Asbjørn
Rubinmedlem
Det kan man sikkert håpe, men det var faktisk slik jeg først ble ordentlig bevisst på problemet. Etter at jeg gikk over til harddiskbasert avspilling passet jeg på å lagre ReplayGain-tags i alle filer, og det hender at jeg setter anlegget til å plukke tilfeldige spor mens jeg egentlig holder på med noe annet. Med ReplayGain aktivt, slik at alt som var "loud" ble skrudd ned til normalt nivå, ble det krystallklart at lydkvaliteten på remastringene ikke er i nærheten av originalutgivelsene, og at lydkvaliteten på nyere innspillinger er stort sett til å gråte over. Jeg tok helt enkelt tilbake kontrollen over volumrattet.Problemet blir spesielt akutt om man har sin avspiller på random play, og et verk med god dynamikk kommer mellom to moderne innspillinger. Folk sletter simpelthen slike, fordi de ikke hører dem, eller sliter med å høre detaljene, fordi de ikke har samme utstyring, og man gidder ikke justere volumet. Enkelte avspillere har automatisk justering av avspillingsnivået, slik at man skal unngå berg og dalbane, men man får håpe at påstått audiofile ikke har aktivert dette.
Det som etterhvert kommer til å dra oss bort fra lydstyrkekrigen er at radio og streamingtjenester går over til "loudness normalization" i stedet for "peak normalization". Det er hva ReplayGain og SoundCheck gjør. Når det blir normen, heller enn å stappe inn en CD i en spiller uten å justere volumrattet, må produsentene ty til helt andre knep for å få innspillingene sine til å stikke ut. Som å utstyre dem med ekte dynamikk. Tenk det.
Announcements - Forums--Digital Domain - Digital Domain: CD Mastering | Mastered for iTunes | Audio Mastering | Blu-Ray Mastering
Auphonic Blog: Audio loudness measurement and normalization with EBU R128 (Calm Act, ATSC A/85)
http://createdigitalmusic.com/2012/...itunes-and-sound-check-do-to-music-listening/
ALC6 - Automatic Loudness Correction Processor | TC ElectronicWhere an object of mastering is to create a version of a song which plays at the optimum level across playback devices, where iTunes is understood as rapidly becoming a primary application for playback, and where Sound Check is often enabled as a preference in iTunes, it stands to reason that those producing masters today should be working to create versions of songs for which Sound Check does not need change the levels. As such, mastering for iTunes can be understood as creating a quality master which has an average RMS of -15 dB.
[...]
The potential of adopting this as a standard is an end to the loudness wars as we’ve known them. As the above example shows, doing everything you can to push a song to the max ends up having the opposite effect. So rather than worry about loudness, producers and mixing engineers can return to focusing on getting good, clean mixes of songs. Mastering engineers can also worry less about pushing the volume to the max and focus on bringing the best out of the mixes.
^Håpløst å prøve å sende out en "loud" master hvis en slik står i avspillingskjeden. Det går vel snart opp for neanderthalerne.
Sist redigert: