Det handler ikke om å la oss presse til selvsensur, det handler om å ta hensyn til våre medmennesker. Å tegne Muhammed er i utgangspunktet en bagatell for andre enn muslimer. Noe helt annet er kritikk av religioners syn på kjønnsrollemønstre, seksualitet, kjønnslemlesting osv.
Ville du sagt det samme om karikaturtegninger av mørkhudede eller jøder som undermennesker? Helt greit å krenke mørkhudede og jøder?
Dette handler ikke om ytringsfrihetens grenser (de ligger fast), det handler om at vi fortsatt evner å tenke igjennom konsekvensene av våre handlinger på andre mennesker.
Blir bare patetisk å bruke ytringsfriheten som unnskyldning for å krenke våre medmennesker.
Nei, det er selvsagt ikke helt greit å tegne rasistiske karikaturer av jøder og afrikanere, og det er heller ikke greit å tegne karikaturer av Muhammed bare for å provosere. Men jøder og afrikanere har måttet tåle mye rart, uten å gå bananas med Kalashnikover av den grunn. Charlie Hebdo har lov til å publisere det de gjør etter fransk rett. Poenget er at disse tegningene er en lovlig ytring, smakløse eller ikke, og at vi skal ikke la oss presse til å innskrenke ytringsfriheten ytterligere på grunn av trusler om voldsbruk.
Gitt denne hendelsen var det helt riktig av Dagbladet og Aftenposten å publisere tegningene. Det er et legitimt behov for å vite hva dette egentlig handler om, uten å ta hensyn til at noen kan finne på å påstå at deres finere følelser blir krenket av å se disse tegningene på trykk. VG valgte tydeligvis å ikke republisere tegningene, og det er jo deres redaksjonelle valg, men jeg mener det valget var feil.
Å introdusere en fast spalte i Dagbladet med "dagens Muhammad-karikatur" ville derimot vært feil. En bekymring nå er om Charlie Hebdo gjenoppstår i rent anti-islamsk figur. Det ville også være feil. Det bladet sparker like hardt og vulgært i alle retninger, og det er nettopp det som gjør det akseptabelt. Jfr kommentaren til kirkens syn på homofilt ekteskap som ble gjengitt litt tidligere.
Er det virkelig så vanskelig å fatte den balansegangen mellom kryssende hensyn til ytringsfrihet og vern mot hetsing, da?