Kvålsvoll
Bransjeaktør
Av og til kommer det besøk i Den Moderate Kinoen, og da må det demonstreres.
I slike situasjoner er selvfølgelig valget av demomateriale helt avgjørende, i ugunstige tilfeller kan jo besøket få inntrykk av at lyden er som en helt vanlig liten kino, og det gavner jo ikke interessen for lyd og lydkvalitet.
Det kommer stadig nye filmer, slik at gjeldende demoliste må oppdateres iblant.
Jeg lister opp en del klipp her, med kort beskrivelse av hva som demonstreres og er spesielt bra.
Det blir ingen tekniske analyser i form av frekvensspektrum og spl.
(Se data-bass.com for ulf analyser.)
Enklere slik, og alle kan bidra, men pass på - jeg kan være ganske nådeløs mht bedømmelse av klipp, og holder det ikke det som loves så blir det slakt.
#1 - Kon-Tiki, stormscenen:
Den beste for å vise hva full-range betyr uten å ødelegge hørselen til publikumet, når denne er gjort rett så kjennes det ut som en er på flåten, det river og sliter, bølgene og vinden føles realistisk og fysisk.
Først og fremst en demo av subwoofersystemet, og hvordan det som er godt under 20hz betyr mye for opplevelsen.
#2 - Avatar - flygescene med landing:
Dette er vel den første flygescenen, rundt 20-30min inn i filmen?
Viser hvordan lyden gjør opplevelsen til noe mye større, her er det helheten som teller.
Med klar lyd fra frontene, surround og fullt frekvensområde i bunnen er det lyden som løfter opplevelsen.
Mer test enn demo, egentlig, da Avatar lett kan låte for oppblåst i midbassen med for lite helt i bunnen, og lyden generelt er egentlig ikke veldig bra, både støy og forvrengning er litt i minus i forhold til de bedre.
#3 - Gravity, åpningsscenene:
Surround med personer som beveger seg rundt overalt, veldig bra utført.
Mange filmer har omtrent bare ambiente lyder for atmosfære i surroundkanalane, mest regn og toren og av og til et helikapter eller romskip som kommer dundrende gjennom rommet, i denne filmen så brukes derimot hele lydfeltet, inkludert surroundkanalene, til både lydeffekter og dialog.
Scenen har også noe som ligner på dypbass, men den strekker seg ikke under 20hz og kan fort bli noe slitsom og droneaktig/monoton.
(Filmen er rendret til 5.1 - hvorfor????, og nivået på 20hz-dromlelyden er nok noe høyere enn produceren hadde sett for seg, husk at de fleste dub-stage studioer ikke har systemer som gjengir flatt noe særlig under 25-30hz.)
Flere kommer etterhvert, og kanskje kan en sette opp en demoliste til slutt, et slags selektert utvalg av klippene.
I slike situasjoner er selvfølgelig valget av demomateriale helt avgjørende, i ugunstige tilfeller kan jo besøket få inntrykk av at lyden er som en helt vanlig liten kino, og det gavner jo ikke interessen for lyd og lydkvalitet.
Det kommer stadig nye filmer, slik at gjeldende demoliste må oppdateres iblant.
Jeg lister opp en del klipp her, med kort beskrivelse av hva som demonstreres og er spesielt bra.
Det blir ingen tekniske analyser i form av frekvensspektrum og spl.
(Se data-bass.com for ulf analyser.)
Enklere slik, og alle kan bidra, men pass på - jeg kan være ganske nådeløs mht bedømmelse av klipp, og holder det ikke det som loves så blir det slakt.
#1 - Kon-Tiki, stormscenen:
Den beste for å vise hva full-range betyr uten å ødelegge hørselen til publikumet, når denne er gjort rett så kjennes det ut som en er på flåten, det river og sliter, bølgene og vinden føles realistisk og fysisk.
Først og fremst en demo av subwoofersystemet, og hvordan det som er godt under 20hz betyr mye for opplevelsen.
#2 - Avatar - flygescene med landing:
Dette er vel den første flygescenen, rundt 20-30min inn i filmen?
Viser hvordan lyden gjør opplevelsen til noe mye større, her er det helheten som teller.
Med klar lyd fra frontene, surround og fullt frekvensområde i bunnen er det lyden som løfter opplevelsen.
Mer test enn demo, egentlig, da Avatar lett kan låte for oppblåst i midbassen med for lite helt i bunnen, og lyden generelt er egentlig ikke veldig bra, både støy og forvrengning er litt i minus i forhold til de bedre.
#3 - Gravity, åpningsscenene:
Surround med personer som beveger seg rundt overalt, veldig bra utført.
Mange filmer har omtrent bare ambiente lyder for atmosfære i surroundkanalane, mest regn og toren og av og til et helikapter eller romskip som kommer dundrende gjennom rommet, i denne filmen så brukes derimot hele lydfeltet, inkludert surroundkanalene, til både lydeffekter og dialog.
Scenen har også noe som ligner på dypbass, men den strekker seg ikke under 20hz og kan fort bli noe slitsom og droneaktig/monoton.
(Filmen er rendret til 5.1 - hvorfor????, og nivået på 20hz-dromlelyden er nok noe høyere enn produceren hadde sett for seg, husk at de fleste dub-stage studioer ikke har systemer som gjengir flatt noe særlig under 25-30hz.)
Flere kommer etterhvert, og kanskje kan en sette opp en demoliste til slutt, et slags selektert utvalg av klippene.