Det betyr vel ikke at loddinger hos andre ikke er like bra? ML er noe av de flotteste innen hifi sammen med Krell. Krell S-550i er vel og en vanvittig kvalitetsforsterker med topp komponenter og design. Krell koster 49.000kr. Jeg lurer bare på hvordam ML forsvarer prisen. Selv om jeg også synes ML er et flott produkt...
Les hva jeg skriver. A
v alle forsterkere jeg så oppi (altså de som hadde lokket av) var det kun ML som hadde loddinger av akseptabel kvalitet over hele fjøla. I samtlige andre var det som var håndloddet av uakseptabel kvalitet. Med uakseptabel mener jeg at det hadde stått til stryk på fagprøve til elektronikkproduksjon. Mye av dette var produkter som får ML'en til å virke som ett First-Price produkt prismessig.
Du skriver at Krell S-550i har topp komponenter. Hvilke topp komponenter har den? Jeg sier ikke at Krellen er dårlig på noen som helst måte, men tanken om å ha absolutte toppkomponenter i forsterker til 50kkr er ikke veldig realistisk.
Min påstand er at det så absolutt går an å bygge en forsterker med topp komponenter til 50.000 kr. Dette er så klart merkeavhengig og vi lettlurte hifi-fantaster biter på hver gang. Hadde Burmester forsterkere kostet 20-50.000 hadde de knapt vært interessante i high end verdenen. Det samme dersom Transparent Audio Reference kabelen hadde kostet 30.000 i motsetning til 280.000 kr for 2x2 meter med kobber. For selv 30.000kr er svært god fortjeneste på kobberet uansett hvordan de er tvunnet, flettet, med flotte syntetiske strømper og eksotiske navn på pluggene
Nordost RCA 1m til 112.000 kr
hahaha!!! Dette er avslørt for lenge siden fra OEM-produsentene i Taiwan og Kina som i dag lager de fleste kabler, og som setter sammen kjente merker av komponenter på bestilling fra de store merkene. Og mange av de samme produktene selges i Asia under annet merke for en brøkdel av prisen i Europa og USA...
Er det dyrt så MÅ det være bra, ikke sant
Om noen tror at prisgalskapen er annerledes for forsterkere enn for kabler så…...
Husker avsløringer rundt Red Rose, Korsun, Mark Levinson for noen år siden, og Zensati-kabler og en stor Taiwansk OEM-produsent. Konkluderer ikke med annet at vi lar oss stadig lure av sjuke priser innen hifi. Vi tror liksom at det er noe spesielt med komponentene ettersom de er så sinnsykt dyre ut til kunden. Det er ikke sjelden kunst eller edle metaller eller diamanter vi snakker om. Når man får en ganske så flott og avansert motorsykkel til 150.000 kr med den mest avanserte teknologien, så skal vi tro at kabel til 150.000 kr er dyr fordi den er så bra. Eller en forsterker på 36 kg skal koste oppunder det samme som en avansert motorsykkel
Jeg registrerer at flere virkelig kvalitetsmerker som nå kommer fra Kina, Taiwan og sør Korea tjener penger selv om deres highend produkter selges ut til kunden for godt under 50.000 kr. Line Magnetic LM219iA er ett eksempel på dette og DACer fra Gd Audio med Sabre 9018 reference chip…Finn en DAC med et amerikansk/ europeisk merke med Sabre 9018 chip med kvalitetskomponenter og stor strømforsyning og sjekk prisen f.eks med Ayre sin Dac med en dårligere spesifisert Sabre Dac.
Se bare på OLED-skjermer som kommer nå i 4K oppløsning i 65" og bøybare skjermer. Her ligger det milliardinvesteringer bak og årevis med forskning, utvikling og ikke minst utvikling av nytt produksjonsutstyr og massiv markedsføring til svimlende beløp. En slik skjerm får man nå til ca. 40.000 kr. Bare for å sette det litt i perspektiv og sammenligning med høyteknologisk elektronikk. En integrert forsterker er ikke høyteknologi og er satt sammen av komponenter som har funnets på på markedet i årevis.
Moro å se og høre dyrt utstyr dersom det er en grunn til at det dyrt. Jeg kan f.eks skjønne at den dyreste platespilleren til JR Transrotor koster som den gjør. Der er det lagt inn utallige timer med håndarbeid med flere ansatte og med dyre spesialkonstruerte materialer kun for denne spilleren. Forsterkere med strømforsyning, print og andre påloddede elektroniske komponenter til astronomiske priser…nei den biter jeg ikke på