Dere vet ikke engang hva det er... Eller hva den er til; goodwill-tast til tvilsomme diy-kreasjoner i heimen....Fysjom!
Vi har ikke ord som dette i Nord-Norge!
BB
Klarer meg med selve pallen så jeg kan kjøre bort alt skrotet mittDen Motus saken ser feit ut - la oss ta hjem en pall av den, Tytte!
Spherical loading Free-space (4pi) Free-standing | Hemispherical loading Half-space (2pi) Flush-mounting | 2 walls loading Quarter-space (pi) Floor / wall | 3 walls loading 1/8th-space (pi/2) Floor / 2 walls |
Enkelt og greit fremstilt av Genelec. Ha med deg at også de beskriver helt ideelle forhold.Slettet siste innlegget - det ble selvfølgelig bare rør - fikk litt bein på kjøttet fra Genelec's sider;
Radiation Space in a Room
Because the space has a strong effect on the radiation, it is important to understand the initial conditions. The radiation space is typically characterised by a rough estimate of the solid angle (part of a sphere) into which the loudspeaker is radiating (see below). As the loudspeaker- subwoofer is driven, it creates a certain volume flow, which naturally spreads into all directions. When the space seen by the loudspeaker is limited and at the same time the total power is kept identical, the energy density (intensity) in the limited radiation space increases. Hence, reducing the radiation space increases Sound Pressure Level (SPL). Every halving of the radiation space doubles the SPL.
Vis vedlegget 319379
Spherical loading
Free-space (4pi)
Free-standingHemispherical loading
Half-space (2pi)
Flush-mounting2 walls loading
Quarter-space (pi)
Floor / wall3 walls loading
1/8th-space (pi/2)
Floor / 2 walls
Concerning the usual placement of a loudspeaker/subwoofer, we notice that:
· Against one solid boundary, which is large compared to the wavelength, the radiation space is 2pi, and the theoretical amplitude gain is +6 dB at low frequencies. This applies typically to flush mounting.
· A subwoofer is typically placed on the floor and against a wall, hence we get two boundaries, and the radiation is now into the solid angle of pi, and the amplitude gain is +12 dB.
· If a loudspeaker or a subwoofer is located in a corner, on the floor, the radiation space is again halved (pi/2) and the amplitude gain is then +18 dB.
It is essential to note that in this context words like ”large”, ”close”, etc. always refer to the wavelength. ”Large” compared for example to 10 m (34 Hz) is different from ”large” compared to 3.4 m (100 Hz) or 3.4 cm (10 kHz). This means that when a loudspeaker is placed ”far” from boundaries at, say, 150 Hz, it probably is very ”close” at 30 Hz.
Jeg synes dette er en interessant og lærerik tråd. Mange spennende innspill som kun er ment som det og ikke nødvendigvis forslag som er tenkt utført i praksis.Mange kompetente kommentarer fra medlemmer som har solide kunnskaper om høyttalerbygging, og da om horn i særdeleshet. Høyttalere har jeg bygget mange av, men horn er en aldeles ny og upløyd mark for meg. Interessen for horn har, etter at jeg har fått muligheten til å lytte til velkonstruerte systemer, gjort at jeg helt har revurdert min holdning til hornhøyttalere.
Sluket; i post 4610 har du en skisse av et tenkt basstårn med fire elementer. Tårnet er plassert inntil vegg på den ene siden med en sirkelformet ”vange” plassert på den andre siden. Denne løsningen minner meg litt om: Wolf von Langa | SWING Gallery. Han benytter to 12.5” bass/mellomtone elementer og en 1.75” høyttone driver. Her benyttes imidlertid to halvsirkelformede vanger, en på hver side av elementene. Har jeg forstått det riktig, at det jeg her kaller sidevanger egentlig er å betrakte som hornet.
Sidevangen med bue er ene siden på et basshorn, som går ra gulv til tak. Ingen OB konstruksjon, basselementene har eget tett kammer bak. Dette er bare enkle skisser for å vise prinsippene! Skissen med to elementer er vist uten "tak" for øvrig - likt prinsipp med den på full høyde.
WVL Swing er en ren OB konstruksjon med en slags waveguide i tillegg.
Her kommer min manglene kunnskap inn: Kan altså et 12.5” bass/mellomtone element benytte samme hornåpning som et 1.75” driverelement? Eller reint generelt: Kan elementer av forskjellig størrelse benytte samme ”hornåpning”?
I utgangspunktet nei
Helt konkret så leker jeg med følgende tanke i en løsning
a la ”Swing”: To 12”(NHT1259) for å ta seg av subområdet 80-25 Hz, en (eller to) 12”(JBL123A) som dekker dekker 80-300Hz, en 8” (JBL 2118) mellomtone dekker 300-1.8kHz . Toppen, plassert utenfor den felles baffel til alle de andre, tar TAD 2001 med et SEOS horn seg av. Aktiv deling. Vill ide??? Hvorledes bør i så fall hornet(vangene) utformes)?
Lag en skisse som viser hvordan du tenker deg dette
Eivind Stillingen