Historik tilbakeblikk - part 4
^ Ja, det var en slik. Tror ikke jeg har noe mer enn et dårlig papirbilde et sted av den sykkelen.
Men, jeg får vel dra tråden litt On-topic igjen. Det var vel forsåvidt jeg som penset inn på dette med MC´r, selvom vinklingen var å få frem et poeng
.
Det er nok neppe siste gang det blir noe om MC´r i denne tråden vil jeg tro. Det er jo tross alt noen paraleller - lyd, mekanikk og roterende masse
. Og - siden 93 har en stor del av livet vært viet HD-relaterte to-hjulinger.
Etter at Intertia spilleren gikk på dynga, så ble det noen år uten platespiller. Vi beveger oss til «nyere» tid – 2005 på et lett fuktig juleparty, der noen av oss ble sittende å prate om musikk og utstyr. En som aldri hadde lagt vinylen på hylla, hadde akkurat vært og kjøpt seg en ny Rega-spiller. Det ble mye vinylprat, og jeg fant ut at jeg måtte ha en platespiller igjen - og en Rega var jo slett ikke noe utenkelig alternativ. Husker jeg siklet en del på Planet i ungdomstia. Den var jo ulik alt annet – og kuul.
Det dukket etter hvert opp en Rega Planar 2 på Finn, der selger bodde kun et (eiendomsmegler-) steinkast unna, som jeg kjøpte.
Med mine tidligere spillere, frem til jeg kjøpte denne spilleren så var dette med ulike PU`r, stifter, arm-geometri osv. mer eller mindre helt «fremmed». For de spillerene jeg hadde hatt frem til da hadde PU vært ferdig satt opp, så det begrenset seg til justering av stifttrykk og anti-skating sånn omtrentlig etter skala og instruksjoner – på med plate – spille musikk.
Men Rega´n hadde noen unoter som tilsa at noe måtte være feil, så da ble det å sette seg litt inn i hva årsaken til det kunne være. Etter å ha lest meg frem litt og printet ut en protractor ble spilleren justert etter beste evne, og unotene forsvant.
Jeg hadde da ikke mer enn et par plater stående, og RIAA-trinn begrenset seg til on-board trinnet i en TR 2075 MkII som sto rigget opp på hobbyrommet. Så spilleren ble plassert der, og der sto den, uten at det vekket den store interessen eller ble noen omfattende platekjøp eller stor grad av vinylspilling av den grunn. Først et par år etter, da en kompis kom med sin Thorens TD 318 MkII m/Shure V15 PU og et RIAA-trinn skulle det bli litt sving på sakene igjen
Med seg hadde han også et par plater, bl.a. DSOTM og han hadde lyst til å høre hvordan det låt på mitt anlegg – og pokker så bra som det låt av PF-plata. Vi måtte jo følgelig prøve å koble opp min Rega også – men, hvilken nedtur
. Den spilte så utrolig tamt og kjedelig i forhold. Men go`lyden fra Thorens`n vekket virkelig på nytt vinylinteressen, så her var det bare å få svingt seg og få kjøpt seg en ny spiller fort som f….
Men, hva i all verden skulle jeg sikte etter