Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Erlendb, HE-500 har jeg ikke hørt, men lest så mye om og basert på det du liker av andre cans, så tror jeg de kommer til å være magisk for deg. Bassen i dem går for å være vanvittig bra, de har mer top end enn Audeze LCD-2, men er vissnok aldri pågående. HE-560 virker til å være lysere tunet enn forgjengeren, og det forstår jeg ikke helt hvorfor, fordi produsenten har uttalt at hodetelefoner sitter så tett på øret at det er viktig med en noe avdempet topp for at ting skal låte naturlig.

    Har selv lyst på HE-500, og har hatt det lenge, men de har måttet vike for andre prioriteringer.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du har rett i det Titten! Ja, jeg hadde håpet på å finne noe brukt da. Men jeg får se neste måned. Om det ikke går nå så er det ikke sååå fryktelig lenge til jul. Akkurat nå ser det ikke så lyst ut. Hva fikk deg inn i Headfi? Du er jo guruen her inne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nei, jeg er ikke guruen, det er det ardilla og CDWMcInspots som er, med MatsGyver på teknisk innsikt, men de to første har hørt og har ekstremt mye. Disse folkene virker til å ha lagt opp eller tatt seg en forlenget ferie, så jeg prøver å komme med innspill fra tid til annen.

    Det begynte med at jeg studerte og bodde på hybel i Oslo. Brosjan sa han hadde hørt mye positivt om Beats by Dre Pro. Jeg kjøpte dem, likte lyden sånn tålelig bra, men de klemte så fælt på ørene at det var umulig å ha dem på. Mens jeg vurderte noe annet, så gikk han hen og kjøpte et par Beyerdynamic DT770 til meg i bursdagsgave, men heller ikke disse nådde opp, de var komfortable, men låt tynnt, hahaha.

    Så da tenkte jeg at den eneste måten å finne ut hva jeg vil ha på, er ved å kjøpe noe skikkelig dyrt og så, hvis jeg ikke likte dem, så kunne jeg selge og ta pengene jeg solgte og kjøpe noen andre brukte i håp om å finne noe jeg likte bedre. Det endte med at jeg kjøpte Grado PS 1000 og Grace Design m903. Gradoene fordi de var kjent for å være effektive, ha ordentlig rockefot og lav impedanse, og m903 fordi den fikk mye skryt av CDWMcInspots for fleksibilitet, nøytralitet og lav utgangsimpedanse. Ble fornøyd med Grace, men ikke med Grado, og så var det igang. Det viste seg etterhvert at det ikke fantes én hodetelefon som funket bra på alt, og heller ikke en amp som låt bra med alle, så det ballet på seg, og før jeg visste ordet av det hadde jeg godt over et dusin hodetelefoner, to esker fulle av rør, to røramper, noen transistorforsterkere, en del DAC'er og en haug av ting. Det ser litt ut til at du er på vei dit selv. ;D

    Det jeg har funnet ut, er at ting ikke trenger å være så forbannet dyrt for å gi masse glede. Årsaken til at jeg begynte med rør var muligheten til å rolle tubes for å tweake lydsignaturen slik jeg ville, uten å måtte bytte forsterker hele tiden, men rør blir fort dyrt, spesielt NOS, og man vet aldri hva man får, og ting kan være ustabilt, så det ble ikke så mye billigere det heller. Det jeg letet etter i tubes, har jeg på sett og vis funnet i DSP. Jeg er usikker på om det er mulig å reprodusere tubelyden og decay med SS vha DSP, men jeg tror det er mulig.

    Bob Carver holdt for mange år siden en 'challenge'. The Bob Carver Challenge, der han skulle reprodusere lyden i tubeforsterkere vha SS. Dette gjorde han vissnok ved å måle transferfunksjonen til audiosignalet gjennom signalkjeden i et par tubeamper, finne den matematiske funksjonen for transferfunksjonen vha regresjonsanalyser, for så å reprodusere den i en SS-forsterker. Han klarte vissnok dette, og både målinger og blindtester av journalister i et par store blekker viste at han fikk det til. Det var umulig å differensiere rørenes lyd fra SS-lyden. Dette klarer man muligens ikke med DSP alene, men jeg tror man kan komme tett på.

    Bob Carver har blitt spurt hva han mener er grunnen til at rør låter annerledes enn SS, og han ga en forklaring jeg har tillt til. Han sa at utgangsimpedansen på rørforsterkere er høy, og dette gjør at reverb blir farget av lyden som spilles, fordi driveren fungerer som en mikrofon via feedback. La meg forklare enkelt.

    En driver er koblet til en tubeamp. Tubeampen sender et signal til driveren, driveren reproduserer signalet som slår inn i vegger m.v. og tilbake på conen til driveren. Driveren fungerer nå som en mikrofon, fordi den blir presset på av lydbølgene, og dette blir et motsatt signal (power til akustisk output, og akustisk output til power, som i mikrofoner). Dette signalet fores så tilbake til ampen via feedback og neste delen av signalet er farget av dette, og det gir annen decay, fordi man nå også hører rommet gjennom høyttalerne!!! Vi har jo alle prøvd å bruke en hodetelefon som mikrofon, hvis vi har trengt det, og det er samme prinsippet han mener er av betydning.

    Grunnen til at dette ikke er regelen med SS, er fordi SS generelt sett har lav utgangsimpedanse som virker som en brems på signalet på vei tilbake, så man får aldri denne mikrofoneffekten.

    Jeg synes dette høres veldig riktig ut. Edit: Og det er grunnen til at man ikke kan reprodusere lyden i en tubeamp med DSP. Dette er fordi man da må finne transferfunksjonen til rommet (eller hodekoppen) man skal simulere mikrofoneffekten i, og det er neppe enkelt. Det må gjøres vha å fysisk øke utgangsimpedansen og feedback på SS-ampen, og gjøre den så lik tubeampen man ønsker å reprodusere som overhodet mulig. Det man kan klare, er å simulere et annet rom, enn det faktiske rommet eller hodekoppen man lytter i, men ikke perfekt slik en fysisk endring av kretsen i SS-ampen vil gjøre.
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er på god vei i full fart. Har selvfølgelig aldri tenkt på det. Men det virker jo som en troverdig forklaring. Men det kan jo selfølgelig simuleres?! Så hvorfor er det ikke flere som har fått dette til, eller tatt seg bryet med det. Mener jo å ha sett amper som skal simulere rør. Du har jo også hybrider.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser du raser på, ja, hehehe. Det er jo gullet med hodetelefoner, at det ikke er snakk om store forandringer av rom, plassering og alt annet som i et stereooppsett. Man kjøper noe, tester det, liker det og legger det på hylla, og kjøper noe annet ;D

    Nei, si det. Når man leser anmeldelsene av SS-amper i blekker, så virker det jo som om hver tredje SS-amp låter likt som rør da ;D Det er jo en gjenganger. Har ikke gjort noen tette undersøkelser på om dette er pga utgangsimpedansen eller hva det er, men det jeg har sett fra Bob Carter har jeg likt godt. Han virker som et annerledestenkende geni i mine øyne, og han er helt åpen om at hovedforskjellen i rør er dette, og at han sin største glede med rør er synet av glødende tubes. Han produserer sykt dyre tubeamper i dag, og det at han sier noe sånt da, gjør at jeg fester lit til gubben.

    For å simulere det, så må man vite transferfunksjonen til rommet man ønsker å simulere, og det tror jeg er utrolig vanskelig og komplekst. Dette trengs ikke med tubeampen, fordi den veier inn transferfunksjonen fra rommet vha mikrofoneffekten. Uten mikrofoneeffekten er det selve mikrofoneffekten du må simulere, men resultatet av mikrofoneffekten er variable på tvers av ulike rom.

    Mikrofonens respons er identisk uansett hvilket rom man har den i, men rombidraget blir annerledes. Man kan prøve å simulere et gitt rombidrag, men man kommer aldri unna rombidraget i rommet man reproduserer i, i tillegg, haha. Dette blir skikkelig Inception style med layers. Men saken er at det er vanskelig uten å ha en variabel mikrofoneffekt. Man kan dra ut decay og slikt, men man får ikke den naturlige feedbacken fra det rommet man faktisk lytter i, og det gjør at det ikke blir like naturlig som med rør (med mindre man simulerer rørampens feedback og utgangsimpedanse).

    </tror jeg>
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Angående å tenke ut dette selv: Det kunne aldri slått meg heller, men da jeg hørte forklaringen tikket det nå av på alle de logiske boksene i ressonementet. Jeg tror ikke man kan motbevise eller motargumentere hypotesen vha utenforliggende faktorer som "hvorfor er det ingen andre som gjør det da?". Jeg tror rett og slett man må forsøke å reprodusere effekten selv, måle den og se om det er hold i den. Jeg har ikke funnet noen som har motbevist hypotesen, men mulig det ikke er interesse for å prøve det. Hadde jeg vært audioingeniør, så hadde jeg muligens forsøkt, men her strekker ikke kompetansen min til. Jeg er som Loevhagen ville sagt det, en simpel BI-utdannet kvasiøkonom ;D
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte ikke på variabelen ¨rommet. Begynner å ligne på Akustikk-timene i chr chrogsgate (Norsk lydskole). Jeg husker min nåværende kone datt med hodet ned i pulten med ett snork. Da hun er temmelig nærsynt satt hun på første rad og mr Skålevik var ikke akkurat happy. Har jobbet som lydtekniker en stund etter skolen. Men det er temmelig praktiske greier, og nå selger jeg vin på polet hahaha Akustikk var ikke noe vi liveteknikere brydde oss formye da lokalene stort sett er faste, delayhøytalere rett rundt gefylen. Dette var før line arrays osv som er sinnsykt mye bedre og mer komplisert. Vi var mer opptatt av at artistene skulle høres noenlunde bra ut fra der vi stod.

    Jeg skal selfølgelig prøverør(måtte bare) når pengene og hodetelefonene er på plass. Jeg orker ikke kjøpe noe kvasi-rør greier som ikke koster allverden. Og for all del, den historien med kona var ikke fordi du er kjedelig! Bare en god historie jeg kom på i farten.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.377
    Antall liker
    4.802
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Førsteordenseffektene av høy utgangsimpedans er mye viktigere enn evt mikrofoneffekt:
    1) EQ avhengig av etterfølgende lastimpedans, 2) redusert demping, spesielt til bassavstemingen, og 3) forvrenging i motorsystemet til HT.

    Energieffektiviteten til HT er som kjent elendig, og det går begge veier. Er det 0,1 % energieffektivitet fro følsomhet på 90 dB? Med en følsomhet på 100 dB er vi oppe i hele 1%. Det signalet skal transformeres begge veier og det blir en samlet energieffektivitet for mikrofonvirkningen på 0,01% til 0,0001%, dvs ikke spesielt signifikant.
    Sound power - Wikipedia, the free encyclopedia

    Argumentet om mikrofoneffekt svikter også med forsterkere uten sløyfe-tilbakekobling. Mange arketyper av rørforsterkere har ikke sløyfetilbakekobling.

    Mht å simulere en rørforsterker så er mye gjort om man treffer på strukturen i forvrenging (mht frekvens, signalnivå og last) og utgangsimpedans.

    mvh
    KJ
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    o.t.
    Førsteordenseffektene av høy utgangsimpedans er mye viktigere enn evt mikrofoneffekt:
    1) EQ avhengig av etterfølgende lastimpedans, 2) redusert demping, spesielt til bassavstemingen, og 3) forvrenging i motorsystemet til HT.

    (...)

    Mht å simulere en rørforsterker så er mye gjort om man treffer på strukturen i forvrenging (mht frekvens, signalnivå og last) og utgangsimpedans.

    mvh
    KJ
    Høres plausibelt ut. Redusert demping i bassen maskerer forvrengning av komprimert musikk ved å tilføre store mengder andre og tredjeordens forvrengning. En avrulling i diskanten er heller ikke uvanlig og det forsterker ytterligere effekten fra maskeringen. Legger man i tillegg til en dip med moderat Q i området 2-5khz blir lyden veldig varm og behagelig. Effekten av dette kan fungere bra til youtube, spotify musikk m.m., men det er ikke hi fidelity.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Selv bruker jeg flere av disse virkemidlene, og det gir meg en bedre lytteopplevelse når musikken har åpenlys forvrengning som følge av filkomprimering eller brickwall limiting, men jeg kan ikke på noen tidspunkt anbefale kjøp av rør-forsterker for å oppnå dette. I hovedsak fordi det ikke er reversibelt. Legges endringene til i DSP med SS forsterker kan man angre og ta det bort ved et tastetrykk, det kan man ikke med rør!
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Skriver dette egentlig mest for min egen del for å få en oversikt over fordeler og ulemper ved to hodetelefontyper. Kunne tenkt meg en hodetelefon som aktivt støy isolerer til de gangene passiv støyisolasjon ikke er nok, og har kommet fram til to hodetelefonmodeller som ser interessant ut. Dette er Beats Studio Wireless og Able Planet Linx Fusion.

    Begge modellene er aktivt støydempende. Fordelen med Beats er at den er Wireless, noe som er et stort pluss. Able Planet er imidlertid teknologikongen og er eneste hodetelefon som kom på CES best of innovation topplisten for 2014 med ikke mindre enn imponerende seks priser. Linx er spekket med mye interessant teknologi som kanskje til sammen triumfer Wireless Beats.

    Begge hodetelefonene selges ut fra elektronikk og dageligvaremongulene Wallmart, Costco og Bestbuy. $380 for Beats og $350 for Able Planet.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Beats er jo apple. Er vel på applestore. Kjenner jeg ikke helt klarer å forholde meg til beats helt enda. Men jeg tviler ikke på at kvaliteten går opp med Apple..Able planet har jeg strengt tatt ikke hørt om.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Sennheiser MM 550-X TRAVEL virker også interessant fordi den har både Wireless og noise cancelling, men det mest interessante den har er SRS WOW HD™ Technology basert på patenter av Arnold Klayman som gikk ut i 2008. 3D DSP er definitivt veien framover og verdt å betale ekstra for.

    Fra Wiki: The SRS technology applies head-related transfer functions (HRTFs) to create an immersive 3D soundfield using only two speakers, widening the "sweet spot," creating a more spacious sense of ambience, and producing strong localization cues for discrete instruments within an audio mix.[1] SRS is not a Dolby matrix surround decoder but works with normal stereo recordings.

    Edit, når det fungerer er det veldig engasjerende, og det får vanlig stereo høres endimensjonalt ut til sammenligning. Trodde ikke det var mulig å få en følelse av at lyden kommer fra alle kanter som i et multikanals oppsett ut ifra bare to-kanaler, men det er mulig!
     
    Sist redigert:

    Xtri

    Medlem
    Ble medlem
    18.09.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    4
    rlendb, HE-500 har jeg ikke hørt, men lest så mye om og basert på det du liker av andre cans, så tror jeg de kommer til å være magisk for deg. Bassen i dem går for å være vanvittig bra, de har mer top end enn Audeze LCD-2, men er vissnok aldri pågående. HE-560 virker til å være lysere tunet enn forgjengeren, og det forstår jeg ikke helt hvorfor, fordi produsenten har uttalt at hodetelefoner sitter så tett på øret at det er viktig med en noe avdempet topp for at ting skal låte naturlig.

    Har selv lyst på HE-500, og har hatt det lenge, men de har måttet vike for andre prioriteringer.
    Mister Fister, HE-500 var jevli kult med WA6-EN din, men jeg synes absolutt at LCD-2 knuste HE-500. Jeg følte at HE-500 var en liten "downgrade" av LCD-2. De er veldig like, HE-500 har absolutt sin egen lyd og egenskap men faen, jeg tar LCD-2 over de lett :)

    HE-500 var kult, de hadde latterlig med futt for prisen men LCD-2 er en annen liga.
    Men samtidig, HE-500 er latterlig LATTERLIG bra utstyr for pengene! Og de er ikke helt lik, det kan jeg si, HE-500 hadde en eller annen magisk gnist i lyden som jeg ikke kan forklare, de var jevli kule for prisen. Husker ikke du hva jeg sa? De var helt rå på dybden ;)

    For å være helt ærlig så savna jeg hele opplegget jeg hadde meg WA6-SE'n. Først HE-500, også LCD-2 og nå sitter jeg med bare en grei DAC... :( Er så jevli klar for noe nytt nå. Helvete....

    Kan uansett si at NAD D1050 DACen e faen me heilt rå for prisen, driver alt jeg har lagt på den, inkludert LCD-2. Den er farlig bra!
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det som først og fremst vippa meg i retning Hifiman HE-500 er: Målinger som er gjort sammenlignet med andre hodetelefoner. Div tester viser at jeg kommer til å like lydsignaturen på 500.:cool:
    Det er også en viss prisforskjell her. Ingen tvil om at jeg kommer til å teste Audeze i fremtiden. Kona reiser til Tyskland i morgen og skal se om hun ikke får tak i HD600 eller 650 til meg, eventuelt Beyerdynamic T90. Det er prisleia jeg ligger på fortiden. En prisklasse som gjør at jeg kan eksprimentere og kose meg uten at lommeboka ryker fullstendig.
    Jeg kommer nok til å skaffe meg HD800 før Audeze, men det blir nok ikke før skattepengene kommer igjenn. Jeg har en liten plan om å skaffe alle Sennheiser modellene fra 595 til toppen. Jeg er nok ganske fan.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    rlendb, HE-500 har jeg ikke hørt, men lest så mye om og basert på det du liker av andre cans, så tror jeg de kommer til å være magisk for deg. Bassen i dem går for å være vanvittig bra, de har mer top end enn Audeze LCD-2, men er vissnok aldri pågående. HE-560 virker til å være lysere tunet enn forgjengeren, og det forstår jeg ikke helt hvorfor, fordi produsenten har uttalt at hodetelefoner sitter så tett på øret at det er viktig med en noe avdempet topp for at ting skal låte naturlig.

    Har selv lyst på HE-500, og har hatt det lenge, men de har måttet vike for andre prioriteringer.
    Mister Fister, HE-500 var jevli kult med WA6-EN din, men jeg synes absolutt at LCD-2 knuste HE-500. Jeg følte at HE-500 var en liten "downgrade" av LCD-2. De er veldig like, HE-500 har absolutt sin egen lyd og egenskap men faen, jeg tar LCD-2 over de lett :)

    HE-500 var kult, de hadde latterlig med futt for prisen men LCD-2 er en annen liga.
    Men samtidig, HE-500 er latterlig LATTERLIG bra utstyr for pengene! Og de er ikke helt lik, det kan jeg si, HE-500 hadde en eller annen magisk gnist i lyden som jeg ikke kan forklare, de var jevli kule for prisen. Husker ikke du hva jeg sa? De var helt rå på dybden ;)

    For å være helt ærlig så savna jeg hele opplegget jeg hadde meg WA6-SE'n. Først HE-500, også LCD-2 og nå sitter jeg med bare en grei DAC... :( Er så jevli klar for noe nytt nå. Helvete....

    Kan uansett si at NAD D1050 DACen e faen me heilt rå for prisen, driver alt jeg har lagt på den, inkludert LCD-2. Den er farlig bra!
    Her har vi en som var ute lenge etter leggetid formoder jeg. ;D

    Du er så sentimental med WA6-SE i fylla at man skulle tro du gjorde mer enn å lytte til rørene.

    Har du gjort deg av med LCD-2 nå? Tilbød deg lån av V200, men hørte aldri noe mer.
     

    Xtri

    Medlem
    Ble medlem
    18.09.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    4
    Hmm hmm, ja ble nok ett par pils for mye ja.. LCD-2 sender jeg inn nå neste uke, ellers så har jeg ikke gjort stort mye.
    For øyeblikket så trenger jeg noen ny 24/7 hodetelefoner, bruker for øyeblikket DT 990 Pro men de begynner å bli gammel og grå :p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hmm hmm, ja ble nok ett par pils for mye ja.. LCD-2 sender jeg inn nå neste uke, ellers så har jeg ikke gjort stort mye.
    For øyeblikket så trenger jeg noen ny 24/7 hodetelefoner, bruker for øyeblikket DT 990 Pro men de begynner å bli gammel og grå :p
    :) 24/7-cans, gi Audio Technica ATH-M50x en lytt. Maken til hodetelefoner! Billige, fleksible, allsindige, bra lyd, komfortable og veldig slitesterke.

    Du er heldig med LCD-2'ene dine. De nye har vissnok ikke like mye og bra bass. Fazor som er stappet i dem gjør dem vissnok tynnere i lyden, og nå skjer vissnok det samme med HiFiMAN HE-560!! Hva er det de driver med? Går fra suksessoppskriften med mørk lyd til lyse orthoer? Det har jo vært kjøpsgrunn nummer 1 for mange, men også aversjon for andre, så kanskje de fyllte opp skapene til de med mørke preferanser først og går etter diskanthappy folk nå?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    HE-500 er desverre så bra at jeg så si har gitt opp vanlig stereoanlegg.

    Med rør til å drifte dem er det ren og skjær magi som oppstår. Det er naturlig musikk, og langt fra klinisk.

    Har ikke hørt noe annet utstyr (høyttalere / hodetelefoner) i mine 4-5 år som hi-fi interessert som klarer å presentere stemmer og instrumenter på en slik måte disse klokkene gjør på gode innspillinger.

    Det gikk 1-2 måneder før hodet, ørene og klokkene ble venner med hverandre, men da løsnet det skikkelig. Å tilføre rør amp i kjeden åpnet også opp for mer detaljer og en flott naturlighet.

    At jeg fikk disse på tilbud til rundtom 3,8k gjør dem til mitt beste hi-fi kjøp, og jeg gleder meg til fortsettelsen med andre rør og bedre dac på sikt.

    (Har fra før eid AKG K701,Q701 og Beyer DT-770, så ikke ekstremt bevandret i peltorland)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg tenke meg Quisten! Var inne på woo og kikka. Noen som har prøvd seg på WA7 ¨ fireflies? Så jo ut som en lekker liten sak.

    Apropos Dac. Jeg ligger mye i senga om kvelden/natta og hører. Da bruker jeg typisk Fiio E17 med usb i en Macbook Air som ligger på nattbordet. I går natt fikk jeg endelig kobla opp soveroms miniriggen min. Schiit modi Dac i Fiio E17amp. Og modi gjorde en så seriøs forskjell at jeg ble helt forbløffet. Dette var en liten sak som jeg bare hev på bestillingen til Asgard2 fordi den ikke koster ¨noenverdensting. Hev på Thomas Bergersen & Two steps from hell og det spilte jo noe såå sinnsykt. Så det ble til at jeg tassa ut i Stua og røska med meg HD700 fra kassen sin og plugga i. Kona i tyskland med jobben, småen i seng og jeg alene der i MUSIC NIRVANA. Jeg tenker den lille saken der er ett veldig godt kjøp! Egentlig begge to. Modi åpner opp og du får en luftig fin lyd med en del topp. For meg virker det som om lyden ble to hakk lysere enn E17 dacen som har en tendens til å gjøre den litt kjedelig mørk. Uansett ett album jeg virkelig anbefaler til tåvifting på sene høstkvelder.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Var en WA7 til salgs her for en god periode siden, men ingen av eierne har skrevet noe om den. På head-fi er det stort sett halleluja rundt alle ting Woo. Selv synes jeg WA2 med 6AS7G (mener jeg de het) låt superbra med Sennheiser HD 650 og HD 600. Har inntrykk av at WA7 er mer en one stop-simple solution ift. WA2 og WA6-SE som gir mer fleksibilitet i tube rolling.

    En tubeamp jeg har lyst til og skal bygge selv, er Bottlehead Crack. I likhet med WA2 er det er også et OTL design. Har bare prioritert andre lydting, men skal definitivt gjøre det en dag.

    Ville ikke kjøpt OTL for orthoer da. Planarer trivdes i alle fall best med WA6-SE imo (LCD-2 & LCD-3). Ble veldig dødt og udynamisk med WA2.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Så kanskje det er noe for meg som en slags entry level tube sak. Kjenner utseendet på disse pirra veldig. Men det er nok klokt å kjøpe noe jeg kan ¨vokse med¨. Så blir nok http://www.wooaudio.com/products/wa2.html det mest fornuftige. Slik jeg ser det så er rør sinnsykt dyrt. Hvordan er ¨standard¨røra kontra alle oppgraderingene de tilbyr? Forsterkeren blir jo fort dobbelt så dyr. Hvor lang levetid har ett pent behandlet rør. Jeg ser garantitiden er på usle 30 dager. Bottlehead ser morsomt ut om man har tålmodighet og liker denslags.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja. Så kanskje det er noe for meg som en slags entry level tube sak. Kjenner utseendet på disse pirra veldig. Men det er nok klokt å kjøpe noe jeg kan ¨vokse med¨. Så blir nok WA2 Headphone and Pre Amplifier. Singled-ended Tropde Class-A, All Tube Drive, OTL. det mest fornuftige. Slik jeg ser det så er rør sinnsykt dyrt. Hvordan er ¨standard¨røra kontra alle oppgraderingene de tilbyr? Forsterkeren blir jo fort dobbelt så dyr. Hvor lang levetid har ett pent behandlet rør. Jeg ser garantitiden er på usle 30 dager. Bottlehead ser morsomt ut om man har tålmodighet og liker denslags.
    Jeg kjøpte WA2 med stockrør og synes ampen var søppel inntil jeg fikk andre rør. Ble dritskuffet. Hadde noen få rørkomboer til den, men fant at 6AS7G var de mest smoothe, varme og tubey-røra. Ikke var de dyre heller. Hvis det blir Bottlehead på meg, så blir det med 6AS7G-rør hvis det går. Hvis ikke, noe som likner. Synes aldri det var nødvendig å prøve noen andre rør med WA2 etter de, men hadde noen heftig dyre noen også, som jeg ikke engang husker hva heter. Mener det var $150-250 pr stk elns. 6AS7G var vel bare noen få dollars, type $20-30 på den tiden, aner ikke hva de går for nu. Har ikke klart å replikere komboen med DSP dog, men varmen har jeg kommet tett på ved å rulle av diskanten mye.

    Jeg tror mye av rørhysteriet er som frimerkehysteri. Man skal ha de mest sjeldne og dyreste, fordi ingen andre har det.

    Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er slik at det sjeldne er det beste, men til WA6, så synes jeg USAF-596 var best, det er nok litt sjeldent, men kostet ikke helt ville summer. Var vel 500-1000 kroner elns. Jeg kjøpte aldri rør i mangetusenkronersklassen, så det skorter litt på referansene på de dyreste av dyreste.

    Selv er jeg på DSP nå. Det gir fleksibiliteten til å påvirke den tonale balansen så mye at jeg ikke synes rør er nødvendig lenger. Argumentene mine ift. mikrofoneffekt litt tidligere i tråden ble hardt tilbakevist, så det er jo bare et argument for å kjøre DSP før man legger en bråte cash i rør. En annen ting er at rør kan være hell å bli kvitt.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så det du sier er heller å legge pengene i en litt påkostet forsterker istedet ? Og tukle med dsp. Men det er ett aspekt du ikke har nevn. Det er jo selve følelsen..Det ekte! Skal lese litt tester på den der gresshoppa, ildflua var det.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Personlig tenker jeg et nøytralt utgangspunkt og DSP. ;D En habil nøytral amp er Auralic Taurus. Hadde MKI, men var dum mann og solgte den. Masse juice, klasse A, nøytral. Nå bruker jeg Violectric V200 med integrert coaxialt DAC-kort og Mytek Stereo 192 Stereo DSD DAC og miniDSP nanoDIGI for DSP. V200 låter mørkere, men har smalere soundstage og er nok ikke like nøytral som Taurus. Har også Objective2 som er nøytral, har bredere soundstage, men der får jeg kun brukt softwareEQ siden ODAC i den er USB-basert, mens nanoDIGI krever coaxial inngang på DA. Har gjort en mellomløsning med nanoDIGI -> Mytek -> analog inn i Objective2, og det funker veldig bra.

    Følelser? Entusiasme, følelsen av å endelig ha litt kontroll over resultatet etterfulgt av en enorm lytteglede beskriver det vel ganske godt. ;D Har aldri lyttet til musikk med så lite hifinevroser som etter at jeg begynte å bruke DSP. Er det et irritasjonsmoment, så farer man ikke rett ut på interweb for å finne nye produktkandidater. Man eliminerer irritasjonsmomenter ganske lett og sitter igjen med mer glede over det man har. En annen ting er at man får prøvd veldig mye forskjellige tonale balanser i samme hodetelefoner uten å rulle utstyr. Ubetalelig. MatsGyver er nok guruen på bruk av DSP med hodetelefoner, så det er lurt å høre på ham. Det eneste jeg savner er et par orthoer og HE-500 er veldig interessante. Var dum nisse og solgte de lekreste LCD-2 r1 du kan tenke deg pga selvavstaffelse for å ha kjøpt dyr DIY-subwoofer, haha.

    Sier ikke at DSP er svaret for alle, men for meg har det virkelig vært noe som har kunnet roe ned nevrosene. Vet det tulles om hifinevroser støtt, men jeg snakker om seriøse nevroser som gjør at man blir rastløs og føler at ingenting nytter og alt bare er kaos, og for å få kontroll i kaoset, så kjøper man mer shit i forsøk på å få kontroll, men ingenting hjelper, haha. ;D
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eneste jeg hadde trengt er kontroll på EQ ut. At det skal være så forbanna vanskelig med ekstern DAC og OSX!! Jeg spiller filer fra wimp, og har gjort det siden det ble ganske lossless. Frustrasjonen min går på det. HD 700 trenger littegrann i bunn og pittelitt ned på toppen (rundt 11khz)så er jeg der. Nå er jeg i den situasjonen at jeg synes Modi spiller bedre enn hegel hd11! En 6 ganger dyrere DAC. Kan det være lydkortet ? Jeg har mac Mini i stua og Macbook Air på soverommet. Også har jeg den funksjonen på Fiio e17 at jeg kan skru opp bassen noen hakk. MAKAN TIL LYD! HD700 er jo perfekte med litt mer bunn. Like før jeg drar på lageret å finner en Phonic ekstern 30 kanals eq og lodder to xlr - Phono. Ehm må lodde fire. Å gå over til PC sitter også langt langt inne. Jeg har 4TB med western Mybooks stående fulle av mp3. Om jeg skal begynne på den leksa med flac...wimp funker jo som bare det.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det må da finnes noe universal EQ for mac? Med nanoDIGI har du toslink og coaxial inngang og coaxial ut. DSP er en fellesbetegnelse på mange digitale prosesseringsfunksjoner, inkludert PEQ, eller parametrisk equalizer. Har ikke mac'ene toslink ut? I såfall kan en nanoDIGI gjøre jobben, men før jeg hadde brukt penger på det, ville jeg tittet etter en softwarebasert løsning, for det finnes nok sikkert. Det er PEQ funksjonen jeg bruker til hodetelefonene med nanoDIGI.

    Det er slike småjusteringer du snakker om der jeg gjør med PEQ. Sånt gir sjelefred, og det krever ikke at man gjør fysiske inngrep i utstyret, slik mange demonterer og damper hodekopper, pads og alt mulig.

    Det er mulig du ikke forstår hvordan nanoDIGI fungerer: Man har to digitale innganger, coax og toslink. Her kobler man kilden inn, så går det coax ut igjen, så man sender bare det digitale signalet gjennom for prosessering. For å gjøre diverse endringer, så kobler man nanoDIGI til mac eller pc med USB og bruker programvare for å kontrollere filterne. En hyggelig bonus er at volum og litt annet på nanoDIGI kan styres med en vilkårlig fjernkontroll, så du får mulighet for å justere volumet på avstand også. Man kan ikke sende lyd via USB, det er kun for å kontrollere enheten, så enten toslink eller coax.

    Fordelen over en 30-bånd, er at du har low shelf, high shelf og notch-filtere med valg av frekvens, gain og Q. Sammen gir det så mange frihetsgrader at du kan tweake eksakt det området eller over de oktavene du ønsker.

    Jeg tror mange DAC'er begynner med et nøytralt utgangspunkt, men at produsentene legger inn house-sound EQ-filtere i firmwaren. Det er ikke sjelden man leser om at en firmwareoppgradering har endret lydbildet markant. På den nye svinedyre PS-audio DA'en er de til og med åpne om at den siste firmwaren har endret filter, så nå er den ikke lenger like avrullet i toppen, og det gir mer "sense of air". Andre DA'er der det er snakk om forskjeller i tonal balanse og lyd etter firmwareflashing er NAD M51. Jeg tror mange produsenter voicer DAC'ene sine med filtere. Det betyr ikke at alle DAC'er er like, for det er andre ting som er viktig også, sånn som begrense jitter, ren strøm osv. Poenget er at med et bra nøytralt utgangspunkt og DSP, så kan du få til mye.

    Har du forsøkt å google frem "parametric system wide EQ for mac", "peq for osx" o.l.? Kanskje det finnes noe universalt som lar deg tweake det digitale signalet før det går ut til DAC?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    En av de store overraskelsene for meg i 2014, er hvorfor i huleste Chord Hugo har blitt så ufattelig populær. Den ser ut som noe man vinner kasteboden på polsk tivoli. Den kunne jeg tenkt meg å høre, fordi den neppe har blitt bestselger pga utseendet. Kunne også vært gøy å prøve å matche lyden i den subjektivt med PEQ og nøytral DA.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er det jeg har drevet å leita etter i en uke. Ringt kompiser som er mer datakyndige (selv om jeg har litt peiling). Ja det finnes. Du kan laste ned soundflower som legger til ett ekstra (fiktivt) lydkort og så kan du bruke AU-Lab som ett flott program med masse funksjoner og en glitrende eq. Men den funker ikke på ett eksternt lydkort (som Hegel hd11 jo blir når man kobler det til USB.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en smart liten sak, med bluetooth (!) tilkobling. Tre hodetelefon outputs og 12 timers batteritid med noe de sier skal være heeelt fantastisk lyd. Men den lille saken koster så mye at tennene hadde skrangla og nakken knytt seg. Så mye at sparebanken ringer og spør om dette egentlig er meningen. Den ligger på 14,392,- med dagens kurs, så kommer avgiftene på toppen! Hadde vert gøy å høre hvor mye bedre den er i forhold til Fiio alpen til 1600 ferdig prutet i Norge.

    Har ikke kikket på nanoDIGI nei. Men det skal jeg jammen gjøre! Takker så mye for tipset! Noe slikt?: http://www.minidsp.com/products/minidspkits/nanodigi-2x8-k
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, men det der er bare boardet uten chassis. Mange bruker miniDSP for å gjøre DIY-prosjekter og slikt, og de kjøper gjerne nakne boards.

    Kjøp heller med chassis hvis du skal ha nanoDIGI: nanoDIGI 2x8 B | MiniDSP

    nanoDIGI er fulldigital og har mange flere funksjoner enn det du trenger til hodetelefoner, men den koster jo uansett ikke allverden. De har 2x4 også, som er litt billigere, men den er ikke heldigital. Den tar et analogt signal, gjør det digitalt, foretar prosessering og analogiserer det igjen. Da får du en DA - AD - DA-konvertering, så jeg ville heller kjørt fulldigital.

    Bare husk at du må koble til nanodigi med toslink eller coax. USB er kun for å styre filterne i enheten.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så det. Selvfølgelig med chassis, var litt rask. Lyd ut på minien er enten toslink eller audio jack, sånn combogreier.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ville ha enda ett par lukkede cans, så jeg stakk innom expert og røska med meg en stk AKG k551. Ser jeg betalte blodpris! Men dette er hodetelefoner som virkelig svinger og jeg er veldig fornøyd. Eneste minuset er en elendig kabel med iphone-knapper. Ellers ikke noe å utsette.
    Edit: Dette er ikke hodetelefoner for dem med smal skalle. Jeg er ganske normal, kanskje litt smal skalle og det er så vidt d funker slik at putene lukker seg rundt ørene..
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Lyttet til HD800 på soundgarden idag, med en Mcintosh forforsterker til en veldig høy sum :p
    Jeg ble egentlig positivt overrasket, men det låt tynt og jeg følte ikke jeg ble tatt med inn i musikken.
    Men definitivt en interessant hodetelefon
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tok sjansen og kjøpte disse i blå Limited Edition. Lyden virker bra til mitt bruk på terrassen og matcher iPod bra.
    Nå har jeg brukt disse en stund på min iPod Touch og er overrasket over lyden. De virker ganske nøytrale, men samtidig med en fyldig kontant bass på "moderne" musikk, ren og tydelig mellomtone/diskant og bra med detaljer uten å virke slitsom. Dere som har iPod/iPhone vil jeg anbefale å prøve disse. Til tross for skumgummiputer (som jeg synes ofte kan klø litt iblant) er disse gode å ha på over litt tid. Mange gode sommerkvelder på terrassen med disse i sommer.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    697
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Ville ha enda ett par lukkede cans, så jeg stakk innom expert og røska med meg en stk AKG k551. Ser jeg betalte blodpris! Men dette er hodetelefoner som virkelig svinger og jeg er veldig fornøyd. Eneste minuset er en elendig kabel med iphone-knapper. Ellers ikke noe å utsette.
    Edit: Dette er ikke hodetelefoner for dem med smal skalle. Jeg er ganske normal, kanskje litt smal skalle og det er så vidt d funker slik at putene lukker seg rundt ørene..
    Kjøpte meg disse i tillegg til mine t70p da de er inne på reklamasjon. Trodde ved første øyekast at disse AKG 551 var noen utrolig svære greier til hipster folket, men tok der grundig feil da jeg begynte å Google. Slo til på den lokale Elkjøp for en god pris og angrer ikke på det. En ting jeg har lagt merke til er at disse er veldig følsom på innspilling. Har spilt med de nå i ca 6timer og merker hvordan ting forandrer seg i lydbildet fra et litt snevert førsteperspektiv. Ser at anbefalt innspillingstid er 35-100t så dette må jo bli bra...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Grattis Haugen! Det er faktisk det andre paret med hodetelefoner jeg har hørt skikkelig forskjell på. Det første var hd700 som var helt syykt. Jeg har max spilt 8 timer med AKG 551 og merket markant forskjell andre dagen. Om dette er tilvenning vet jeg ikke. Men jeg er helt klar på at hd700 ikke var tilvenning, der var jeg temmelig metodisk og kritisk. Det andre du vil merke med k551 er shit in shit out. 551 er ikke ¨gode¨ mot dårlige innspillinger. Satt å hørte på den nye skiva til Team Me som med ett par unntak låt hjemmesnekret. Jeg hørte dagen etterpå at skiva var spilt inn i en låve. De dunker skikkelig nederst når det er noe å dunke med. Ellers er de ganske flate og det tar litt tid for ¨nye¨brukere å sette pris på det. HD600 har dumpet i fanget på meg også! Helt nye, så disse må også spilles litt inn. Jeg skriver ikke noe om disse før tidligst tirsdag. Men hd600 er jo legendariske og alt som kan skrives er skrevet om disse. Gled deg til t70 kommer tilbake, synes det tar lang tid. En god stund siden du skrev at de ble returnert. Ps. T70 er enda verre med avsløringer og har faktisk ødelagt noen sanger kona alltid har likt :p
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn