Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.841
    Dette handler ikke om infrastrukturen (skinner og ledninger), men om togene som kjører på infrastrukturen og driften av de togene. En parallell er busselskaper. Mange busselskaper er private, noen er offentlige (f eks Nettbuss, eid av NSB). Infrastrukturen er tildels offentlig (veier og trafikklys), tildels privat (dieselforsyning). Eller fergeforbindelser, som gjerne er private eller fylkeskommunale selskaper med tidsbegrenset konsesjon og stykkprisbetaling fra både brukere og det offentlige.

    Det interessante med Flytoget er at det på mange måter opptrer som et privat foretak i konkurranse med statlige NSB på en felles infrastruktur. Dagens modell fungerer vel sånn noenlunde (Flytoget er et veldrevet selskap), men den knappe ressursen som det konkurreres om er antall passeringer i tunnelene under Oslo. JBVs beslutninger der bestemmer lønnsomheten i Flytoget. Det logiske hadde kanskje vært enten å fusjonere inn Flytoget i NSB for å utnytte samfunnets ressurser best mulig, eller å forberede et salg til private, eventuelt å beholde det statlig hvis ingen byr høyt nok. Det er ingen grunn til å selge det til private bare for å selge det, men den løsningen vi har nå er ganske spesiell. Denne kommentaren setter fingeren på det vesentlige: Tilgang til sporet avgjør prisen - Samferdsel

    Dagens selskap Flytoget AS ble forøvrig opprettet som et rent driftsselskap. "Gjeldssaneringen" som Larsson nevner ble gjort i forbindelse med at infrastrukturen ble overført til Jernbaneverket. Alternativt kunne den gjelden fulgt med infrastrukturen over til Jernbaneverket, men den operasjonen var å flytte penger mellom statens forskjellige lommer. Driftsselskapet kunne uansett ikke heftes med gjelden for utbygging av infrastruktur, med vannlekkasjer i Romeriksporten og det hele. En interessant forhistorie: Historien / Om Flytoget / Flytoget - Flytoget
    Som en parallell kan det nevnes at da det britiske flyselskapet British Midland ble solgt i sin tid (gikk for øvrig med underskudd så det sang om jeg ikke husker feil) så var det egentlig slotene på Heathrow noen ville kjøpe, selve flyselskapet per se var relativt uinteressant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.706
    Antall liker
    37.979
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det sies at beste måte å bli millionær på er å starte med en milliard og så kjøpe et flyselskap.

    Jeg er ikke overbevist om at det vil være riktig å selge ut Flytoget til private (eller for private å kjøpe det, hvis man er investor), men det er viktig å skille mellom hva som er infrastruktur og hva som ikke er det. Skinnegangen, kraftforsyningen og flyplassen er infrastruktur, det å kjøre elektriske tog på skinnene til flyplassen er det ikke.

    Infrastruktur er gjerne såkalte "naturlige monopoler" som bør eies av det offentlige. Det vil være rimelig ineffektivt om forskjellige private selskaper skulle bore parallelle, konkurrerende tunneler gjennom Romeriksåsen. For togdriften er det derimot fullt mulig å lage en avtalestruktur som sikrer et spesifisert tjenestetilbud fra private eiere, gjerne knyttet til en tidsbegrenset konsesjon. Det er heller ingen ting i veien for at konkurrerende selskaper bruker den samme infrastrukturen, slik som NSB og Flytoget tildels gjør i dag.

    En parallell: Flybussen til og fra Gardermoen fungerer også ganske bra. De bussene eies og drives av Norgesbuss, i sin tur eid av børsnoterte Torghatten ASA. Samme konsern eier også Widerøes Flyveselskap og Bastø Fosen med fergene over Oslofjorden. Både busser, fly og ferger benytter seg av offentlig infrastruktur for å få passasjerene frem.

