Nei, jeg er ikke guruen, det er det ardilla og CDWMcInspots som er, med MatsGyver på teknisk innsikt, men de to første har hørt og har ekstremt mye. Disse folkene virker til å ha lagt opp eller tatt seg en forlenget ferie, så jeg prøver å komme med innspill fra tid til annen.
Det begynte med at jeg studerte og bodde på hybel i Oslo. Brosjan sa han hadde hørt mye positivt om Beats by Dre Pro. Jeg kjøpte dem, likte lyden sånn tålelig bra, men de klemte så fælt på ørene at det var umulig å ha dem på. Mens jeg vurderte noe annet, så gikk han hen og kjøpte et par Beyerdynamic DT770 til meg i bursdagsgave, men heller ikke disse nådde opp, de var komfortable, men låt tynnt, hahaha.
Så da tenkte jeg at den eneste måten å finne ut hva jeg vil ha på, er ved å kjøpe noe skikkelig dyrt og så, hvis jeg ikke likte dem, så kunne jeg selge og ta pengene jeg solgte og kjøpe noen andre brukte i håp om å finne noe jeg likte bedre. Det endte med at jeg kjøpte Grado PS 1000 og Grace Design m903. Gradoene fordi de var kjent for å være effektive, ha ordentlig rockefot og lav impedanse, og m903 fordi den fikk mye skryt av CDWMcInspots for fleksibilitet, nøytralitet og lav utgangsimpedanse. Ble fornøyd med Grace, men ikke med Grado, og så var det igang. Det viste seg etterhvert at det ikke fantes én hodetelefon som funket bra på alt, og heller ikke en amp som låt bra med alle, så det ballet på seg, og før jeg visste ordet av det hadde jeg godt over et dusin hodetelefoner, to esker fulle av rør, to røramper, noen transistorforsterkere, en del DAC'er og en haug av ting. Det ser litt ut til at du er på vei dit selv. ;D
Det jeg har funnet ut, er at ting ikke trenger å være så forbannet dyrt for å gi masse glede. Årsaken til at jeg begynte med rør var muligheten til å rolle tubes for å tweake lydsignaturen slik jeg ville, uten å måtte bytte forsterker hele tiden, men rør blir fort dyrt, spesielt NOS, og man vet aldri hva man får, og ting kan være ustabilt, så det ble ikke så mye billigere det heller. Det jeg letet etter i tubes, har jeg på sett og vis funnet i DSP. Jeg er usikker på om det er mulig å reprodusere tubelyden og decay med SS vha DSP, men jeg tror det er mulig.
Bob Carver holdt for mange år siden en 'challenge'. The Bob Carver Challenge, der han skulle reprodusere lyden i tubeforsterkere vha SS. Dette gjorde han vissnok ved å måle transferfunksjonen til audiosignalet gjennom signalkjeden i et par tubeamper, finne den matematiske funksjonen for transferfunksjonen vha regresjonsanalyser, for så å reprodusere den i en SS-forsterker. Han klarte vissnok dette, og både målinger og blindtester av journalister i et par store blekker viste at han fikk det til. Det var umulig å differensiere rørenes lyd fra SS-lyden. Dette klarer man muligens ikke med DSP alene, men jeg tror man kan komme tett på.
Bob Carver har blitt spurt hva han mener er grunnen til at rør låter annerledes enn SS, og han ga en forklaring jeg har tillt til. Han sa at utgangsimpedansen på rørforsterkere er høy, og dette gjør at reverb blir farget av lyden som spilles, fordi driveren fungerer som en mikrofon via feedback. La meg forklare enkelt.
En driver er koblet til en tubeamp. Tubeampen sender et signal til driveren, driveren reproduserer signalet som slår inn i vegger m.v. og tilbake på conen til driveren. Driveren fungerer nå som en mikrofon, fordi den blir presset på av lydbølgene, og dette blir et motsatt signal (power til akustisk output, og akustisk output til power, som i mikrofoner). Dette signalet fores så tilbake til ampen via feedback og neste delen av signalet er farget av dette, og det gir annen decay, fordi man nå også hører rommet gjennom høyttalerne!!! Vi har jo alle prøvd å bruke en hodetelefon som mikrofon, hvis vi har trengt det, og det er samme prinsippet han mener er av betydning.
Grunnen til at dette ikke er regelen med SS, er fordi SS generelt sett har lav utgangsimpedanse som virker som en brems på signalet på vei tilbake, så man får aldri denne mikrofoneffekten.
Jeg synes dette høres veldig riktig ut. Edit: Og det er grunnen til at man ikke kan reprodusere lyden i en tubeamp med DSP. Dette er fordi man da må finne transferfunksjonen til rommet (eller hodekoppen) man skal simulere mikrofoneffekten i, og det er neppe enkelt. Det må gjøres vha å fysisk øke utgangsimpedansen og feedback på SS-ampen, og gjøre den så lik tubeampen man ønsker å reprodusere som overhodet mulig. Det man kan klare, er å simulere et annet rom, enn det faktiske rommet eller hodekoppen man lytter i, men ikke perfekt slik en fysisk endring av kretsen i SS-ampen vil gjøre.