hva er det egentlig mange her legger i ordet komprimert?
det henvises stadig til masvis målinger, men disse viser vel egentlig ikke annet enn at stereosporet eventuelt er blitt limitet, eller hardt komprimmert slik at "peakene" blir jevnet ut - slik man lett kan se på enkelte album som Metallicas nye.
Om det komprimeres i en remaster, finnes det mange måter å gjøre dette på uten at det gir visuelle utslag, multibandskompressorer og kompressjon på instrumentnivå f.eks... Om Kickdrummen komprimeres på en god måte, vil du ikke kunne se dette i masvis
Hvis det derimot er snakk om brickwall limiting som er en måte å få opp totalnivået, og presse lydnivået til f.eks at alt over +0db skal presses ned til 0db, er det noe helt annet det er snakk om og vi er da inne på loudnesswar.
kompressjon i studio er ikke noe som bør holdes utelukkende negativt, da "all" musikk inneholder dette... Det er et fåtall låter som ikke er komprimert. det meste av musikk har instrumenter som har gått igjennom en eller annen Neve eller SSL compressor/mic-pre som har farget signalet på måten som gjør akkurat denne sangen gjenkjennelig for det den er.
ta f.eks peter gabriel - Sledgehammer bass-sporet.
Tony Levin - Music man bass - Neve preamp - litt neve compressor, that's it.
sporte kanskje veldig av her nå, men syns bare at hysteriet rundt kompressjon kan gå litt langt til tider, selv om jeg er fullstendig imot brickwall-limiting og loudness war som i stor grad ødelegger dynamikk. bare følte at noen ser på kompressor som et stort rødt potmeter du kan skru på i studio som gjør volumet høyere og danner mer kompressjon av stereosporet. Kompressor trenger ikke å "sage av fjelltoppene", men kan brukes fullstendig musikalsk.
ps: er enig i at mange remastere som kjøres opp i volum og kompressjon høres veldig mye dårligere ut enn orginalene.
volumkontrollen biter jo ikke, og studio/musikkbransjen har en enorm jobb å gjøre for å få slutt på loudness waren.