Lykke til i morgen gutter, Men, dere finne kanskje en annen tråd å rapportere i? Tror det må bli bra, bedømt ut fra smile på den godeste Jack'en i det siste.
Mvh
JMK
Petrucciani, Gadd & Anthony Jackson, forrykende trio med bra flerr i opptaket. Distinkt fin lyd slik vi er vant til hjemmefra,
flotte detaljer kom godt frem i Gadd's sublime trommespill, eksplosivt piano slik Petrucciani var kjent for.
Rytme og timing var på plass slik det alltid er på seriøse installasjoner.
Totalt ukjent trio (shame on me!) Måtte derfor innom Youtube.com for å sjekke opp hva hypen dreide seg om, og sannelig min six-pence! Dette var framifrå greier, til fyren på krakken (hvor jeg hitsetter følgende sitat):
Having the ability to manipulate your fingers over octaves in a piano with nimbleness and accuracy is one thing...but to do so with timing and melodic creativity is another thing!!! Michel Petrucciani overcame incredible physical obstacles to achieve a revered position in the annals of jazz history - pure genius!!!
til basssit og trommis. Dette var meget ørevennlig, dynamisk (vil jeg tro, noe slikt er selvfølgelig både bannord og fremmedord på nevnte (k)anal).
Tøff duo med den altfor underskattede PIANISTEN Duke Ellington, og Ray Brown på trommer.
Åpent, flott og med snerten nevnt tidligere, og skikkelig kølsvart bakgrunn. Kanskje ikke så stort lydbilde
og like mye luft rundt gutta som hjemme, men sammenlikningen er ikke rettferdig hverken med tanke på
rommets størrelse eller skalering av ting. God og detaljert bass på Q3....
Denne kjenner jeg godt igjen. Herlig samspill, og visstnok kunne Mistah Duke traktere sitt piano, overklasseutdannet som han var (herunder innlagte pianotimer)!
Her er en "framifrå" youtube-inkarnasjon av det du hadde med deg:
Preston's famøse "Toccata & Fugue" i Deutsche Grammophon's tapping.
En aldri så liten syretest for de aller fleste anlegg dette - med den mektighet og spennvidde
som virkelig henter ut reservene... Magico går dypt - ingen tvil om det. følger pedalene helt ned uten rariteter
eller hørbare resonanser og frekvenssavik. Godt gjort! Alle detaljer rundt orgelmekanikken sto tydelig frem slik det er,
og det er ikke alltid tilfelle på systemer med relativt ineffektive høyttalere. Her manglet det ikke på mikrodetaljer,
noe som for meg etter hvert har blitt meget viktig for totalopplevelsen. Godkjent!
Salige Bach hadde aldri snudd seg i graven over trakteringen av orgelet, snarere over å ha fått på plass lenge etterlengtede solbriller. Preston er en magiker med alle 4 lemmer, og Den Makalösa manicken står ikke i veien for hans ypperlige Bach-tolkning av et sentralt verk. Godkjent klassiker! Godkjent syretester! Godkjent review av bad-boy Sluk!
Selv takk - et usedvanlig trivelig treff med både kompetente folk og kompetent lyd! Traktementet var ikke verst det heller På ingen måte siste gangen du har invitert meg...
Kanskje lading av bilbatteri burde stå på listen over gjøremål siden innercoverene har hindret bruk av bilen de siste 2 årene eller hva det har vært;-)
Dette er ikke et OAS-event, men åpen "for alle".
Jeg drar igang ~18:00 og holder det åpent til sistemann "har køyet".
De som vet hvor jeg bor, vet det ... - rene poesien
Kom brått på, også meg.
Neste invitasjon vil få betydelig lengre frist - og kanskje annen heading i tråden.
Anyway - håper at gutta boyz innom fikk en grei aften!
Kort frist eller ei, dette var veldig hyggelig.
God mat, og litt for mye å drikke.
Anlegget spiller bedre enn det jeg pleier å spille på til daglig. Meget oppløst / detaljert lyd og det går dyyypt med bra kontroll i tillegg. Stor bredde i lydbildet på en låt jeg kjenner godt fra andre anlegg.
Noe å kritisere? Tja, det vil vel være litt drøyt. Usikker på dybdeperspektiv. Må nok da høre mer uten utmerket Chablis og div andre ting innabords før jeg mener noe mer om det. Usikker på om jeg egentlig syntes den fantastiske eksterne bassen egentlig bidro positivt ....
Slik det nå låter så er det dog en fryd. En som kan sikkert legge ut noe selv - antyder at det låt bedre enn hvordan Q7 låt på demorom i Munchen. Jeg har egentlig sansen for den betraktningen. Kan heller fylle ut når det evt blir beskrevet av andre.
Vi fikk ikke spilt vinyl i kveld - og det er litt synd. Det er ikke noe mindre potensial der.
Vil gjerne få komme igjen, og da gjerne med bedre tid og lenger tid til forberedelse.
Som du pleier å si, Cheers!
Mvh
JMK
Thanks man. Jeg koser meg på deres vegne. En ørliten halvdyr malt i et lite glass har jeg faktisk unnet meg i ren sympati og som en slags fjerndeltakelse
I strålende sol prustet vi oss opp bakkene fra nærmeste T-banestasjon. Jævelsk bratt antropogent terreng som nesten driver en fra vettet før man er oppe på Kollen platået hos JackX. Ikke før jeg gispende etter luft hadde ramlet inn døra, blitt rundsleiket av de kåte bikkjene i huset (nei, ikke på genitaliene, men hender og føtter), så satt hvitvinsglasset i hånda. Med blikket hvilende på en fantastisk utsikt, kunne vi juge litt, mens vi ventet på de andre.
Verten tryllet frem sushi fra de øvre hyller, og skjenket generøst med Challabais i glassene.
Så etter en 30-40 sushibiter, en halvliter Chablis og munter passiar blant de edle herrer, rapte man høflig ut over åsen og inntok salongen foran husalteret. Han kan og traktere folk denne JackX.
Så vel inne i stuen kunne man la øynene hvile på de edle Ypsilon produktene. Personlig skulle jeg mer en gjerne hatt CD-spilleren og den eksterne DACen. Jeg finner dette å være ordentlig "eyecandy". Likeledes fant jeg vertens versjon av Magico Q3 å være lekker med sin dypbrune farge som bryter over i kobberstikk. Platespilleren - Thales - hadde hatt besøk av en uheldig bruker, så den var overført til midlertidig AFP. Ormegården besto som vanlig av Zensati One og diverse Synergistic Research signal og strømkabler såvidt jeg kunne se.
Nå har det seg slik at jeg de siste 5-6 årene kun har fått skikkelig fot av Magicos høyttalere, nærmere bestemt Q5 forspent DarTZeel monoblokker og pre i Gøteborg for 4,5 år siden. Ellers har jeg rett og slett slitt med de genierklærte M3, M5, Q3 og Q5 på messa i Munchen. Det har aldri engasjert meg liksom. Enten spiller demomænnen for lavt eller for kjedelig musikk eller med for døll elektronikk. Ei heller deres flaggskip Q7 på årets messe i Munchen synes jeg innfridde. Misforstå meg rett, de spiller med en avsindig oppløsning. Alle toner har får klinge ut, men jeg savner dynamisk kontrast (pin pointing). Under lytting satt jeg hele tiden og lette virituelt etter hvor sitter musikerne hen egentlig og spiller sologitar, bass, trommer osv. Lydbildet flyter liksom bare i alle retninger uten et fast punkt (skrevet med vilje for å overdrive). Og hvor ble det av det overlegne slammet i bunn? Spiller det rett og slett for høflig med Soullutions ypperste utstyr? Blir det for korrekt og hifi riktig? Jeg må svare ja på 2 siste spørsmålene.
Men altså "heima hos JackX" var det heldigvis andre boller. Lydbildet er bredt, åpent, luftig, uanstrengt og utrolig detaljert. Stemmegjengivelse er av yppertse klasse med alle intonasjoner inntakt. Unni Willhelmsen med Bodø Simfonietta hadde ingen problemer med å kjæle meg dypt i øregangene, og få meg til å tro på inderligheten i stemmen hennes i "Cry Me a River". Anslag, struktur og utklingning av piano og kontrabass er meget troverdig, og av høy klasse. Anneli Dreckers vare og sarte stemme på hennes siste nydelige skive Rocks & Straws gav opphav til emosjoner i tårekanaler og hud. Hvilken sangfugl det bor i denne lille damen. Så da ble det mer musikk med Anneli. Jeg skramlet også litt med Robert Plants skive fra i fjor, og fikk Led Zeppelin følelsen fort og uanstrengt.
Etter litt ymse musikalske innslag, dro jamakr myndig frem Roger med vannet. Her skulle man more seg til døde, så sånn var det.
Ved avspilling av spor 8 og 12 tilkjennegav anlegget en utrolig hurtighet, dog låter selve hogsten fra spor 8 en tand mer tilstede hjemme hos jamakr.
Så kom ølet med bryggerigampene, mektig med praktfulle detaljer fra bjeller (de på seletøyet altså), seletøy og hover. Minutter senere kommer den hittil raskeste Ferrarien jeg har hørt gjengitt fra dette sporet. Jisus for en aksellerasjon og ektehet.
Avslutningsvis på den lett pirkede siden savnes noe dybde i lydgjengivelsen, og litt bedre "pin-point" av artistene/instrumentene.
Dette tror jeg kan la seg løse litt ved å dra høyttalerene noe lengre frem, og enda litt mer ut tilsiden.
Subben kan husets herre med fordel skru av, den mudret til et ellers førsteklasses lydgjengivelse.
I sum synes jeg dette låt klart bedre enn via Q7ene i Munchen.
Størrelsene er selvfølgelig ikke sammenlignbare, men når man "forlanger" 2,4 mill for et sett høyttalere som ikke spiller bedre selv på en demo, så kan de bare ha dem for meg. Jeg ble ikke impregnert, snarere tvert i mot.
Tusen hjertelig takk for generøs servering, og at jeg fikk komme JackX.
Takk for aldeles malerisk rekapitulasjon av hva du opplevde her oppe i Slummen
Sushi og Challabais er en utmerket combo, særlig ettersom vi kunne avnyte hverandres lunefulle selskap i det som forhåpentligvis ikke er sommerens siste (?) solstråler.
Litt synd at TTT har inntatt foreløpig hvilestilling. Men den/jeg kommer sterkt tilbake, u bet!
Det du sier om dybde/pinpointing er noe som finner sin årsak i ht-plasseringen. Toe-in kan også diskuteres. Her må det mer prøving/feiling til - derfor er disse små sammenkomstene verdifulle når sakligheten kan glimte til (innimellom all bs & koseprat).
Hoggestabben er en lakkmustest, og som skiller (topp) rørutstyr fra (topp) ss-saker. Jamakr's ypperlige SS/CAST vil derfor alltid overgå på den øvelsen, idet kreftene som utløses trives best med ss-utstyr enn rør emm.
Hoggestabben er en lakkmustest, og som skiller (topp) rørutstyr fra (topp) ss-saker. Jamakr's ypperlige SS/CAST vil derfor alltid overgå på den øvelsen, idet kreftene som utløses trives best med ss-utstyr enn rør emm.
Nå ønsker ikke jeg å bli noen hoggestabbe i dette Anlegget ditt spiller bedre i mine ører enn det jeg hører på - på det meste. Så er det litt smak og behag og detaljer hit og dit. Poenget er vel at litt kritikk må man jo holde seg med. Tror mye på at Q3 vil blomstre enda mer med en plassering lenger frem, mulig toe in som du sier. Det vil jo være et spørsmål om å prøve det ut.
Mvh
JMK