    Infrastruktur - Wikipedia
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.841
    Skal man sammenligne oljefondets kjøp i utlandet vs kinesere (eller noen andre for den saks skyld) i Flytoget så ville vel strengt tatt den relevante sammenligningen være at "noen kinesere ser på å kjøpe seg opp i flytoget over tid, og tar med tiden sikte på en eierandel på mellom 1% og 2%"

    Det ER forskjell på å eie en liten andel av et selskap og kjøpe hele skiten. Oljefondet har kun små eierposter i selskapene de investerer i - unntaket er eiendomsinvesteringer hvor eierandelen vel ligger rundt 50% - men da i en enkelt eller lite utvalg bygninger i en veldig stor by.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Er da smart å få staten til å ta utbyggingskostnadene som muliggjør lavere driftskostnader når potensialet siden utnyttes av private? Kjempedeal.

    Monica Mæland klarer ikke å forsvare hva hun er blitt satt til å gjøre. Blir morsomt å følge i årene som kommer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.706
    Antall liker
    37.979
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal man sammenligne oljefondets kjøp i utlandet vs kinesere (eller noen andre for den saks skyld) i Flytoget så ville vel strengt tatt den relevante sammenligningen være at "noen kinesere ser på å kjøpe seg opp i flytoget over tid, og tar med tiden sikte på en eierandel på mellom 1% og 2%"
    Nja, men det er vel ikke opplagt at kineserne kjøper flytoget hvis det nå engang legges ut til salg. Alt vi har hørt er at ett kinesisk selskap sier at de kan være interessert. Det kan være vel så interessant for et selskap som Torghatten ASA å kjøpe selskapet. De eier flybussene og ett av flyselskapene allerede. Eller Deutsche Bahn, eller SJ som et mottrekk mot NSBs eierskap i Tågselskapet AB. Eventuelt kunne man børsnotere Flytoget AS og la folk kjøpe eierandeler på 1-2 % om de vil. Vi vet vel heller ikke hvor mange prosent "kineserne" eventuelt eier i Torghatten ASA.

    Det er opptil flere logiske kortslutninger her, på veien fra et mulig statlig nedsalg i Flytoget AS til at "kineserne kjøper vår infrastruktur!!!"
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.706
    Antall liker
    37.979
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er da smart å få staten til å ta utbyggingskostnadene som muliggjør lavere driftskostnader når potensialet siden utnyttes av private?
    Logisk konsekvens: Busselskapene må finansiere veibygging. Ikke gjennom bompenger (flytoget betaler også jernbaneverket en avgift for å bruke skinnene), men ved å ta opp lån og bore tunneler for egen regning og risiko. Det vil jo være Helt Feil om et privat busselskap får utnytte potensialet i å komme raskere frem på E18 uten selv å ha bygget infrastrukturen.

    Eller drosjene. Fri og bevare oss vel for at en privat drosjeeier skal få benytte potensialet i infrastruktur som han selv ikke har finansiert. Nei, la drosjeeierne ta opp lån for å bygge rundkjøringer og lyskryss!!! Det vil jo være på grensen til korrupt hvis en privat drosjeeier får tjene penger på å kjøre i en rundkjøring som staten har tatt opp lån for å bygge.



    Edit: Ironien i det ovenstående er vel ikke nødvendig å forklare. I dette tilfellet var feilen som i sin tid ble begått å opprette ett selskap, NSB Gardermobanen AS, som både skulle bygge infrastrukturen og drive togene. Lekkasjen fra Lutvann og påfølgende tetting med Rhoca-Gil gjorde utbyggingen til en nokså dyr sak. Etter noen år ble infrastruktur og drift splittet, slik at Jernbaneverket overtok infrastrukturen og Flytoget AS driften. Det blir nokså misvisende å påstå at driftsselskapet Flytoget AS har fått "ettergitt gjeld".
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.306
    Antall liker
    13.841
    Favorittcaset mitt er Hafslund: Siden "alle" mener at det er en no-brainer å eie et kraftselskap og pengene bare renner inn i all eveighet og at dette må være det dummeste i verden å selge til noen så er det logiske motsatsen til dette at det nå være kjempelurt å kjøpe aksjer i Hafslund. Hafslund er børsnotert. En kjapp markedsoppdatering på Hafslund er at - om man ser stort på det - så har aksjekursen ikke gått noen steder de siste tre-fire årene, mens Oslo Børn nesten har doblet seg i verdi i det samme tidsrommet.

    Hafslund hadde en kraftig økning i verdien midt på 2000-tallet, men den var i alle hovedsak knyttet til verdien av eierposten i REC, og som kjent gikk den til himmels for å falle til bakken som en tung stein (for øvrig også en no-brainer i følge enkelte, solenergi - og dermed REC var jo bare SÅ fremtiden).

    Så løp og kjøp!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det ER forskjell på å eie en liten andel av et selskap og kjøpe hele skiten. Oljefondet har kun små eierposter i selskapene de investerer i...
    Selvsagt, hensikten med å kjøpe et helt selskap er som oftest enten å satse på det og bygge det ut, flagge det ut til eget land, eller slakte det og legge det ned hvis det er en konkurrerende bedrift. Jeg tror ikke det er spesielt sannsynlig at kineserne vil flytte Flytoget fra ruten Oslo-Gardermoen til Shanghai-Pudong, ei heller at de ser på det som en konkurrent til sine egne flytog og derfor tar sikte på å legge det ned. De vil tjene på det, og det gjør de ved å utvikle det til et bedre produkt. Farlig-farlig!

    Jeg har vært med på både den første og siste av overnevnte prosesser (som ansatt, ikke kjøper, jeg har aldri satt mine ben i en aksje). Det ene førte til en vesentlig utvidelse som ga nye arbeidsplasser og økt verdiskapning for både ansatte og nærmiljø, det andre førte til kroken på døra. Men om kinesiske investorer ikke klarer å tjene penger på Flytoget tror jeg nok de selger det videre heller enn å legge det ned.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.330
    Antall liker
    6.729
    Kanskje kineserne bygger et eget kullkraftverk for å drive toget.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Venstre er travelt opptatt med å eliminere seg selv. Det er ikke bra for partiets profil at det virker om det viktigste ved deres politikk er at de er i mot hovedsakene til den regjeringen de støtter bare de får gjennomslag i marginale tullesaker.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.524
    Antall liker
    20.377
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Venstre er travelt opptatt med å eliminere seg selv. Det er ikke bra for partiets profil at det virker om det viktigste ved deres politikker at de er i mot hovedsakene til den regjeringen de støtter, og ellers er fornøyd med gjennomslag i tullesaker.
    Venstre er egentlig umulig å forstå seg på. Krf også, til en viss grad. De ville begge fått mer gjennomslag for sin politikk ved et samarbeid med Ap. Det må være kun de selv som ikke ser det.

    Jeg husker at min morfar satt og ristet på hodet og smilte de gangene daværende Venstre-leder Hans Hammond Rossbach uttalte seg på 70-tallet :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KrF s problemer med Ap kan jeg forstå, familiepolitikk osv, men det er åpenbart at den sosiale profilen forøvrig passer langt bedre med Ap.

    Angående Flytoget har Hegnar skjønt det:

    Enorme verdier- Det høres kanskje rart ut, men jeg er ikke så veldig for å selge Flytoget. Fordi det er et veldig spesielt produkt, som er veldig bra og veldrevet. Og så er det slik at staten har avskrevet rundt sju milliarder kroner for å gjøre det lønnsomt. Så det ligger enorme skjulte verdier i selskapet. Så når staten har ettergitt de enorme beløpene og tatt bort gjeld i selskapet, er det like greit at staten eier det, sier Hegnar til Dagbladet på NHOs årskonferanse i Operaen i Oslo i går.

    - Og så er det jo det argumentet mange vil bruke: Staten trenger jo heller ikke penger. Så hvorfor i all verden skal den selge Flytoget? Sannsynligvis er det ingen som kan drive det bedre heller, mener Hegnar.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.330
    Antall liker
    6.729
    Ingen kan drive tog bedre enn staten? Det visste jeg ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen kan drive tog bedre enn staten? Det visste jeg ikke.
    Det er da såre enkelt. Det finnes knapt noen aksjonær som er villig til å dekke bortimot evigvarende underskudd. Bare se på SAS. Statens pengebinge er stor nok til at underskudd aldri behøver å få noen konsekvenser med mindre der er snakk om politisk ønsket symbolsk opprydding.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Frihet må trumfe KrFs moralisme - Ytring

    Hvis prinsippet i denne saken er at politikerne ikke skal bestemme når vi skal handle, hvorfor legger man da opp til at det er kommunene(lokalpolitikerne) som skal bestemme når vi kan handle?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    fordi det er blind ideologi det er snakk om. For å godgjøre enkelte så skal lokalpolitikere få avgjøre. Da blir det liksom mer demokratisk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.330
    Antall liker
    6.729
    Ingen kan drive tog bedre enn staten? Det visste jeg ikke.
    Det er da såre enkelt. Det finnes knapt noen aksjonær som er villig til å dekke bortimot evigvarende underskudd. Bare se på SAS. Statens pengebinge er stor nok til at underskudd aldri behøver å få noen konsekvenser med mindre der er snakk om politisk ønsket symbolsk opprydding.
    Så det Hegnar egentlig mener er at felleskapet skal evig subsidiere folk som skal til Gardermoen?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.660
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    ^Se lyst på det. Gudene vet hva de ungene ville funnet på når de ble eldre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo desto viktigere nå å sørge for at grunnløse asylsøkere og asylsvindlere med barn blir sendt hjem så fort som mulig, slik at ikke barna deres skal knytte for tette bånd til Norge.

    Da unngår vi slike politiske tåreperser i fremtiden.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    310
    Ingen kan drive tog bedre enn staten? Det visste jeg ikke.
    Nord for Bodø / Fauske har det vært fritt frem for enhver privat å drive tog, og bygge jernbaner...................

    Hvor er disse private aktører?

    Hadde ikke Tyskerne med krigsfanger bygd Nordlandsbanen, hadde jernbanen fremdeles hatt sitt nordlige endepunkt i Trondheim/Trøndelag.

    Hadde ikke staten sponset hurtigruta med flere 100 om ikke 1000 millioner hadde den vel neppe heller vært så interessant for private.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nord for Bodø / Fauske finnes det knapt menneskelig liv, da naturforholdene favoriserer arter med tykk pels og evne til å overleve lengre perioder uten tilgang på mat. Derfor er det lite lønnsomt å drive jernbane der. Det er heller ikke jernbane i Antarktis.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    291
    Nord for Bodø / Fauske finnes det knapt menneskelig liv, da naturforholdene favoriserer arter med tykk pels og evne til å overleve lengre perioder uten tilgang på mat. Derfor er det lite lønnsomt å drive jernbane der. Det er heller ikke jernbane i Antarktis.
    Fremtiden tilhører Nord-Norge pga klimaendringer. Antarktis, den var god!:)
     
    B

    Briern

    Gjest
    Det er mye bra med den nye uføretrygda bl.a. når det gjelder muligheten til å jobbe. Men, der er mange problemer, bl.a. det nye regelverket hvordan dette skal behandles skattemessige. De som
    har store fradrag, dvs. lav alminnelig inntekt vil få seg en skikkelig blåmandag. Årsaken er at skattebegrensningsregelen er opphevet fra og med 2015. Riktignok er der en overgangsregel for denne gruppa, men den er bare midlertidig og skal venne folk med lav skatteevne til å betale mere skatt. Med andre ord vil de svakeste bl.a uførepensjonistene, dvs. de med store renteutgifter på boliglån og stor andel fellesgjeld i BRL komme dårligst ut. Dessuten er regelverket så komplisert at folk ikke skjønner brevet de får fra NAV.

    Regjeringen liker å vise til at uføretrygda behandles som lønn, men selv om de må betale trygdeavgift (helse og pensjonsdelen) med samme andel som ordinære lønnstakere så opparbeider de ikke rettigheter til pensjonspoeng.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.330
    Antall liker
    6.729
    Det er mye bra med den nye uføretrygda bl.a. når det gjelder muligheten til å jobbe. Men, der er mange problemer, bl.a. det nye regelverket hvordan dette skal behandles skattemessige. De som
    har store fradrag, dvs. lav alminnelig inntekt vil få seg en skikkelig blåmandag. Årsaken er at skattebegrensningsregelen er opphevet fra og med 2015. Riktignok er der en overgangsregel for denne gruppa, men den er bare midlertidig og skal venne folk med lav skatteevne til å betale mere skatt. Med andre ord vil de svakeste bl.a uførepensjonistene, dvs. de med store renteutgifter på boliglån og stor andel fellesgjeld i BRL komme dårligst ut. Dessuten er regelverket så komplisert at folk ikke skjønner brevet de får fra NAV.

    Regjeringen liker å vise til at uføretrygda behandles som lønn, men selv om de må betale trygdeavgift (helse og pensjonsdelen) med samme andel som ordinære lønnstakere så opparbeider de ikke rettigheter til pensjonspoeng.
    Det er ikke sant, satsen for trygdeavgiften er lavere for pensjonsinntekt (5,1 %) enn for lønnsintekt (8,2 %), og man opparbeider rettigheter til pensjonspoeng som ufør.

    Skatteetaten - Trygdeavgift

    https://www.nav.no/rettskildene/Run...+medlemmer+som+mottar+uførepensjon.147955.cms
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.330
    Antall liker
    6.729
    Nord for Bodø / Fauske finnes det knapt menneskelig liv, da naturforholdene favoriserer arter med tykk pels og evne til å overleve lengre perioder uten tilgang på mat. Derfor er det lite lønnsomt å drive jernbane der. Det er heller ikke jernbane i Antarktis.
    Hva med polarekspressen?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.639
    Antall liker
    10.115
    Det er mye bra med den nye uføretrygda bl.a. når det gjelder muligheten til å jobbe. Men, der er mange problemer, bl.a. det nye regelverket hvordan dette skal behandles skattemessige. De som
    har store fradrag, dvs. lav alminnelig inntekt vil få seg en skikkelig blåmandag. Årsaken er at skattebegrensningsregelen er opphevet fra og med 2015. Riktignok er der en overgangsregel for denne gruppa, men den er bare midlertidig og skal venne folk med lav skatteevne til å betale mere skatt. Med andre ord vil de svakeste bl.a uførepensjonistene, dvs. de med store renteutgifter på boliglån og stor andel fellesgjeld i BRL komme dårligst ut. Dessuten er regelverket så komplisert at folk ikke skjønner brevet de får fra NAV.

    Regjeringen liker å vise til at uføretrygda behandles som lønn, men selv om de må betale trygdeavgift (helse og pensjonsdelen) med samme andel som ordinære lønnstakere så opparbeider de ikke rettigheter til pensjonspoeng.
    Det er ikke sant, satsen for trygdeavgiften er lavere for pensjonsinntekt (5,1 %) enn for lønnsintekt (8,2 %), og man opparbeider rettigheter til pensjonspoeng som ufør.

    Skatteetaten - Trygdeavgift

    https://www.nav.no/rettskildene/Run...+medlemmer+som+mottar+uførepensjon.147955.cms
    Sønnen min er ung ufør og han får nå kr. 500.- mindre pr. mnd. men vi får se hvordan det blir i løpet av skatteåret. Mulig det jevner seg ut grunnet "skattefri" Juni og 1/2 Desember.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    291

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.946
    Antall liker
    29.510
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Krekar er jo storforbruker av advokattjenester! Er litt nysgjerrig på hvem som betaler advokatregningene hans.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn