Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.708
    Antall liker
    37.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det 780.000 stemmer SD fikk? Hva med disse velgerne?
    AP fikk 874769 stemmer i siste stortingsvalg, flest av alle, men en samarbeidsavtale mellom andre partier satte dem på sidelinjen med minimal innflytelse. Sånn er spillet hvis man ikke greier å samle et flertall. Den svenske avtalen setter begge fløypartiene, både Sverigedemokratene og Vänsterpartiet, på sidelinjen.

    Det nye i Sverige er at de famler seg frem til en modell for styringsdyktige mindretallsregjeringer. Det har vi holdt på med lenge i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var det 780.000 stemmer SD fikk? Hva med disse velgerne?
    De må nok bare leve med at de ikke får noen politisk innflytelse ennå.

    Så må de velge..

    Skal de satse på å bli flere og større og engang få makt i kraft av ren størrelse?
    - Det kan ta tid, men er ikke helt usannsynlig og kan være en god strategi nå for å bygge størrelse. Her får de nå vært mye helt gratis av den andre partiene.

    Skal de prøve å påvirke de andre partiene til å samarbeide med dem, eller få deres velgere til å forlange dette?
    - Her må man nok gå veien om lokalvalgene, og vise til fungerende samarbeid i praksis rundt om i kommunene. Men det er fullt mulig.
    - Velgerne har jo nå sett at Sosialdemokratene velger å føre høyrepolitikk fremfor sin egen for å klamre seg til makten. Det kan vel umulig være spesielt tillittsvekkende og kan nok føre til endel desillusjonerte velgere som ikke ser poenget i å stemme sosialdemokratisk lenger.

    Skal de være fornøyd med å være et protestparti uten innflytelse?
    - Ser ut til at de har større ambisjoner.


    De andre partiene kan ennå ta luften ut av SD ved å nedjustere immigrasjonen, men våger de ikke dette nå vil det være for sent når SD kommer opp i 20-25%. Da vil de ha en helt annen maktbase og ses på som et selvstendig politisk alternativ.

    Dagens hodeløse fjols som svenskene har som statsminister har kommet med tidenes gavepakke til SD.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.708
    Antall liker
    37.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se. Det kan hende at Sossarna er litt fornøyd med å bli kvitt Vänsterpartiet også. Det opprinnelige budsjettforslaget var radikale greier, tilsynelatende skrevet uten tanke for at man må ha flertall for politikken sin. Nå er det et budsjett som et flertall kan stå bak og det største partiet har statsministeren.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi får se. Det kan hende at Sossarna er litt fornøyd med å bli kvitt Vänsterpartiet også. Det opprinnelige budsjettforslaget var radikale greier, tilsynelatende skrevet uten tanke for at man må ha flertall for politikken sin. Nå er det et budsjett som et flertall kan stå bak og det største partiet har statsministeren.
    Det fungerer sikkert helt utmerket. En ren adminisrasjonsregjering uten politisk handlekraft overhodet.

    Jeg undres bare på hva som er strategien fremover. Spesielt for det sosialdemokratiske partiet.

    Tror de at SD kommer til å forsvinne av seg selv?
    Har de laget en hemmelig avtale med modearterna til neste gang slik at de bytter plass. M får statsministeren og S skriver budgettet?

    Er svenske velgere fornøyd med slik vilkårlig hestehandel?

    Satser de på å øke innvandringen i så stort tempo at denne nye velgermassen skal tippe S tilbake på vektskålen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.736
    Antall liker
    10.159
    Torget vurderinger
    2
    Må vel melde enighet her, kan ikke helt si jeg skjønner hvorfor regjeringen vil selge flytoget vårt til kineserne.

    Ap-topp om mulig flytogsalg til kinesere: – Ren og skjær galskap - Solberg-regjeringen - VG

    Hvorfor ikke beholde kontroll og eierskap over vår egen infrastruktur?
    Frp+H og Venstre på si=frislepp av LIBRALISTISKE IDIOTER .Hellas solgte unna infrastruktur for å blidgjøre kreditorer. Norge er i en ganske annen situasjon. Gangsynet til dagens politiske ledere er på et historisk lavmål.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den norske staten handler aksjer verden rundt som en full sjømann for tusenvis av milliarder, men med en gang noen fra et annet land ønsker å kjøpe aksjer i et selskap som staten har eierinteresser av i Norge er det full katastrofe...
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Den norske staten handler aksjer verden rundt som en full sjømann for tusenvis av milliarder, men med en gang noen fra et annet land ønsker å kjøpe aksjer i et selskap som staten har eierinteresser av i Norge er det full katastrofe...
    Du har etter hvert dessverre tillagt deg svært forenklede virkelighetsbeskrivelser.
    Norge er i en fullstendig unik situasjon, der altså fellesskapet rår over stor likviditet. Dette må man nødvendigvis forvalte på et eller annet vis, og begrepet "full sjømann" passer vel ikke akkurat. Selvsagt finnes det andre måter å forvalte store midler på, men jeg er enig i at det kan virke en anelse merkelig å selge alt staten eier i Norge, for å investere de samme pengene i et utenlands firma i stedet. Men kanskje kan du forklare for meg hvorfor Staten anser det for bedre å eie aksjer i et belgisk såpekokeri, i stedet for i Norsk infrastruktur?

    Honkey
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.708
    Antall liker
    37.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel et lite lynkurs i det nå som oljeprisen falt 50 % på kort tid. Da faller også kronekursen, og de utenlandske investeringene blir mer verdt i kroner. Å investere oljefondet i ting som noteres i utenlandsk valuta isolerer fondet (og oss) fra svingningene i oljeprisen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den norske staten handler aksjer verden rundt som en full sjømann for tusenvis av milliarder, men med en gang noen fra et annet land ønsker å kjøpe aksjer i et selskap som staten har eierinteresser av i Norge er det full katastrofe...
    Du har etter hvert dessverre tillagt deg svært forenklede virkelighetsbeskrivelser.
    Norge er i en fullstendig unik situasjon, der altså fellesskapet rår over stor likviditet. Dette må man nødvendigvis forvalte på et eller annet vis, og begrepet "full sjømann" passer vel ikke akkurat. Selvsagt finnes det andre måter å forvalte store midler på, men jeg er enig i at det kan virke en anelse merkelig å selge alt staten eier i Norge, for å investere de samme pengene i et utenlands firma i stedet. Men kanskje kan du forklare for meg hvorfor Staten anser det for bedre å eie aksjer i et belgisk såpekokeri, i stedet for i Norsk infrastruktur?

    Honkey
    Det er ingen kritikk av oljefondet, kun det paradoksale i at det er helt i orden at staten kjøper opp selskaper i andre land mens det er helt forferdelig hvis noen andre kjøper noe i Norge.

    Når det gjelder hva statens oppaver skal være er det litt uenighet. Busselskaper, taxiselskaper, togselskaper, pølseboder, dagligvarebutikker og båtruter kan utmerket godt drives på normalt vis av vanlige selskaper og vanlige mennesker helt uten at staten er involvert som eier eller drifter. Selv flyselskaper kan eies og drives av andre enn staten uten at det medfører annet enn fordeler for befolkningen.

    Det var mange som var helt i fra seg da Norwegian dukket opp også, og fikk lov til å konkurrere med det statseide SAS om rutene.


    Det er ikke noe mer forferdelig og truende at Flytoget blir solgt enn at f.eks. Hurtigruten ble det. Den har som kjent nå utenlandske eiere, uten at det har medført hverken dommedag eller fraflytting av kystnorge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.673
    Torget vurderinger
    2
    Tja, si det, du. "Det er ikke noe mer forferdelig og truende at Flytoget blir solgt enn at f.eks. Hurtigruten ble det."

    Oppgraderingen av Gardermobanen var det fellesskapet som tok over kollektbøssen. At en privat investor får overta til en pris som ligger under innvesteringen samfunnet gjorde i infrastrukturen er kanskje ikke så sammenlignbart som du tror?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tja, si det, du. "Det er ikke noe mer forferdelig og truende at Flytoget blir solgt enn at f.eks. Hurtigruten ble det."

    Oppgraderingen av Gardermobanen var det fellesskapet som tok over kollektbøssen. At en privat investor får overta til en pris som ligger under innvesteringen samfunnet gjorde i infrastrukturen er kanskje ikke så sammenlignbart som du tror?
    I motsetning til det å drive transportselskaper er finansiering av infrastruktur som veier, broer, tunneler og jernbane en naturlig del av statens kjerneoppgaver.

    Privateide busselskaper får lov til å kjøre på veier som det offentlige har finansiert også, til og med i helt egne felt reservert for dem mange steder. Det er ikke dermed nødvendig at busselskapene skal være eiet og eller driftet av stat eller fylkeskommune.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Det var vel et lite lynkurs i det nå som oljeprisen falt 50 % på kort tid. Da faller også kronekursen, og de utenlandske investeringene blir mer verdt i kroner. Å investere oljefondet i ting som noteres i utenlandsk valuta isolerer fondet (og oss) fra svingningene i oljeprisen.
    Derav spredningen i investeringer så vel geografisk som industrielt og kreativt på alle mulige måter. Men det at staten også eier et eller annet i Norge burde ikke som default være galt. Selv om jeg forsåvidt har en viss sans for tanken om at staten ikke skal ha som oppgave å drive butikk.

    Honkey
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det virker jo dog absurd at "Han Stat" skal selge flytoget, der utbyttet er på 17%, for å investere i utenlandke aksjer, med utbytte på 3%...

    Johan-Kr
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    962
    Sted
    Oslo
    Frykten for en stor og autoritær stat var et særpreg for liberalismeteoretikere fra 1700-tallet. De hadde gode grunner for sine bekymringer, for vilkårlig maktutøvelse og inngrep i privatsfæren gjorde at friheten i prinsippet (også i praksis selvsagt) hadde dårlige kår.

    Nyvinninger med moderne rettsprinsipper, byråkrati, individuelle rettigheter og skranker for statens virkefelt skapte samfunnsstrukturer vi i dag ser på som helt essensielle. Like naturlig var jo ikke dette for 16-1700-tallsteoretikerne, John Locke måtte faktiske publisere flere av sine arbeider under pseudonym.

    Men spørsmålet blir om de tidlige liberalistenes tanker har like stor gyldighet når skrankene for statens makt først er etablert. Idealet om en nattvekterstat hadde utvilsomt sin misjon i etableringen av den moderne staten. Argumenter for skranker er ikke nødvendigvis like treffende for andre aspekter ved staten. Sosialliberalistene på 1800-tallet skjønte dette og argumenterte for at staten kunne brukes som et verktøy for å bedre livsmulighetene til flere enn kun de som fra naturens og tilfeldighetenes side hadde kommet godt ut. I stedet for å blindt godta naturens tilfeldigheter som dagens libertarianere gjør, gjerne med en helliggjøring av kapitalismens konkurransemodell, bør staten bidra til at også de som er født med handicap, downssyndrom, blir syke, mister jobben osv også har mulighet til å leve et meningsfullt liv. Ikke så underlig at libertarianere gjerne er eller henviser til arbeider av økonomer som grunnlag for sine samfunnsmodeller.

    Frihet fra er viktig, men frihet til er også viktig, som Isaiah Berlin så fint presiserte.

    Men hva skal staten bedrive av næringsvirksomhet og eierskapsforvaltning? Her er det nok ingen entydige enkle svar. Oppløsningen av telemonopolet førte utvilsomt med seg mye positivt. På den annen side kan man spørre seg om strømmarkedet er blitt så mye bedre for borgerne. Er det essensielt for vår frihet å bruke vår tid på å velge mellom 50 ulike strømleverandører? Prisene er i tillegg blitt høyere...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.640
    Antall liker
    10.117
    Det virker jo dog absurd at "Han Stat" skal selge flytoget, der utbyttet er på 17%, for å investere i utenlandke aksjer, med utbytte på 3%...

    Johan-Kr
    I privatiseringens navn er alt lov. Undres hvilke venner av regjeringspartiene som får kjøpe Flytoget.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.834
    Antall liker
    107.707
    Torget vurderinger
    23
    Et lands infrastruktur bør i det store og det hele være Statens eie. Drift kan en diskutere men eierskapet til slike viktige ting bør det ikke være tvil om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.842
    Uten at jeg mener at det er spesielt smart å selge ut infrastruktur o.l. så kan det være greit å ha i bakhodet at offentlig eie ikke på noen måte er noen garati for at ting er på stell. Jernbane? Kronisk underfinansiert i flere tiår. Vann og avløp? Vedlikeholdsetterslep på 150 milliarder eller hva det når er. Veibygging? Så dumt og konstnadsineffektivt at det ville vært vanskelig å gjøre det verre om man hadde gått inn for det. SAS-monopol? Svindyre flybilletter og ansatte som koster en formue så lenge kostnadene kan veltes over på passasjerene.


    Osv osv osv
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.640
    Antall liker
    10.117
    Sånn for ordens skyld så er Flytoget en togoperatør. De eier kun det rullende materiellet. Infrastrukturen tilhører Jernbaneverket. Men for all del, å selge noe som går med stort overskudd er litt rart.
     
    K

    Kåre R. Opsahl

    Gjest
    Hvis man får en svært god pris og at kapitalen kan settes i arbeid med enda bedre fortjeneste er det vel greit. hva kan gå galt eventuelt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.842
    Flytoget per se er tungt subsidiert, om man regner med infrastrukturen som ble bygget for at toget kunne kjøre på den (denne kommer dog NSB-tog til gode også). Helt vanlige NSB-tog koster halvparten og tar 8 minutt lengre fra Gardermoen til Oslo S, men de går kun hvert 30. minutt. NSB er subsidiert og kan prise på en annen måte.

    Billettprisene til flytoget er satt på forretningsmessige vilkår, (mellom annet) derfor er de dyrere enn vanlige tog. Hadde de skulle betale for utbyggingen av sporene, heri inkludert tunellsmellen, hadde billettene vært hur dyre som helst.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.842
    Sånn for ordens skyld så er Flytoget en togoperatør. De eier kun det rullende materiellet. Infrastrukturen tilhører Jernbaneverket. Men for all del, å selge noe som går med stort overskudd er litt rart.
    Det er helt vanlig å selge ting som går med overskudd, det reflekteres gjerne i salgsprisen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    må ikke glemme at flytoget fikk ettergitt mange milliarder i gjeld for ca 10 år siden. Greit nok når staten eier, men greit om vi nå selger til utlandet? vi har subsidiert og tatt alle investeringskostnadene. Og når investering gir avkastning så skal vi selge?


    Høl i hodet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pussig at staten på død og liv ikke skal kunne tjene penger på annet enn skatt. Pussig at akkurat det skal bli høyrepolitikk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.673
    Torget vurderinger
    2
    Verdt å se på privatiseringen av britisk jernbane. Et vidunderlig kaos. Man angrer på at det ble solgt ut. Der er man også underforstått med at postvesenet ble solgt altfor billig. Går gjerne slik når man skal privatisere felleskassens goder.

    Ellers er det ikke gitt at privatdrift medfører automatiske fremskritt. Innen internasjonal økonomisk teori ser man nå grundig på fordelene ved statsdrift og -kontroll. Det er kineserne som kommer til å lande på Mars, ikke amerikanerne.


    image.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det tredje riket var også gode på infrastruktur.

    Det er vel få land i verden med mer idiotiske gigantprosjekter enn Kina. Hele jævla byer bygges i ingenmannsland. Fort redusert til dystre spøkelsesbyer fordi ingen vil bo der.

    Men det hjelper på BNP og fyller kommunistdiktaturets krav til utbyggingstakt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.673
    Torget vurderinger
    2
    Det tredje riket var også gode på infrastruktur.
    Mye norsk jernbane og et større antall flyplasser og havner, blant annet.

    Og det norske riket har vært ganske så brukbart når det gjelder nasjonsbygging, om vi ser på internasjonal statistikk. Enkelte raringer surmuler støtt over samme.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det tredje riket var også gode på infrastruktur.

    Det er vel få land i verden med mer idiotiske gigantprosjekter enn Kina. Hele jævla byer bygges i ingenmannsland. Fort redusert til dystre spøkelsesbyer fordi ingen vil bo der.

    Men det hjelper på BNP og fyller kommunistdiktaturets krav til utbyggingstakt.
    I Kina er det også normalt med gitter foran vinduene så fabrikksarbeidere ikke skal hoppe ut og ta livet av seg selv. Storstilte prosjekter basert på tvang og slavedrift er forhåpentligvis et stadium vi har kommet forbi.

    Ellers er det et morsomt skråblikk på endels tilsynelatende utopi her: Marxists' Apartment A Microcosm Of Why Marxism Doesn't Work | The Onion - America's Finest News Source
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Frykten for en stor og autoritær stat var et særpreg for liberalismeteoretikere fra 1700-tallet. De hadde gode grunner for sine bekymringer, for vilkårlig maktutøvelse og inngrep i privatsfæren gjorde at friheten i prinsippet (også i praksis selvsagt) hadde dårlige kår.
    Årvåkenheten i forhold til den autoritære staten vil alltid være viktig, det er mange "slippery slopes" som kan lede dit også den dag i dag. Det mest slående eksempelet nå for tiden er vel helsetyranniet, det er nesten ikke måte på hvor mye politisk innblanding i privatsfæren som kan unnskyldes med at "jamen, det offentlige må jo betale for helseproblemene dine". Snart blir det vel obligatoriske timer i tredemølle for alle under 90, etter at rusmidler, alkohol, tobakk, sukker og alle andre syndens fristelser har blitt forbudt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.673
    Torget vurderinger
    2
    Alle store infrastrukturprosjekter er en funksjon av kommandoøkonomi, uavhengig av statsforfatningen. Slike prosjekt er poenget med statsdannelse.
    USAs Highway-utbygging kom under Eisenhower. Hvorfor? Fordi man hadde hatt store utfordringer med å få krigsmateriell frem til utskipinghavner under 2. Verdenskrig. USAs månelandingsprosjekt var også et kommandoøkonomisk tiltak.

    At private har lyst til å få resultatet i gavepakke, uten å ta initialinvesteringen, er vel i god liberaløkonomisk ånd.

    Fin artikkel i BT, linket til tidligere, om vår merkelige næringsminister.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.708
    Antall liker
    37.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette handler ikke om infrastrukturen (skinner og ledninger), men om togene som kjører på infrastrukturen og driften av de togene. En parallell er busselskaper. Mange busselskaper er private, noen er offentlige (f eks Nettbuss, eid av NSB). Infrastrukturen er tildels offentlig (veier og trafikklys), tildels privat (dieselforsyning). Eller fergeforbindelser, som gjerne er private eller fylkeskommunale selskaper med tidsbegrenset konsesjon og stykkprisbetaling fra både brukere og det offentlige. De bruker gjerne offentlig infrastruktur (kaianlegg).

    Det interessante med Flytoget er at det på mange måter opptrer som et privat foretak i konkurranse med statlige NSB på en felles infrastruktur. Dagens modell fungerer vel sånn noenlunde (Flytoget er et veldrevet selskap), men den knappe ressursen som det konkurreres om er antall passeringer i tunnelene under Oslo. Jernbaneverkets beslutninger der bestemmer lønnsomheten i Flytoget. Det logiske hadde kanskje vært enten å fusjonere inn Flytoget i NSB for å utnytte samfunnets ressurser best mulig, eller å forberede et salg til private, eventuelt å beholde det statlig hvis ingen byr høyt nok. Det er ingen grunn til å selge det til private bare for å selge det, men den løsningen vi har nå er ganske spesiell. Denne kommentaren setter fingeren på det vesentlige: Tilgang til sporet avgjør prisen - Samferdsel

    Dagens selskap Flytoget AS ble forøvrig opprettet som et rent driftsselskap. "Gjeldssaneringen" som Larsson nevner ble gjort i forbindelse med at infrastrukturen ble overført til Jernbaneverket. Alternativt kunne gjelden fulgt med infrastrukturen over til Jernbaneverket, men den operasjonen var å flytte penger mellom statens forskjellige lommer. Driftsselskapet kunne uansett ikke heftes med gjelden for utbygging av infrastruktur, med vannlekkasjer i Romeriksporten og det hele. En interessant forhistorie: Historien / Om Flytoget / Flytoget - Flytoget
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Alle store infrastrukturprosjekter er en funksjon av kommandoøkonomi, uavhengig av statsforfatningen. Slike prosjekt er poenget med statsdannelse.
    USAs Highway-utbygging kom under Eisenhower. Hvorfor? Fordi man hadde hatt store utfordringer med å få krigsmateriell frem til utskipinghavner under 2. Verdenskrig. USAs månelandingsprosjekt var også et kommandoøkonomisk tiltak.

    At private har lyst til å få resultatet i gavepakke, uten å ta initialinvesteringen, er vel i god liberaløkonomisk ånd.

    Fin artikkel i BT, linket til tidligere, om vår merkelige næringsminister.
    Meh, de som er så livredde for privatiseringsspøkelset hopper bukk over det faktum at avkastningen bare er en bitte liten del av verdiskapningen til en bedrift. Det meste kommer i form av arbeidsplasser, kompetanseutvikling, teknologisk utvikling m.v. Og det er alt annet enn gitt at den totale summen av verdiskapning blir høyere med statlig eierskap enn privat, også om man ser bort fra avkastningen i regnestykket. Statlige foretak har historisk sett hatt dårlig omstillingskraft og det er ikke statlig drift som har gitt oss datamaskiner, smarttelefoner og teknologi som har effektivisert samfunnet i en slik grad at det nå tar noen sekunder å feks betale en regning, mens man før måtte gå til banken og så vente i dagesvis.

    Infrastrukturen er i hovedsak offentlig, men det som beveger seg på den er i all hovedsak privat. Biler er private, og det er få som mener at det er en dårligere modell enn om alle biler var i offentlig eie og ble leaset ut til privatpersoner etter behovsprøving. Ditto for fly, lastebiler, busser etc.etc. Det er ikke noen vesensforskjell på et flytog og en buss i så måte, eller endog en privatbil om man kun ser på nytteverdien og ignorerer den økte friheten privateide kjøretøy gir til å kunne bevege oss dit vi vil uten statlig godkjenning.

    I privateide bedrifter må utgiftene tilpasses inntektsnivået, mens statlige organisasjoner i langt større grad tilpasser inntektene til utgiftsnivået gjennom økte bevilgninger. Å tilpasse inntektene til utgiftsnivået fører åpenbart til mindre effektiv organisering enn om man må tilpasse utgiftene til inntektsnivået. Det gir også et dårligere utgangspunkt for å videreutvikle og forbedre en organisasjon strukturelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn