"Riktige" XLR / Interconnect - kabler : Hva er din dom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^Ja, men at det gjør en stor forskjell er vi nok enige om. Panelresonansene på en kassehøyttaler kan stråle ut nesten like mye lyd som direktelyden fra elementene ved enkelte frekvenser. Om man vil ha dem der eller ikke er mer en smakssak.
    Ja, mange instrumenter som fungerer etter det prinsippet. Så hvorfor skulle en ikke ha en gjengiver som kan gjengi lyden slik instrumentet gjør ? :rolleyes:. Nok OT, blir sikkert en veldig bra høyttaler for DEG Asbjørn. Som alt annet her inne er det snakk om valg av forvrenging og mengden av det. :)
    Grunnen til at man ikke skal ha en avspiller som fungerer etter samme prinsipp er at da blir den karakteristikken en del av "signalet" og farger alt som blir avspilt. Jeg foretrekker minst mulig forvrengning i avspillingskjeden, herunder også panelresonanser og lignende, og det er derfor jeg har gått til nokså ekstreme lengder for å minimere det. Musikken ligger på innspillingen og er skapt av musikere og produsent. Den skal ikke skapes i avspillingssituasjonen.

    Jeg er helt med på at folk har ulike idealer her, men hvis vi begynner å beskrive fravær av forvrengning og farging som bare enda en form for forvrengning er vi på aldeles ville veier. Som KJ (tror jeg) nevnte for noen sider siden: Hifi som fagområde hoppet av sporet da "vi" ga opp idealet om korrekt (high fidelity) gjengivelse av signalet, og erstattet det med en flora av ulike subjektive oppfatninger om hvaslags farging og forvrengning som låter "bra". Da ender vi bare opp i en evig diskusjon om hvem sine ører og smak som skal tillegges mest vekt.

    Er det noen ikke den diskusjonen vi stadig fører her inne? Eller mente du at dine høyttalere låter bedre enn det meste pga din konstruksjon og filosofi? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det siste, selvsagt. :)

    Nei, det er vel den diskusjonen vi fører, men hvis vi kunne vært enige om at en mest mulig korrekt gjengivelse av den bølgeformen som er lagret på innspillingen er et mål, så kunne vi kanskje ryddet vekk en del tull & tøys. Det målet er noenlunde etterprøvbart, og i en kjede hvor hver enkelt komponent (og kabel!) fra kilde til forsterkere er nøytral og transparent, så blir det til slutt et spørsmål om hvordan høyttalere og rom fungerer hver for seg og sammen. "Transparente" og "nøytrale" høyttalere og lytterom er nokså uoppnåelig på grunn av en del jernharde fysiske forhold, men det er også der man vil oppleve at endringer gir størst hørbar forskjell. Alt annet er relativt enkelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har lenge hatt lyst på PMC. Twenty 26 skal jeg gå til NAT for å høre på.
    Men jeg ble mer nysgjerrig på cardioide bassene til Asbjørn.
    Står det noe om prinsippet og hvordan du har utført det i tråden din Asbjørn?
    Har sans for "utradisjonell" spredning av de lave oktaver.
    Sorry OT
    B
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det siste, selvsagt. :)

    Nei, det er vel den diskusjonen vi fører, men hvis vi kunne vært enige om at en mest mulig korrekt gjengivelse av den bølgeformen som er lagret på innspillingen er et mål, så kunne vi kanskje ryddet vekk en del tull & tøys. Det målet er noenlunde etterprøvbart, og i en kjede hvor hver enkelt komponent (og kabel!) fra kilde til forsterkere er nøytral og transparent, så blir det til slutt et spørsmål om hvordan høyttalere og rom fungerer hver for seg og sammen. "Transparente" og "nøytrale" høyttalere og lytterom er nokså uoppnåelig på grunn av en del jernharde fysiske forhold, men det er også der man vil oppleve at endringer gir størst hørbar forskjell. Alt annet er relativt enkelt.

    Godt du ser humoren ;). Er langt på vei enig med deg i at forvrenging ETTER at opptaket har blitt effektuert ikke er bra. Men ser og et problem med at en ser seg blind på det en tror Asbjørn. I helga var en gjeng og jeg i Putten i Nederland. Der besøkte vi en konstruktør som hadde særs god kunnskap om bla tre og dets innvirkning på lyden. MDF er bare skrot iflg han. Vi hørte en open baffel høyttaler , men som hadde en slags kasse formet som et instrument. Det som var spennende var et på et spesielt opptak oppfattet flere det hele som magisk. Etterpå hørte vi samme opptaket i en høyttaler med større elementer og mer trøkk. Dette var en ren open baffel konstruksjon. Det pussige er at vi kunne samstemmig si at fargingen i den første bidro til at det kuttet ble noe av det mest virklighetsnære som noen av oss hadde hørt gjengitt av hifi. Og da kom vi fra en demo på TAD høyttalere som kostet 450000 kroner paret.

