Bakgrunnen for valg av TEP 302
Thorens TEP 302 fremstår kanskje ikke som noe umiddelbart opplagt førstevalg av en RIAA i +/- 10K-klassen. Ikke finnes det for mye info/omtaler på nett heller, selv om den har vært i porteføljen en stund, og den er kanskje noe begrenset markedsført. Mulig forbigås den også av mange da Thorens-navnet (i dag) kanskje ikke klinger like «eksotisk» som andre alternativer i prisklassen.
Thorens var så definitivt ikke i mine tanker heller når jeg begynte sonderinger rundt en ny RIAA, men Erik på Audio Norge mente jeg absolutt burde lytte til den som et alternativ.
TEP 302 ”tilhører” i utgangspunktet Thorensfamilien´s TD 550/TEP 3800/TEM 3200.
Nå kan det for øvrig se ut til at Thorens ikke produserer TEP 3800 og TEM 3200 lengre. De sto inntil nylig på hjemmesiden, men er ikke der nå?!?
Forøvrig startet det hele med at en Cadenza Black havnet i head-shellet på min LP12. Tonalt kan jo den PU`n karakteriseres som forholdsvis «nøytral», og selv om min LP12 ikke mangler driv og engasjement, så kan den nok sies å være litt lettere i rompa enn noen andre spillere på markedet. Matching i forhold til de faktorene var dermed retningsgivende forutsetninger for valg av ny RIAA.
Jeg hadde allerede et MF V-LPSII trinn m/V-PSUII, men alt tilsa at det neppe fikk ut potensialene som nå lå i spiller/PU. Jeg slo til på et brukt GSP Reflex C trinn, da prisen var såpass grei at jeg sikkert kunne videreselge det uten tap, om det ikke ville innfri.
GSP-trinnet gav et betydelig løft i forhold til MF, men samtidig var MF-trinnet tonalt litt mer inne på skiva. Jeg ønsket en
tad mer varme/tyngde/kropp/volum enn GSP-trinnet, uten å måtte forsake for mye av de positive egenskapene til det.
I mylderet av alternative RIAA-trinn som finnes på markedet ble det (med GSP´n som referanse) å evaluere seg frem til en form for potential list gjennom å lese forumkommentarer, omtaler, tester osv, samt å snakke litt med ulike aktører og referanser. Deretter en short list med de som gav inntrykk av å samsvare best med forutsetningene og de prefererte karakteristikkene.
Fysisk størrelse og krav til omgivelsene (varmeutvikling) ville også være en issue, da fremtidig lydmøblement trolig tilsier at en RIAA vil havne bak lukkede dører. Dog – jeg ville ikke la det være et avgjørende kriterie, om det optimale trinnet skulle tilsi at de forutsetningene måtte tøyes litt.
Jeg ville også at de skulle kunne testes i mitt oppsett – og da fortrinnsvis samtidig. Kandidater som ikke var tilgjengelig for å låne/teste først, ble derfor utelatt. Mulig jeg i så måte kan ha gått glipp av en go`bit, men det får så være
.
Shortlist ble til slutt:
ASR MiniBasis III (og Exclusive), GSP Reflex C, Violectric PPA V600, Musical Surroundings Nova II, Whest Audio Two, Pro-Ject PhonoBox RS, Thorens TEP 302 og EAR 834P Signature.
Minibasis Exclusive og PhonoBox RS ble ekskludert i siste runde etter litt dialog med forhandlere av disse, og ble ikke med på testing. EAR ble også utelatt etter et innspill.
Ingen av de jeg til slutt testet kunne sies å falle igjennom, men de fremsto som ulike mht både tonal balanse, soundstage/holografi, oppløsning mv. Alle hadde sine pros & cons, og jeg konkluderte med at det egentlig ikke kunne sies at at
dèn er bedre enn… osv. En enda mer metodisk, analyserende prosess enn min ville kanskje kunne avduke ytterligere nyanserte forskjeller, men jeg måtte ty til flittig bruk av notatblokk i prosessen for å holde orden på alle de ulike inntrykkene – og jeg konsentrerte meg kun om MC-delen.
Litt overraskende ble det altså Thorens`n som havnet øverst på listen. Det må tillegges at det var close race mot ASR`n, men TEP 302 klarte å frembringe et snev av høyere tåviftefaktor hos meg
.