Politikk, religion og samfunn Goodbye Norwegian?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.012
Antall liker
10.537
Så lenge den korte taxituren til flyplassen koster mer enn flybilletten så er det bra. Det er slik vi vil ha det. En billig billigbillett slik at vi kan reise bort mens en polakk maler huset så og si gratis.
Med kostnadsnivået her i landet på både offentlig og private tjenester og varer, så er det vel ikke så merkelig at folk flest vil ha mest mulig valuta for pengene man har igjen etter at staten har forsynt seg med inntektsskatt på 1/3 eller mer av brutto lønn.
Valuta for pengene? Vi får da valuta for pengene, bare folk skjønner at lønns og prisnivå henger sammen. Ola Dunk forventer å ha norske lønninger og Thailandske priser, gniten som han er. Det er jo blitt et fattigdomstegn å ikke ha råd til 14 dager på Bali hvert år.
Ola Dunk er til og med så glup at han tror han er smart når han leier billig, svart arbeidskraft fra utlandet, samme glupingen som syntes arbeidsledighetstrygden er for høy. "Bare å skaffe seg en jobb" sier arbeidsministeren.


Hmpf!!!
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Bodø Nu ? Hva om Bjørn Kjos var min sjef?

Les denne, den forklarer på en utmerket måte hva streiken dreier seg om!

De streiker IKKE om lønn! Og hvis Kjos vinner denne striden er det mange som kan vente seg betydelige endringer av negativ art hva gjelder deres ansettelsesforhold! Frykten for overslagseffekten hvis Kjos vinner fram er da også årsaken til at LO støtter disse pilotene som enkelte her inne avskriver fordi man er misunnelig på lønna deres! Ser man ikke de prinsippielle sidene av konflikten blir sjokket desto større når dette når din egen arbeidsplass. Og vi ser her konturene av et Norge som ikke lenger vil være like egalitært og "flatt" som det har vært tidligere. Lønnsforskjellene vil øke dramatisk! Men det ønsker dere vel, dere som rakker ned på pilotene?

Min mor som vokste opp i en meget velstående familie som hadde, ikke "hushjelp", men kokke, kjøkkenpike, stuepike og barnepike fortalte at da hun var liten tjente en professor ved NTH drøyt 100 ganger mer enn en stuepike! Det er dette samfunnet vi beveger oss mot om Kjoser'n, denne joviale hyggelige fyren som "kun" ønsker å gi oss billige flybilletter vinner fram!
Bra innlegg spirre. Det er ikke lett å nå frem men man kan i det minste håpe at dette hjelper.
 
C

cruiser

Gjest
Med tanke på kommentarfeltet under der så er det heller tvilsomt
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Synes vel ikke sammenligningen med et lokalt sykehus passer så godt på ansatte i ulike land som jobber i ulike land.

Begynner å bli lei av sytingen til disse pilotene:

Lønn
Klager over at restauranten er stengt på hotellet, at de må tidlig opp om morran, tørre rundtsykker osv osv. snittlønnen i Norge vaker vel fortsatt rett i overkant av 400 000,-. Og hvis man sammenligner situasjonen til disse flygerne med bygningsarbeidere som bor på brakkerigg, forsvarsansatte i felt eller om bord på fartøyer, turnusleger på lange vakter på sykehus eller alle de som i ulike yrker må ta ekstra vakter, stille opp og tilpasse seg som aldri kan hente inn mer enn halvparten elle en tredjedel av lønnen til flygere - så synes jeg ikke de har noe å klage på.

Ansvar
Joda, det innebærer et stort ansvar å fly et fly. Men det gjør det også å behandle mennesker i enhver helseinstitusjon, føre en heisekran på en byggeplass, jobbe på en ferje eller cruisebåt, ta med en avdeling på barnehagen på tur eller kjøre buss/tog. Jeg kan faktisk ikke se at ansvaret er noe større - snarere tvert i mot er pilotene underlagt så mange regler, prosedyrer og sikkerhetsanordninger at man i liten grad trenger å gjøre egne vurderinger - man har prosedyrer å følge. Slik er det ikke for en allmennlærer som har med seg 25 16-åringer til London, en allmennlege som har 25 pasienter innom hver dag - hva om en av de har en alvorlig sykdom man ikke oppdager. Eller hva med formenn på en stor byggeplass - som til enhver til skal holde orden på stillaser, PPE, lasteoperasjoner, varm arbeid osv.