    Så kan en si at denne lille fulltone høyttaleren sikkert målte noe spesielt. Er den da diskvalifisert som en god musikk-formidler ? Til det har jeg å si at det kommer an på ståsted. Om en søker å tro via beregninger og matematikk alene vil jeg si at sannsynligheten for at det blir noe eksepsjonelt bra er marginal. Men såklart en kan jo slumpe til og lykkes. Slik sett kan det hende at du lykkes Asbjørn. Om du får noen til å sitte fjetret til det du serverer vet jeg ikke, at noen kan bli imponert tror jeg helt sikkert. Men om det du presenterer via dine høyttalere er den ulitmate løsningen tror jeg uansett ikke. Til det har jeg sett for lite av hva du legger i musikalitet bortsett ifra spiker-rette grafer og at du har hatt et band i stua.. Det blir noget tynt. Close, but no cigar. So far :). At "alt annet" er relativt enkelt er en grov overfornekling , og en desimering av de som har produsert høyttalere som folket har likt. Det tenker iallefall jeg. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har lenge hatt lyst på PMC. Twenty 26 skal jeg gå til NAT for å høre på.
    Men jeg ble mer nysgjerrig på cardioide bassene til Asbjørn.
    Står det noe om prinsippet og hvordan du har utført det i tråden din Asbjørn?
    Har sans for "utradisjonell" spredning av de lave oktaver.
    Sorry OT
    B
    Ja, det står i byggetråden. Kortversjonen er en 12" på baksiden med signal som er fasevendt 180 grader og forsinket passe mye ifht den på forsiden. Da blir lydbølgene fra elementet på forsiden "sugd opp" når de kommer rundt til baksiden og spredningsmønsteret får en null rett bakover. Forover summerer de seg derimot i fase, så det er +6 dB med 2x12" i sving den veien. Hele greia forutsetter rikelige mengder DSP og separate effektforsterkere pr element.

    @HCS: Det er ikke så vanskelig å lage en høyttaler som får ett bestemt opptak til å låte fantastisk, på bekostning av mye annet som vil låte dårlig. Jeg vil vel heller si at sannsynligheten for å skape noe som generelt låter bra uten mye beregninger og matematikk er minimal. Det blir bare prøving & feiling, og eventuelt at man slumper til å finne det ene opptaket som låter himmelsk på kreasjonen.

    Poenget her er fortsatt at dette er ting som definitivt gjør stor hørbar forskjell, i motsetning til disse evindelige kabelmysteriene.
     
    Sist redigert:

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Det siste, selvsagt. :)

    Nei, det er vel den diskusjonen vi fører, men hvis vi kunne vært enige om at en mest mulig korrekt gjengivelse av den bølgeformen som er lagret på innspillingen er et mål, så kunne vi kanskje ryddet vekk en del tull & tøys. Det målet er noenlunde etterprøvbart, og i en kjede hvor hver enkelt komponent (og kabel!) fra kilde til forsterkere er nøytral og transparent, så blir det til slutt et spørsmål om hvordan høyttalere og rom fungerer hver for seg og sammen. "Transparente" og "nøytrale" høyttalere og lytterom er nokså uoppnåelig på grunn av en del jernharde fysiske forhold, men det er også der man vil oppleve at endringer gir størst hørbar forskjell. Alt annet er relativt enkelt.
    Og for å få til dét må romkorreksjon inn i bildet. På stua får de færreste gjennomslag for bassfeller, dempeplater, perfekt plassering ift. side- og bakvegger, etc. Da blir løsningen EQ, som jeg nå endelig har gått for på stua, med fantastisk resultat. Og så lenge EQ er inne i ligninga, blir eventuelle kabelforskjeller fullstendig irrelevante.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det siste, selvsagt. :)

    Nei, det er vel den diskusjonen vi fører, men hvis vi kunne vært enige om at en mest mulig korrekt gjengivelse av den bølgeformen som er lagret på innspillingen er et mål, så kunne vi kanskje ryddet vekk en del tull & tøys. Det målet er noenlunde etterprøvbart, og i en kjede hvor hver enkelt komponent (og kabel!) fra kilde til forsterkere er nøytral og transparent, så blir det til slutt et spørsmål om hvordan høyttalere og rom fungerer hver for seg og sammen. "Transparente" og "nøytrale" høyttalere og lytterom er nokså uoppnåelig på grunn av en del jernharde fysiske forhold, men det er også der man vil oppleve at endringer gir størst hørbar forskjell. Alt annet er relativt enkelt.
    Og for å få til dét må romkorreksjon inn i bildet. På stua får de færreste gjennomslag for bassfeller, dempeplater, perfekt plassering ift. side- og bakvegger, etc. Da blir løsningen EQ, som jeg nå endelig har gått for på stua, med fantastisk resultat. Og så lenge EQ er inne i ligninga, blir eventuelle kabelforskjeller fullstendig irrelevante.
    EQ, måle mic, software ect. Hva koster det?. En anden ting er at sådan en EQ kan bruges til at dempe rombaserte peaks i frekvens kurven, men det aldrig været et optimal det drejer saig op at kompensere for rombaserte suck i frekvens kurven.
    Måle pind kan anbefales, demping af efter klangstid slipper i uanset ikke utenom, vis i skal ha en fornuftig klang.

