men mye bevegelig masse...?Hei
Dette er lukket kasse ja.
Elementene er vel i grunn valgt fordi de har grei kapasitet og særdeles lav forvrengning!
Mvh
OMF
Du rapporterte nå relativt god lyd fra Overkill Audio sin Predator sub....den hadde særdeles tungt membran og doble magneter!Ok, jeg har aldri likt lyden av tunge og store elementer med svææære magneter for å kompensere for den store massen IMO
Skyvet i bunnen på disse hjemme hos D var jo sinnsykt, men har erfart at lettere elementer er "luftigere" og lettere NÅR de skal være det og at de virker å ha en bass som gjør mindre av seg når den ikke skal være der, HELT etter mine preferanser nåDu rapporterte nå relativt god lyd fra Overkill Audio sin Predator sub....den hadde særdeles tungt membran og doble magneter!Ok, jeg har aldri likt lyden av tunge og store elementer med svææære magneter for å kompensere for den store massen IMO
Mvh
OMF
Jeg kan ikke skjønne hvordan to forskjellige drivere med (1) like lite forvrenging ved enhver frekvens og (2) implisitt likt forhold mellom magnetstyrke og membran skal låte forskjellig.
20 Hz er 20 svingninger per sekund, 80 Hz er 80 per sekund. Hvis driveren ikke forvrenger, så vil den sette luften i bevegelse med 20 svingninger og 80 svingninger per sekund, verken mer eller mindre. Dette har ingenting med vekt eller membranmateriale å gjøre. Det er bare to veier til målet, slik jeg ser det.
Man kan ha en lett bil med liten motor eller en tung bil med stor motor, hvis forholdene er like, så vil begge kunne aksellerere og kjøre like fort.
Hvis noen, gitt at forholdene er like, mener at en viss type materiale eller vekten på membranet har noe å si på lyden, så er jeg lydhør for forklaringer på hvorfor det er slik.
Ikke hvis de møter en fjellvegg.Men den tunge bilen bruker mye lenger tid på å stoppe
Vel - nå er hele anlegget mitt bygd opp rundt DSP så det har aldri vært noen ambisjon.Klarer du dette OMF uten bruk av EQ, DSP eller hva nå greiene heter alt sammen?
Fatter ikke, at ikke flere bruker slaver fremfor port, forresten. I de tilfeller man ikke kan bruke lukket kasse.
Siste jeg hørte av høyttalere med slave, var en Fokal SM9 Studie Monitor, med bassgjengivelse så man ser rundt seg etter hvor subbene står... Til og med med forsterker i, så bare å putte på signal - så fremt man kan leve med en "liggende" høyttaler da.
Noen som har kommentarer til oppbygging av kassen!Hei!
Da er det kanskje litt bevegelse på dette prosjektet igjen!
Har fått laget en skisse av kassene. Tanken er fortsatt og stable et tilstrekkelig antall (6stk) av disse oppå hverandre i hvert av fronthjørnene
Tanken er å få frest de i en eller annen form for kryssfiner og sette de sammen selv.
Elementene er tenkt å være SEAS D1001-04 L26ROY.
Planen er å bare trekke høytalerkablene ut av kabinettet gjennom frontbaffelen, og skru en eller annen form for amp direkte på baffelen.
Volument er vel rett i overkant av 30 liter pr kammer.
Noen kommentarer...?
Mvh
OMF
Vis vedlegget 293203 Vis vedlegget 293204
Ikke hvis de møter en fjellvegg.Men den tunge bilen bruker mye lenger tid på å stoppe
Med andre ord er vi igjen tilbake på motorkraften.
Foreligger det evidens for at impulsen til lettere drivere skulle overgå de tyngre med større motor?
Anektoden rundt bil blir litt gal. Det ikke er motoren, men bremsen som stopper bilen.Ikke hvis de møter en fjellvegg.Men den tunge bilen bruker mye lenger tid på å stoppe
Med andre ord er vi igjen tilbake på motorkraften.
Foreligger det evidens for at impulsen til lettere drivere skulle overgå de tyngre med større motor?
Nå er det vel ikke motorkraften som stopper bilen om den møter en fjellvegg.....
Uansett, min erfaring tilsier bedre bass med lettere elementer med relativt kort slaglengde enn tunge subbmembraner med stivt oppheng med lang vandring. Nå kommer det jo ann på hvor høyt du skal dele også, samt forsterkere du skal drive det med.
Det er jo bare å høre på systemer som har begge deler så får du gjort deg en mening om hva du liker.
Jeg prøvde litt forskjellig, og synes effekten var god nok med 16-17 gram/liter. Prøvde også 25 gram/liter. Du kan over- og underdempe, og jeg tror kanskje 16-17gram per liter er best, er i alle fall der jeg har landet.Hvor mye demping brukte du i kassene dine Tittentei?
Har kjøpt inn 42 stk puter til 7,- stk.
Men ser ut til att det ikke er plass til mer en 4 i hver kasse, skal det stappes?
Steinar.
Takk skal du ha, Q-verdiene er noe jeg alltid har funnet hårete. Skal lese gjennom gammel litteratur igjen, for det klikket litt når du beskrev det så bra."Bremsekraften" kan lett ses på Q-verdiene, henholdsvis Qms og Qes. "Bremsen" er da det inverse av Q. Jo lavere Q, jo kraftigere brems. Qms er det mekaniske Q'et, og Qes det elektriske, dvs motoren. Qes er normalt sett alltid mye lavere enn Qms, som betyr at det er nesten kun motoren som bremser membranbevegelsen.
En fin test man kan gjøre er å ta et basseelement og dunke på membranen, og så høre på utklingingen av egenresonansen. Og gjør så det samme med kortsluttet svingspole. Da vil du høre hvor mye kraftigere motoren (spole/magnet) bremser enn det opphenget alene gjør.
Har alltid fått inntrykk av at egenlyd i membranmaterialet skal være en bassmyte. Trommeskinneffekt finner jeg ingenting på.Forskjellige drivere vil låte forskjellig pga egenlyden i membranmateriale, membrangeometri, og øvrig sammenstilling av driveren. En tilnærmet lik (sum) av forvrengning sier ingenting om egenlyden. Dette dreier seg om mer enn et stivt stempel. Ta en titt på målinger med vannfall og sammenlign data fra katalog. Null sammenheng. Trommeskinneffekt.
Etter å ha hørt litt på de nye bassene mine er jeg tilbøyelig til å si nei. Men når det er sagt så flytter vel 4 stk LMS nesten like mye luft som mine 8 stk PD 2450Dette er nok helt korrekt, både i teori og praksis. Men hva skjer når vi bruker 8 eller 12 eller fler pr.side ? har vi bruk for effekttåligheten og ophenget til LMS ?
mvh
En ting jeg lurte på ; hvis du likte midbassen til Jbl 2235 - hvor mange ville du trenge tror du ? hvis du skulle bruke kun slike.Absolutt.
Gleder meg til se hva anders1234 synes om DBA med 16 x AE TD18H+ kontra 6xLMSU. ;D
Hvis trådstarter har mulighet og plass, så er det jo best å gå all in med flere gode 18" med kortere xmax f.eks. Det ser kulere ut også. ;D
Takker for svaret, da ser det ut til at 4 stk puter fra Ikea er sån ca passe.Jeg prøvde litt forskjellig, og synes effekten var god nok med 16-17 gram/liter. Prøvde også 25 gram/liter. Du kan over- og underdempe, og jeg tror kanskje 16-17gram per liter er best, er i alle fall der jeg har landet.Hvor mye demping brukte du i kassene dine Tittentei?
Har kjøpt inn 42 stk puter til 7,- stk.
Men ser ut til att det ikke er plass til mer en 4 i hver kasse, skal det stappes?
Steinar.
Edit:
Ble litt stappefaktor med 25g/l.
Skjønner du liker uinnskrenket dynamikk på alle lyttenivåer !Sikkert 12 stk 2235h eller mer, haha ;D Har 5x2235h nå, så jeg har lyst til å eksperimentere med det etterhvert.
4x2226 gjør biffen i midbassen og vel så det, men de takler jo mye mer juice enn 2235h og er mer sensitive.
Jeg tror f.eks. 12 x 2226 fra midbass og ned kunne vært et veldig spennende system. De ekstra da, kun for å løfte sensitiviteten i bunnen uten å porte. Vet det er en på AVSForum.com som kjører 12x2226 i 45L lukket uten høypass.
Hei!Hei!
Da er det kanskje litt bevegelse på dette prosjektet igjen!
Har fått laget en skisse av kassene. Tanken er fortsatt og stable et tilstrekkelig antall (6stk) av disse oppå hverandre i hvert av fronthjørnene
Tanken er å få frest de i en eller annen form for kryssfiner og sette de sammen selv.
Elementene er tenkt å være SEAS D1001-04 L26ROY.
Planen er å bare trekke høytalerkablene ut av kabinettet gjennom frontbaffelen, og skru en eller annen form for amp direkte på baffelen.
Volument er vel rett i overkant av 30 liter pr kammer.
Noen kommentarer...?
Mvh
OMF
Vis vedlegget 293203 Vis vedlegget 293204