S
Syncrolux
Gjest
Det triste er at mange artister synes hardt komprimert lyd låter BEDRE. Ref Metallica, Foo Fighters og en haug med andre anti-audiofile nissefjomper.
Vi er helt enige ang. Loudness Wars, men walkmans, dårlige anlegg "for hvermansen", PA-systemer og FM-radio har vært med en stund. ...og det er ingen tvil om at det har blitt verre og verre siden tidlig på nittitallet. Kanskje det er over toppen nå, heldigvis.Mnjaeii... Loudness War startet før MP3-spillere, musikk-mobiler osv ble vanlig... så bildet er litt mer komplekst enn som så. Men ja, komprimering (til en viss grad) gjør ting tydeligere med "mer detaljer", bedre "utklinging" osv. Dog bare inntil en viss grense, da det motsatte da skjer og alt blir bare grøt. Den grensen er man over for lengst dessverre.
Innen kvalitetssikring snakker man om at noe har god kvalitet når kundens forventninger er oppfylt, så økonomisk og produksjonsmessig er "bra nok" vanligvis bra nok. Det som er så frustrerende med brickwalled musikkinnspillinger er at det bare er slik de har valgt å gjøre det, uten at de egentlig sparer eller tjener noe på det. Det kunne like gjerne ha vært gjort skikkelig, men dessverre begynte man for 25 år siden å strebe etter å få høyest mulig lydstyrke på cd-er. Angivelig for å skille seg ut, eller ikke forsvinne blant andre med sterkere lyd på radio. Noe som i dag er helt meningsløst, da alle radiostasjoner og tv-kanaler har automatisk volumnormalisering og kanskje kompresjon på alt de sender likevel.Det er i grunn det samme med nesten alt - "bra nok" er som regel bra nok. Bare sjekk hvor mye ferdigpizza folk stapper i seg. Ikke er det godt, sunt eller billig. Men lettvint er det jo.
Litt digresjon, men likevel...Jeg er enig i at CD ikke er komprimeret i den forstand, og at signalet ikke indeholder trappetrin som illustrationen viser.
Men på en måde er der noget rigtigt i det OskarIII siger fordi der samples (det som trappetrinene symboliserer) med en begrænset frekvens, således at det på en måde er sammenligneligt med at fjerne pixel i et foto i forhold til original signalet.
Det behøver ikke går ud over dynamikken men det går udover den endelige/absolute opløsning, signalet bliver/er mere grovkornet , end originalsignalet, hvis vi skal blive i foto terminologien.
En MP3 fil har typisk samme Dynamik range (DR) værdi som CD eller 24/96 udgaven. Men de har ikke samme antal "pixel" opløsning.
Spørgsmålet er hvornår denne "manglende opløsning" bliver betydelig, ved et foto ser vi ikke en manglende opløsning hvis man er på en hvis afstand, vi selv og luften udgør et filter som for de enkelte pixel til at flyde sammen til en helhed.
Men går man tæt på, eller forstørrer fotoet op, så kan de manglende pixel (deres størrelse) blive et problem.
I digital/DAC CD teknik er det lidt samme situation, der er filtre som for de målte samples (1.35 Mbit/sec) til at flyde sammen til et tilnærmelsesvis analogt-signal.
Der er ingen tvivl om at disse filtere påvirker lyden på en eller anden måde , men i følge Nyquist så er man nødt til at filterer ret kraftigt i signalet over 22 KHz ved et 16/44.1 signal , for at kunne genskabe en 20KHz sinus perfekt, og jeg mener oven i købet at man filtrer flere steder fra pladestudioet til afspilning.
Måden denne filtrering er lavet på kan helt sikkert høres, og vil også skaber diverse biprodukter, det vidner bl.a. populariteten af NOS DAC om.
Derudover har der været en form for konservatisme/vane i konstruktionen af CD afspillere og DAC's med at filtrerer ret hårdt i den analoge del i disse apparater, selv om det reelt ikke er nødvendigt, fordi oversampling har flyttet det hårde/skarpe filter fra analog-delen ind i selve DAC'en, således at langt de fleste moderne DAC's kun behøver en let filtrering højt oppe i frekvens. Og det gør en hørbar forskel.
Man kan sige at DAC'en faktisk allerede kører med 352,8 kHz 8*oversampling og ikke 44.1 KHz, men det er klart man opnår ikke yderlige info fra en CD fil end der oprindeligt er, men fordelen ved oversampling ligger bl.a. i at kravende til filtrering i analogdelen bliver langt mindre.
Inden for foto gør nogle kameraer gør noget lignede , nogle påstår at dette giver en lidt unaturlig glat fint og glansbillede artigt billede.
Nogen mener at oversamplings DAC's gør det samme ved lyden , i folkemunde kaldet bøsselyd.
Skal jeg forstår dig sådan at du mener det er meget bedre med 16 bit som er filtreret ved diverse nedsamplinger osv og yderlige bliver det i vores Dac for at oversamplingen kan laves.R2R er ikke noe særlig god måte å lage en lineær DAC på. Selv med ekstremt god matching av motstander vil lineariteten ikke være i nærheten av 16 bit, de beste diskréte motstander man kjøper har vel en toleranse på 0.1% eller deromkring som tilsvarer ca 10 bits. Og det blir enda verre med R2R siden de vektes suksessivt, og motstandene nær MSB får svært høy vekting i forhold til de lave. Og selv med 96kHz samplingsfrekvens må man ha nærmere 100dB/oktav filtrering for å få alias-støy under 16-bit nivå. 192kHz og 48db/okt rekonstruksjonsfilter gir ca 100dB aliasundertrykkelse med 20kHz signalbåndbredde, men det er fortsatt snakk om et 8. ordens filter. Men om det analoge systemet etter DACen er fullstendig lineært og ingenting mikses ned vil jo aliasstøyen holde seg over det hørbare området. Det vil imidlertid se ganske stygt ut ved høye frekvenser.
Som jeg sagde har jeg ikke udpræget forstand på foto og du har sikkert helt ret i alt du siger.Nei, fortsatt ikke riktig. Det er ikke ordkløveri men ment som en forklaring på hvorfor eksempelet ikke er relevant. Dermed kan folk la være å bruke det senere.
Du bringer inn Nyquist og Nyquist representerer faktisk et reelt problem innen fotografi, som synlig Moire-mønster (aliasing) ved enkelte motiver. Skal du unngå det må pikseltettheten økes inntill oppløsningen overgår optikkens oppløsningsevne. Altså får du en romlig oversampling ved at du sampler bildeinformasjonen tettere enn den finnes på bildebrikken. Oversatt til akustiske signaler og tidsdomenet betyr det at du sampler lydinformasjonen tettere enn den finnes i mediet.
Igjen fotografisk kan du se dette også ved at Moire blir en mindre problem ved mindre blenderåpninger og større pikseltetthet. Dermed opptrer det hyppigere i et 12MP APS-C-kamera enn i et 24MP APS-C-kamera. På sistnevnte har de dermed sluttet å bruke (eller redusert styrken på) anti-aliasing-filtre.
Jeg ser ikke bort fra at folk kan klare seg uten oversampling, men det er en billig form for filtrering. Det finnes andre typer filtre (jfr digitalkameraenes AA-filtre). Det er ingenting som skulle tilsi at oversamplingen i seg selv vil skade lyden, men som alt annet kan filtrering gjøres bra eller dårlig. Innen fotografi gir "oversampling" i form av "unødvendig pikseltetthet" bedre detaljoppløsning og skarphet enn bruk av AA-filter.
Jeg sier at det er vanskelig å realisere et R2R-nettverk med høy nok linearitet for audio. Nå er jo "24-bit" aldri noen reell oppløsning fordi man ikke kan realisere noen typer konvertere med så høy linearitet, men R2R vil begrense seg mer enn andre typer konvertering (oversamplet, multibit sigma-delta med dynamisk elementmatching som er den mest utbredte metoden i dag, for eksempel). Denne TotalDAC-saken har god lavnivålinearitet som målingen viser, men det skulle vært interessant å sett et plott for stort signalsving eller en INL/DNL-kurve som dekket hele kodeområdet. Med 0.01% presisjon på motstandene vil den ikke være i nærheten av monotonisk for et 24-bit signal, og den vil heller ikke ha monotonitet for 16-bit data. Nå er det mulig den er kalibrert for alt jeg vet, det stod ikke så mye om hvordan den er realisert, men det finnes mer hensiktsmessige måter å realisere en DAC med høy linearitet/oppløsning på.Skal jeg forstår dig sådan at du mener det er meget bedre med 16 bit som er filtreret ved diverse nedsamplinger osv og yderlige bliver det i vores Dac for at oversamplingen kan laves.
Skulle det være bedre end end at få en fil som ikke har været udsat for bl.a. ned-sampling, en fil som kan kører direkte igennem uden oversampling i evt et R2R ladder netværk 6moons audio reviews: TotalDac .
Jeg tror ikke du helt er klar over hvor meget støj der i forvejen er i vores systemmer bl.a. efter at klasse D og SMPS har fundet indpas , det er galt nok, helt sikkert, men ikke så forfærdeligt som du forsøger at giver udtryk for.
jeg har selv kun en seriemodstand og et kabel som filtrering for DAC'ens output og der er absolut intet støj eller biprodukter at se i signalet, jeg har lavet samme måling for en del år siden , og der skal jeg lige love for der kom støj ud af en CD, selv om filtreringen var langt kraftigere dengang.
Mener du at det kræver hårde og mere filtrering som vil påvirker det hørbare område mere når der benyttes 192 eller 382 KHz end ved 44.1 KHz?, er det det du siger, du mener måske slet ikke det er en god ide at øge samplings-frekvensen og bit antal?.
TINNITUS is here.Det triste er at mange artister synes hardt komprimert lyd låter BEDRE. Ref Metallica, Foo Fighters og en haug med andre anti-audiofile nissefjomper.