Høyttalere KEF fortsetter med LS50

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Angus Young

    Medlem
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Hmm. Godt det kommer noen kritiske røster også. Jeg har nesten bare lest positive ting om denne høyttaleren, så det begynte å klø litt i oppgraderingsklare fingre. Problemet er at jeg egentlig er veldig fornøyd med mine Krix Equinox2, så en oppgradering bør bli merkbar og likendes på samtlige områder. Mulig jeg har mer å hente på akustikk tiltak.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hørte på disse HT i butikk sammen med en kamerat som var på jakt etter noen små høyttalere. Må nok si meg enig med Kafka ovenfor. En veldig slitsom og grøtet topp etter min oppfatning. Selgeren hevdet de var så dynamiske og at de derfor låt hardt. I naborommet spilte et par små audio physic HT. De var i en helt annen kvalitetsliga, vesentlig mer oppløste oppover.
    Final
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    859
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Uten å ha hørt disse er de nok veldig korrekte. De leverer veldig lite dypbass. Er det ikke 79db ved +- 3db ? Det blir veldig tynt på rytmisk musikk. Samtidig avlaster dette en såpass liten høyttaler en hel masse. Derfor kan man antagelig spille de relativt høyt. Sammen med en god sub. Kan det nok blir veldig bra.
    Fra de stativhøyttalere jeg har hørt må man på en vesentlig større kasse med større element 6,5 tom. Før man kan snakke om noe i nærheten av å levere en fullverdig opplevelse fra de fleste opptak.

    Jeg vet det er en del relativt små høyttalere som låter fyldig ved å heve mellombassen. Det gjør helt klart ikke ls50 da de skal låte så korrekt som mulig. Enhver ref. Serie fra en respektert høyttalerprodusent bør gjøre dette, like it or not.

    Personlig mener jeg nøytralitet lever lengst. Man kan uansett krydre lyden andre steder enn fra en høyttaler. Når det her snakkes om slitsom og grøtet topp er det interessant å vite hva slags musikkopptak som ble testet, ved hvilket volum og med hvilken elektronikk.
    Etter diverse seriøse tester er det ingen som har nevnt disse symptomene. Jeg tror uansett ls50 er ment for den virkelig viderekommende med ønske om klassiske hi-fi egenskaper, eller seriøst studio bruk der du vil ha servert virkeligheten på godt og vondt.
     
    Sist redigert:
    K

    Kafka

    Gjest
    De som uttaler seg om hvordan denne låter bør i det minste ha hørt den først.

    "Jeg tror uansett ls50 er ment for den virkelig viderekommende med ønske om klassiske hi-fi egenskaper".
    Jaha? Så det skal være ubehagelig og låte tynt for at en skal oppnå "klassiske hi- fi egenskaper"? Den desidert verste høyttaleren jeg har eid, trolig også den mest hifi-korrekte? Nei, tror ikke det! Den låter helt grusomt, spør du meg.
    Hvis det er en slik høyttaler som må til for å få de "klassiske hi- fi egenskaper" så melder jeg meg herved ut av higen etter "hi- fi egenskaper".
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.441
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    Synes det høres rart ut at argumentet for at det høres direkte ubehagelig ut, er at dette er korrekt .
    Sikkert derfor mange ikke liker moderne high end, det er rett og slett så korrekt at det blir ubehagelig .
    En høyttaler skal jo formidle musikk, og musikk skal jo frembringe følelser, ikke rynker på nesen og vondt i øra :)

    Nå er sagt går det nok an å få Ls50 til å høres bedre ut enn det jeg fikk demonstrert, med fyldigere elektronikk etc, men da er det kanskje ikke helt korrekt lenger ....
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Uten å ha hørt disse er de nok veldig korrekte. De leverer veldig lite dypbass. Er det ikke 79db ved +- 3db ? Det blir veldig tynt på rytmisk musikk. Samtidig avlaster dette en såpass liten høyttaler en hel masse. Derfor kan man antagelig spille de relativt høyt. Sammen med en god sub. Kan det nok blir veldig bra.
    Fra de stativhøyttalere jeg har hørt må man på en vesentlig større kasse med større element 6,5 tom. Før man kan snakke om noe i nærheten av å levere en fullverdig opplevelse fra de fleste opptak.

