Og med setningen "men poenget mitt var jo egentlig..." så tror jeg vi løste det meste
Det er mange som er veldig flinke vokalister, men for meg så mister jeg veldig mye ved å ikke ha en spesifikk vokallinje.
Så for min del er Anselmo 1000 ganger mer interessant enn de som bruker vokalen mer som et instrument og en effekt, som du sier.
Ved å bruke toner så kan man velge i uendelige vokallinjer, harmonier (med andre instrumenter og seg selv) og det gjør det mer interessant for meg. Så spørsmålet er jo egentlig bare hva som treffer en best. For min del blir det fort uinteressant uten et tonespill, nesten samme hvor bra vokalen er utført. Den tilfører noe annet, men ikke nødvendigvis det som jeg er ute etter.
Det som er litt morsomt er at jeg har akkurat denne diskusjonen gående med en god kamerat av meg som mener nøyaktig det samme som deg.
Utførelsen er viktigere enn om det faktisk er toner der eller ei. Vi blir ikke enige, hehe. Men poenget er jo heller ikke å bli enige
Det kuleste, og mest interessante, i mine ører er skikkelig sinna vokal med melodi.
Det er ikke mange vokalister som klarer det, og veldig få som klarer det bra.
Og på type synge så vrengt som mulig, med vokallinje, der er Anselmo Gud.