Hvis folk har det for godt kan man jo begynne i det små med å stramme inn litt hos de som har absolutt best vilkår og lønninger. Piloter for eksempel.
Her var det vel snakk om å splittes og overdras til datterselskaper uten administrasjon, altså rene bemanningsselskaper. Arbeidsrettsekspertene på dagsnytt 18 igår var ganske enige i at nas var reell arbeidsgiver, det er også varslet rettsak fra foreningen så siste ordet er nok ikke sagt. Greit nok med billige billetter, det er jeg også for, men man får følge lover og regler, det bør heller ikke være slik at Ryan air og andre useriøse selskaper skal sette premissene her.
Nå er det engang slik at et du kaller "lover og regler", eller fremforhandlede avtaler som det egentlig heter, gjør det umulig å drive internasjonalt konkurransedyktig forretningsvirksomhet med faste norske ansatte, så her har man i stor grad beredt egen grunn. Firmaet jeg jobber i benytter seg også i stor grad av innleide konsulenter, fordi behovet for arbeidskraft svinger kraftig og vi ikke har råd til å ha ansatte som tvinner tomler når det er lavkonjunktur. Da er man tvunget til å bemanne for lavkonjunktur og leie inn midlertidige når det er høykonjunktur. Alternativet er konkurs. Ikke at det alene er nok, tre venner av meg fikk sammen med endel andre kolleger sparken senest i går, fordi deres funksjon må outsources grunnet kostnadshensyn. Og vi er ikke i nærheten av pilotenes vilkår eller lønn, tross atskillig lengre utdannelse.
Mange spør seg hva Norge skal leve av etter oljen. Luftfart er åpenbart ikke endel av svaret. Og hvis vi ikke strammer inn blir det ikke så mye annet heller.
Men siden du mener at vi har det alt for godt her i landet skjønner jeg ikke at du synes det er problematisk med litt innstramminger. Da motsier du deg selv.