    Jeg vet det er en del relativt små høyttalere som låter fyldig ved å heve mellombassen. Det gjør helt klart ikke ls50 da de skal låte så korrekt som mulig. Enhver ref. Serie fra en respektert høyttalerprodusent bør gjøre dette, like it or not.

    Personlig mener jeg nøytralitet lever lengst. Man kan uansett krydre lyden andre steder enn fra en høyttaler. Når det her snakkes om slitsom og grøtet topp er det interessant å vite hva slags musikkopptak som ble testet, ved hvilket volum og med hvilken elektronikk.
    Etter diverse seriøse tester er det ingen som har nevnt disse symptomene. Jeg tror uansett ls50 er ment for den virkelig viderekommende med ønske om klassiske hi-fi egenskaper, eller seriøst studio bruk der du vil ha servert virkeligheten på godt og vondt.
    Nikosidis:

    Det ble spilt på Bel Canto utstyr fra forhandleren. Dette er neppe spesielt dårlig. Selgeren skrøt veldig av høyttalerene og fortalte om de positive internasjonale testene som var blitt disse til del. Selgeren var også vesentlig mindre interessert i å selge de bedre HT i naborommet. Slikt kan ha med marginer/leverandørpleie å gjøre.

    Gode tester må man generelt lese mellom linjene og med en sunn porsjon skepsis. På generelt grunnlag vil jeg si det er langt mellom de magasiner som slakter produkter fra egne annonsører. Dette er noe av dynamikken i bransjen som de fleste mer eller mindre dyrekjøpt erfarer.

    Vil understreke at jeg ikke på noen måte var forutinntatt eller negativ til høyttalerne på forhånd. Snarere tvertimot. Jeg er også helt enig med deg nikosidis i at nøytralitet er det som gjelder.

    I dette tilfelle opplevde jeg dessverre at høyttalerne fremsto med utpreget egenlyd i diskanten. (noe som feilaktig kan oppfattes som som "detaljer" i musikken). HT er følgelig ikke nøytrale i mine ører.

    Jeg håper for kjøpernes del at diskanten på høyttalerne roer seg ned når man har spilt noen timer og at kjøperne blir fornøyde.

    En høyttaler for de virkelig viderekommende er dette dog uansett ikke. Da snakker vi om en helt annen lydkvalitet og dessverre også en helt annen prisklasse.

    Final
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    859
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    jeg mente ikke at nøytralt er ubehagelig. Det blir bare ofte feil hvis man setter på typisk pop, rock musikk og ikke høyttaleren spiller dypere enn 79 hz samtidig som at den ikke gjør noe form for juks i mellombassen som er så typisk for en sånn type konstruksjon. Ellers er jeg enig i at jeg bør høre den før jeg uttaler meg noe mer ;)
    Tenkte bare jeg hadde en forklaring på hvorfor noen hadde såpass negativ erfaring med denne saken. Den er uansett pris klasse A rang. I stereophile.
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dette er høyttalere som har fått mye skryt, og svært gode kritikker, over hele fjøla. Så det blir litt vel søkt å påstå at de er dårlige høyttalere. Man kan si hva man vil om tester i diverse magasiner, men Stereophile er bibelen for HIFI-interesserte, og det at en så "billig" høyttaler havner i klasse A, er oppsiktsvekkende, og skjer ikke uten grunn.

    KEF LS50 er flagship-høyttaler hos KEF, sammen med the blade. Det er åpenbart at denne svært velrenomerte produsenten ikke setter den merkelappen på "dårlige høyttalere".

    Når det er sagt, spiller selvsagt ikke disse høyttalerne fantastisk, uansett hva du gjør med de. Jeg har allerede nevnt hvor viktig det er å la disse spille seg inn, og at det tar vesentlig lenger tid enn med vanlige høyttalere. Når det gjelder Bel Canto, så vet jeg ikke om det er en god match for LS50. Bel Canto er ICE-forsterkere, altså en svært spesiell forsterkerkonstruksjon. For det tredje er det fort gjort å bomme på akustikk her. Dette er små høyttalere, egentlig bygget for å være monitorer, helst til nærfeltslytting. Om de blir plassert i et for stort rom, faller de selvsagt gjennom, som alle småhøyttalere gjør.

    Det er også viktig å huske at denne gruppen høyttalere alltid vil ha noen svake punkter, rett og slett på grunn av størrelsen og fysikken som er knyttet til det.

    Hører du stort sett på rock, og elsker trøkk, dypbass og dynamikk, så er kanskje ikke KEF LS50 noe for deg.

    Om du, derimot, er litt mer allround, har en forsterker som matcher LS50, og gir de et rom de kan klare å fungere optimalt i, så er dette skremmende gode høyttalere.

    Smaken er imidlertid som baken - alle kan ikke like det samme. Jeg respekterer det.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.441
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    Fra en av kommentarene under .

    "I have to comment on your review of the KEF LS50, as I have listened to these speakers at length.


    The bass is incredible for an enclosure of this size. It is smooth and expansive. The midrange is gorgeous and clear, and the air and space that this speaker lends to all recordings is superb. In those areas, it far surpassed the other models I recently auditioned in the $5000 range.


    But given the reviews, it was the aluminum tweeters that left me scratching my head. On certain tracks, the treble was sharply etched, and had the same harsh and 'ringing' character that 90% of the metal tweeters I have heard typically exhibit.

    On occasion, you will find metal tweeters executed beautifully - Vivid loudspeakers are a notable example. But in my experience, they are the exception to the rule.


    I realize human hearing can be subjective. Maybe it's just me. Or it was the recordings or components used. But that wasn't the case with other models I listened to, and with the exact same amplification and source.


    In the areas mentioned, this speaker was truly incredible, and a remarkable achievement. If your system is a bit more forgiving than most, then you'll love them. "
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er endel som ikke er fornøyd med dem.
    I have the Kef LS50 and I was a bit dissapointed at firstboomy and a bit of reverberate in midrange.

    I opened them up and replaced the filling from pieces of foam to roxul safe n sound fiberglass.


    MUCH, MUCH BETTER.
    Bass is more realistic and extend a bit more (subjective)
    Bass port have about 8db less midrange radiation vs original foam at 1K (ok, only measured with my RS splmeter)
    Pink noise sound a bit more neutral.
    HF seem unchanged.

    I wand to remove crossover and inspect caps.
    they are wrapped in a kind of wax and one can't tell type or brand...

    I'm waiting for silverplated solid wire to upgrade internal wiring before opening again.


    Google translate kan hjelpe på disse tyske sidene med mer inngående tweaks etc.

    Noen som foretar enkle grep for å få dem til å låte bedre.
    KEF LS50, eine Bestandsaufnahme., Lautsprecher - HIFI-FORUM
    Pimp my KEF LS50!, Lautsprecher - HIFI-FORUM
    Side 2 av den tråden
    Pimp my KEF LS50!, Lautsprecher - HIFI-FORUM (Seite 2)

    Kom over dette her:
    KEF LS50 - Page 10 - diyAudio
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    LS50 reagerer vanvittig på forsterkere, kabler og ikke minst plassering.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.441
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    LS50 reagerer vanvittig på forsterkere, kabler og ikke minst plassering.
    Det merket jeg også.
    Følte det var mer et presisjonsintrument til å dissekere lyd med, enn en høyttaler til og nyte musikk gjennom.
    Selvfølgelig bare min mening.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Leste litt angående kritikken i denne tråden. Jeg får ikke sammenheng med mine egne erfaringer så langt. Til sammenligning bruker jeg et par Imagic 2.0 og rogue m-180. Oppfatter mellomtonen i ls50 som veldig god. Samtidig er toppen ikke pågående eller harsk på noen måte. Bassen kan en justere med medfølgende dempeklosser. Dem er kilne på bakvegg. Er ganske sikker på at jeg skal få dette til å låte utmerket. Det er et stykke opp til Imagic, men det skulle bare mangle. Ls50 må ha andre spilleforhold for å yte det den kan. Dette er første gangen jeg klarer å fatte interesse for en "mini"høyttaler.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Hvilke stativer har dere brukt og hva har dere brukt mellom stativet og høyttaler?

    Jeg har inntrykk av at dem avanserer på tunge og "spika" stativer. Den åpner mye mer bakover da. Bassen blir også betydelig strammere. Jeg har skrudd av subbene. :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg brukte de Empire-stativene som OHC selger. Sandfylte...

    Fungerte strålende!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Du skrur av platen på toppen... Enkelt, penkelt...

    Det er en plate i bunnen også, slik at røret er tett.

    Empire-stativene er godt laget, og er solide. Og de ser godt ut.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Du skrur av platen på toppen... Enkelt, penkelt...

    Det er en plate i bunnen også, slik at røret er tett.

    Empire-stativene er godt laget, og er solide. Og de ser godt ut.
    Vil ikke finsanda sive litt ut i sprekken over tid. Kanskje lurt å tette med noe i bunnen først. Tørket sand kan en vel kjøpe på biltema. Kan da blåsesand brukes?
    blasesand.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Er 70cm mer riktig høyde for ls50? Da kommer senter av elementet mer i direkte ørehøyde.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Ser at disse stativene er laget av 22mm MDF. Dette er vel stort sett samme materiale som høyttalerkasser er laget av.
    Vi dette ha noen gevinst? Ser også at disse kan sandfylles.
    Er det noen som her erfaringer med disse?
    xtz_99.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Du skrur av platen på toppen... Enkelt, penkelt...

    Det er en plate i bunnen også, slik at røret er tett.

    Empire-stativene er godt laget, og er solide. Og de ser godt ut.
    Vil ikke finsanda sive litt ut i sprekken over tid. Kanskje lurt å tette med noe i bunnen først. Tørket sand kan en vel kjøpe på biltema. Kan da blåsesand brukes?
    Vis vedlegget 302465
    I mangel av aktivitet i denne tråden, lager jeg litt action selv. :)

    Jeg kjøpte like godt et par empire rc24. Den ser ok ut, men kunne vært litt mer dominerende. Etter min smak da.
    Stengene svinger som et helvete, så da er vel fylling av disse påkrevet. Lyden uten fylling er ikke så aller værst allikevel. Ser at flere bruker blåsesand fra Biltema. Leser rundt om at blåsesand ikke veier så veldig mye. Derfor lurte jeg om det finnes et mer fordelaktig og tlgjengelig fyllingsmiddel. Samtidig lurer jeg på hvordan eig kan 100% tette overgangen mellom rørene og topp/bunn -platene på ovennevnte stativer. Kanskje bruke noe masse som stivner i enden av rørerene før røret fylles. Da hvilken masse kan jeg bruke?
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Den sanden der vil fungere utmerket, ja!

    I mine stativer holdt sanden seg der den skulle, uten ekstra tetting. Men det er uansett ingen dårlig idè å tette for mye, i stedet for å tette for lite.

    PS! Håper du har god rygg. Stativene blir blytunge, fylt med sand!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har litt problemer med å finne ut hvor mye GL80 jeg trenger. Det går vel ca 2l i hvert rør. (5cm x 7cm x 60cm ). 8 rør blir 16 liter med sand. Da kommer spørsmålet. Hvor mange kilo trenger jeg?

    Hver sekk med sand er 18kilo.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Hørte på LS50 hos OHC for en stund siden. Jeg synes lyden var bra på mange måter men jeg synes de slet ganske fælt i nedre diskantområde.
    Dette er noe de deler med mange andre høyttalere. Når stemmer og instrumenter trykket til i dette området låt det presset og slitsomt. Det er jo en formidabel oppgave vi forventer av slike toveissystemer så det er ikke så rart at de fleste produsenter sliter med å få dette til. For KEFs del gjør de det jo ikke akkurat lettere for seg selv når de aksepterer en nivåheving i det samme området.

    I forhold til dette med matching så er jeg ikke så sikker på at veien nødvendigvis går om varmtklingende utstyr. Når en høyttaler har sine fremste kvaliteter på områder som klarhet, dynamikk og innsyn i kildematerialet så finner jeg det mer naturlig å søke etter utstyr med lignende egenskaper. Det er jo de nevnte egenskapene som har gjort at man vurderer produktet i utgangspunktet, så man må være forsiktig med å ikke kvele disse kvalitetene. Da ville jeg heller kjøpt en annen høyttaler med andre lydmessige egenskaper.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Fylte et par Empire RC24 med blåsesand GL80 fra Biltema og tettet endene med limemasse. Skal love at dette ble tungt. Nå er det totalt dødt når jeg "knokker" på stativne. Stativene minner meg mer om Target R stativene nå.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fylte et par med Empire RC24 med blåsesand GL80 og tettet endene med limemasse. Skal love at dette ble tungt. Nå er det totalt dødt når jeg "knokker" på stativne. Stativene minner meg om Target R stativene nå.

    Vis vedlegget 303188
    Godt jobba! Ser lekkert ut, og jeg vet hvor tunge disse blir med sand. Man må ha sterk rygg. Hadde vært moro å prøve med blyhagl, eller kanskje stålsand?

    Dette er også perfekte stativer til dere som har Rogers LS3/5A. Topplaten er akkurat passe til høyttalerne.

    Dynabel selger forresten også dette stativet. Der med spikes i kobber. Tror de OHC selger har sorte spikes?

    http://www.dynabel.no/hifi-hjemmekino/tilbehor/hoyttalerstativ/empire-rc-24-sort-par
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Beste lyd hos meg direkte på fliser er med stålspikes som står på 50ører. Enorm forskjell.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Mine erfaringer med harde gulv, er at man får bedre lyd med filtknotter, eller ennå bedre vibracones/vibrapads. Med LS50 og Empire-stativene hadde jeg en stund skiferheller under høyttalerne, men det bare rotet til perspektivet.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    1.580
    Jeg har litt problemer med å finne ut hvor mye GL80 jeg trenger. Det går vel ca 2l i hvert rør. (5cm x 7cm x 60cm ). 8 rør blir 16 liter med sand. Da kommer spørsmålet. Hvor mange kilo trenger jeg? Hver sekk med sand er 18kilo.
    Litt avhengig av hvor finkornet sand du har, vil jeg anslå 1,75 til 1,85 Kg/l - altså ca. 10 L/sekk = snaut to sekker.
    Steen
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Hvert stativ veier nå med sandfylling 26kg og er totalt dødt. Skal bli spennende å høre hva dette gjør med lyden.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Både LS50, og forbildet/forfaren LS3/5A trenger et dødt og tungt stativ for å spille optimalt. jeg tipper du komer til å like det du hører.

    Jeg håper, og regner med at du har bluetac mellom stativet og høyttalerne?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
    Tja. Dette med innspilling er vel litt omdiskutert. Kan hende det har noe for seg.
    Slik jeg opplevde det minnet det meg om andre høyttalere med to elementer. Diskantelementet sliter i de fleste konstruksjoner. De blir tvunget til å spille i et område som helst burde bli dekket av et 2" eller 3" element. Skal man få en tradisjonell toveis til å fungere må man ha et virkelig godt element og implementere det på en hensiktsmessig måte. Det er min ringe mening at KEF lager unødvendig mye problemer for seg selv ved å akseptere en frekvenstopp on axis i nedre diskant. Jeg har aldri opplevd at høyttalere med en slik løsning låter spesielt bra. Det kan passe til visse innspillinger men gjevnt over blir det for slitsomt.
    Jeg syntes LS50 låt skikkelig flott og stort, men på visse toner forventet jeg etterhvert at det skulle skjære ut, noe det gjorde. Personlig har jeg mest tro på den mer dempede nedre diskanten man finner på feks KEF ls3/5a og PMCs forskjellige modeller, spesielt med tanke på akustikken i vanlige beboelsesrom. Her vil forholdet mellom on axis og off axis spredning være helt sentralt. KEF velger i LS50 å forholde seg primært til flat off axis respons. Som et resultat blir on axis responsen lidende.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
    Tja. Dette med innspilling er vel litt omdiskutert. Kan hende det har noe for seg.
    Slik jeg opplevde det minnet det meg om andre høyttalere med to elementer. Diskantelementet sliter i de fleste konstruksjoner. De blir tvunget til å spille i et område som helst burde bli dekket av et 2" eller 3" element. Skal man få en tradisjonell toveis til å fungere må man ha et virkelig godt element og implementere det på en hensiktsmessig måte. Det er min ringe mening at KEF lager unødvendig mye problemer for seg selv ved å akseptere en frekvenstopp on axis i nedre diskant. Jeg har aldri opplevd at høyttalere med en slik løsning låter spesielt bra. Det kan passe til visse innspillinger men gjevnt over blir det for slitsomt.
    Jeg syntes LS50 låt skikkelig flott og stort, men på visse toner forventet jeg etterhvert at det skulle skjære ut, noe det gjorde. Personlig har jeg mest tro på den mer dempede nedre diskanten man finner på feks KEF ls3/5a og PMCs forskjellige modeller, spesielt med tanke på akustikken i vanlige beboelsesrom. Her vil forholdet mellom on axis og off axis spredning være helt sentralt. KEF velger i LS50 å forholde seg primært til flat off axis respons. Som et resultat blir on axis responsen lidende.
    Hva mener du med å "skjære ut". Det klarer ikke jeg å høre. Det jeg først la merke til med ls50 var homogeniteten og hvor mye dem har fått ut av totalitet med denne lille høyttaleren. LS3/5A er alt for begrenset alle veier. Det eneste jeg for så vidt syns er bra med dem er den bakoverlente store soundstagen.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
    Tja. Dette med innspilling er vel litt omdiskutert. Kan hende det har noe for seg.
    Slik jeg opplevde det minnet det meg om andre høyttalere med to elementer. Diskantelementet sliter i de fleste konstruksjoner. De blir tvunget til å spille i et område som helst burde bli dekket av et 2" eller 3" element. Skal man få en tradisjonell toveis til å fungere må man ha et virkelig godt element og implementere det på en hensiktsmessig måte. Det er min ringe mening at KEF lager unødvendig mye problemer for seg selv ved å akseptere en frekvenstopp on axis i nedre diskant. Jeg har aldri opplevd at høyttalere med en slik løsning låter spesielt bra. Det kan passe til visse innspillinger men gjevnt over blir det for slitsomt.
    Jeg syntes LS50 låt skikkelig flott og stort, men på visse toner forventet jeg etterhvert at det skulle skjære ut, noe det gjorde. Personlig har jeg mest tro på den mer dempede nedre diskanten man finner på feks KEF ls3/5a og PMCs forskjellige modeller, spesielt med tanke på akustikken i vanlige beboelsesrom. Her vil forholdet mellom on axis og off axis spredning være helt sentralt. KEF velger i LS50 å forholde seg primært til flat off axis respons. Som et resultat blir on axis responsen lidende.
    Hva mener du med å "skjære ut". Det klarer ikke jeg å høre. Det jeg først la merke til med ls50 var homogeniteten og hvor mye dem har fått ut av totalitet med denne lille høyttaleren. LS3/5A er alt for begrenset alle veier. Det eneste jeg for så vidt syns er bra med dem er den bakoverlente store soundstagen.
    Hos OHC opplevde jeg at stemmer og instrumenter endret klang i det nedre diskantområdet i forhold til frekvensene under. Eksempelvis kvinnestemmer og elektriske gitarer. De låt litt klemt og anstrengt, som forventet når man ser på on-axis målinger. Jeg fant LS50 å være for fremtredende i dette området også på lavere lydvolum hvor diskanten ikke blir like kraftig belastet.

    Nå mener jeg på ingen måte å slakte LS50. De hadde mange gode kvaliteter. Jeg la spesielt merke til det store og åpne lydbildet. Det var det nedre diskantområdet som gjorde at jeg heller så meg om etter noe annet.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
    Tja. Dette med innspilling er vel litt omdiskutert. Kan hende det har noe for seg.
    Slik jeg opplevde det minnet det meg om andre høyttalere med to elementer. Diskantelementet sliter i de fleste konstruksjoner. De blir tvunget til å spille i et område som helst burde bli dekket av et 2" eller 3" element. Skal man få en tradisjonell toveis til å fungere må man ha et virkelig godt element og implementere det på en hensiktsmessig måte. Det er min ringe mening at KEF lager unødvendig mye problemer for seg selv ved å akseptere en frekvenstopp on axis i nedre diskant. Jeg har aldri opplevd at høyttalere med en slik løsning låter spesielt bra. Det kan passe til visse innspillinger men gjevnt over blir det for slitsomt.
    Jeg syntes LS50 låt skikkelig flott og stort, men på visse toner forventet jeg etterhvert at det skulle skjære ut, noe det gjorde. Personlig har jeg mest tro på den mer dempede nedre diskanten man finner på feks KEF ls3/5a og PMCs forskjellige modeller, spesielt med tanke på akustikken i vanlige beboelsesrom. Her vil forholdet mellom on axis og off axis spredning være helt sentralt. KEF velger i LS50 å forholde seg primært til flat off axis respons. Som et resultat blir on axis responsen lidende.
    Hva mener du med å "skjære ut". Det klarer ikke jeg å høre. Det jeg først la merke til med ls50 var homogeniteten og hvor mye dem har fått ut av totalitet med denne lille høyttaleren. LS3/5A er alt for begrenset alle veier. Det eneste jeg for så vidt syns er bra med dem er den bakoverlente store soundstagen.
    Hos OHC opplevde jeg at stemmer og instrumenter endret klang i det nedre diskantområdet i forhold til frekvensene under. Eksempelvis kvinnestemmer og elektriske gitarer. De låt litt klemt og anstrengt, som forventet når man ser på on-axis målinger. Jeg fant LS50 å være for fremtredende i dette området også på lavere lydvolum hvor diskanten ikke blir like kraftig belastet.

    Nå mener jeg på ingen måte å slakte LS50. De hadde mange gode kvaliteter. Jeg la spesielt merke til det store og åpne lydbildet. Det var det nedre diskantområdet som gjorde at jeg heller så meg om etter noe annet.
    Man kan sikkert diskutere om innspilling har noe for seg for mange HIFI-komponenter, men det ene komponentet der det er innlysende at man trenger litt tids bruk før det hele spiller som det skal, så er det høyttalere. Her er det gummikanter som skal myknes opp og spoler og magneter som skal tilpasse seg hverandre, når ting begynner å bevege seg.

    LS50 har en såpass spesiell høyttalerkonstruksjon, og materialvalg at disse nok trenger lenger tid på å "sette seg" enn konvensjonelle høyttalere.

    Her er en kommentar på hvordan høyttalerne forandrer seg etter hele 200 timers bruk i denne anmeldelsen: loudspeakers-w-three-budget-amplifiers/

    "These KEFs need at least 200 hours burn in, after which they commit to deeper bass and a much cleaner treble – think: tenderness on the roof of the palette."

    Dette samsvarer med mine erfaringer også. De trenger ekstremt lang tid for å nå sitt egentlige potensiale.

    Og jeg har en mistanke om at Oslo Hifisenter har praktiske problemer med å la et par høyttalere spille i hele 200 timer før de lar kunder lytte på de.

    Derfor er kan mange bli lurt av demoer av både LS50 og også andre høyttalere, selvsagt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Min erfaring med LS50 er at den trenger lang tid på å spilles inn, og at det spesielt er i nedre diskantområde den sliter i starten. Derfor tenker jeg at den høyttaleren du hørte hos OHC kanskje ikke var helt ferdig innspilt?
    Tja. Dette med innspilling er vel litt omdiskutert. Kan hende det har noe for seg.
    Slik jeg opplevde det minnet det meg om andre høyttalere med to elementer. Diskantelementet sliter i de fleste konstruksjoner. De blir tvunget til å spille i et område som helst burde bli dekket av et 2" eller 3" element. Skal man få en tradisjonell toveis til å fungere må man ha et virkelig godt element og implementere det på en hensiktsmessig måte. Det er min ringe mening at KEF lager unødvendig mye problemer for seg selv ved å akseptere en frekvenstopp on axis i nedre diskant. Jeg har aldri opplevd at høyttalere med en slik løsning låter spesielt bra. Det kan passe til visse innspillinger men gjevnt over blir det for slitsomt.
    Jeg syntes LS50 låt skikkelig flott og stort, men på visse toner forventet jeg etterhvert at det skulle skjære ut, noe det gjorde. Personlig har jeg mest tro på den mer dempede nedre diskanten man finner på feks KEF ls3/5a og PMCs forskjellige modeller, spesielt med tanke på akustikken i vanlige beboelsesrom. Her vil forholdet mellom on axis og off axis spredning være helt sentralt. KEF velger i LS50 å forholde seg primært til flat off axis respons. Som et resultat blir on axis responsen lidende.
    Hva mener du med å "skjære ut". Det klarer ikke jeg å høre. Det jeg først la merke til med ls50 var homogeniteten og hvor mye dem har fått ut av totalitet med denne lille høyttaleren. LS3/5A er alt for begrenset alle veier. Det eneste jeg for så vidt syns er bra med dem er den bakoverlente store soundstagen.
    Hos OHC opplevde jeg at stemmer og instrumenter endret klang i det nedre diskantområdet i forhold til frekvensene under. Eksempelvis kvinnestemmer og elektriske gitarer. De låt litt klemt og anstrengt, som forventet når man ser på on-axis målinger. Jeg fant LS50 å være for fremtredende i dette området også på lavere lydvolum hvor diskanten ikke blir like kraftig belastet.

    Nå mener jeg på ingen måte å slakte LS50. De hadde mange gode kvaliteter. Jeg la spesielt merke til det store og åpne lydbildet. Det var det nedre diskantområdet som gjorde at jeg heller så meg om etter noe annet.
    "De låt litt klemt og anstrengt." ja vel! :confused: Jeg syns den låter åpent og uanstrengt. Det som slår meg er hvor total denne saken er til størrelsen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Da er sandfyllingen gjort. Dette ble tungt. Med litt risting og etterfylling før jeg tettet alle hull, kom vekta på 27kg pr stk. Lyden er ikke til å kjenne igjen. Bassen ble voldsom i samme posisjon. Dette må tweekes. Et par DAAD 4 kom i hus samtidig, så nå må jeg få roet ned saker og ting.

    Det viker som at ls50 liker rørforsterkerne mine. Rogue m-180 med kt120 og Tele<>.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn