Jeg unner jo selvfølgelig ikke andre yrkesgrupper å bli utsatt for det samme, men føler ikke spesielt medlidenhet for disse pilotene.
Stort sett de fleste disrtibusjonsselskapene for aviser har innført denne modellen.
Måten det økonomisk sett funker på er at du må starte et firma og tegner kontrakt der du får en viss sum for ruta pr natt, og så må du sørge for å få avisene levert. Får du for mye klager får du "bot". En typisk rute som skal la seg kjøre ut på 6 timer kompenseres med 60.000kr/mnd.
Du er selv ansvarlig for å holde redakap (bil), du må selv holde ferie/sykevikar og sørge for regnskap, mva osv.
Hvis en ser litt nærmere på materien, så må du ha en vikasjåfør. Selv om du driter i ferie, så må du ha noen til å kjøre hvis du blir syk. Denne sjåføren må ha nok arbeid, til st han gidder å være tilgjengelig. Dvs. at et visst antall tusen forsvinner i leiesjåfør hver måned.
Så må du ha en bil. Dette medfører kostnader på bilhold (regn 2 liter/mil i forbruk pga start/stoppkjøring) og vedlikehold. Vedlikehold er en sinnsyk post fordi at 5-600 start/stopp pr natt sliter alvorlig på bremser, dører, clutch osv. I tilleg er du nesten garantert at alle leiesjåfører du får tak i kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bulket må påregnes. En av rutene her i byen slet ut to sett vinter- og to sett sommerdekk pr år, to sett bremseklosser og et sett bremseskiver pr år.
Hvis du blir langtidssykemeldt som selvstendig næringsdrivende, så får du 65% av overskuddet som sykepenger. Bedriftens lånekostnader går som før, og du må nå sørge for enda en leiesjåfør, slik at den leiesjåføren som nå kjører ruta faktisk kan bli syk eller få litt fritt...
Totalresultatet er at for en jobb med 6 netter i uka, så sitter du igjen med ca 20000kr etter skatt - helt til den første stor-reparasjonen evnt kollisjonen inntreffer.
De fleste av disse sjåførene går enten personlig konkurs eller kaster håndkleet etter 3-4 år, med et stort tap de sliter med å betale.
Nå er det nesten bare utlendinger som tar disse jobbene (de lokale ungdommen har skjønt at dette er ikke den gullgruven det ser ut til å være). Mye av den økonomien blir da svart. F.eks. er det et fint triks å leie noen som går på trygd til å jobbe svart. Da nøyer de seg med en mindre sum, og kan fortsatt heve trygd.
Jeg mener vi som samfunn må ta oss i akt, slik at ikke dette blir den gjengse normen for alle arbeidsplasser. At LO går stille i dørene er egentlig litt merkelig, siden dette er en mye større trussel mot arbeidstakerne enn midlertidige stillinger...