    Så efter at have brugt 50.000 på sådan et EQ opset, der virker,- på nogen paremetre , står man så tilbage med det faktum at alle tilførte led i gendgivelses kæden degradere lydgengivelsen.

    Ingenting rækker in i himlen, så spis lige brød til.

    Den avslutten kommentar er om kabler, klassefisere jeg som irelevant p.. prat.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    demping af efter klangstid slipper i uanset ikke utenom, vis i skal ha en fornuftig klang.
    God DSP med FIR filtre og korreksjon i tidsdomenet har ingen problemer med å fjerne uønsket efter klangstid.
    B
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Man gjør jo selvfølgelig innen rimelighetens grenser de akustiske tiltakene man kan før man gjør målinger og EQ-tilpasninger. Asbjørns boks koster vel 40k ny, men hva er vel dét kontra det folk er villig til å betale for kabler, som Asbjørn selv påpeker. Man får rimelige og gode bokser til 5-8k, og mic + SW til PC kommer på noen få tusenlapper.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    demping af efter klangstid slipper i uanset ikke utenom, vis i skal ha en fornuftig klang.
    God DSP med FIR filtre og korreksjon i tidsdomenet har ingen problemer med å fjerne uønsket efter klangstid.
    B
    Njaei. Ingen romkorreksjon har noen som helst praktisk mulighet til å endre det som skjer etter de første 6-10 ms. Etterklangstiden i rommet kan ikke DSP gjøre noe som helst med.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Koster ikke mer enn et sett "gode" høyttalerkabler. Har du noensinne hørt et anlegg som er bygget opp rundt f eks en DEQX HDP4? Den "degraderingen" skal du lytte lenge etter.

    DEQX PreMate D/A processor/digital equalizer | Stereophile.com
    The DEQX HDP-4™ • Preamp processor — Audiophilia
    DEQX Speaker Correction: RMAF’s Most Amazing Demo | Sound & Vision
    rmaf 08
    The DEQX HDP-3 Preamp Processor
    Godt å se du referer til fagpressen :). Uansett er nok dette et spennende produkt. Litt på siden kan en jo saktens spørre seg hvorfor slike produkter ikke har større utbredelse blant audiofile.. Er vi dumme som ikke vil ha et slikt kinderegg, vet vi for lite om det, eller mangler vi rett og slett troen? Eller kan det være så enkelt som at en ikke har tro på konseptet som denne preen'en introduserer. Det kan like gjerne være tilfelle.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det krever mye kunnskap og innsats å sette opp et komplett aktivt flerveis-system med DEQX, eller annen DSP for den del. Terskelen for de fleste er nok litt for høy. Det er ikke bare å trykke på en knapp og vips har du noe som virker.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Det med etterklangstid er ikke noe argument mot EQ versus kabler. Også komisk at pris brukes som argument mot en EQ-løsning. Én grunn til at EQ ikke er mer utbredt blant såkalt "audiofile" er at puristene mener at det er feil å justere på grunnlaget, men man må huske at han i studio ikke har kontroll på avspillingsrom eller -utstyr. Altså må det justeres, etter beste evne, som skrevet over. I tillegg er det en brukerterskel, men flere alternativer er veldig brukervennlige i dag, og er i stor grad basert på automatikk. En tredje grunn er at de største hi-fi-butikkene her i Norge har mangelfull kunnskap om romkorreksjon annet enn i av-receivere, og da bare det de har lest. Jeg var innom HFK for en demo av et stereoprodukt med romkorreksjon, og selgeren klarte ikke å demonstrere produktet i det hele tatt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Såkalt "romkorreksjon" i receivere er dessverre bare en vits. Det er altfor få EQ-punkter, og de er ofte ikke basert på å måle flere punkter i rommet. Jeg har slik romkorreksjon i kinoen min, men valgte å heller gjøre EQ manuelt basert på egne målinger.

    Det må også legges til at det som måler flatt etter korreksjon med DSP svært skjelden vil låte bra. Man må alltid tweake på EQ'en manuelt for å komme helt i mål.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det siste, selvsagt. :)

    Nei, det er vel den diskusjonen vi fører, men hvis vi kunne vært enige om at en mest mulig korrekt gjengivelse av den bølgeformen som er lagret på innspillingen er et mål, så kunne vi kanskje ryddet vekk en del tull & tøys. Det målet er noenlunde etterprøvbart, og i en kjede hvor hver enkelt komponent (og kabel!) fra kilde til forsterkere er nøytral og transparent, så blir det til slutt et spørsmål om hvordan høyttalere og rom fungerer hver for seg og sammen. "Transparente" og "nøytrale" høyttalere og lytterom er nokså uoppnåelig på grunn av en del jernharde fysiske forhold, men det er også der man vil oppleve at endringer gir størst hørbar forskjell. Alt annet er relativt enkelt.
    Og for å få til dét må romkorreksjon inn i bildet. På stua får de færreste gjennomslag for bassfeller, dempeplater, perfekt plassering ift. side- og bakvegger, etc. Da blir løsningen EQ, som jeg nå endelig har gått for på stua, med fantastisk resultat. Og så lenge EQ er inne i ligninga, blir eventuelle kabelforskjeller fullstendig irrelevante.
    Hvad er årsagen til at vi skal have denne evindelige diskussion hver gang, det her er kabelhjørnet og vi prøver, beskrive lyden af kabler, omtale kabler, forstår kabler, og evt. beskrive optimal konstruktion af dette delelement i hi-fi kæden som efter min mening er lige så vigtig som alle andre delelementer. Og alt hvad der gælder for kabler, gælder stort set også for andre passive komponenter , modstande , kondensatorer spoler ,stik osv. Delelementer som der er også er lydmæssige forskelle på.

    Har du prøvet at gå ned i Elgigangten og købe dig et middelmådigt anlæg , for derefter at tilslutte noget DSP , og pludselig kommer der bare high-end lyd ud af det hele???.

    Der er simpelthen noget du har misforstået, der er nogle grundlæggende ting som skal være i orden, og alle de fejl DSP retter op på er simpelthen ikke til stede på udstyr som i orden, bl.a andet skal der altid korrigeres for alle de problemer som basreflex typisk forårsager , det som nogle tror er rumproblemer.
    Man gør alt for at bekæmper resonanser i et hi-fi stystem og så laver man højtaler med resonans output fuldstændigt bevist.
    Man kan kun ryste på hovedet, men ok så sælger man noget mere DSP og rum-tuning, og sjovt nok er basreflex i sig selv en kompensering for manglende dybde i bassen, kompensering på kompensering , sådan er meget hi-fi.

    Med godt korrekt gengivende hifi udstyr kan den korrekte instrument-gengivelse altid høres i et hvert rum uanset beskaffenhed, og også uden rum-tuning, nøjagtig som ved livemusik.

    Og så er der måske den vigtigste indikering på høj hi-fi kvalitet udover korrekt instrument klang som DSP heller ikke grundlæggende kan rette op på, nemlig at perspektivet som skal fremstår som en firkantet kasse som kan varierer naturligt i højde brede og dybde fra 1 størrelse til mindst fem gange større, langt udover højtalernes placering/højtalerne er virkelig væk! og perspektivet er derfor fuldstændigt uafhængigt af højtalerne placering, og tildels din egen placering, Perspektivet vil kun afhænge af hvad der er indspillet på musik-filen.

    Som sagt skal rummet være sindssygt dårligt hvis der opstår alvorlige problemer med udstyr som er iorden fra starten af.
    Men det vil altid være en fordel at rum-tune således at stereoanlægget for optimale muligheder for at virker som stereo nu engang er tiltænkt at virke.
    Man vil være dum hvis man ikke tager denne mulighed for lydforbedring med, til det kan bruges traditionel rum-tuning eller DSP eller begge dele.
    Det drejer sig kort og godt om at få så meget perfekt/fejlfri lyd så direkte som muligt ind i ørerne, så kan hjernen ikke andet end lave et lydbillede foran dig i 3D firkanten omkring højtalerne som er magen til det mikrofonerne har "hørt" du bliver snydt og er blevet teleporteret til optage-lokaliteten. Man skal forstille sig at en hovedtelefoner som den optimale situation.
    Dermed er også sagt at hver gang der skiftes plade så står man reelt med et nyt anlæg med nogle andre "egenskaber" udtrykt ved den aktuelle optagelses, klang , perspektiv osv..

    Men problemet er nok at det er ikke er sådanne ting du lytter efter, men snarer om der nu er en fast bas og at diskanten ikke river dig i ørerne osv at det i det hele taget er deeeejligt at hører på, og du kan lide lyden osv., og andre "ligegyldigheder" i forhold til det som det endelig drejer sig om ,nemlig hifi gengivelse.
    Parameter som det som sagt er en selvfølge er i orden inden man overhovedet starter på den rigtige og lange vej mod hi-fi.
    Har skrevet lidt mere uddybende her
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    demping af efter klangstid slipper i uanset ikke utenom, vis i skal ha en fornuftig klang.
    God DSP med FIR filtre og korreksjon i tidsdomenet har ingen problemer med å fjerne uønsket efter klangstid.
    B
    Njaei. Ingen romkorreksjon har noen som helst praktisk mulighet til å endre det som skjer etter de første 6-10 ms. Etterklangstiden i rommet kan ikke DSP gjøre noe som helst med.
    Med all respekt Syncrolux, jeg er sterkt uenig, men kan ikke argumentere mot deg fordi mine kunnskaper er for mangelfulle.
    Dette er min egen erfaring og ikke teoretisk synsing, i motsettning til mye annet her på HFS.
    B

    PS: Asbjørn, kom på banen og redd meg:rolleyes:
    Jeg tror DEQX og Audiolense har mye til felles av det de kan utføre på både frekvensrespons og i tidsdomene.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kortvarig, jeg tviler på at noen her på HFS går til Elkjøp og kjøper middelmådig hifianlegg og tror at de kan få highend lyd med DSP.
    I såfall er det noe de har totalt misforstått.
    B
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kortvarig, jeg tviler på at noen her på HFS går til Elkjøp og kjøper middelmådig hifianlegg og tror at de kan få highend lyd med DSP.
    I såfall er det noe de har totalt misforstått.
    B
    Ved jeg , det var "billedsprog", og overdrivelse fremme forståelsen.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Med all respekt Syncrolux, jeg er sterkt uenig, men kan ikke argumentere mot deg fordi mine kunnskaper er for mangelfulle.
    Dette er min egen erfaring og ikke teoretisk synsing, i motsettning til mye annet her på HFS.
    B

    PS: Asbjørn, kom på banen og redd meg:rolleyes:
    Jeg tror DEQX og Audiolense har mye til felles av det de kan utføre på både frekvensrespons og i tidsdomene.
    DSP kan i praksis korrigere bare de første få ms av impulsresponsen. "Etterklangen" er det som skjer fra 20-50 ms og utover.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Farlig å starte kabeltråd - så dette er ikke ment som en kabeltråd i sin rette forstand. Dette er tråden for de som tror på å bruke en krone ekstra på kabler framfor Clas O. osv.

    Jeg kjøpte i går et par Nordost XLR kabler. Jeg har ikke fått dem ennå - og lurer egentlig på om noen har innspill på oppgradering av XLR. Jeg har fra før oppgradert strømkablene med hørbare forskjeller (strøm til høyttalerne for å drive paneler og aktive bass(er)).

    Har dere noen mening rundt bruk av XLR og oppgradering av disse? Hvis noen vet forskjell på Frey 2 og Heimdall 2 og/eller Thor 2 hadde det også vært nyttig. å Gå bananas opp mot Valhalla er ikke helt det jeg er ute etter - selv om jeg har både DAC og Høyttalere som helt sikkert klarer å skille mellom disse også.
    Tusenvis av sider ser jeg allerede blitt. Men ikke giddet lest igjennom, da de sikkert har sport av for lenge siden.:p



    Oppgradering er usikkert..
    Forskjell, ja.

    Hadde noen XLR kabler, flotte som tusen .. men billige var disse kablene. Og de låt bra mente eg.

    Så kjøpte eg Nordost for en lite evighet siden, brukte må vite.. En svindyr nypris..ala 11-12 tusen.
    Og de var mye bedre.
    Var den bedre for at den var Nordost eller bedre fordi den var dyr? Det får andre synse om..
    Jeg kjøper det som passer meg, og kommer aldri til å kjøre lampett ledning, ala de greiene der.
    Aldri, men det er nå meg. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med all respekt Syncrolux, jeg er sterkt uenig, men kan ikke argumentere mot deg fordi mine kunnskaper er for mangelfulle.
    Dette er min egen erfaring og ikke teoretisk synsing, i motsettning til mye annet her på HFS.
    B

    PS: Asbjørn, kom på banen og redd meg:rolleyes:
    Jeg tror DEQX og Audiolense har mye til felles av det de kan utføre på både frekvensrespons og i tidsdomene.
    DSP kan i praksis korrigere bare de første få ms av impulsresponsen. "Etterklangen" er det som skjer fra 20-50 ms og utover.
    Ok, jeg kjøper den, selv om jeg ikke skjønner så mye av det.
    Jeg lever iallefall lykkelig med Audiolense inntil noe bedre dukker opp. Noe jeg tviler på med det første når det gjelder kostnad/effektivitet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tviler ikke på at lyden blir mye bedre med Audiolense, og at det rent subjektivt oppfattes som "tørrere" og med mindre etterklang. Men på papiret kan ikke Audiolense redusere etterklangen i rommet ditt.... Bernt, som lager Audiolense, snakker da også varmt om å kombinere DSP og akustiske tiltak, da de to utfyller hverandre og håndterer problemer på hver sine måte. Etter min (og andres) mening er Audiolense og andre romkorreksjonssystemer først og fremst en høyttalerkorreksjon ved frekvenser over 3-400 Hz, og en mer dedikert romkorreksjon ved lave frekvenser.

    Men igjen - dette har ingen ting med kabler å gjøre egentlig, men når man har fått seg litt erfaring med romtuning både med akustisk tiltakt og DSP, så skjønner man at kabler ikke har den fjerneste betydning i det store bildet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    13.814
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tviler ikke på at lyden blir mye bedre med Audiolense, og at det rent subjektivt oppfattes som "tørrere" og med mindre etterklang. Men på papiret kan ikke Audiolense redusere etterklangen i rommet ditt.... Bernt, som lager Audiolense, snakker da også varmt om å kombinere DSP og akustiske tiltak, da de to utfyller hverandre og håndterer problemer på hver sine måte. Etter min (og andres) mening er Audiolense og andre romkorreksjonssystemer først og fremst en høyttalerkorreksjon ved frekvenser over 3-400 Hz, og en mer dedikert romkorreksjon ved lave frekvenser.

    Men igjen - dette har ingen ting med kabler å gjøre egentlig, men når man har fått seg litt erfaring med romtuning både med akustisk tiltakt og DSP, så skjønner man at kabler ikke har den fjerneste betydning i det store bildet.
    Nettop. Og jeg beklager til de som forventer at det skrives om kabler og at jeg surrer her i kabelhjørnet.
    Jeg har egentlig ikke noe å skrive om når det gjelder kabler. Jeg kjøpte for mange år siden ht og signalkabler fra Tor i Torggata.
    Tror de kosta 10k til sammen. Følte meg lurt. Ikke av Tor, men produsenten. Tor er en kjernekar og jeg har handla mengder av ProAc hos han.
    Min løsning med aktiv deling og DSP koster det halve av dette kabelkjøpet, men jeg opplever dette som den største oppgraderingen og milepælen i min hifi karriere til nå. Det er nødvendig med bruk av litt tid til "ratting", men det er lystbetont og lærerikt.

    On topic; jeg har gode XLR kabler, ht-kabler har jeg ikke....ennå
    B
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Min løsning med aktiv deling og DSP koster det halve av dette kabelkjøpet, men jeg opplever dette som den største oppgraderingen og milepælen i min hifi karriere til nå. Det er nødvendig med bruk av litt tid til "ratting", men det er lystbetont og lærerikt.
    Det må rattes for å komme fram til riktig sted. De med de gode ørene bør prøve litt seriøs EQ, siden de burde være utsøkte kandidater til å kalibrere tilnærmet perfekt.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er jo interessant hvad det faktisk er som vi søger i lyden , og der røg jeg off topic, jeg tror mange af os søger troværdighed, at musikken er svær at skelne fra virkeligheden, har virkeligheden tone/klang/struktur , som er vanskelig at definerer, men nem at genkende.

    Det kan øjeblikkeligt vurderes om et anlæg dur eller ikke, om det lyder som et stereoanlæg, eller har virkelighedens klang, er man erfaren kan det gøres på den første tone, ja sågar igennem en døråbning kan det lade sig gøre, også helt uden for rummet er det muligt.

    Hvis man skal prøve at forklarer hvad det umiddelbart nok ikke er, så skal man forstille sig at man er til koncert eksempelvis på et værtshus/bodega eller lignede , man sider et sted, der vil man kunne måle en frekvensgang, fase og impuls, og man hører god live lyd i denne position.
    Man sætter sig så et andet sted i rummet, og der vil kunne måles noget helt andet, men man hører stadigvæk den samme gode live musik/lyd, muligvis med en nuance forskel, men man er ikke i tvivl om at det er naturtro lyd, og heller ikke at det er den "samme lyd" i begge positioner, og at det er en lyd som udspringer fra det samme sted , og som sagt ikke mindst at det er live.

    Og det forklarer også at selvom et anlæg er DSP'et i hoved og røv til perfekt frekvensgang og impuls så er det ikke sikkert at lydresultatet er lige så overbevisende som målebladet, det kan være det, men det behøver ikke være tilfældet , jeg har i hvert tilfælde hørt en del systemmer som har været langt fra målet på trods af DSP rum-tuning og jeg skal komme efter dig.
    Men jeg tror bestemt at man hurtigere og billigerer kan opnår et bedre resultat med DSP og rum-tuning end uden.

    Mener også at det har meget med at gøre hvad den enkelte faktisk lytter efter , hvad er målet , hvad man betegner man som godt og mindre godt, hvad er vigtigt, og hvad er ikke så vigtigt i gengivelsen.

    jeg ved eksempelvis hornfolket ikke interesserer sig særlig meget for perspektiv og den slags, og det forstår jeg så udmærket at man ikke gør, til gengæld går de vældig meget op at kunne spille med 140db's lydtryk, og i "dynamik" eller retter sagt det som de tror er dynamik.
    Sådan er det så forskelligt hvad der ligges vægt på i de forskellige grupperinger inden for hi-fi.
    Mange gange er det anlæggets styrker/det anlægget klarer godt som prioriteres højt, selvom fremgang lydmæssigt faktisk kræver at man fokuserer på det modsatte, det anlægget ikke klarer så godt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Koster ikke mer enn et sett "gode" høyttalerkabler. Har du noensinne hørt et anlegg som er bygget opp rundt f eks en DEQX HDP4? Den "degraderingen" skal du lytte lenge etter.

    DEQX PreMate D/A processor/digital equalizer | Stereophile.com
    The DEQX HDP-4™ • Preamp processor — Audiophilia
    DEQX Speaker Correction: RMAF’s Most Amazing Demo | Sound & Vision
    rmaf 08
    The DEQX HDP-3 Preamp Processor
    Godt å se du referer til fagpressen :). Uansett er nok dette et spennende produkt. Litt på siden kan en jo saktens spørre seg hvorfor slike produkter ikke har større utbredelse blant audiofile.. Er vi dumme som ikke vil ha et slikt kinderegg, vet vi for lite om det, eller mangler vi rett og slett troen? Eller kan det være så enkelt som at en ikke har tro på konseptet som denne preen'en introduserer. Det kan like gjerne være tilfelle.
    Jeg tipper brukerterskelen. Det er ikke nødvendig å tro eller ikke tro noe som helst. Du kan koble en DEQX i bypass-innstilling parallellt med den beste DAC og analoge preamp du kan få tak i, switche frem og tilbake, og notere at det låter nokså likt. Så slår du på korreksjonsfunksjonene i DEQX, og det låter plutselig veldig mye bedre. Spesielt bassen strammes opp, men også stereoperspektiv og detaljoppløsning blir mye bedre. Dette er ikke en analog eq, men en boks som retter opp både frekvens- og fasegang gjennom hele avspillingskjeden samtidig. Man kan eventuelt tilsette litt eq til slutt etter smak & behag, men at en kabeltroende påstår at den tingen er dyr blir bare latterlig.

    Grunnen til at dette er semi-topic her er fortsatt at dette handler om å legge pengene i åpenbare forbedringer heller enn i overprisede kanskje-er-det-en-forskjell-og-kanskje-ikke-greier. En noenlunde rasjonell person som er interessert i lydkvalitet driter høyaktelsesfullt i "audiofile" kabler, men legger pengene i best mulig høyttalere, DSP for å rette opp de uunngåelige kompromissene i enhver høyttaler, og tilstrekkelig gode effektforsterkere til å drive riggen. Audiofilt approberte kabler til anlegget blir fort en 15-20000, og det er stort sett unødvendige penger. Det holder med ca en tusenlapp tilsammen hvis man ikke bruker kablingen i et forsøk på å farge/tune lyden. Differansen, og det faktum at både pre og DAC allerede inngår i en god DSP-boks, gjør at dette ihvertfall ikke koster noe mer enn den tradisjonelle tilnærmingen. Deretter kan man spille 320 kb/s AAC-filer fra en gammel iPhone via en minijack-til-RCA-kabel fra Elkjøp og få bedre lydkvalitet enn de aller fleste tradisjonelle "audiofile" anlegg kan drømme om. Kanskje et provoserende utsagn, men dessverre sant. :)

    Det er nødvendig å forstå at dette dreier seg om en helt annen tilnærming til å bygge opp et anlegg for å forstå slike anbefalinger som et par Klotz til kr 520 som svar på trådstarters spørsmål. Prisdifferansen kan brukes til noe annet som gir mye større forbedring enn "bedre kabler".
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Med godt korrekt gengivende hifi udstyr kan den korrekte instrument-gengivelse altid høres i et hvert rum uanset beskaffenhed, og også uden rum-tuning, nøjagtig som ved livemusik.
    Et faktum som er svært vanskelig å svelge for en del "romtunere". Implisitt vil det vel si at opplevelsen av korrekt instrumentgengivelse er avhengig av kvaliteten på elektronikken og prisen på denne.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er jo interessant hvad det faktisk er som vi søger i lyden , og der røg jeg off topic, jeg tror mange af os søger troværdighed, at musikken er svær at skelne fra virkeligheden, har virkeligheden tone/klang/struktur , som er vanskelig at definerer, men nem at genkende.

    Det kan øjeblikkeligt vurderes om et anlæg dur eller ikke, om det lyder som et stereoanlæg, eller har virkelighedens klang, er man erfaren kan det gøres på den første tone, ja sågar igennem en døråbning kan det lade sig gøre, også helt uden for rummet er det muligt.

    Hvis man skal prøve at forklarer hvad det umiddelbart nok ikke er, så skal man forstille sig at man er til koncert eksempelvis på et værtshus/bodega eller lignede , man sider et sted, der vil man kunne måle en frekvensgang, fase og impuls, og man hører god live lyd i denne position.
    Man sætter sig så et andet sted i rummet, og der vil kunne måles noget helt andet, men man hører stadigvæk den samme gode live musik/lyd, muligvis med en nuance forskel, men man er ikke i tvivl om at det man hører er naturtro lyd, og heller ikke at det er den "samme lyd" i begge positioner, og at det er en lyd som udspringer fra det samme sted , og som sagt ikke mindst er live.
    Helt enig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn,
    Hvorfor er det så få utstillere på feks. High End Munchen som bruker EQ?
    Her burde det jo være ekstra aktuelt pga. vanskelige rom, feks.....(?)
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Blir spekulativt, men vil tro de ønsker å demonstrere signatur. Med DSP høres produktene noe mer like ut. Og de vil vel ikke gi et inntrykk av at DSP er en nødvendighet for at utstyret skal fungere godt.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    @Asbjørn,
    Hvorfor er det så få utstillere på feks. High End Munchen som bruker EQ?
    Her burde det jo være ekstra aktuelt pga. vanskelige rom, feks.....(?)
    Spør deg heller, hvor mange systemer låter bra på en messe?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn,
    Hvorfor er det så få utstillere på feks. High End Munchen som bruker EQ?
    Her burde det jo være ekstra aktuelt pga. vanskelige rom, feks.....(?)
    Spør deg heller, hvor mange systemer låter bra på en messe?
    Isåfall blir mitt ubesvarte spørsmål enda mer aktuelt.....
    Kan være TheFlair er inne på noe, dog.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.332
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er vel fortsatt slik at EQ er uglesett av enkelte «toneangivende» kunder og skribenter. På messer så lytter folk like mye med øynene og fordommene som med ørene, om ikke mer. Hvor mange approberte produsenter av fiiint hifiutstyr har EQ på produktlista? Hvor blei det av tonekontrollene og loudness-knappen ?

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn,
    Hvorfor er det så få utstillere på feks. High End Munchen som bruker EQ?
    Her burde det jo være ekstra aktuelt pga. vanskelige rom, feks.....(?)
    Det er jo ikke mange av dem som selger seriøse DSP-løsninger. En slik boks som DEQX inneholder også preamp og DAC, og det blir en direkte konkurrent til elektronikkfirmaenes egne løsninger. Hvorfor skulle de vise et konkurrerende produkt? En høyttalerprodusent har heller ingen interesse av å demonstrere hvor stor forskjell det er mellom standardhøyttaler og en med full korreksjon. Hvem ville da kjøpe standardhøyttaleren? Dette begrenser seg til de to-tre firmaene som selv selger gjennomførte DSP-løsninger. DEQX er ett av dem.

    Men det er ikke vanskelig å lage overbevisende messedemoer: DEQX Speaker Correction: RMAF’s Most Amazing Demo | Sound & Vision
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har vært på messe der Snickers demonstrerte Swans høyttalere med DEQX 2.6. Selv om lyden ikke var perfekt, vedder jeg på at den var bedre enn uten korreksjon.
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Men så lanserer Lyngdorf en perle med sin TDAI 2170. Lyd og bildes anmelder beskriver selv den som vanskelig å bruke. Min oppfatning er at den er ekstremt enkel å bruke. Intuitivt satt opp og målt på 20 minutter, uten å lese annet enn quickstarten. Man får uhyre mye for pengene i den boksen.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Man kan jo evt hører hvad "guru'en" her på forummet Floyd Tool har at siger om rum EQ, han siger meget vrøvl, men det her passer rimeligt godt med mine egne erfaringer.
    Men alt afhænger naturligvis af hvad man finder vigtigt i gengivelsen, som sagt det jeg finder vigtigt kan høres i et hvilket som helst rum uanset akustisk beskaffenhed, og det høres øjeblikkeligt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.149
    Antall liker
    38.870
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel nettopp der høyttalerkorreksjon kommer inn. Hvis høyttaleren har et noenlunde fornuftig spredningsmønster i rommet og du kan garantere at lydbølgene som forlater høyttaleren er korrekte i frekvens- og fasegang til bedre enn +/- 0,5 dB og +/- 0,5 ms gruppeforsinkelse fra 20 - 20000 Hz, så vil gjerne en naturtro innspilling også låte naturlig i rommet.

    Jeg har anlegget i en vanlig stue (bilder i signaturtråden), så omfattende akustiske remedier er ikke veldig aktuelt. Derfor er det mest realistiske målet som du beskriver, å gi en "artisten er her"-følelse i min egen stue og den naturlige akustikken i det rommet, heller enn å skape en "jeg er der"-følelse og teleportere meg selv til konsertsalen. Det er mirakel nok å kunne mane fram Frank Sinatra til å stå midt i stua med medlemmene av Nelson Riddles orkester spredt mellom potteplantene bak ham.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er vel nettopp der høyttalerkorreksjon kommer inn. Hvis høyttaleren har et noenlunde fornuftig spredningsmønster i rommet og du kan garantere at lydbølgene som forlater høyttaleren er korrekte i frekvens- og fasegang til bedre enn +/- 0,5 dB og +/- 0,5 ms gruppeforsinkelse fra 20 - 20000 Hz, så vil gjerne en naturtro innspilling også låte naturlig i rommet.

    Jeg har anlegget i en vanlig stue (bilder i signaturtråden), så omfattende akustiske remedier er ikke veldig aktuelt. Derfor er det mest realistiske målet som du beskriver, å gi en "artisten er her"-følelse i min egen stue og den naturlige akustikken i det rommet, heller enn å skape en "jeg er der"-følelse og teleportere meg selv til konsertsalen. Det er mirakel nok å kunne mane fram Frank Sinatra til å stå midt i stua med medlemmene av Nelson Riddles orkester spredt mellom potteplantene bak ham.
    Ja jeg er enig på følgende måde , det som forlader rampen/højtaleren skal være i orden og her har DSP/aktiv virkelig en styrke i forhold til passive delefilter-komponenter, rum tuning og evt korrektion skal forhindre/have den opgave at dette perfekte output ikke ødelægges på vejen til dine ører , og opfyldes dette så kan man faktisk næsten blive teleporteret til optage lokaliteten, hjernen kan simpelthen ikke gøre andet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn