Og et helt unikt bukkeskjegg!!Just precis! Broman var helten. Svenske med tæl.
Debatten har helt klart noe for seg, selv om den ikke er rettet mot Magico alene. Det som forundrer meg er hvordan bransjemagasinene trekker debatten i retning av ørsmå detaljer, teknisk lurium og "kabeltweaking" når vi har elefanter i rommet som headroom, frekvensrespons (in room) og forvrengning?Jeg synes spørsmålet er interessant.Det er noen som kommenterer utseendet til Magico her. Jeg synes de ser flotte ut, og hvis man er ute etter tradisjonelle høyttalere som gir et inntrykk i stua er jo disse helt fantastiske. Ikke minst er det bygget med et stivt materiale som gjør at man i liten grad hører at det er en bokshøyttaler. Men, jeg tenker på samme tid at disse må være litt overpriset. De er vel omtalt i Stereophile og andre magasiner som har gitt dem mye god omtale og er muligens litt hypet opp?
Ikke minst vil jeg mene at det er må være bedre måter å konstruere en høyttaler på? For det første er vel Magico tradisjonelle 3-veishøyttalere og som tross alt har et kabinett som farger lyden. Hvorfor ha en boks overhodet? Hvorfor ikke gå for line source hvis man først skal ha en bokskonstruksjon (i alle fall i dette prissegmentet)?
High performance in-wall and on-wall architectural products and subwoofers with Audyssey Room Correction - Wisdom Audio
Eller er det bare tull å tenke slik? Handler dette med høyttaler kun om følelser og branding? Det blir kanskje litt som Rolex og Tau Heuer? Det finnes en rekke klokker fra Sveits som er håndbygget og har en langt bedre kvalitet til samme pris - men de har ikke navnet eller "feelingen" som de andre har - iallefall ikke for folk flest. Og, kvaliteten på Rolex og Tag Heuer er uansett svært bra og de varer hele livet.
Slik jeg forstår det så koster den billigste høytaleren til Magico fra 140 000 på sidene til Acoustic Tuning.
Den billigste altså.
Jeg har aldri hørt Magico.
Til sammenligning så får man også de høytalerne jeg har Dynaudio Confidence C4 til den prisen.
Hvilken som er best er selfølgelig subjektivt og ikke har jeg svaret.
Min erfaring med Magico, etter å ha hatt Q3 og nå Q5 i min stue er den store graden av realisme de presenterer. Djevelen ligger jo i detaljene og det tror jeg Alon Wolf er veldig opptatt av. Dette har da ført til tunge resonansedøde kabinetter, elementer med lav forvrengning i forholdsvis kompakte kabinetter - ihvertfall S-serien og Q3/Q5.Debatten har helt klart noe for seg, selv om den ikke er rettet mot Magico alene. Det som forundrer meg er hvordan bransjemagasinene trekker debatten i retning av ørsmå detaljer, teknisk lurium og "kabeltweaking" når vi har elefanter i rommet som headroom, frekvensrespons (in room) og forvrengning?Jeg synes spørsmålet er interessant.Det er noen som kommenterer utseendet til Magico her. Jeg synes de ser flotte ut, og hvis man er ute etter tradisjonelle høyttalere som gir et inntrykk i stua er jo disse helt fantastiske. Ikke minst er det bygget med et stivt materiale som gjør at man i liten grad hører at det er en bokshøyttaler. Men, jeg tenker på samme tid at disse må være litt overpriset. De er vel omtalt i Stereophile og andre magasiner som har gitt dem mye god omtale og er muligens litt hypet opp?
Ikke minst vil jeg mene at det er må være bedre måter å konstruere en høyttaler på? For det første er vel Magico tradisjonelle 3-veishøyttalere og som tross alt har et kabinett som farger lyden. Hvorfor ha en boks overhodet? Hvorfor ikke gå for line source hvis man først skal ha en bokskonstruksjon (i alle fall i dette prissegmentet)?
High performance in-wall and on-wall architectural products and subwoofers with Audyssey Room Correction - Wisdom Audio
Eller er det bare tull å tenke slik? Handler dette med høyttaler kun om følelser og branding? Det blir kanskje litt som Rolex og Tau Heuer? Det finnes en rekke klokker fra Sveits som er håndbygget og har en langt bedre kvalitet til samme pris - men de har ikke navnet eller "feelingen" som de andre har - iallefall ikke for folk flest. Og, kvaliteten på Rolex og Tag Heuer er uansett svært bra og de varer hele livet.
Slik jeg forstår det så koster den billigste høytaleren til Magico fra 140 000 på sidene til Acoustic Tuning.
Den billigste altså.
Jeg har aldri hørt Magico.
Til sammenligning så får man også de høytalerne jeg har Dynaudio Confidence C4 til den prisen.
Hvilken som er best er selfølgelig subjektivt og ikke har jeg svaret.
Jeg skal selv innrømme at jeg ble betatt av S5 da jeg hørte dem for første gang. De var et klart steg opp fra mine daværende Kef Reference 207/2. I fare for å bli ansett som arrogant tør jeg likevel å påstå at S5 blir et matt bilde av virkeligheten i forhold til mitt nåværende Adyton/DIY setup. In all fairness så har jeg kun hørt S5 andre plasser enn min egen stue. Likevel, poenget er at med mer membranareal (eller horn vil noen si) og større kassevolum så kan man få en dynamisk realisme som parkerer konvensjonelle high-end høyttalere.
Jeg sier dette i beste mening - for dem som har ønske og mulighet til å spille med "realistiske" nivåer. For de som uansett ikke har den fleksibiliteten så er det konvensjonelle en utmerket mulighet. - og i den kategorien er de mindre Magico modellene absolutt i toppklasse! De større Magico modellene har ikke så værst membranareal så de bør klare å sparke godt fra seg. Jeg har ikke hørt Q7, M-Project og hornmodellen.
Interessant å se sammenlikninger mellom Adyton og Magico som dette. Adyton er vel et stjerneeksempel på line source og PA-lyd i fanget. Magico er en slags beste utgave av konvensjonelle høyttalere det er mulig å oppdrive. Jeg synes designet til Adyton er svært interessant og tror det er mye salgspotensialet i dette hvis de klarer å gjøre høyttalerne litt rimeligere. Det er litt dieseltoget som erstatter damplokomotivet (ny teknologi og design).Debatten har helt klart noe for seg, selv om den ikke er rettet mot Magico alene. Det som forundrer meg er hvordan bransjemagasinene trekker debatten i retning av ørsmå detaljer, teknisk lurium og "kabeltweaking" når vi har elefanter i rommet som headroom, frekvensrespons (in room) og forvrengning?Jeg synes spørsmålet er interessant.Det er noen som kommenterer utseendet til Magico her. Jeg synes de ser flotte ut, og hvis man er ute etter tradisjonelle høyttalere som gir et inntrykk i stua er jo disse helt fantastiske. Ikke minst er det bygget med et stivt materiale som gjør at man i liten grad hører at det er en bokshøyttaler. Men, jeg tenker på samme tid at disse må være litt overpriset. De er vel omtalt i Stereophile og andre magasiner som har gitt dem mye god omtale og er muligens litt hypet opp?
Ikke minst vil jeg mene at det er må være bedre måter å konstruere en høyttaler på? For det første er vel Magico tradisjonelle 3-veishøyttalere og som tross alt har et kabinett som farger lyden. Hvorfor ha en boks overhodet? Hvorfor ikke gå for line source hvis man først skal ha en bokskonstruksjon (i alle fall i dette prissegmentet)?
High performance in-wall and on-wall architectural products and subwoofers with Audyssey Room Correction - Wisdom Audio
Eller er det bare tull å tenke slik? Handler dette med høyttaler kun om følelser og branding? Det blir kanskje litt som Rolex og Tau Heuer? Det finnes en rekke klokker fra Sveits som er håndbygget og har en langt bedre kvalitet til samme pris - men de har ikke navnet eller "feelingen" som de andre har - iallefall ikke for folk flest. Og, kvaliteten på Rolex og Tag Heuer er uansett svært bra og de varer hele livet.
Slik jeg forstår det så koster den billigste høytaleren til Magico fra 140 000 på sidene til Acoustic Tuning.
Den billigste altså.
Jeg har aldri hørt Magico.
Til sammenligning så får man også de høytalerne jeg har Dynaudio Confidence C4 til den prisen.
Hvilken som er best er selfølgelig subjektivt og ikke har jeg svaret.
Jeg skal selv innrømme at jeg ble betatt av S5 da jeg hørte dem for første gang. De var et klart steg opp fra mine daværende Kef Reference 207/2. I fare for å bli ansett som arrogant tør jeg likevel å påstå at S5 blir et matt bilde av virkeligheten i forhold til mitt nåværende Adyton/DIY setup. In all fairness så har jeg kun hørt S5 andre plasser enn min egen stue. Likevel, poenget er at med mer membranareal (eller horn vil noen si) og større kassevolum så kan man få en dynamisk realisme som parkerer konvensjonelle high-end høyttalere.
Jeg sier dette i beste mening - for dem som har ønske og mulighet til å spille med "realistiske" nivåer. For de som uansett ikke har den fleksibiliteten så er det konvensjonelle en utmerket mulighet. - og i den kategorien er de mindre Magico modellene absolutt i toppklasse! De større Magico modellene har ikke så værst membranareal så de bør klare å sparke godt fra seg. Jeg har ikke hørt Q7, M-Project og hornmodellen.
Helten var vel egentlig magister Jon Medbøe, men ham er det kanskje ikke så mange som husker....Og et helt unikt bukkeskjegg!!Just precis! Broman var helten. Svenske med tæl.
(Accenten var ikke helt borte den heller - Kjell Hillveg også god)
-----
men hvor var vi? ah, ja - Magico.
Nesten en så man glemmer Trådhavers Intensjon: Magic Sound(staging).
Tiltredes!
Vet ikke om det er meg du sikter til, men høyttalerprinsipper er vel kanskje mer relevante enn magister Jon Medbøe i Magico tråden?Helten var vel egentlig magister Jon Medbøe, men ham er det kanskje ikke så mange som husker....Og et helt unikt bukkeskjegg!!Just precis! Broman var helten. Svenske med tæl.
(Accenten var ikke helt borte den heller - Kjell Hillveg også god)
-----
men hvor var vi? ah, ja - Magico.
Nesten en så man glemmer Trådhavers Intensjon: Magic Sound(staging).
Tiltredes!
Litt mye skitt i denne tråden i det siste - dessverre. Den evige diskusjonen om hva slags høyttalerkonstruksjoner man bør ha, hører hjemme i andre tråder.
Magister og Magico - nesten helt likt. Når Sten Broman ble trukket frem som den store helten, er det snublende nær å trekke frem forgjengeren som dessverre døde alt for tidlig.Vet ikke om det er meg du sikter til, men høyttalerprinsipper er vel kanskje mer relevante enn magister Jon Medbøe i Magico tråden?Helten var vel egentlig magister Jon Medbøe, men ham er det kanskje ikke så mange som husker....Og et helt unikt bukkeskjegg!!Just precis! Broman var helten. Svenske med tæl.
(Accenten var ikke helt borte den heller - Kjell Hillveg også god)
-----
men hvor var vi? ah, ja - Magico.
Nesten en så man glemmer Trådhavers Intensjon: Magic Sound(staging).
Tiltredes!
Litt mye skitt i denne tråden i det siste - dessverre. Den evige diskusjonen om hva slags høyttalerkonstruksjoner man bør ha, hører hjemme i andre tråder.
Beina gjør absolutt noe med synsinntrykket. Hvis jeg husker riktig så hadde ikke de første bildene av M-Project disse beina - eller?Skulle ikke forundre meg om de kommer som tilbehør til de etterhvert .
Nei, de kom først på til første visning i Milano for ett par uker sidenBeina gjør absolutt noe med synsinntrykket. Hvis jeg husker riktig så hadde ikke de første bildene av M-Project disse beina - eller?Skulle ikke forundre meg om de kommer som tilbehør til de etterhvert .
Dette med at dine Q3 ikke trenger suben er jeg helt enig i JackX, ble overasket over bassen hos deg da den var klart mer kraftfull å Macho en gjemme hos meg med min Burmester 911 ( Qsuben min avslått) Trur dette skyldes en del av kraften i blokkene dine. Dette at de to armene låter så forskjellig vil jeg bare se på som positivt, hadde de spilt nesten likt så er jo poenge med å ha to stk vekkHei på dere, magiske gutter
takk for hyggelig visitt opp til tåkeheimen i Oslo
for å ta brodden fra basskritikken sier jeg meg betinget enig. Resolution-subben er laget av mdf, og i forhold til metallet i Q-serien (eller S-serien for den del!), så spiller den "med" seg selv. Det du (dere?) oppfattet som at den ikke henger riktig med i svingene er nok ikke fordi den ikke er kjapp nok/ kraftig nok forsterkeri (tenke seg at Krell slipper noe som ikke er kraftig {nok} betviles herfra), men heller at kassen vibrerer så heftig at bassen blir utflytende. Det er også grunnen til at jeg deler ved 40 Hz; mindre dynamikkområde å forkludre i .... Jeg spiller helst uten bass, for å si det rett ut. Q3 går mer enn dypt nok blir den gitt den rette forsterker!
Platespilleren har 2 armer, begge Thales. I den enkle armen, Simplicity, sitter JSD EMT 6 Jubilee, en pu som Micha Huber selv anbefaler til sine armer. At den ikke fant det fulle behag hos dere sier svært mye om det andre alternativet, nemlig Thales original & Lyra Titan i. Den kombinasjonen er lett å bli innsmigret av, luftig, detaljert, stødig. JSD-alternativet brukes mest til hard rock og tøff progrock; her kommer den til sin rett, føler jeg. Titan i er for finlyttingen, klassisk, rolig jazz.
Ypsilon er kvalitet, ytterst til innerst, og ht og upstreamproduktene er som skapt til hverandre. Det er nok av reviews på Nettet du kan lese panegyrikk-omtaler av begge produsenter, og gjennomgangsmelodien er nøytralitet, svak eller liten egenlyd/farging, full bodied musikkgjegivelse.
I min stue, og med de betingelser schaferen setter, kunne jeg ikke tenke meg en bedre combo. Det hele glir sømløst i hverandre , det er vanskelig å si hvilket produkt som "presenterer" seg fremfor et annet (noe jeg ville ha endret på pronto!).
Cheers! Og velkommen tilbake !!
JackX
Uten å kjenne vinyloppsettet ditt så treffer du her helt blink etter mitt skjønn: oppsettene må være så ulike at de rettferdiggjør hverandre. Herlig å se at anlegget ditt har fått gromplass!Hei på dere, magiske gutter
takk for hyggelig visitt opp til tåkeheimen i Oslo
for å ta brodden fra basskritikken sier jeg meg betinget enig. Resolution-subben er laget av mdf, og i forhold til metallet i Q-serien (eller S-serien for den del!), så spiller den "med" seg selv. Det du (dere?) oppfattet som at den ikke henger riktig med i svingene er nok ikke fordi den ikke er kjapp nok/ kraftig nok forsterkeri (tenke seg at Krell slipper noe som ikke er kraftig {nok} betviles herfra), men heller at kassen vibrerer så heftig at bassen blir utflytende. Det er også grunnen til at jeg deler ved 40 Hz; mindre dynamikkområde å forkludre i .... Jeg spiller helst uten bass, for å si det rett ut. Q3 går mer enn dypt nok blir den gitt den rette forsterker!
Platespilleren har 2 armer, begge Thales. I den enkle armen, Simplicity, sitter JSD EMT 6 Jubilee, en pu som Micha Huber selv anbefaler til sine armer. At den ikke fant det fulle behag hos dere sier svært mye om det andre alternativet, nemlig Thales original & Lyra Titan i. Den kombinasjonen er lett å bli innsmigret av, luftig, detaljert, stødig. JSD-alternativet brukes mest til hard rock og tøff progrock; her kommer den til sin rett, føler jeg. Titan i er for finlyttingen, klassisk, rolig jazz.
Ypsilon er kvalitet, ytterst til innerst, og ht og upstreamproduktene er som skapt til hverandre. Det er nok av reviews på Nettet du kan lese panegyrikk-omtaler av begge produsenter, og gjennomgangsmelodien er nøytralitet, svak eller liten egenlyd/farging, full bodied musikkgjegivelse.
I min stue, og med de betingelser schaferen setter, kunne jeg ikke tenke meg en bedre combo. Det hele glir sømløst i hverandre , det er vanskelig å si hvilket produkt som "presenterer" seg fremfor et annet (noe jeg ville ha endret på pronto!).
Cheers! Og velkommen tilbake !!
JackX
Grattis Tand, den ser ikke spesielt stor ut i ditt oppsett, men jeg regner med at det er et synsbedrag forårsaket av at ht er større enn normalen!?
Takk for bilder, Espen. Hvor fant du de?
Grunnen til at jeg spør er at billedinnholdet er noe "pussig":
på bilde #2 ser du et sett M-ht stående med fløyelstrekk på inne i garasjen, mens du
på bilde #3 ser du 4-5 staute mannfolkhender forsiiiktig bakser ht nedad en rampe uten trekket, og inn i garasjen. I sneværet.
---
Flott finish, ingen tvil!
Cheers!
Tror trekket ble tatt av for å få grep i høytaleren som nevnt tidl. av Jokk samt lettere å unngå å sette hånden rett i elementene..
Mvh.
SAL
Virker fornuftig det du her skriver SALTror trekket ble tatt av for å få grep i høytaleren som nevnt tidl. av Jokk samt lettere å unngå å sette hånden rett i elementene..
Mvh.
SAL
Nå ser det vel streng talt ut som om de brukte Accuphase på CES messen hvis det øverste bildet er derfra. Det tar ikke bort faktum at det likevel kunne vært spennende å høre gode Luxman forsterkeren på Magico (og for min egen del enda mer spennende å hørt det med godbiter fra nettopp Accuphase)På CES messa så brukte de også Luxman elektronikk, hadde vært gøy å hørt Luxman på Magico en gang.
Vis vedlegget 300256
Vis vedlegget 300257
Vis vedlegget 300258
Vis vedlegget 300259
Mvh: Espen L
Du har helt rett, så det var Accuphase og tenkte Accuphase å skrev Luxman!Nå ser det vel streng talt ut som om de brukte Accuphase på CES messen hvis det øverste bildet er derfra. Det tar ikke bort faktum at det likevel kunne vært spennende å høre gode Luxman forsterkeren på Magico (og for min egen del enda mer spennende å hørt det med godbiter fra nettopp Accuphase)På CES messa så brukte de også Luxman elektronikk, hadde vært gøy å hørt Luxman på Magico en gang.
Vis vedlegget 300256
Vis vedlegget 300257
Vis vedlegget 300258
Vis vedlegget 300259
Mvh: Espen L
Så, så Espen. Det finnes nok dem som ville stilt spørsmålstegn ved de fleste av dem som frekventerer i denne tråden!ellers så er jeg ved mine fulle fem
Mvh: Espen L
ha-ha-he-he-ho ikke helt uenig i det du her beskriver Kalle KlovnSå, så Espen. Det finnes nok dem som ville stilt spørsmålstegn ved de fleste av dem som frekventerer i denne tråden!ellers så er jeg ved mine fulle fem
Mvh: Espen L
da får en bare sitere Prima Vera: ha - ha - he - he - ho. De gærne har det godt!