Lyden av Opplevelser
Hi-Fi entusiast
Hei OESTil hjelp for potensielle Harbeth-eiere så legger jeg inn noen betraktninger som jeg svarte i en tråd hvor trådstarter spurte "Har du funnet din perfekte høyttaler?" (Om kompromisser og vanskeligheter med å finne høyttalere som tilbyr hele pakka). Mitt svar:
Harbeth, selvfølgelig. Naturlig lyd er behagelig, engasjerende, vanedannende og ikke trøttende i lengden.
Jeg har funnet mine perfekte høyttalere for hytteanlegget; de mellomstore stativhøyttalerne Harbeth C7ES-3. Eneste ulempe med dem i et hovedanlegg er at de ikke føles ekstreme nok for en stakkars audiofil. Musikkelskeren i meg er likevel veldig glad i dem, og de har overraskende bra punch med sitt 8" element. Skal høre litt på storebror Harbeth M40.1 i andres oppsett. Kom veldig nær med EgglestonWorks Andra 3 som spiller behagelig og samtidig full range med punch (men ble i overkant mye dypbass i min stue ved høyt volum på noen innspillinger). Kom også veldig nær med Burmester B50, men de mangler litt dypbass og punch sammenlignet med Egg.Works Andra 3. Forstår godt trådstarters problem, med andre ord.
Jeg skal i hvert fall aldri mer eie høyttalere med kunstig fremhevet øvre mellomtone. Veldig mange høyttalere man får demonstrert har denne slitsomme og unaturlige egenskapen (gjelder ingen av de høyttalerne jeg har nevnt her, heldigvis).
Er altså fortsatt på jakt etter hovedhøyttalere, og jeg ønsker å hoppe av utskiftningskarusellen. Det blir ganske sikkert en Harbeth. Spørsmålet er bare hvor ambisiøs jeg skal være i et rom på drøye 25 kvm. Den største, eller safe med en litt mindre? M40.1 må bestilles og tilbys derfor ikke til hjemlån.
Selv den minste skoeskehøyttaleren fra Harbeth gruser store, overkonstruerte kreasjoner når det gjelder naturlig presentasjon av musikken, slik jeg hører det.
Lykke til, trådstarter og dere andre i samme situasjon som oss!
Hmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da
- Jeg har selv både Compact-7ES-3 og 40.1 og vil bare gi Deg et lite tips om at 40.1 ikke må ha under 47kvm. med 2.40 meter under taket....- jeg har prøvd...- og med spesialbygget stativ kunne jeg komme ned dit. Med andre stativer eller annet under måtte jeg opp i minst 63kvm.
Mvh. Sveinung