Utdanningskost
Har ikke satt meg veldig inn i dette, men har vel et inntrykk av at pilotutdanningen ikke er spesielt langvarig - at den koster 1 million og tar 1 til 2 år, gjør den jo relativt billig i forhold til andre utdannelser (sivilingeniør, siviløkonom, lege, jurist) som kvalifiserer til høye lønninger. Disse utdannelsene tar jo 5-7 år - og tapt arbeidsfortjeneste veier jo mye tyngre enn noen kroner i skolepenger. Og jeg vil tro flinke piloter med topp resultater lett får seg jobb, og at de som ikke har like gode resultater sikkert går en mer usikker fremtid i måte - slik som det er for alle oss andre som søker jobb. Det er ingen som har jobbgaranti.
Begynnerlønnen er vel også vesentlig høyere enn andre yrker med så kort skolegang, og også nyutdannede jurister, økonomer og ingeniører begynner ganske lavt - og ofte i stillinger som ikke har i nærheten av de ulempekompensasjonene som styrmenn og piloter har.

For folk flest er det å tjene over en million et helt uoppnåelig drøm. De fleste som jobber i Norge - om det er i butikk, helsevesen, servicesektoren tjener vel mellom 350 og 600k i året - og da inkluderer det mange kvelder, helger, ettermiddager og andre ubekvemme tider å jobbe på. Pilotene burde vise litt mer forståelse for hvordan vanlige folk har det - og det er vanlige folk som rammes av streiken.

Jeg har ikke noe tro på skremselspropagandaen til Parat. Min erfaring er at erfarne og lojale arbeidere er noe av det viktigste man kan ha - og det ønsker nok helt sikkert Norwegian også. Men flyr man en rute fra Spania til Oslo - så må Norwegian få velge å fly den ruten med spansk besetningen basert i Spania. Og den besetningen kan ikke ha Norske betingelser.

Ellers ser man jo i Avinor/SAS systemet hvor vanvittig gullkantede avtaler man kan tilrøve seg når streikevåpenet blir kraftig nok. Var det ikke forrige Avinor sjef som hadde full pensjon fra SAS samt millionlønn fra Avinor....

Mvh
OMF
 
C

cruiser

Gjest
Ansatte i ulike land jobber ikke nødvendigvis ikke i ulike land, det er kjernen av "problemet" i luftfarten
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ansatte i ulike land jobber ikke nødvendigvis ikke i ulike land, det er kjernen av "problemet" i luftfarten
Det er sikkert riktig. Sammenligningen med en sykehus i Norge synes jeg ikke er relevant.

Men synes du det er riktig at Fagforeningen skal diktere at alle fly som i løpet av en dag setter et hjul på norsk mark skal ha lønn og arbeidsbetingelser diktert av norsk fagforening.

Det klart - vinner pilotene frem så skyter de seg jo bare i foten. I den konkurransen som er - vil jo ikke Norwegian greie å tjene penger, og da etablerer de jo bare nye selskaper i andre land som flyr inn til Norge - og så blir det oppsigelser i det norske selskapet. Vi forbrukere vil jo ikke mere noe hvilket organisasjonsnummer som flyr....

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Ellers ser man jo i Avinor/SAS systemet hvor vanvittig gullkantede avtaler man kan tilrøve seg når streikevåpenet blir kraftig nok. Var det ikke forrige Avinor sjef som hadde full pensjon fra SAS samt millionlønn fra Avinor....

Nå tror jeg ikke konsernsjefen i Avinor, Dag Falk Pedersen, direkte "streiketruet" seg til denne avtalen!

Når så er sagt er mannen fortsatt konsernsjef i Avinor og han har offisiellt "sagt fra seg" pensjonsavtalen med SAS. I virkeligheten er avtalen "satt på vent", om dette betyr at vil få etterbetalt det han ikke får utbetalt nå, den dagen han slutter i Avinor, eller om han "mister" de pengene er man ikke sikker på!? Han har en lønn fra Avinor på sånn cirkum 3 mill, hvilket ikke er så dramatisk mye for en norsk konsernsjef.

For øvrig må jeg bare få tillegge at årsinntekter på 1 mill og mere slett ikke er så uvanlig som du vil ha det til. Og igjen så har streiken i Norwegian lite med penger å gjøre. den dreier seg om prinsipper!
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.218
Antall liker
5.410
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Spiralis har naturligvis helt rett i at det er den veien det går. Norwegian forholder seg til den nye globale virkeligheten, pilotene fornekter den. Men gjør det Norwegian til skurken og pilotene til heltene?

Dette er bare en del av et større bilde. Forskjellene i Norge øker dramatisk og det vil bare fortsette uavhengig av hvem som sitter i regjering. I løpet av de 10 neste år vil Norge få 200 000 nye ufaglærte innbyggere. Arbeidsløse vil strømme til fra Europa. Det vil skape et enormt trykk mot velferdsstaten og trygdesystemet. Ytelser vil ikke kunne opprettholdes på det nivået vi har vent oss til og ønsker. Minstelønn vil stå for fall.

Tjenerskap kalt "pratikant" eller "au pair" blir mer og mer vanlig blant de bemidlede. Dannet skjult under den politisk korrekte merkelappen kulturutveksling. Vi vil se mer og mer av dette, som er et symptom på forskjells Norge.

Oljen kan ikke lenger frelse oss. Vi må ta noen vanskelige valg. Tiden er ennå ikke moden, men det kommer.


Final
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Ansatte i ulike land jobber ikke nødvendigvis ikke i ulike land, det er kjernen av "problemet" i luftfarten
Det er sikkert riktig. Sammenligningen med en sykehus i Norge synes jeg ikke er relevant.

Men synes du det er riktig at Fagforeningen skal diktere at alle fly som i løpet av en dag setter et hjul på norsk mark skal ha lønn og arbeidsbetingelser diktert av norsk fagforening.

Det klart - vinner pilotene frem så skyter de seg jo bare i foten. I den konkurransen som er - vil jo ikke Norwegian greie å tjene penger, og da etablerer de jo bare nye selskaper i andre land som flyr inn til Norge - og så blir det oppsigelser i det norske selskapet. Vi forbrukere vil jo ikke mere noe hvilket organisasjonsnummer som flyr....

Mvh
OMF
Vanskelig å svare på..

Ikke helt sammenlignbart men dog.. Protesterer mot tysk minstelønn - MTlogistikk
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Bodø Nu ? Hva om Bjørn Kjos var min sjef?

Les denne, den forklarer på en utmerket måte hva streiken dreier seg om!

De streiker IKKE om lønn! Og hvis Kjos vinner denne striden er det mange som kan vente seg betydelige endringer av negativ art hva gjelder deres ansettelsesforhold! Frykten for overslagseffekten hvis Kjos vinner fram er da også årsaken til at LO støtter disse pilotene som enkelte her inne avskriver fordi man er misunnelig på lønna deres! Ser man ikke de prinsippielle sidene av konflikten blir sjokket desto større når dette når din egen arbeidsplass. Og vi ser her konturene av et Norge som ikke lenger vil være like egalitært og "flatt" som det har vært tidligere. Lønnsforskjellene vil øke dramatisk! Men det ønsker dere vel, dere som rakker ned på pilotene?

Min mor som vokste opp i en meget velstående familie som hadde, ikke "hushjelp", men kokke, kjøkkenpike, stuepike og barnepike fortalte at da hun var liten tjente en professor ved NTH drøyt 100 ganger mer enn en stuepike! Det er dette samfunnet vi beveger oss mot om Kjoser'n, denne joviale hyggelige fyren som "kun" ønsker å gi oss billige flybilletter vinner fram!
Tror ikke det. Pilotene befinner seg på toppen av pyramiden, ikke på bunnen.
 
C

cruiser

Gjest
Urelevant hvor man er på pyramiden eller hva man tjener, her er opplagt norske arbeidsplasser OG spilleregler truet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.012
Antall liker
10.537
Varene på Rimi blir sikkert billigere hvis man ansetter litauisk pesonale, ansatt i et Rimi-eid selskap i Litauen. Alle må vel være enig i at kassadamene tjener for mye, sammenliknet med sine Litauiske kollegaer?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Varene på Rimi blir sikkert billigere hvis man ansetter litauisk pesonale, ansatt i et Rimi-eid selskap i Litauen. Alle må vel være enig i at kassadamene tjener for mye, sammenliknet med sine Litauiske kollegaer?
Nei.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Helt uavhengig av Parat vs. Norwegian-konflikten er det vel et problem at piloter basert i Thailand, Estland og Norge produserer like mye flytid per time, og dette uavhengig av ansettelsesforhold og lønn. Selv om Parat får det som de vil i konflikten vil man om noen år ikke bli fløyet Gardermoen-Barcelona av en millioninntektskaptein med fast ansettelse i et flyselskap. Hvilket selskap man vil bli fløyet av, hva det vil hete og hvor det vil være registrert kan kanskje Parat påvirke.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
"I want the cheapest surgeon available!"
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Tror faen noen tar kjangsen også jeg bare det er billig nok.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.403
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ansatte i ulike land jobber ikke nødvendigvis ikke i ulike land, det er kjernen av "problemet" i luftfarten
har vel foregått i "olja" i tiår uten att det har kjørt landet i senk,det skjer en globalisering derute,med eller uten oss i Norge ved spakene IMO
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
For noen år siden hadde jeg en tømmermann som bygde en garasje for meg. Han var fly forbanna på "disse øst-europerene" som kom til Norge og jobbet så og si gratis og dermed tok jobber fra han. Husker at han måtte gjøre seg ferdig med garasjen først etter en tur til Ungarn for å fikse tennene sine. De var så "jævla dyre" tannlegene her i landet sa han.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Det må være ille å fly fra Barcelona til Sidney, og så er det ikke nordmenn som flyr flyet. Da går det vel i lufta.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Kjos er en forbanna luring , idiot hele fyren spør du meg , har jobbet for halve lønna bare jeg ikke ha fått kjos som arbeids giver. At sas har fått mye stat støtte er sant , men kjos trur jeg har gått mange bakveier , for og fått norwegian til og gått så bra som det har gjort , og da handler det ikke bare om billig biletter nei. Her er det mye mer som står bak , har man sjekket han sikkelig opp trur jeg det har dukket opp ting som har sjokkert oss alle.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ellers ser man jo i Avinor/SAS systemet hvor vanvittig gullkantede avtaler man kan tilrøve seg når streikevåpenet blir kraftig nok. Var det ikke forrige Avinor sjef som hadde full pensjon fra SAS samt millionlønn fra Avinor....

Nå tror jeg ikke konsernsjefen i Avinor, Dag Falk Pedersen, direkte "streiketruet" seg til denne avtalen!

Når så er sagt er mannen fortsatt konsernsjef i Avinor og han har offisiellt "sagt fra seg" pensjonsavtalen med SAS. I virkeligheten er avtalen "satt på vent", om dette betyr at vil få etterbetalt det han ikke får utbetalt nå, den dagen han slutter i Avinor, eller om han "mister" de pengene er man ikke sikker på!? Han har en lønn fra Avinor på sånn cirkum 3 mill, hvilket ikke er så dramatisk mye for en norsk konsernsjef.

For øvrig må jeg bare få tillegge at årsinntekter på 1 mill og mere slett ikke er så uvanlig som du vil ha det til. Og igjen så har streiken i Norwegian lite med penger å gjøre. den dreier seg om prinsipper!
Vel - slike avtaler dukker jo typisk opp i gyutteklubben grei. Og at man frivillig sier fra seg avtalen når innholdet blir kjent - sier vel litt om innholdet.

Jeg er jo kjent med hvor du jobber - så at du hevder at lønningner på en million slett ikke er uvanlig tror jeg så gjerne.
Denne linken viser et annet bilde:
Så (lite) likestilte er norske kvinner - Likestilling - VG
Gjennomsnittslønn på 326k og 487k

Og jo - denne streiken handler kun om lønn. Pilotene vil sikre seg at ikke andre med samme kompetanse men lavere lønn skal få lov til å gjøre jobben de gjør. Man stoler altså ikke på at det man tilbyr er konkurransedyktig.

De best betalte oljeingeniørere tar i disse dager lønnskutt på 5-10-15-20-25-30% forid rammebetingelsnee har endret seg. Pilotene ønsker at sin lønn skal være sikret uavhengig av endrede rammebetingelser. Eller er det slik å forstå at pilotene aksepterer 30% lønnskutt for å være ansatt i morselskapet...?

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Varene på Rimi blir sikkert billigere hvis man ansetter litauisk pesonale, ansatt i et Rimi-eid selskap i Litauen. Alle må vel være enig i at kassadamene tjener for mye, sammenliknet med sine Litauiske kollegaer?
Usakelig.
Hvis (Mulig de har) Rimi etablerer butikk i Litauen - synes du da at alle ansatte skal ha norsk tarifflønn, norsk sykelønn, norsk fødelsespermisjon, norske egenmeldinger osv.

Og hvis du mener at Rimi kan ha lokale bestemmelser i Litaen - hvor går grensen.....Kan lastebilen som kjører mat fra Litauen til Norge har en Lituensk sjåfør..? Hvis Rimi driver en butikk på ferjen mellom Oslo og Litauen - kan man benytte seg av Lituenske arbeidere - til Lituenseke betingelser...? Spiller det noenroll om ferje en norsk eller lituensk..?

Hvis Rimi benytter seg av en fyr fra den lituenske butikken til å hjelpe seg med noe regnskap til de norske butikkene - skal han da norsk lønn og norske betingelser...?

Det er forøvrig de som sitter i kassa på Rimi som får ferien og reisen sin ødelagt av piloter som trolig får full kompensasjon fra streikekassen!

Mvh
OMF
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Streiken handler aldeles ikke om lønn, men om hvorvidt det er akseptabelt at Norwegian skal kunne organisere seg slik at de ikke har piloter eller kabinansatte direkte ansatt, men hyrt inn via bemanningsbyråer. Om Norwegian får gjøre dette, så er i prinsippet alle ansatte på midlertidige kontrakter og kan enkelt fjernes, om de f.eks. protesterer på srbeidsforholdene.

Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.

Det er en massiv omgåelse av arbeidsmiljølovgiving, arbeidsrett og skatterett det er snakk om.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.292
Antall liker
1.828
Torget vurderinger
1
Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.
Tja.. Dette er jo presis slik som så og si alle legevakter er organisert i Norge. Legene blir pålagt legevaktsarbeid av kommunene, men har ingen formell ansettelse der. Dette har en del praktiske konsekvenser som at man ikke får betalt ved sykdom/barns sykdom osv, men selvsagt viktigst: man er unntatt arbeidstidsbestemmelser. Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Stort sett de fleste disrtibusjonsselskapene for aviser har innført denne modellen.

Måten det økonomisk sett funker på er at du må starte et firma og tegner kontrakt der du får en viss sum for ruta pr natt, og så må du sørge for å få avisene levert. Får du for mye klager får du "bot". En typisk rute som skal la seg kjøre ut på 6 timer kompenseres med 60.000kr/mnd.

Du er selv ansvarlig for å holde redakap (bil), du må selv holde ferie/sykevikar og sørge for regnskap, mva osv.

Hvis en ser litt nærmere på materien, så må du ha en vikasjåfør. Selv om du driter i ferie, så må du ha noen til å kjøre hvis du blir syk. Denne sjåføren må ha nok arbeid, til st han gidder å være tilgjengelig. Dvs. at et visst antall tusen forsvinner i leiesjåfør hver måned.

Så må du ha en bil. Dette medfører kostnader på bilhold (regn 2 liter/mil i forbruk pga start/stoppkjøring) og vedlikehold. Vedlikehold er en sinnsyk post fordi at 5-600 start/stopp pr natt sliter alvorlig på bremser, dører, clutch osv. I tilleg er du nesten garantert at alle leiesjåfører du får tak i kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bulket må påregnes. En av rutene her i byen slet ut to sett vinter- og to sett sommerdekk pr år, to sett bremseklosser og et sett bremseskiver pr år.

Hvis du blir langtidssykemeldt som selvstendig næringsdrivende, så får du 65% av overskuddet som sykepenger. Bedriftens lånekostnader går som før, og du må nå sørge for enda en leiesjåfør, slik at den leiesjåføren som nå kjører ruta faktisk kan bli syk eller få litt fritt...

Totalresultatet er at for en jobb med 6 netter i uka, så sitter du igjen med ca 20000kr etter skatt - helt til den første stor-reparasjonen evnt kollisjonen inntreffer.

De fleste av disse sjåførene går enten personlig konkurs eller kaster håndkleet etter 3-4 år, med et stort tap de sliter med å betale.

Nå er det nesten bare utlendinger som tar disse jobbene (de lokale ungdommen har skjønt at dette er ikke den gullgruven det ser ut til å være). Mye av den økonomien blir da svart. F.eks. er det et fint triks å leie noen som går på trygd til å jobbe svart. Da nøyer de seg med en mindre sum, og kan fortsatt heve trygd.

Jeg mener vi som samfunn må ta oss i akt, slik at ikke dette blir den gjengse normen for alle arbeidsplasser. At LO går stille i dørene er egentlig litt merkelig, siden dette er en mye større trussel mot arbeidstakerne enn midlertidige stillinger...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Som Fenalaar skriver her overfor så er dette egentlig et spørsmål om hvilket samfunn vi ønsker å bo i.

Ser det er flere som synes Kjos er en kjernekar og at det han gjør er helt toppers, og det er greit det, hvis det et slikt samfunn med dramatisk større forskjeller man ønsker. Hvis man ikke ønsker dette bør det som nå skjer i Norwegian være en brutal vekker!

Noen av oss har jobber der det er mangel på arbeidskraft, og vi vil selvsagt sitte på toppen av næringspyramiden. Men det er mange mange andre som vi bli skviset ned på en minstelønn og under et fattigdomsnivå som ikke har vært vanlig for arbeidstakere i Norge de siste hundre år. Men igjen, er det dette man ønsker så.............

Men tannlegen i Ungarn kan man nok rolig glemme for uasett hvor billig Norwegian flyr så vil ikke disse på minstelønn ha råd til å fly til Ungarn for å fikse tennene! Og at tannleger i Norge vil bli så mye billigere? Jo kanskje hvis våre politikere endelig vil gjøre alvor av å innlemme tannhelsetjenestene i det vanlige trygdesystemet som gjelder for andre sykdommer.

Mitt råd til dere som er foreldre er å gjøre som russiske mødre gjør med sine barn her i Norge, de "pisker" dem til å jobbe hardt på skolen slik at de får gode karakterer og derved får en mulighet til å ta gode teoretiske utdannelser som vil gi disse barna muligheten til jobber "på toppen av næringskjeden"! Det russiske systemet er beinhardt, det har alltid vært beinhardt. Selv under kommunismen var det slik at de måtte være flinke på skolen for å komme noen vei. Ikke som her i landet der "koseskolen" har vært ledende. De som vokste opp og gikk i "koseskolen" kan takke venstresosialistene sin pedagogiske ideologi for at virkeligheten de våkner til i morgen kommer til å bli jævlig tøff! Kjos sitt "spis eller bli spist" samfunn vil ikke være veldig hyggelig, og omtanke for de som faller ut vil ikke være veldig stor. Se bare hvordan ting gjøres, eller heller hvordan det ikke gjøres, i USA. Og NAV, det kan vi da flagge ut til Thailand, så kan de betale ut stønader etter thailandske levekostnader. Da kan vi jo senke skattene ytterligere! De som ikke trives med så lav trygd kan jo bare haike til Thailand, for der rekker kanskje pengene til for å holde sulten fra døra.

Man kan bli oppgitt over norsk misunnelse ( millionlønnene som enkelte ikke klarer å se forbi ) og kortsynthet! Skumpf!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei det er nok bedre at vi bruker oljepengene på nye innskudd i SAS, opprettholder millionlønninger og tidlig pensjonering (dog fortsatt med full lønn), så holder vi befolkningen unna fattigdom som vi ikke har sett på 100 år.

mvh
OMF
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.532
Antall liker
12.638
Sted
Smurfeland
Så lenge den korte taxituren til flyplassen koster mer enn flybilletten så er det bra. Det er slik vi vil ha det. En billig billigbillett slik at vi kan reise bort mens en polakk maler huset så og si gratis.
Med kostnadsnivået her i landet på både offentlig og private tjenester og varer, så er det vel ikke så merkelig at folk flest vil ha mest mulig valuta for pengene man har igjen etter at staten har forsynt seg med inntektsskatt på 1/3 eller mer av brutto lønn.
Valuta for pengene? Vi får da valuta for pengene, bare folk skjønner at lønns og prisnivå henger sammen. Ola Dunk forventer å ha norske lønninger og Thailandske priser, gniten som han er. Det er jo blitt et fattigdomstegn å ikke ha råd til 14 dager på Bali hvert år.
Ola Dunk er til og med så glup at han tror han er smart når han leier billig, svart arbeidskraft fra utlandet, samme glupingen som syntes arbeidsledighetstrygden er for høy. "Bare å skaffe seg en jobb" sier arbeidsministeren.


Hmpf!!!
Det er mange som ikke tjener like bra som f.eks. piloter her i landet, og vi ligger helt i verdenstoppen hva gjelder levekostnander. Din moralske indignasjon over "Ola Dunks" bruk av billig utenlands arbeidskraft opplever jeg som overdrevent usaklig og støyende.

Oslo er verdens tredje dyreste by - nyheter - Dagbladet.no
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
OMF det er en "liten" forskjell på det å barbere seg og det å skjære av seg haken!

Og Blitzowitz det samfunnet du tydeligvis synes er brutalt i dag vil man om noen år drømme seg tilbake til når dette Kjos prøver å sette i gang får effekt! de som synes alt er dyrt i dag vil virkelig få føle hva det vil si å være fattig!

Og jo ting er dyrt i Norge, men vi tjener så mye at de fleste av oss har et rimelig nivå likevel. Det er stor forskjell på det å være fattig i Norge og det å være fattig i USA eller hvor som helst ellers for den del!!

Vi klager på matpriser og vi klager på bensinpriser. Fakta er at i forhold til kjøpekraften så er begge deler ikke på noen måte urimelig dyrt i Norge! Sett i forhold til norsk timelønn folk får utbetalt ligger dette landet klart i nedre halvdel sammenlignet med resten av Europa. Så har vi også den saken at vi på grunn av en sterk valuta har kunnet kjøpe masse importvarer til utrolig gunstig pris. Jeg er ofte i Russland og det er ikke på noen måte lønnsomt å kjøpe forbrukerelektronikk der borte. Prisforskjellene er marginale og forbrukervernet er så mye bedre i Norge at det skulle vært veldig billig hvis det skulle ha lønnt seg, men prisene er altså stort sett på samme nivå.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.170
Antall liker
18.468
Torget vurderinger
2
Om noe, har vel forhandlerne på begge sider skjønt at krybben (fremtiden) ikke er så full at det blir så mye å bites over som man trodde?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Det blir interessant å se hvor dette ender. Vinner pilotene fram er det ganske oppsiktsvekkende, og det ser unektelig ut som de oppnår mye i det minste. Blir de våre nye grafikere eller heismontører?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF det er en "liten" forskjell på det å barbere seg og det å skjære av seg haken!

Og Blitzowitz det samfunnet du tydeligvis synes er brutalt i dag vil man om noen år drømme seg tilbake til når dette Kjos prøver å sette i gang får effekt! de som synes alt er dyrt i dag vil virkelig få føle hva det vil si å være fattig!

Og jo ting er dyrt i Norge, men vi tjener så mye at de fleste av oss har et rimelig nivå likevel. Det er stor forskjell på det å være fattig i Norge og det å være fattig i USA eller hvor som helst ellers for den del!!

Vi klager på matpriser og vi klager på bensinpriser. Fakta er at i forhold til kjøpekraften så er begge deler ikke på noen måte urimelig dyrt i Norge! Sett i forhold til norsk timelønn folk får utbetalt ligger dette landet klart i nedre halvdel sammenlignet med resten av Europa. Så har vi også den saken at vi på grunn av en sterk valuta har kunnet kjøpe masse importvarer til utrolig gunstig pris. Jeg er ofte i Russland og det er ikke på noen måte lønnsomt å kjøpe forbrukerelektronikk der borte. Prisforskjellene er marginale og forbrukervernet er så mye bedre i Norge at det skulle vært veldig billig hvis det skulle ha lønnt seg, men prisene er altså stort sett på samme nivå.
Litt usikker på hva du mener med barbering og kutting av haker/hoder.

Det er du som trekker frem at Norge kommer til å se en fattigdom vi ikke har sett siden før krigen i en diskusjon om betingelsene til det som trolig er Norges desidert best betalte yrkesgruppe - ihvertfall hvis vi ser på lønninger innenfor tariffområdet. Og hvis man ser på lengden på utdannelsen så finnes det garantert ingen sammenlingbare grupper.

Hvordan hadde du reagert hvis aksjemeglerne i en stor finansinstitusjon i Norge med snittlønn på 2,5 million streiket for å hindre eierne i flytte noen tjenester ut av landet - og at streiken rammet vanlig folk knallhardt feks ved at betalingsterminaler på Gardermoen ble satt ut av spill og at man lammet flytrafikken. Er dette også en sak du støtter helt og fullt...?

Verden forandrer seg - og uten at jeg kjenner detaljene rundt dette så vet jeg jo at utenlandske selskaper har lov til å fly til Norge med utenlandsk crew. Normenn er særdeles skeptisk til alt som er nytt, og vi liker nok veldig godt at flyvertinnene, purser og kaptein snakker norsk - så jeg tror nok ikke det er spesiellt aktuellt å utstyre norske innenriksfly med utenlands besetning.

Ellers er jo disse katastrofespådommene dine helt bak mål og mangler fullstendig rot i virkeligheten. De siste 10-20 årene har vi sett en eksplosjon i outsorucing, utflytting, innleie av utenlandske arbeidere og innvandring til Norge - iht til dine spådommer skulle vi jo rase rett mot bunnløs fattigdom, men fakta er jo at det trolig ikke finnes noen nasjon noen gang som har hatt så stor økning av levestandard på så kort tid. Og denne utviklingen har jo plassert oss soleklart på toppen av alle levekårsundersøkelser. Arbeidsledigheten hart i hele perioden vært særdeles lav. Nå går vi tøffere tider i møte - både pga dramatisk fall i oljeprisen (som krever omstilling som tar tid) og ikke minst de gigantiske kostnadene vi pådrar oss med alle våre ny landsmenn som ikke bidrar i arbeidslivet.

Å tro det at litt konkurranse til et par tusen norske piloter som kanskje resulterer i at et par hundre av de må finne seg ny jobb skal kjøre Norge i grøfta er vel å være i overkant pessimistisk.

Det som bekymrer meg for fremtiden er det norske systemet med streikerettigheter. Jeg er ikke i mot fagorganisering og streik som våpen, men slik systemet fungerer i dag er det en ganske tydelig at de som har jobber hvor man kan ramme tredjepart hardt oppnår særdeles gunstige betingelser ved streik (Flygere, Avinor, Offshoreabreidere, Heismontører, Grafikere?) mens de som ikke har denne muligheten - så får å bringe litt balanse i risikoregnskapet ved streik, så begynner jeg vel i grunn å håpe at Norwegian slår selskapet konkurs! Norwegian gikk på milliardtap i fjor, har aldri utbetalt ubytte, Norge er inne i en skikkelig nedtur, og Norges desidert best betalte yrkesgruppe rammer 25-30 000,- uskyldige hver eneste dag.

Mvh
OMF
 
B

Briern

Gjest
Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.
Tja.. Dette er jo presis slik som så og si alle legevakter er organisert i Norge. Legene blir pålagt legevaktsarbeid av kommunene, men har ingen formell ansettelse der. Dette har en del praktiske konsekvenser som at man ikke får betalt ved sykdom/barns sykdom osv, men selvsagt viktigst: man er unntatt arbeidstidsbestemmelser. Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Legevaktarbeidet utgjør bare en bitte liten del av legens totalinntekt. I tillegg er rammebetingelsene meget bra med den enkelte kommune. De fleste leger ser derfor på inntekt av legevakt som en hyggelig biinntekt. Syns derfor ikke man kan sammenligne disse to gruppene. Legene har jo solide pensjonsavtaler i tillegg til en brukbar hovedinntekt, enten de er ansatt på et sykehus eller driver privatpraksis.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.
Tja.. Dette er jo presis slik som så og si alle legevakter er organisert i Norge. Legene blir pålagt legevaktsarbeid av kommunene, men har ingen formell ansettelse der. Dette har en del praktiske konsekvenser som at man ikke får betalt ved sykdom/barns sykdom osv, men selvsagt viktigst: man er unntatt arbeidstidsbestemmelser. Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Legevaktarbeidet utgjør bare en bitte liten del av legens totalinntekt. I tillegg er rammebetingelsene meget bra med den enkelte kommune. De fleste leger ser derfor på inntekt av legevakt som en hyggelig biinntekt. Syns derfor ikke man kan sammenligne disse to gruppene. Legene har jo solide pensjonsavtaler i tillegg til en brukbar hovedinntekt, enten de er ansatt på et sykehus eller driver privatpraksis.
Jeg vil nok tro at de fleste leger med 7 års krevende utdanning på høyskolenivå, noen år med turnustjenste og i jobb enten som sykehuslege, spesialist eller almennlege har store problemer med å matche lønnen til piloter som vel har 1-2 årig fagskole - også når man inkluderer overtid, turnus og legevakttjenste.

Mvh
OMF
 
C

cruiser

Gjest
Ryanair drar denne enda lengre, da de pålegger pilotene å starte egne firma i skatteparadiser, for så å leie seg selv ut til flyselskapet.
Tja.. Dette er jo presis slik som så og si alle legevakter er organisert i Norge. Legene blir pålagt legevaktsarbeid av kommunene, men har ingen formell ansettelse der. Dette har en del praktiske konsekvenser som at man ikke får betalt ved sykdom/barns sykdom osv, men selvsagt viktigst: man er unntatt arbeidstidsbestemmelser. Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Legevaktarbeidet utgjør bare en bitte liten del av legens totalinntekt. I tillegg er rammebetingelsene meget bra med den enkelte kommune. De fleste leger ser derfor på inntekt av legevakt som en hyggelig biinntekt. Syns derfor ikke man kan sammenligne disse to gruppene. Legene har jo solide pensjonsavtaler i tillegg til en brukbar hovedinntekt, enten de er ansatt på et sykehus eller driver privatpraksis.
Jeg vil nok tro at de fleste leger med 7 års krevende utdanning på høyskolenivå, noen år med turnustjenste og i jobb enten som sykehuslege, spesialist eller almennlege har store problemer med å matche lønnen til piloter som vel har 1-2 årig fagskole - også når man inkluderer overtid, turnus og legevakttjenste.

Mvh
OMF
En ting er hvertfall sikkert, du kan ingenting om pilotutdanning og lønnsnivå i den bransjen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.198
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du må gjerne opplyse meg - det burde jo være enkelt!

Lønnsnivået er vel ganske godt dokumentert i media nå....

fagskolestudiet
Luftfartsskolens fagskolestudie er trafikkflygerutdanningen for fly og helikopter i "Studieretning Norge".
Normert studietid er henholdsvis 20 mnd. for fly og 18 mnd. for helikopter.
Normert studietid gjelder fra du starter trafikkflygerteorien (ATPL) til du har gjennomført hele trafikkflygerstudiet.

Mvh
OMF
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.037
Antall liker
14.603
Hvor lang tid går det fra noen begynner på flylappen til man får betalt for å fly sånn ca?

OMFs hovedpoeng er dog ganske sentralt: Det er temmelig dyrt å ta lang utdannelse. Ikke fordi høyere utdannelse i seg selv koster noe her i landet (er stort sett "gratis" på universitet og høyskoler), men fordi man har flere år med tapt arbeidsfortjeneste. Til en viss grad kompenseres dette med høyere lønn som følge utdannelsen for en del utdannelser, men langtfra alle. Det er ganske mye man kan studere her i landet som etter 5-6-7 års studier ikke gir utsikt til særlig høyere lønn enn hva en yrkesutdannelse gjør. I et slikt scenario slår de første årene uten arbeidsinntekt veldig inn i livsløpsregnskapet. Jeg så en oversikt i avisen for mange år siden, i følge den var de eneste høyere utdannelsene i Norge som var lønnsomme Medisin/Odontologi, Juss, Økonomi og Ingeniørstudier. Dette er dog mange år siden så mye kan ha endret seg siden da og så er det selvsagt store individuelle variasjoner.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Man kan ta en bachelor på universitetet i Tromsø, det er gratis.
Man kan ta en privat pilotutdanning, det krever to år på fagskole og koster en god del.
Man kan ta utdanningen i forsvaret, det er utdanning med lønn, men man får 12 pliktår.

Gjennomsnittslønnen er som sagt høyere enn for noen andre yrkesgrupper.
 
C

cruiser

Gjest
Du må gjerne opplyse meg - det burde jo være enkelt!

Lønnsnivået er vel ganske godt dokumentert i media nå....

fagskolestudiet
Luftfartsskolens fagskolestudie er trafikkflygerutdanningen for fly og helikopter i "Studieretning Norge".
Normert studietid er henholdsvis 20 mnd. for fly og 18 mnd. for helikopter.
Normert studietid gjelder fra du starter trafikkflygerteorien (ATPL) til du har gjennomført hele trafikkflygerstudiet.

Mvh
OMF
Er alle piloter kapteiner?
Kan man etter endt studietid hoppe rett i en 787?
 
Topp Bunn