS Audio generelt at de selger en rekke produkter som løser relativt kreative problemstillinger relatert til lydavspilling.
    marsboer, PS Audio er helt klart ikke tjent med at rykter om dette svirrer rundt på deres forum.
    De har brukt mye tid på å å finne ut av det og det er faktisk i den senere tid at man har blitt klar over dette.
    Før så har det blitt avfeid som svært usannsynlig.
    Hvis man eksempelvis har endret kun en linje med kode for å vise noe i displayet og brukere tilbakemelder at 'forrige versjon lyder mindre frempå' har svaret vært 'Vi har kun endret en linje som ikke har noe med lyden å gjøre og deretter rekompilert'
    Det faktum at kompilator optimaliserer nye endringer basert på tidligere erfaring, burde interessere flere (også oss brukere).
    Det er derfor et (generelt) hjertesukk at man enten kan informere om dette og få kudos for det (eller diskutere åpent) - eller holde kjeft helt til man har et white paper å vise til. Man må kunne formidle tekniske ting uten at det hver gang skal resultere i en pissekonkurranse i hvem som skal vite mest om tema. Kan man ikke bare av og til si 'Dette var interessant og har muligens en viss relevans. La oss sjekke opp litt mere'
    Istedenfor blir det 'Uten målinger eller annen bevisførsel så har det ingen substans' og derfor brukes 100% av energien til å motbevise påstanden fra dette punktet av. Hva med å vise nøkternhet og gå inn i saken med åpne øyne?
    Jeg påstår ikke at måten man konfigurerer kompilatoren på vil medføre noen pandemi-medisin innenfor digital audio, men jeg tror på sikt at dette fort kan bli en eyeopner hvis leverandører ikke tar dette alvorlig.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Poenget var ikke at PS Audio bruker en FPGA med en variabel kompilator som mange helt sikkert gjør, men at de i stedet for å gjøre noen målinger, som de utvilsomt er i stand til i den skalaen de opererer, velger å heller la myten spinne rundt lydkvalitet og ulike versjoner av firmware i forumet.

    Min hypotese er at de ikke finner en døyt forskjell i målinger, men at det er i deres interesse å ikke avkrefte de "audiofiles" synspunkt om at det er forskjell på alt slik at ingen blir såre på tærne samtidig som forumaktiviteten bevares.

    Det hjelper heller ikke på mitt syn på PS Audio generelt at de selger en rekke produkter som løser relativt kreative problemstillinger relatert til lydavspilling.
    marsboer, PS Audio er helt klart ikke tjent med at rykter om dette svirrer rundt på deres forum.
    De har brukt mye tid på å å finne ut av det og det er faktisk i den senere tid at man har blitt klar over dette.
    Før så har det blitt avfeid som svært usannsynlig.
    Hvis man eksempelvis har endret kun en linje med kode for å vise noe i displayet og brukere tilbakemelder at 'forrige versjon lyder mindre frempå' har svaret vært 'Vi har kun endret en linje som ikke har noe med lyden å gjøre og deretter rekompilert'
    Det faktum at kompilator optimaliserer nye endringer basert på tidligere erfaring, burde interessere flere (også oss brukere).
    Det er derfor et (generelt) hjertesukk at man enten kan informere om dette og få kudos for det (eller diskutere åpent) - eller holde kjeft helt til man har et white paper å vise til. Man må kunne formidle tekniske ting uten at det hver gang skal resultere i en pissekonkurranse i hvem som skal vite mest om tema. Kan man ikke bare av og til si 'Dette var interessant og har muligens en viss relevans. La oss sjekke opp litt mere'
    Istedenfor blir det 'Uten målinger eller annen bevisførsel så har det ingen substans' og derfor brukes 100% av energien til å motbevise påstanden fra dette punktet av. Hva med å vise nøkternhet og gå inn i saken med åpne øyne?
    Jeg påstår ikke at måten man konfigurerer kompilatoren på vil medføre noen pandemi-medisin innenfor digital audio, men jeg tror på sikt at dette fort kan bli en eyeopner hvis leverandører ikke tar dette alvorlig.
    Jeg krever ingen whitepaper og et kobbel av forskere med full enighet, men snarere helt ordinære målinger de uansett utfører når de kvalitetssikrer et utviklet produkt for at dette skal være noe som helst å bry seg om. Altså en sjekk som sikkert er nærmest fullautomatisert med f.eks 5 kompilerte varianter av den samme firmwaren. Dette tar sikkert en dag for noen i test og kvalitetssikringsavdelingen. Om de finner reelle forskjeller så har man noe å diskutere og først da blir dette spennende.

    At de ikke har gjort dette og publisert målingene i stedet for å generere varmluft og spinne myter på et forum, sier det meste om hvor seriøst dette "problemet" er.

    Dette er heller ingen ny problemstilling. Dette er kun nytt for de som ikke vet om dette ved den gitte kompilatoren. Dette er høyst kjent stoff for de som faktisk har utviklet kompilatoren for formålet, og sannsynligvis også mange av de som utvikler kretser basert på kompilatoren.

    Altså ingen bleeding edge, ny vitenskap eller annen magi. Noen har faktisk utviklet og programmert inn logikken i kompilatoren i den hensikt å utføre det som nå fremlegges nærmest som en "oppdagelse".
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    PS Audio er nok helt klart tjent med at de bevarer en viss usikkerhet, slik at alle som hører såkalte forskjeller på firmwareutgivelser lever i den tro at de har gullører.

    Alternativet er jo noe sånt som at "dere opplever noe innbildt, alle målinger vi har gjort for å dobbeltsjekke viser at lyden er eksakt lik, til tross for 2000 nye kodelinjer og randomness i kompilatoren for FPGAen." Det ender kun med såre audiofile som flykter til nærmeste kjøkkenprodusent som ikke stiller slike slitsomme krav til realitetene i deres opplevelser.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men da hører du forskjell på pcene og ikke flac og wav.
    Jepp! Tror de færreste vil hevde noe annet.

    Spørsmålet er jo hvorfor man hører forskjell (i mitt tilfelle Apple lossless og AIFF), ikke om.

    Jeg var hos et eldre ektepar som hadde rippet store deler av cdsamlingen sin til Apple lossless avspilt på en ny Mac mini og usb dac. Jeg fortalte de at jeg opplevde at AIFF låt bedre hos meg. Noe som resulterte i at vi rippet noen plater i AIFF og kjørte en uhøytidelig blind A-B test liknende Wimptesten hvorpå de begge foretrakk AIFF.
    Det er jo ikke store forskjellen, men så lenge det oppleves som en kvalitativ forandring og den er gratis hvis man ser bort i fra hardiskutgifter så er det jo ikke noe å lure på synes jeg.
    At ALAC og Flac er bitperfect etter konvertering stiller jeg ingen spørsmålstegn ved.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Det er derfor et (generelt) hjertesukk at man enten kan informere om dette og få kudos for det (eller diskutere åpent) - eller holde kjeft helt til man har et white paper å vise til. Man må kunne formidle tekniske ting uten at det hver gang skal resultere i en pissekonkurranse i hvem som skal vite mest om tema. Kan man ikke bare av og til si 'Dette var interessant og har muligens en viss relevans. La oss sjekke opp litt mere'
    Istedenfor blir det 'Uten målinger eller annen bevisførsel så har det ingen substans' og derfor brukes 100% av energien til å motbevise påstanden fra dette punktet av. Hva med å vise nøkternhet og gå inn i saken med åpne øyne?
    Selvsagt er jeg enig her. Men du kastet hele denne tankegangen på båten i det du dro innlegget ditt hvor du umiddelbart henviste til dette som både et reellt fenomen som betyr noe for lyden og som noe man må bry seg om. En liten "oppdagelse" i firmaet PS Audio ble altså plutselig en reell sannhet når brukeren Distinctive beskriver den samme informasjonen på HFS, uten et fnugg av underbyggelse noe som helst sted. Helt urtypisk for "audiofil" teknikklære med andre ord.

    Det viser seg faktisk at man kan kompilere en uforandret kildekode 10 ganger på rad og (uomtvistelig) erfare 10 forskjellige resultater mhp. opplevd lydkvalitet!
    Det finnes noen settinger man kan gjøre forut for kompileringen for å bedre timing kontroll, bla.


    Moralen er at når man forkaster alt som umiddelbart virker som alt annet enn sunn fornuft, så kan man gå på en realitetssmell......
    Dette er jo veldig drøye påstander når det faktisk ikke finnes noe som helst underbyggende så langt?

    Dessuten er det helt standard vitenskapelig metode å forsøke og motbevise en teori. Man kan ha tusen bevis for at en teori er riktig, men det holder med ett eneste bevis som viser at teorien er feil for å forkaste den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn