BLINDTEST 320 vs lossless - WiMP HiFi testen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.417
    Antall liker
    37.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ord som "faktisk" og "uomtvistelig" i innlegget som fikk meg til å tenke "interessant, la meg sjekke opp litt mer". Det viste seg ganske fort at det eneste grunnlaget var løse påstander i et annet diskusjonsforum. Da er nok jeg litt mere på "move on, nothing to see here". Det ville fortsatt vært interessant om det var noe mer enn påstander.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    PS Audio er nok helt klart tjent med at de bevarer en viss usikkerhet, slik at alle som hører såkalte forskjeller på firmwareutgivelser lever i den tro at de har gullører.

    Alternativet er jo noe sånt som at "dere opplever noe innbildt, alle målinger vi har gjort for å dobbeltsjekke viser at lyden er eksakt lik, til tross for 2000 nye kodelinjer og randomness i kompilatoren for FPGAen." Det ender kun med såre audiofile som flykter til nærmeste kjøkkenprodusent som ikke stiller slike slitsomme krav til realitetene i deres opplevelser.
    Jeg er helt sikker på at du tar feil mhp. spin doctor teorien din (såpass inside information mener jeg å ha) men at randomness er innebygget i kompilatoren er helt klart intensjonen - dette skal jo være et fortrinn.
    Spørsmålet er om dette er en fordel for audio (eller ulempe) slik det er for en ordinær software applikasjon, feks. i jitter sammenheng.
    Det er ikke PS Audio som påpekte dette første gang på deres forum.

    Ellers;
    Jeg selger ikke PS Audio produkter (eller andre ting for denns skyld) så risikoen for svindel er minimal ;)
    Så, da var motivet for mitt innspill avdekket, håper jeg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det var ord som "faktisk" og "uomtvistelig" i innlegget som fikk meg til å tenke "interessant, la meg sjekke opp litt mer". Det viste seg ganske fort at det eneste grunnlaget var løse påstander i et annet diskusjonsforum. Da er nok jeg litt mere på "move on, nothing to see here". Det ville fortsatt vært interessant om det var noe mer enn påstander.
    Hva er det som er løse påstander, Asbjørn?
    Det er jo et faktum at kompilatoren fungerer på denne måten.
    Jeg har også sagt at det ikke er kartlagt nøyaktig 'hvor mye' dette spiller inn mhp. lydreproduksjon.
    Skal jeg si at en ny linje i SW betyr 2% dårligere stereoperspektiv?
    Jeg har ingen interesse av å påstå eller bevise noe som helst - jeg (og flere med meg) refererer til at dette er ser ut til å kunne forklare forskjeller i lydkvalitet ut fra hvordan det oppleves. Dette er ikke noen drøy påstand fra min side.
    Jeg ser heller frem til et bevis for at dette definitivt IKKE kan påvirke lyden.
    Så la oss heller prøve det ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.417
    Antall liker
    37.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Opprett heller en annen tråd om temaet, så kan vi fortsette diskusjonen der. Denne var ment å handle om 320 kbit/s AAC vs FLAC i lys av Wimp's hifi-test.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Holder meg til spotify don deal , kommer til og gjøre det med , 2 annlegget som skal inn i lytterommet.
    Det er helt i orden, det! Ingen som skal tvinge deg til noe annet! ;)
    Prøver wimp hifi 1 mnd nå , må teste litt exstra og høre om det ligger noe meir der , når det kommer til lydkvaliteten. Nå skal jeg lytte fram og tilbake med spotify premeium og wimp hifi.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja Asbjørn...kan du oppklare en detalj litt på siden...

    ALAC 16/44,1. Hva er total bitrate der?
    16 bits pr. sample, og 44100 samples i sekundet? Svaret overlates som en øvelse til leseren! ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Opprett heller en annen tråd om temaet, så kan vi fortsette diskusjonen der. Denne var ment å handle om 320 kbit/s AAC vs FLAC i lys av Wimp's hifi-test.
    Ja, men mitt innspill var ment som en fotnote til transcoding og ikke en multitrådet kanossagang i forsvar av min opplysning/informasjon.
    Det som er status nå er at det jobbes med å finne optimale settinger for kompilator som gir et prediktivt resultat.
    Før dette oppnås har jeg ikke så mye mer å melde.

    En ting som hadde vært interessant var om fabrikant hadde laget build 1.2.1 og distribuert denne ut som 1.2.2, 1.2.3, osv. (altså laget 10 kliss like kompilerte versjoner, men påstått at de var rekompilert). Det ville overrasket meg om man ikke hadde fått en haug med tilbakemeldinger fra brukerene som indikerte forskjeller mot det bedre/dårligere da også. Man kan nok ikke avkoble dette helt fra innbilte forhold, dagsform, etc. Men lytting vil alltid inneholde noen former for usikkerheter som vanskelig kan etterprøves. Det ligger i vår natur.

    http://www.psaudio.com/forum/direct...tstream-dac-first-impressions/page-30/#p23494
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har tidligere vært misfornøyd med grensesnittet så for å ikke være fordumsfull tok jeg testen og lastet ned Wimp i dag men jeg kunne like gjerne latt være.

    Programmet har litt mindre sirupsfølelse nå enn tidligere men funskjonaliteten er ikke bra sammenlignet med Spotify.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    5.662
    Jeg forstår hvordan simulated annealing virker, men jeg sliter fortsatt litt med å se hvordan det skal kunne gi hørbar forskjell i lydkvalitet fra gang til gang. Simulated annealing brukes til å plassere de ulike logiske kretsene på en fysisk chip (Field Programmable Gate Array, FPGA), slik at den totale plassbruken blir minst mulig. Hvis designet virkelig er så ustabilt at lydkvaliteten avhenger av dette bør man kanskje la kompilatoren få litt mer tid på seg til å jobbe ferdig til samme optimum fra gang til gang, eventuelt finne ut hvilke deler av designet som påvirker hverandre og splitte dem på to forskjellige chips. I_L her inne jobber med sånt til daglig, så det kunne vært interessant å høre hans synspunkt på dette. Den diskusjonen kan vi kanskje ta i en annen tråd.

    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.74.865&rep=rep1&type=pdf
    Jeg jobber ikke med FPGAer til daglig, vi utvikler custom ICer. Videre driver jeg primært med analogdesign, hvor layout gjøres manuelt. For digitale biter av chipen er layout automatisert (naturlig nok, man legger ikke ut ti millioner transistorer manuelt), men hvordan softwaren gjør dette vet jeg lite om. Hadde et fag på gløs om sånt, men det er over ti år siden. FPGA place & route kan jeg enda mindre om, men her er om ikke annet et surveypaper: http://class.ece.iastate.edu/cpre583/HW/mini_survey/Place_and_route.pdf

    FPGA bruker vi til (digital) idétesting og noe labarbeid, feks å interface chipene til USB så data kan analyseres på en PC. Siden tape-out av en testchip koster noen millioner kan det være greit å validere (feks) en ny hardware-algoritme på en FPGA først, i hvert fall i forhold til ting som er vanskelig å modellere i en simulator (omgivelsesstøy og denslags).
     

    IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Wimp og J River Media Center

    Eller enda bedre hadde vært om Wimp kunne innlemmes i J River Media Center som har ekstremt med tweake muligheter.

    +1
    Etter og ha prøvd Wimp i noen dager nå, så er nok ikke bare dette et ønske lenger men et krav for min del dersom det skal bli aktuelt å abonnere på Wimp. Wimp er ikke i nærheten av et program som J River Media Center og kommer heller aldri til å komme på tilsvarende nivå.
    Inntil da holder jeg meg til CD og ripping og bruker gratis versjonen av Spotify for å sjekke ut nye albumer.
    Kjører nå Wimp gjennom J River og kan bruke alle tweaks i DSP etc. Ha laget en instruksjon med mulighet for auto-oppstart med batch-script her:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Kan man da spille WiMP HiFi gjennom Jriver og justere EQ digitalt??
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører også J River med loopback nå. Da fungerer alle programmene i Windows med oppsettet og innstillingene i J River. Bruker blant annet HBO og Netflix en god del. EQ fungerer også HEL. Har også satt opp prosessering av surround med J River og solgt surround prosessoren min. Kobler da rett fra Lynx lydkortet til effektrinn pluss en miniDSP til oppsett av flere suber. Du får ikke bedre surround lyd enn det selv med virkelig dyre surround prosessorer. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Vanskelig å sette opp JRiver med WiMP?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    15.130
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Innlegg #251, HEL! Ta på brillene :)
     

    IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Eller enda bedre hadde vært om Wimp kunne innlemmes i J River Media Center som har ekstremt med tweake muligheter.

    +1
    Etter og ha prøvd Wimp i noen dager nå, så er nok ikke bare dette et ønske lenger men et krav for min del dersom det skal bli aktuelt å abonnere på Wimp. Wimp er ikke i nærheten av et program som J River Media Center og kommer heller aldri til å komme på tilsvarende nivå.
    Inntil da holder jeg meg til CD og ripping og bruker gratis versjonen av Spotify for å sjekke ut nye albumer.
    Kjører nå Wimp gjennom J River og kan bruke alle tweaks i DSP etc. Ha laget en instruksjon med mulighet for auto-oppstart med batch-script her:
    Oppdatert instruksjon her:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Innlegg #251, HEL! Ta på brillene :)
    Må ha det inn med teskje. Har liten softwaretålmodighet. Da ligger jeg heller i isjasstilling på gulvet og lodder spoler og kondensatorer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Dessuten går alltid noe gæærnt med software.
    Det er derfor jeg har Sonos, det er dustesikkert :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn