Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Det kan uansett ikke sammenlignes med multikanals i et lite rom. Det blir helt annerleded p.g.a. akustikken.Hvis noen hadde giddet å stille opp et symfoniorkester eller en kvartett i en halvsirkel rundt meg som eneste tilhører og spilt i et konserthus eller en kirke, ville nok det vært en ganske optimal opplevelse, ikke minst for å kunne oppleve alle musikerne. Og det ville gitt en veldig uvanlig lydopplevelse live. Men slett ikke unaturlig!
Det opplever du også i meget stor grad med høyttalere med uniform respons langt nok ned i frekvens. Da står f.eks vokalen fortsatt plantet i midten helt ute på sidene. Og du har mindre kamfiltereffekt enn multikanals så sant høyttalerne ikke er omni.Så lenge du sitter i midten.
Et aspekt som er vesentlig bedre med multikanal er stabiliteten i lydbildet i forhold til lytteposisjon.
Med stereo så er det nok å bare tilte litt på hodet, så blir det plutselig ganske stor forskjell.
Dette avhenger veldig av produksjonen, og 2L innspillingene er vel et dårlig eksempel på dette, fordi de faktisk gir et ganske bra lydbilde også off-axis, i stereo.
Med multikanal så kan en faktisk sitte ganskje lagt ut til siden, og likevel få et veldig bra lydbilde.
Så dette er en av parameterene som blir bedre; stabilitet i lydbildet som funksjon av lytteposisjon.
Ellers er du inne på noe vesentlig at surround miksing har som oftest bedre dynamikk og den har LFE-kanalen og drar fordel av det. Sånt sett sammenligner vi egentlig ikke det samme. Blir kanskje litt som å høre på redbook vs hirez med sistnevnte bedre mikset og folk trekker konklusjon utifra det at hirez er bedre.
Når det er sagt, så er det helt klart at man opplever mer spatial informasjon fra multikanals. Men det kan man også oppleve i større grad med tokanals ved metodene jeg har nevnt. Kan være fornuftig og lærerrikt å prøve det.