Matteproblemer?
Dette mattesp?rsm?let irriterer elever verden over - nyheter - Dagbladet.no
Dette er jo rimelig enkelt å sette opp, skjønner derfor ikke, dette bør jo enhver VGS elev kunne, men at engelsek ten? åringer er tidligere ute og har problem med algabra og sannsynlighet er lettere å forstå.Det alvorlige at det dette blir en nettsak, atageig ford i ingen skønne probelstillingen/spørmålet, det tyder på et den vestlige verden går under mht ingeiørkompetanse om noen få år.
Ps svaret er n=10 og framkommer slik: 1/3=6/n*(6-1)/(n-1) gir 5*6=1/3*(n*(n-1)) som gir 30*3= n*(n-1) -her er åpenbart at n må være 10, ellers omformer man til n^2-n-90=0.q.e.d, og bruke formelen for 2gradligning for får n=10..
Dette mattesp?rsm?let irriterer elever verden over - nyheter - Dagbladet.no
Dette er jo rimelig enkelt å sette opp, skjønner derfor ikke, dette bør jo enhver VGS elev kunne, men at engelsek ten? åringer er tidligere ute og har problem med algabra og sannsynlighet er lettere å forstå.Det alvorlige at det dette blir en nettsak, atageig ford i ingen skønne probelstillingen/spørmålet, det tyder på et den vestlige verden går under mht ingeiørkompetanse om noen få år.
Ps svaret er n=10 og framkommer slik: 1/3=6/n*(6-1)/(n-1) gir 5*6=1/3*(n*(n-1)) som gir 30*3= n*(n-1) -her er åpenbart at n må være 10, ellers omformer man til n^2-n-90=0.q.e.d, og bruke formelen for 2gradligning for får n=10..