Bil, båt og motorsykkel Bruktbil til 100k

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Problemet med SAAB er det at intervallene for motor og girolje er for lange.

Er kjedet veldig slakt rasler det på registersiden av motoren. Kjedets strekk kan alternativt måles men det krever noe skruing.

Anbefaler en justering av effekt samt openSID hvis du ikke allerede har det.
 
Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Wtf, da er probleme i gang?!

Solgte nettopp Avensis'en (trist å se den gå). Ryddet på plass alt av flyttelasset over til 9-5. Kjørte de 50 m til garasjen for å lempe av sommerhjulene. Kjørte tilbake til parkeringsplassen. Satte på barnesetet. Skulle rygge bilen pent på plass....Den startet ikke! Strømmen er der, men den startet altså ikke, LOLZ! Gjett om jeg hadde lyst å løpe etter kjøperen av Avensis'en...

Hva skjer?!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Sikkert veivakselgiver, standardfeil og ikke så dyrt :)

På de siste 25k med min 04 modell 9-5 har jeg byttet luftmengdemåler, tennkassett, støtdempere, reg kjede, resatt spjeldhus, byttet alle vakuumslanger, 4 oljeskift på automat +++
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.486
Antall liker
2.237
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Takk, men ikke biler fra VAG. Ser de står ofte langs veien....
Kanskje fordi de har 25% av markedet?
Kan forøvrig ikke huske å ha sett noen langs veien og de scorer godt på statistikkene...
Mitt nåværende VAG produkt har gått 476 000km og er like tight som en ny BMW til 1.5 millioner....
Dream on :)
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sikkert veivakselgiver, standardfeil og ikke så dyrt :)

På de siste 25k med min 04 modell 9-5 har jeg byttet luftmengdemåler, tennkassett, støtdempere, reg kjede, resatt spjeldhus, byttet alle vakuumslanger, 4 oljeskift på automat +++
Høres som bilhold fra helvete. Hvor mye kostet alt de reparasjonene tilsammen?!

veivakselgiver: hva er det? Uansett ikke bare bare å få den til verkstedet heller
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Tenker langsiktig, nå er den såpass bra at de neste 100k blir med lite problemer.

Har brukt overraskende lite penger da deler er rimelig og jeg har gjort alt selv bortsett fra reg kjede som en SAAB guru med enkeltmannsforetak tok for 11k. Til sammenligning ville det lokale Mekonomen verkstedet ha 28k for samme jobb.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Anonym, hvor holder du til? Du kan ikke tenke deg å dele denne SAAB-guruen med meg?! :D

Men kanskje jeg blir nødt til å lære meg selv opp hvis jeg har tenkt å bedlike denne bilen fremover...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Anonym, hvor holder du til? Du kan ikke tenke deg å dele denne SAAB-guruen med meg?! :D

Men kanskje jeg blir nødt til å lære meg selv opp hvis jeg har tenkt å bedlike denne bilen fremover...
Har vært på Rissa - mgmotor.no. Har også programvare derfra, fungerer utmerket.

Anbefaler det norske SAAB forumet, utrolig mange svært kunskapsrikefolk der.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Meldte meg inn i både Saab-forumet og FB-gruppa, jeg :)

Som sagt, dette kjøpet engasjererl
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sikkert en salig blandig av banale feilsteg fra min side som førte til at bilen ikke startet  . Men fikk starthjelp av brorsan og kjørte den inn i garasjen, Der ble batteriet tilkoblet nyinnkjøpt lader fra Biltema som linket over. Får satse på at den greier 15A. Hvis ikke, så får jeg håpe får startet i morgen, og at Biltema lar meg bytte
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ladet batteriet over natten. Den var flat etter flere febrilske startsforsøk. Alt skyldtes helt enkelt egen sløvhet og gamle vaner. Bilen starter og går fint nå. Takker for assistanse :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.586
Antall liker
10.848
Sted
Trondheim
Jeg skrøt av min 9000 for noen poster siden, og det skrytet står jeg ved. Fantastisk bil. Det ene problemet jeg glemte å nevne var at den "spiser" batteri. Så det er lurt å "toppe opp" batteriet før vinteren. Uten lading innimellom holder batteriet bare 3 år. Etter at jeg kjøpte meg en billig Biltema-lader har jeg ikke hatt problemer. Når startmotoren begynner å indikere at batteriet er dårlig, plugger jeg inn laderen og så har jeg batteri et par år til.

Noen biler bare "spiser" batterier, mens andre ikke gjør det. Jeg har også en 15 år gammel BMW. Der måtte jeg skifte batteri nå i vinter. Da hadde jeg hatt originalbatteriet i 15 år uten at det har vært ladet opp.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Angående 9000 så er motoren der langt mer robust enn den i 9-5. Etter instruks fra GM ble motoren oppdatert med lavfriksjonsstempler og fikk samtidig for lange serviceintervaller.

Fra 2004 er de bedre pga oppdatert veivhusventilasjon men ikke helt bra. Jeg er veldig glad i SAAB men som sagt kreves det etter min mening et bevisst/entusiastisk bilhold.

En artig ting er det at SAAB 9-5 er godkjent med Hirsch trimchip så alle merkeverksteder monterer det og så er det bare å få det stemplet inn i vognkortet.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Angående 9000 så er motoren der langt mer robust enn den i 9-5. Etter instruks fra GM ble motoren oppdatert med lavfriksjonsstempler og fikk samtidig for lange serviceintervaller.

Fra 2004 er de bedre pga oppdatert veivhusventilasjon men ikke helt bra. Jeg er veldig glad i SAAB men som sagt kreves det etter min mening et bevisst/entusiastisk bilhold.

En artig ting er det at SAAB 9-5 er godkjent med Hirsch trimchip så alle merkeverksteder monterer det og så er det bare å få det stemplet inn i vognkortet.
Hm, hva er dette rent konkret, hva koster det, vil det øke forsikringspremien, og helt lovlig? (spent nå!)
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Altså, trimming er vurdert, men jeg ønsker ikke å gjøre noe "skjult"/ulovlig, eller kan bli bråk ift forsikringa. Ble derfor interessert da Anonym skrev: "En artig ting er det at SAAB 9-5 er godkjent med Hirsch trimchip så alle merkeverksteder monterer det og så er det bare å få det stemplet inn i vognkortet."

:)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
SAAB hadde et samarbeid med Hirsch så bilen er godkjent med deres chip, fullt lovlig og ser ingen grunn til at det skal påvirke forsikringspremien. Prisene ligger på nettsidene deres.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Som tidligere saab entusiast må jeg si gratulerer med grom bil !

Hiv deg inn på saab turbo club of norway når du har problemer, jeg fikset alt som var galt selv. Bestilte en del deler / trim fra en engelsk side til ok priser.

Med 200+ ponnier og rikelig med moment gikk den rett frem ifra det meste, men med påfølgende god torque steer, eller RWD som noen også kaller det, hehe. Finnes kit og oppgradernger for å forhindre dette om man vil. Orignalblokka er jo god for steg 6 trim som gir en 450gamp. Eksteme maskiner som tåler mye altå.

Ang at den stoppet kan det godt være veivakselgiveren som noen har nevnt. Om du lar den stå i 30 min og den da starter så er der nok denne, smal sak å bytte.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bilen har full servicehistorikk,da er du rimelig safe også mht kjede. Med hensyn til oljesil, dette er en 05-utgave, og da var disse problemene så å si løst.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Bilen har full servicehistorikk,da er du rimelig safe også mht kjede. Med hensyn til oljesil, dette er en 05-utgave, og da var disse problemene så å si løst.
Problemet ble langt fra løst med ny veivhusventilasjon.
Nettet, finn.no og SAAB forumet har alle eksempler på det motsatte. Egen erfaring med bytte på 155k på en 04 som ble levert originalt med 05 veivhusventilasjon er også et godt eksempel.
Men med oljeskift hver 10k og halvert intervall på automatkassen kan den gå svært langt, er ikke uvanlig med >400k på telleren.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.227
Antall liker
18.708
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
''halvert intervall på automatkassen''

Hva betyr det?:eek:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Den skal ha oljeskift på hver 150 000 i følge instruksjonsboka. Det er for langt og olja blir skitten før den tid. Et sted mellom 50-100 000 er en mer passende intervall. Pirkete som jeg er byttet jeg hver 14 dag frem til den fikk tilbake 'saft'fargen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hva er inntrykket så langt?
 
C

cruiser

Gjest
Litt offtopic i forhold til trådstarter men min 9-5 runda 390k idag. Har stort sett fulgt anbefalingene over her og har hatt go'bil i mange år. Gikk nettopp gjennom EU uten mangler men blir nok byttet ut før neste.
 
Topp Bunn