Jeg har brukt E39 sedan som barnevognfrakter, og det var ikke noe problem. Nå legger jeg til litt godvilje for å slippe å nmåtte kjøre stasjonsvogn, men at man ikke skal ha god plass i en E39 Touring, det forstår jeg ikke.
Volvo V70 er rå med tanke på plass, den tar barnevogn på langs og det er fortsatt mengder av plass i lasterommet så hundebur samtidig er ikke noe problem.
Jeg storkoser meg i en litt spesiell, og veldig lat BMW E46 316 Compact.
Ikke mange av disse bilene så den er litt "head turner" ser jeg. Med automat er den en herlig liten cruiser. Min første BMW, å drømmer alt om neste 1, 2 eller 3 serie. Kjøreegenskapene og vektbalansen har jeg virkelig falt for.
Hadde før en oppskremt Saab 9-3 OG som kjørte fra det meste på rette striper, men den var farlig i sving, kom aldri så lankt som å begynne med understellet før jeg solgte den med veldig stort tap. Fantastisk motor minnes jeg å er vel den bilen jeg har gjort mest med oppgjennom en ungdomstid med ok bilinteresse.
Har jo egentlig et tips til en med god plass, men drivlinjen er litt, ehh, ukonvensjonell for en del her inne. Tips: Det er veldig lite avgifter på den.
Prøvekjørte en Citroen stasjonsvogn for noen år siden. Var som å kjøre en vannseng. Null kontakt med underlaget. Var heller ikke fornøyd med en Peugot jeg prøvde heller. Nei, da velger jeg heller middels tysk kvalitet ala VW. Har nå en Passat stasjonsvogn 2008( er ikke alene om det....). Den har gått et stykke og skal skiftes ut med denne:
En Golf stasjonsvogn. Hvorfor en mindre bil? Barna er store og vi trenger et transportmiddel til og fra jobb og hytte. Derfor har den også drift på alle hjul.
Kjører Opel Insignia Touring 2 liters diesel. Hvorfor? Hatt bilen siden den var ny des. 2009. Syntes den var stilig, god å kjøre, god plass til hundebur og ting og tang som skulle fraktes til camping og til hytta. Har vært meget fornøyd. Hvorfor jeg kjører den idag? Får alt for dårlig betalt i forhold til hva den er vært, ved innbytte.
Skulle gjerne hatt noe nyere igjen, men sure penger å tape på en altfor fin bil. Må nok beholde en stund til!
Enig at det er mye penger, men med eldre blier vet man aldri hva som dukker opp. Plutselig et år går kronene fort ut, mens neste år kan det være lite vedlikehold. Man bør ihvertfall ha en buffer.
Bikka et rundt tall før den store happeningen hender om ikke så altfor lang tid Mercedes Benz E300 Diesel av 124 karosseriet. En stor tre liters dieselsekser uten turbo og med et enormt effektuttak på 136hk..
Så hvorfor kjøpte jeg denne bilen i utgangspunktet? Hmm.. den var billig, og trofast. Så har jeg hatt et ønske nå i flere år om å runde en halv. mill, og det går nok i oppfyllelse rett over nyttår
Jeg har sagt det før, at jeg kjører en BMW 520i touring. Den runder to år i disse dager.
Det var første gangen jeg kjøpte ny bil, og motivet med det var først og fremst problemfritt bilhold. Jeg ville rett og slett prøve hvor bekymringsfritt det faktisk var å kjøpe helt ny bil. At valget falt på BMW 5 skyldes enkle kriterier som støy, kjørekomfort og sittekomfort. Der har jeg tillatt meg å være kresen, og opplever at mange tviler på mine kriterier for valg av bil.
Da kan jeg slå fast at pengene er vel anvendt, etter min vurdering. Komfort og kjøreegenskaper er bedre enn jeg hadde turt å håpe på, og det har vært 100% problemfritt bilhold. Punkterte en gang, det kan jeg vel ikke klandre BMW for når det står en skrue i dekket, men med runflat dekk får jeg bare eg sivilisert varsel, fyller på litt luft for sikkerhetsskyld og kan kjøre greit videre og stikke innom verkstedet mandag morgen på vei til jobb.
Kanskje jeg må begynne å tenke på service snart? Har kommet helt ut av dette med verksted og sånt
Akkurat nå kjører jeg Mini cab ( leiebil ) Superartig bil, men akk så upraktisk. Sitter som klistret på veien med et akkurat passe stivt understell. Masse morsomme veier her på Mallorca.
Var godt fornøyd med den gamle Toyotaen min idag. 9 år gammel og jeg har begynt å synes bremsene har fått litt mye rust på bakhjulene, den er blitt synlig. Men var deilig da jeg så noen bekjentes 2012-modell VW. Den var nemlig dobbelt så rusten på samme del, og vel så det. Og kostet 2.5 ganger det min gjorde.
Var godt fornøyd med den gamle Toyotaen min idag. 9 år gammel og jeg har begynt å synes bremsene har fått litt mye rust på bakhjulene, den er blitt synlig. Men var deilig da jeg så noen bekjentes 2012-modell VW. Den var nemlig dobbelt så rusten på samme del, og vel så det. Og kostet 2.5 ganger det min gjorde.
Var godt fornøyd med den gamle Toyotaen min idag. 9 år gammel og jeg har begynt å synes bremsene har fått litt mye rust på bakhjulene, den er blitt synlig. Men var deilig da jeg så noen bekjentes 2012-modell VW. Den var nemlig dobbelt så rusten på samme del, og vel så det. Og kostet 2.5 ganger det min gjorde.
Var godt fornøyd med den gamle Toyotaen min idag. 9 år gammel og jeg har begynt å synes bremsene har fått litt mye rust på bakhjulene, den er blitt synlig. Men var deilig da jeg så noen bekjentes 2012-modell VW. Den var nemlig dobbelt så rusten på samme del, og vel så det. Og kostet 2.5 ganger det min gjorde.
Var godt fornøyd med den gamle Toyotaen min idag. 9 år gammel og jeg har begynt å synes bremsene har fått litt mye rust på bakhjulene, den er blitt synlig. Men var deilig da jeg så noen bekjentes 2012-modell VW. Den var nemlig dobbelt så rusten på samme del, og vel så det. Og kostet 2.5 ganger det min gjorde.
Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
Beklager, men dette sier null og niks om kvaliteten på bilen. Mange skiver er ikke behandlet med noe og har kun et lag med fett slik at de ikke ruster før du tar de i bruk. Alle skiver ruster der.
Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
Rust på den delen av bremseskivene som felgen skrus fast mot? Sier absolutt ingenting om kvaliteten på resten av bilen, kun bruk, mengde salt den blir kjørt i, og hvor flink man er til å vaske vekk saltlake og annen dritt. Dette er prisen man ofte betaler for de åpne skivebremssystemene som er på de aller fleste nye biler, i et land som heller salter veiene til Helvete enn å måke dem.
Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
Rust på den delen av bremseskivene som felgen skrus fast mot? Sier absolutt ingenting om kvaliteten på resten av bilen, kun bruk, mengde salt den blir kjørt i, og hvor flink man er til å vaske vekk saltlake og annen dritt. Dette er prisen man ofte betaler for de åpne skivebremssystemene som er på de aller fleste nye biler, i et land som heller salter veiene til Helvete enn å måke dem.
Lager ikke noe nummer ut av det, men når en nesten ny VW ruster så fort, samme hvor på bilen det er så sier det noe om kvaliteten på konstruksjonen. Min bil har samme type bremser og kjøres på samme føre, minst like langt per år. Jeg hadde ihvertfall vært misfornøyd med så mye synlig rust på enn nesten ny bil til 550 000.
Salt er nok bremsenes fiende nr 1. Jeg har måttet rense og smurt opp skivebremsene på min snart 5 år gamle Insignia, som nå har gått snaue 70000 km, to ganger.
Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
Rust på den delen av bremseskivene som felgen skrus fast mot? Sier absolutt ingenting om kvaliteten på resten av bilen, kun bruk, mengde salt den blir kjørt i, og hvor flink man er til å vaske vekk saltlake og annen dritt. Dette er prisen man ofte betaler for de åpne skivebremssystemene som er på de aller fleste nye biler, i et land som heller salter veiene til Helvete enn å måke dem.
Lager ikke noe nummer ut av det, men når en nesten ny VW ruster så fort, samme hvor på bilen det er så sier det noe om kvaliteten på konstruksjonen. Min bil har samme type bremser og kjøres på samme føre, minst like langt per år. Jeg hadde ihvertfall vært misfornøyd med så mye synlig rust på enn nesten ny bil til 550 000.
I verste fall sier det noe om kvaliteten på bremseskivene. Resten av bilen kan fortsatt være helt knall, den. Bremseskiver og andre bremsedeler har iallfall blitt forbruksvare her i Saltlandet Norge, og er vel den vanligste feilen på EU kontroller de siste årene p.g.a. rust uansett bilmerke.
Skeptisk. Er nok ettermontert den spoileren. Men standsmessig. HELT klart. 204ish gamper nok går greit det også.
Skulle gjerne hatt en av de der, med Original montert spoiler.
AD
På min 2009 Caddy Maxi har jeg begynt å få rust rundt håndtakene."Feil bruk av dørene", hilsen VW. Blir ikke mer Nazi-buss på meg fremover selv om resten av bilen fungerer.
Vi har 4 biler i firma som er like gamle med samme feil.
Jeg kjører Mercedes Vito 4*4. Veldig praktisk på fisketur da jeg bare smeller opp feltsenga, og vips så har jeg bolig. Den er også veldig praktisk når hornsystemer skal transporteres.
R
Jeg kjører Mercedes Vito 4*4. Veldig praktisk på fisketur da jeg bare smeller opp feltsenga, og vips så har jeg bolig. Den er også veldig praktisk når hornsystemer skal transporteres.
R
Har også en Vito, meget praktisk til større horn, sykler, kano, overnatting etc. Personbilreg. så ingen vegger etc. innvendig, setter inn seter etter behov.
Har kjøpt meg 2 stk 210-serie Merc,97 modeller.Der tenker jeg vi snakker om rust etter hvert....Må nok investere tungt i lakkbokser fremover.
Men jeg er uansett glad i de her litt eldre Mercene og har hovedsakelig hatt 123-og 124-serien siste 15-20årene.Flest stasjonsvogner.Gode biler med masse plass.Slitesterke og ganske oversiktlige mekanisk og teknisk.Skrur lite på de selv,men er ivertfall greit å kunne se batteri og peilestang når man åpner panseret.
Trives storveis med biler jeg slipper å vere så redd for,og samtidig syns jeg i grunnen ikke 210 og 124 står så mye tilbake komfortmessig mot de beste biler jeg har prøvt.
Måtte vrake min gode gamle 1996 Chevrolet Astro AWD tidligere i år og fartet en tur over til Stavanger og handlet denne varebilen i stedet:
Litt spesiell versjon av Nissan Pathfinder med en 4 liter V6 på 269HK og full utstyrspakke.
Morsom å kjøre med god plass til høyttalere og annet stash som hele tiden skal hentes/leveres og litt mer sikkerhet med en ordentlig varebil-vegg mot fører i forhold til Chevy'en hvor jeg tok ut baksetene og kjørte med åpen løsning.
Også deilig å kunne slenge på hengeren og omtrent ikke merke at man har noen hundre kilo hengende bak.
4-hjulstrekker for å dra opp alle kompisene med BMW'er og annen moro når de setter seg fast i bakken nedenfor der jeg bor.
Trives storveis med biler jeg slipper å vere så redd for,og samtidig syns jeg i grunnen ikke 210 og 124 står så mye tilbake komfortmessig mot de beste biler jeg har prøvt.
Helt "kongebiler" såfremt man tåler å se litt brunt langs kantene. Owatrolblanding påført med pensel på rusta hjelper mye for å unngå vill spredning. Kanskje de bilene man får mest bruksverdi utav til den prisen. Jeg kjører 124 med straks 500 000km på telleverket, jevnt slitt og rusten som bare fanken, men har i sommer kjørt 6000km iløpet av 3 uker rundt i Europa. Kjøpte den for 20 lapper for 4 år siden. Blir ille å se den reise på skroten når den tid kommer
En kamerat kjøpte nettopp en 210 nummer fire i rekken. Den kostet han 24 000kr, den mest utstyrte han har hatt, 220CDI og facelift(2001).
Si man har en slik bil og kjører en del, så koster det deg rett over 20 000kr for èn slik bil i året, en service på en ny tysk bil + verditapet på et år er ganske mye større.
OM RUST PÅ BREMSESKIVER; De lages i materiale som ruster fordi dette materialet har best friksjon. De kunne godt lages i rustfritt, men ville da være vesentlig glattere / bremse dårligere, særlig når det er vått .......... og salt !!!