Nettopp. Og derfor blir jeg litt provosert når noen sier "Med dieselen min kan jeg kjøre nonstop fra Oslo til Mo i Rana eller deromkring. Men ingen gjør vel det?" "Ingen" er et veldig sterkt ord. Jo, noen gjør det. Når man kjører transportetapper (som Oslo-Trelleborg) der det ikke er noen grunn til å stoppe, stopper man ikke med mindre man er nødt. Med en fossilbil er man ikke nødt, med en el-bil er man det.
Jeg kunne godt tenkt meg en el-bil, men det ville måtte være en bil nr. 2 som stort sett ble brukt til by-kjøring. En i3, en e-Golf eller en Leaf ville være greit, og dekke sikkert 95% av mitt behov. Så kan man selvfølgelig argumentere med at man kan ha en el-bil til daglig bruk, og så leie en bil de gangene man har andre behov. Det er et helt gyldig argument, og tanken har, selvfølgelig, slått meg. Men å slå fast at ingen har andre behov enn en selv blir for dumt.
Kjører du 60 mil er det all grunn til å stoppe. Yrkessjåfører er pålagt det, neppe uten grunn.
Jeg synest ikke det er noe å skryte av at man kan kjøre kjempelangt uten å ta seg pauser med mindre det er høyst nødvendig. Men som påpekt:folk er ulike.
Har man helt konkrete transportbehov er det klokt å ha tilgang til et kjøretøy som dekker disse. I tillegg kan man se på alternative strategier, som otare er inne på.
De fleste av oss har en stor ferge stående i garasjen, når det egentlig er en skjærgårdsjeep vi trenger. Vi kjører langt mindre pr dag enn vi tror. Langt mindre. Gjennomsnittlig er det langt færre mennesker i bilen enn vi har kjøpt setekapasitet til. Og gudene vet hva vi skal med alle hestekreftene og det fabelaktige dreiemomentet, gitt fartsgrensene.
Det er ikke rasjonelle argumenter som ligger bak de flestes bilvalg, for å si det mildt.
Bor man i by, kan man være med i et bilkollektiv, eller andre former for bildeling. Hertz tilbyr bl.a. sin appstyrte carpool ordning. Alternativt kan man sette opp et bilholdsregnskap, sammenstille det mot bruk av taxi i stedet, inngå avtale med en sjåfør eller et selskap, og ha privatsjåfør. Gunstig regnskapsmessig. (En bekjent som gjorde dette lurte på hva han tullet med da han drev og kjørte rundt selv)
De fleste som bor i by ville nok stusset om de førte en brukslogg på bilen, og sammenholdt resultatet mot kostnadene.
En grunn til at andeler ungdommer som tar lappen er fallende, er at de har innsett at foreldregenerasjonens bilbruk er irrasjonell i forhold til alternativene. Koster for mye i kroner og bry, simpelthen, til at de gidder.
Om det er viktig å ha en eller flere kapitaldödare stående parkert utenfor huset (jeg har to) forblir muligheten, men ting er i emning. Denne uken var det stor konferanse om Delingsøkonomien i London. Fenomenet har bredt om seg, hjulpet av mulighetene internett åpner. Hvorfor i helsike skal man ha ett av hvert, når det for det meste ligger ubrukt? De som diskuterer i denne sendingen fra BBC er også innom mulighetene for å spare ressurser, samt unngå økt tiltetting i trafikkbildet. BBC World Service - In the Balance, Sharing Big-time
Her handler det om psykologi: "jeg må vise andre at jeg har penger, derfor har jeg masser av for det meste død "kapital" stående til pynt" kan fort bli erstattet av delingsløsninger, når man skjønner at det er et smartere signal å sende om seg selv.
Alternativt kan man dure i vei i kollektivfeltet, gjerne med en oppblåsbar dukke ved siden av seg for å døyve samvittigheten, bare fordi man har en EV. Inntil man som EV-eier skjønner at det har man da egentlig ikke rett til, og glir over i feltene som brukes av andre, slik at bussene kommer fram. (Alt i ferd med å skje. Lett å måle slikt idag.)
Til avrunding. Folk kjører langt mindre enn de tror, og har passasjerferger stående, når de kunne klart seg med en skjærgårdsjeep.
Jepp. Jeg var ikke klar over hvor lite bilen var i bruk pr dag før jeg vurderte elbil. Hadde klart oss med en Leaf til nesten alt men ikke langturene. Leie låne eller byttelåne ville være det rasjonelle rent økonomisk. Det koster meg sikkert 100k i året i verditap å ha teslaen stående. Kan leie mye bil for det i løpet av et år.
Så jeg tror ikke det er noen vinner å eie en slik til tross for lave variable kostnader. Men det funker og er moro, så da blir det slik. Hadde kommet ut på rundt det samme med å bare beholde superben og kjøpe en liten byelbil. Ville vært mer fornuftig rent bruksmessig og hadde da hatt to biler de ekstremt få gangene det kunne vært aktuelt for oss.
Bra innlegg Hardingfele. En god grunn til "å tulle med å kjøre selv" er kjøregleden. Så sant bilen er god å kjøre vel og merke og noe de færreste bilene er. Vet ikke om noe traustere og kjipere enn f.eks populære Toyota, selv om de er driftsikre. En artig bil å kjøre er derimot en fryd og sette seg inn og har lite med hva naboen og venner tenker.
Tipper nesten 100 prosent av bilulykker skyldes menneskelig feil, sånn sett er det rasjonelt å designe føreren mest mulig ut av prosessen. Om folk vil ha det er noe helt annet. Google sin bil har vel kjørt over 100.000 kilometer i Los angeles og vært i en ulykke - den ble påkjørt bakfra når den stoppet for rødt lys.
Ser at innlegget kan lyde litt refsende. Det var ikke meningen. Vi er irrasjonelle - litt fornuft i bunnen, og en masse følelser på toppen, når vi tar beslutninger. Kjøreglede og autonomi er viktige faktorer - men straks man har alternativer, kan man også vurdere utfra kost/nytte/glede.
Ungdommer prioriterer reiser og aktiviteter over lappen og det å eie bil, i større og større grad.
Bor man i Oslo eller Bergen, der luften er farlig om vinteren, kan det godt utvikle seg et ønske om overgang til EV, bruk av delingsløsninger, bedre kollektivløsninger, osv - fortere enn man trodde var mulig.
Når man kjører transportetapper (som Oslo-Trelleborg) der det ikke er noen grunn til å stoppe, stopper man ikke med mindre man er nødt. Med en fossilbil er man ikke nødt, med en el-bil er man det.
Joda, men du verden så tissetrengt jeg ville vært hvis jeg skulle prøvd de 12-timers strekkene dine non-stop. Med norske hastigheter blir jeg begrensningen, ikke bilen. Derimot er det nokså klart at elbil og autobahn ikke har stort med hverandre å gjøre.
Tenk om teknologien til selvkjørende biler hadde foreligget da biler først ble utviklet. Ville vært som å ha en hest som alltid visste hvor man skulle, når man satte seg i vognen. (Slike hester ble verdsatt)
Vi ville omfavnet muligheten til å kunne sitte i bilen og snakke sammen, lese, lytte til musikk, spise, drikke, elske ...
Det at vi sitter og roter ved rattet er ikke udelt positivt, spesielt gitt sterkt varierende kjøreevner, grad av medisinbruk, opprørthet, osv.
Man leser mye om alt det farlige i livet, og hvordan man skal sikre seg, men må si jeg stusser innimellom over hvor rolig jeg er når jeg suser avsted på en vei med to kjørefelt, uten midtrabatt, og fyker forbi møtende biler med sammenlagt nær 60 meter i sekundet, med en knapp meter mellom oss.
Tenk om teknologien til selvkjørende biler hadde foreligget da biler først ble utviklet. Ville vært som å ha en hest som alltid visste hvor man skulle, når man satte seg i vognen. (Slike hester ble verdsatt)
Vi ville omfavnet muligheten til å kunne sitte i bilen og snakke sammen, lese, lytte til musikk, spise, deikke, elske ...
Det at vi sitter og roter ved rattet er ikke udelt positivt, spesielt gitt sterkt varierende kjøreevner, grad av medisinbruk, opprørthet, osv.
Man leser mye om alt det farlige i livet, og hvordan man skal sikre seg, men må si jeg stusser innimellom over hvor rolig jeg er når jeg suser avsted på en vei med to kjørefelt, uten midtrabatt, og fyker forbi møtende biler med sammenlagt nær 60 meter i sekundet, med en knapp meter mellom oss.
Selvkjørende biler vil bli en fantastisk frihet for alle dem som av forskjellige årsaker ikke kan kjøre bil selv.
Behovet for å eie en selv vil også i stor grad falle bort. Da kan man heller bare reservere turene man behøver og la andre bruke bilen i mellomtiden, enten gjennom bildeleringer eller la den kjøre for Uber når den ellers ville stå i ro.
Det kommer nok, og det vil forandre mye. Trafikken blir sikrere og mer effektiv, og mange liv vil bli spart.
Så dem som liker å kjøre bil får bruke de neste årene på å rase fra seg. Vi blir nok noen av de siste.
Mener jeg leste at om alle bilene i Oslo kom ut på veiene samtidig, ville det være elleve meter klaring mellom hver bil, og da er hver meter villavei med i regnestykket. Sier seg selv at en stadig voksende bilpark blir en utfordring.
Ting som blir regnet som luksus i biler, sprer seg fort til andre merker og modeller disse dager.
Ikke lenge før dette er standard, og i mange tilfeller påbudt.
I tillegg ønsker man at alle biler skal ha GPS-sporing av hastighet, at bilen skal selvrapportere over mobilnettet om den kjøres for fort, utstyres med alkolås, osv.
Kanskje like greit at de blir selvkjørende. Google regner nok med at det å eie egen bil blir uaktuelt i storbyer.
Det er helt klart at den daglige kjøringen for de fleste ville dekkes av en el-bil av type Leaf, e-Golf, i3. Etter at jeg flyttet kjører jeg maks 2 mil pr. dag, og mange dager kjører jeg ikke bil i det hele tatt. Min nåværende bil blir nok ikke erstattet av en ny ren fossilbil når den tid kommer. Den bilen jeg har nå er nedskrevet for lenge siden og har ingen kapitalkostnad lenger. Kostnaden ved bilholdet er forsikring, veiavgift, et oljeskift hvert 2. år og drivstoff. Jeg kjøper helt sikkert ikke en ny slik.
Hvis jeg skal ha bare en bil, blir det nok en ladbar hybrid, men det kan være jeg kjøper en ren el-bil for daglig kjøring og beholder dieselbilen noen år lenger enn jeg ellers ville gjort for å ha et langkjøringsalternativ, men det kan godt være at det behovet vil forsvinne. Når behovet for å frakte ting blir mindre, er det et godt alternativ å fly, og så leie bil når man kommer fram. Med en nedskrevet bil blir det likevel fort dyrere hvis man er 2 eller flere som skal reise. Utgifter til forsikring og veiavgift har man jo uansett om man bruker bilen eller ikke.
Det er sånn jeg også tenker. Den er dessuten svært gjerrig til 3 liter rekkesekser å være. Forrige helg kjørte jeg til Fredrikstad - forbruket lå på 0,61 l/mil. Fylte diesel på Berkåk til 11,70 pr. liter, så turen kostet omtrent 400 kr i drivstoff hver vei. Jeg tror ikke motoren er spesielt slitt heller - når jeg gjør kick-down legger jeg ikke igjen noe svart røyk, så motoren soter ikke, så hvis ikke rusten tar den har jeg bil i ihvertfall 10 år til. Da blir den 25 år, så da er det kanskje på tide å bytte...
Da er det helt sikkert kommet gode alternativer til diesel/bensin. Jeg kommer uansett til å kjøpe en elektrisk bybil før det.
Har man helt konkrete transportbehov er det klokt å ha tilgang til et kjøretøy som dekker disse.
<snipp>
De fleste av oss har en stor ferge stående i garasjen, når det egentlig er en skjærgårdsjeep vi trenger.
Det første punktet ditt er jeg enig i, det andre kunne jeg vært enig i, hvis det hadde stått "vi stort sett trenger".
Aberet mitt, er at selv om en Leaf hadde dekket behovet mitt for å frakte meg og litt småting rundt i byen, så har den såpass store mangler i forhold til invendig plass og rekkevidde (den er bybil - only), at jeg da måtte ha hatt en bil nummer to til de gangene jeg skulle ut av byen, trenger å kjøre et lass på dynga, hente material osv, osv.
Iom at jeg bor i leilighet med begrenset tilgang på parkeringsplass, så kan jeg ikke bevilge meg den luksusen...
En Tesla, derimot, har nok rekkevidde til at jeg kommer meg stort sett over alt. Det mangler litt på plass, og hengerfeste.
Det største aberet, er at vi har ikke ordentlig tilgang på parkeringsplasser med ladekontakt rundt huset. Det er en parkeringsplass på baksiden, men den må beboerne dele på til av- og pålessing.
Det ser ut til at det blir oljefyr en stund til...
Å kunne lade om natten hjemme er etter min mening et absolutt must for å kunne ha elbil. Med tesla hadde det som regel holdt med hver tredje natt eller så, men muligheten må være der når behovet er der.
Det er tydelig at Tesla eiere er blind av kjærlighet når man ser hva de skriver her
Hyggelig at de tjener godt, da er de også bedre rustet til å ta det store fremtidige verditapet.
Den viktigste implikasjonen av den studien er at den slakter konklusjonen i en statlig svensk utredning om fremtidens bilteknologi. Den la til grunn at batteriprisen i overskuelig fremtid ville være så høy at elbil ikke ville være et konkurransedyktig alternativ, og konkluderte derfor med at det ikke var noe poeng å stimulere til økt bruk av elbiler. Det var tre problemer med den utredningen: For det første var Teslas batteripriser formodentlig lavere enn tallene i utredningen allerede da den ble skrevet, for det andre har utviklingen i Norge vist noe helt annet enn hva den utredningen beskrev, og for det tredje kommer nå dette som viser mye lavere batterikostnader i nær fremtid enn hva utredningen forutsatte.
Forhåpentligvis vil dette føre til en revurdering i Sverige og en mer systematisk satsing på ladestasjoner og annen infrastruktur for elbiler. Det er ikke noe problem for oss som kjører Tesla, men det er ikke helt enkelt å kjøre Leaf i og rundt en svensk storby.
For min del er vel den praktiske implikasjonen at når mitt batteri engang behøver å byttes om 5-6 år vil det være mulig å kjøpe et batteri med dobbel kapasitet til ca halve prisen, omtrent som jeg trodde da jeg bestilte bilen. Jeg forutsatte vel en 8-10 % prisfall i året på byttebatterier, mens denne studien sier 14 %. Jeg ser ikke helt hvorfor bruktbilprisene skulle bli lavere som følge av at batteribytte blir vesentlig billigere, snarere tvert imot. For to år siden jamret enkelte om hvor dyrt det ville bli når batteriet skulle byttes, og nå jamrer jaggumeg de samme når det viser seg at batteriene vil bli mye rimeligere å bytte også. Jaja, dere får bare holde på.
Det er mye rart og mye udelt og lese om både elbiler og Tesla.
Personlig er ikke Elbil noe som står på listen da den ikke dekker mange av mine behov.
En dag i framtiden når man er ferdig med unger og alt så kan såklart en Leaf eller noe være en aktuel nr 2 bil som bybil, men da holder jeg egentli knappen på Hybrid heller.
Jeg er ikke for den "sponsingen" som drives med elbiler nå.. ikke pga at "jeg haaater elbiler" eller føler meg snurt.. men det er så mye jammring at man skal bidra til spleiselaget Norge AS.. og klart, det som elbil eiere ikke betaler må noen andre betale... er det rettferdig for meg som ikke kan ha en elbil som hovedbil?
Er det rettferdig for oss som bor så langt unna "Norge" som her i nord..?
Nå er vel Teslas beste kunde lokalisert her i Byen så sånn sett er det litt rart.. han har vel 4 roadstere og 1 modell S, og model X ble bestilt som først i Norge..
Vel og bra at han har både pengene, muligheten og livstilen som passer til slike biler..
Den dagen jeg blir pensjonist og går fra Campingvogn til Bobil så kansje det er mere aktuelt, eller den dagen de klarer å lage en krok på en Elbil så man kan både kjøre hageskrot med henger på dynga, og koble vognen på og ta seg en tur på mer enn 10mil så ja.. kansje..
Mitsubishi sin Outlander PHEV er vel det nærmeste man kommer en "miljøvenlig" bil som kan ha noe bakom seg.. men den anbefales ikke om man skal på en lengere tur med vogn, da er diesel det mest økonomiske og greieste.
Men ja.. en PHEV kunne dekt 90% av mine bil behov, så om jeg nå en gang i framtiden føler for å bytte ut min oljebrenner med noe så står den først på listen..
Videre kan jeg si at en annen grunn til at jeg ikke jubler over Elbiler slik mange gjør, og at mange tror dette er framtiden osv osv, er at jeg har jobbet i en annen bransje som har drevet med elektriskekjøretøy i en betydelig lengere periode enn bilbransjen, forsket på batteri og ladere lengere enn bilindustrien.. og det er forferdelig lite "nytt" å melde.. Den såkalte hurtigladdingen er også like morsom og lese vær gang
Og sist men ikke minst... hvor skal alle batteriene gjøres av når de begynner å svikte og byttes ut... Miljøvennlig er dem da plutselig ikke...
Det er ikke bilene som står for den største forurensningen og man redder ikke miljøet ved at halve Norge kjører Tesla.
De 15 største tankskipene i verden forurenser mer NOx og SOx enn alle[FONT=arial, sans-serif] [/FONT]alle biler på jorda. Det er vel skipstrafikken først og fremst som burde gått på ren strøm.
Vektavgiften på privatbiler også litt såder... for alle praktiske forhold er det tungtrafikken som står for all veislitasje i Norge. Privatbilisme blir bare vekslepenger i den sammenheng.
Det er ikke bilene som står for den største forurensningen og man redder ikke miljøet ved at halve Norge kjører Tesla.
De 15 største tankskipene i verden forurenser mer NOx og SOx enn allealle biler på jorda. Det er vel skipstrafikken først og fremst som burde gått på ren strøm.
Samtidig er utviklingen av teknologi og batteri for elbiler viktig for andre næringer, deriblant skipsfarten.
Tesla vil med den gode rekkevidden sansynligvis holde seg godt i verdi i flere år til. Verre tror jeg det er med biler som Leaf, e-Golf, i3 osv. når andre generasjon kommer med dobbel rekkevidde. Rimeligere batteripriser og mulighet til å bytte vil dog bremse tapet noe.
De ble solgt med svært hyggelige marginer først siden det var første "ordentlige" bil. Så kom Nissan Leaf som var enda mer vanlig bil og bedre på alle områder - da gikk prisen - også nyprisen på I-miev - rett i dass.
Når det kommer til lokale ulslipp er det walkover seier til elbil. Samme hvor mange er det null lokalt utslipp, og en eksosbuss har >0.
Den andre faktoren er slitasje på vei/svevestøv.
Dette har sammenheng med akseltrykk, men kurven her er langt fra linjær.
Med andre ord sliter én buss mer på veien enn alle Teslaer i Europa til sammen, den ene bussen har også større utlispp av Co2 og Nox..
Skal man være miljøvennlig så spasere eller sykler man, og er det for langt så kjører man nullutslippsbil.
Selv en eldrevet buss ville være et svært dårlig alternativ. Den vil ha null utslipp, men veislitasje og svevestøv vil være abnormt mye høyere enn for privatbiler.
Det er med andre ord mye mye mye bedre med mange småbiler enn få tunge kjøretøy.
..
Lurer på hvor lang tid det tar før dette demrer for myndighetene og man går bort fra den søte sosialisttanken om at kollektivtrafikk er redningen.
En relativt snill buss med akseltrykk på 14t sliter 38.000 ganger mer på veien enn en bil med akseltrykk rundt 1t.
Én av de bussene med 17,5t trykk sliter mer på veiene enn hele Norges elektriske bilpark....
Med andre ord sliter én buss mer på veien enn alle Teslaer i Europa til sammen, den ene bussen har også større utlispp av Co2 og Nox..
... Én av de bussene med 17,5t trykk sliter mer på veiene enn hele Norges elektriske bilpark....
Det var litt vel kreativ matematikk.... må jo korrigere for kjørelengde - alle Teslaer i Europa (eller elbiler i Norge) kjører til sammen betydelig lengre enn en buss, og om man ser på kraftproduksjonen på kontinentet så har den også sin andel av CO2 og NOx
Med andre ord sliter én buss mer på veien enn alle Teslaer i Europa til sammen, den ene bussen har også større utlispp av Co2 og Nox..
... Én av de bussene med 17,5t trykk sliter mer på veiene enn hele Norges elektriske bilpark....
Det var litt vel kreativ matematikk.... må jo korrigere for kjørelengde - alle Teslaer i Europa (eller elbiler i Norge) kjører til sammen betydelig lengre enn en buss, og om man ser på kraftproduksjonen på kontinentet så har den også sin andel av CO2 og NOx
Men en tung buss som kjører 20.000 km i året sliter mer på veiene enn 30.000 personbiler med samme kjørelengde.
Konklusjonen jeg trekker er at det er mye bedre med mange personbiler enn få busser, forutsatt at de ikke har utslipp.
I Norge er det alt vesentlige av energiproduksjonen fra vannkraft, så hva de gjør andre steder er ikke så interessant.
Det er viktig å få all kraftproduksjon over på fornybare kilder over tid, men det er en annen problemstilling, og ikke et argument for å satse på potensiell utslippsfri transport både lokalt og ved levering av kraft. I Norge er vi der i dag! Det gjelder bare å eksportere metodene.
Men som jeg selv sa for noen poster siden: i praksis står tungtrafikk for all veislitasje. Så vektavgift er et merkelig påfunn som overraskende mange finner fornuftig.
Ja veiavgift på en MC er som å skattelegge en sommerfugl som vifter litt på veibanen.
Skatter og avgifter har ikke rot i virkeligheten når det kommer til veitrafikk. Det er et system designet av innfule naustegubber med romantiske fantasier og vilje til og iver etter å stjele og beslaglegge andres eiendom.
Bilavgifter skal i utgangspunktet være provenynøytrale. Fritakene på elbiler representerer er bortfall av delvis ukjent størrelse. Dette må enten hentes inn på andre typer biler, delvis hentes inn fra elbiler eller tas fra helt andre steder. En illustrasjon på hvor vanskelig der kan være å få budsjettet sammen er at de i fullt alvor hadde tenkt å innføre en avgift på plastposer.
Jeg tror det vil bli litt dyrere å kjøpe elbil, rimeligere å kjøpe hybrider, en del dyrere med bensin og mye dyrere med dieselbiler. Avgiftene vil bli vridd videre mot utslipp og totalsatsene holdt på et nivå som gjør at provenyet opprettholdes sånn noenlunde. Kan også skje noe med drivstoffpriser siden utslipp først og fremst er en funksjon av hvor mye drivstoff som brukes, ikke hvilken bil som bruker der.
Slike ting tar selvsagt tid men jeg er ganske sikker på at avgiftsregimet på bil ser ganske annerledes ut om 10 år men at totalnivået forblir høyt.
Bilavgifter skal i utgangspunktet være provenynøytrale. Fritakene på elbiler representerer er bortfall av delvis ukjent størrelse. Dette må enten hentes inn på andre typer biler, delvis hentes inn fra elbiler eller tas fra helt andre steder. En illustrasjon på hvor vanskelig der kan være å få budsjettet sammen er at de i fullt alvor hadde tenkt å innføre en avgift på plastposer.
Jeg tror det vil bli litt dyrere å kjøpe elbil, rimeligere å kjøpe hybrider, en del dyrere med bensin og mye dyrere med dieselbiler. Avgiftene vil bli vridd videre mot utslipp og totalsatsene holdt på et nivå som gjør at provenyet opprettholdes sånn noenlunde. Kan også skje noe med drivstoffpriser siden utslipp først og fremst er en funksjon av hvor mye drivstoff som brukes, ikke hvilken bil som bruker der.
Slike ting tar selvsagt tid men jeg er ganske sikker på at avgiftsregimet på bil ser ganske annerledes ut om 10 år men at totalnivået forblir høyt.
Vi dinosaurer som kjøre fossilbil vet at det ikke dette ikke er første gang de har tenkt den tanken. Husker den gang plastposer i kolonialen ikke kosten noe. Og så innførte de en avgift, etter sigende for å redusere forbruket, uten at det gjorde annet enn å gi staten en ekstra inntekt - noe som i de fleste tilfeller er greia og formålet