Fint oppsett!
I påvente av M30.1 impulskjøpte jeg et sett P3esr med "skreddersydde" maxwellstativer i går. Har ikke fått hørt skikkelig ennå, men førsteinntrykket er meget godt. Det er mangler i bunn, selvfølgelig, men resten er nydelig. Er vant til store høyttalere så det er nok også en tilvenningssak med så små høyttalere.
Hør der, en fornuftens mann iht volum, høytaler valg og lyttingJeg har SHL5 i en 32 kvm stue og bruker Naim Supernait på 2x80W og føler det er tilstrekkelig, men bruker en REL Storm5 sub i tillegg for de nederste oktavene. Liker ikke å spille så altfor høyt og ligger vel normalt mellom 80-90 i peak. Harbeth er forresten ikke spesielt egnet for høytspilling og jeg mener å ha lest at de er optimalisert for ca.75db
Men til gjengjeld låter de himmelsk rundt det nivået
Var så heldig å ha RoDa og Baard på besøk for en stund siden, så hvis du vil se noen bilder han foreviget kan du ta en kikk på denne tråden:Jeg kan ikke tenke meg annet enn at SuperNait må være fantastisk bra på Harbeth. Bilder?
- Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?
Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.
Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
- Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?
Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.
Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
Mvh. Lyden av en mye åpnere Opplevelser
"mere åpne"? Hvilke høyttalere prefererer mer lukkede forsterkere og hvem vil ha de?
- Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?
Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.
Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
Mvh. Lyden av en mye åpnere Opplevelser
- Slike varme "Lydbilder" som har nådd "Smeltepunktet" har jeg opplevd flere ganger i uka de siste 5-6 årene. HUN som sitter i sweetspot glemmer nemlig aldri når Hjertet smeltet så dramatisk at hun selv kunne konstatere når hjerterefleksene reagerte som en nedovergående Hjertelig Overflytende...- INDRE-FLOD !!han tenker vel litt på litt stram elektronikk fremfor forsterkere som er for varme/treige i klangen ingen som vil ha så varmt lydbilde at det når smeltepunktet vel så enig med deg der zerostat, men man må vel tilbake på 90 talls Technics forsterkere ell lignende for å få typen lukket lyd hehe
Hei. Ikke så godt å si egentlig. Veldig lik klangkarakter som hovedinntrykk. Men rommet LS 5/9 spilte i var mye større, og ganske fullt da jeg hørte på dem. Elektronikken var mye dyrere (Air Tight ATM-2 mm), og det ble brukt vinyl som kilde (Dr. Feickert Firebird/Koetsu). Uansett var lyden fra LS 5/9 meget bra, og de fylte det store rommet på en imponerende måte. Harbeth-rommene var mindre, og kun digitale kilder ble brukt. Både 30.1 og SHL5 Plus spilte svært bra. Ble sittende lenge og nyte musikken. Men med så store forskjeller i oppsett og omgivelser, er det ikke godt å si hva som gjorde hva. For noen måneder siden fikk jeg også en demo av Graham LS 5/9 hos Walrus Systems i London, hvor de ga et svært godt inntrykk. Men jeg tror nok at M 30.1 er et vel så godt redskap til å nyte musikk i heimen. Det samme gjelder vel SHL5 Plus, men det blir et litt annet konsept enn LS 5/9. M30.1 og LS 5/9 har mer til felles rent teknisk, og kanskje også lydmessig. Til hjemmebruk er det vel like greit å klare seg uten dekselet foran diskanten og nivåkontrollen som LS 5/9 har. Og M30.1 er nok et steg videre i evolusjonen enn LS 5/9. Graham LS 5/9 er en slags hyllest til fortiden, og fyller BBC-spesifikasjonene 100 prosent. Det betyr at de ved studiobruk hos BBC skal kunne erstatte en hvilken som helst annen LS 5/9, uten at lyden forandrer seg. Det innebærer null avvik fra den opprinnelige oppskriften fra BBCs forsknings- og utviklingsavdeling (nå nedlagt). M30.1 ivaretar den samme arven, men uten slike bindinger til gammel oppskrift. Det gir rom for forbedringer og videre utvikling. Uten å ha prøvet hjemme, synes jeg per i dag at M30.1 fremstår som den beste høyttaleren av disse. Men i et større rom vil nok SHL5 Plus kunne gjøre en bedre jobb enn M30.1. Personlig heller jeg altså uansett mot Harbeth. Men det er en foreløpig konklusjon etter begrenset lytting i ukjente omgivelser og basert på egen smak.Interessant at du hørte graham og harbeth på messen. Noen synspunkter på forskjellene?
- Det er eventyrlig hvordan disse høyttalerne kan dra ut EKSTRA-ORDINÆR informasjon i innspillingene ved bruk av riktige stativer og kabler internt og eksternt i de høyere frekvenser - ca. 45Hz - 25000z. ( - og ved bruk av ultra-subber 10 - 33Hz så vil til og med Bruce Spreingsteen med sangen Philadelpia plassere de 7 første DYPE Bass-slagene på 7 forskjellige steder i lydbildets phase-riktighet !!! ).Hørte selv graham hos NAT for en liten stund siden. De fremsto som en del mørkere enn m30.1 syntes jeg. Mer ulne og manglet harbeths fantastiske krisphet i mellomtonen. Det høres lett på strengeinstrumenter f.eks. Har selv sansen for Shaws no BS holdning ift kabler og stativ osv. Og ikke minst at han forsøker å lage lasten så vennlig som mulig for forsterkeren. Et lite tips forøvrig til stativ til m30.1 er IKEAs HJÄLMAREN som nesten virker skreddersydd. Lykke til videre!
Hmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da
Takk Dennis for et flott innleggJeg vil også endnu engang fremhæve Harbeth som den eneste højtaler jeg har hørt der bliver ved med at imponere. Jeg vil godt give Alan Shaw har ret i at ufattelig mange forstærkere lyder godt på Harbeth. Selv har jeg SHL5 og de forlader ikke foreløbig huset(har haft dem i omkring 5 år nu)
Men jeg syntes at det er lige så vigtig at fremhæve at disse højtalere nærmest kan lyde elektrostatisk i deres gengivelse af musikken og som helhed. Altså syntes jeg at højtalerne "følger med" når man forbedrer en ting i ens lydkæde. Dermed syntes jeg også at Alan Shaw mangler at komme ud med budskabet om hvor godt Harbeth kan lyde hvis man virkelig får matchet udstyret rigtigt. Jeg syntes eksempelvis at noget af det vigtigste er at få egen gruppe med eget kabel fra elskabet til lydudstyret, og ikke mindst et seperat jordspyd til denne gruppe så alt er dedikeret til det udstyr man nu har så støj niveauet bliver lavere. Efter dette syntes jeg at det er nemmere at lytte sig frem til det udstyr og den lyd man gerne vil have at højtalerne skal gengive. Igen, jeg syntes ikke højtaleren har nogen anden form for begrænsning end det fysiske. Musikken i rummet og imellem højtalerne fejler absolut intet.
Hvis jeg i dag skulle skifte højtalere, så ville jeg lytte på Quad 2912 - Harbeth M40.1 og Ariel Acoustics T7. Men da jeg ikke har pengene til disse så kan jeg sagtens "nøjes" Mit rum er 40 m2 og SHL5 har ingen problemer med at spille rummet op med dejlig musik.
Kan kun opfordrer til at lytte til denne højtaler. Lyt til en masse forskellige forstærkere, find dit lydideal og nyd derefter musikken
Tillykke til fremtidige Harbeth ejere.
De ble solgt kjapt som forventetShl5 til salgs på brukten. Løp og kjøp er min mening. NB! Har absolutt ingen tilknytning til hverken kjøper eller selger. Har hatt Shl5 selv og de er ekstremt gode, rett og slett.
Kanskje i nærheten av det du ga selv hvis du kjøpte brukt? Kommer vel litt an på alder og tilstand også.
Vet alt om tregt marked, skjønner ikke hva folk venter på. Det er jo gull til halv pris, kjøpers marked og alt det der. Det er NÅ det er smart og bruke penger på hifi, aldri har god lyd vært så billigVanskelig å si når man ikke aner nyprisen eller veiledende, men ditt anslag høres ikke urimelig ut. Prøv å legge dem ut, så får du svar. Akkurat nå virker imidlertid interessen for brukte ting heller laber, uansett tilstand og alder, så det er kanskje lurt å vente litt, hvis du ikke har det travelt da.
Jamen du må gerne spørgeTakk Dennis for et flott innleggJeg vil også endnu engang fremhæve Harbeth som den eneste højtaler jeg har hørt der bliver ved med at imponere. Jeg vil godt give Alan Shaw har ret i at ufattelig mange forstærkere lyder godt på Harbeth. Selv har jeg SHL5 og de forlader ikke foreløbig huset(har haft dem i omkring 5 år nu)
Men jeg syntes at det er lige så vigtig at fremhæve at disse højtalere nærmest kan lyde elektrostatisk i deres gengivelse af musikken og som helhed. Altså syntes jeg at højtalerne "følger med" når man forbedrer en ting i ens lydkæde. Dermed syntes jeg også at Alan Shaw mangler at komme ud med budskabet om hvor godt Harbeth kan lyde hvis man virkelig får matchet udstyret rigtigt. Jeg syntes eksempelvis at noget af det vigtigste er at få egen gruppe med eget kabel fra elskabet til lydudstyret, og ikke mindst et seperat jordspyd til denne gruppe så alt er dedikeret til det udstyr man nu har så støj niveauet bliver lavere. Efter dette syntes jeg at det er nemmere at lytte sig frem til det udstyr og den lyd man gerne vil have at højtalerne skal gengive. Igen, jeg syntes ikke højtaleren har nogen anden form for begrænsning end det fysiske. Musikken i rummet og imellem højtalerne fejler absolut intet.
Hvis jeg i dag skulle skifte højtalere, så ville jeg lytte på Quad 2912 - Harbeth M40.1 og Ariel Acoustics T7. Men da jeg ikke har pengene til disse så kan jeg sagtens "nøjes" Mit rum er 40 m2 og SHL5 har ingen problemer med at spille rummet op med dejlig musik.
Kan kun opfordrer til at lytte til denne højtaler. Lyt til en masse forskellige forstærkere, find dit lydideal og nyd derefter musikken
Tillykke til fremtidige Harbeth ejere.
Tør jeg spørre hva du bruker av forsterkeri på dine SHL5?