Her er jeg enig i mye av det som skrives over. Alt for mange av høyttalerene som er på markedet ruller av for tidlig i frekvens og har fokus på diskant området etter min smak. Har testet en god del høyttalere og hørt enda flere rundt om, og min konklusjon er at en høyttaler bør ideelt ha frekvensområde ned til 25Hz for å låte naturlig. Mange av dagens høyttalere ruller av langt opp på 30 tallet (Bl.a. B&W), og i mine ører blir disse høyttalene for "lett" i lyden. Jeg er for øvrig ikke noen bassfriik.....HHva mener du med "fullfrekvente høyttalere"? At det er én og samme høyttaler som spiller alt fra topp til bunn?- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
Fullfrekvente Høyttalere: - At begge høyttalerne alene hver for seg spiller 20Hz - 20.000Hz hver i Målerom innenfor en tåleranse på +/- 3dB.
- At de spiller homogent ( at de har samme Lyd-Bilde uansett valgt volum-nivå ).
- At de er Phaseriktige som gjør at selve høyttaler-BOKSEN forsvinner totalt i Lyd-Bildet.
Mvh. Lyden av Opplevelser ...
Nå bor jeg faktisk i Haugesund som du ser i profilen min. Kommer gjerne innom for en lytting. Bare send meg en melding om du ønsker besøkHva med Monitor Audio PL200/300 ? Fantastisk åpen og luftig diskant med rørelektronikk. Hadde du bodd i Haugesund eller omegn skulle du fått hørt på. Aldri hatt så flytende og deilig lyd som nå!
Nå har jeg ingen erfaring verken med elektrostater eller magnestater, men bør ikke iallfall elektrostater ha det litt romslig (god plass) for å spille godt? Mener å ha lest litt om det. Nå har ikke jeg all verdens plass, bare 4 meter fra høyttalernes bakvegg til motsatt vegg i lytteretning i en stue/kjøkken i åpen løsning på totalt 28 kvadratmeter.Tips til elektrostat høyttaler.
Magneplanar 1.7 er ganske rimelig til elektrostat å være.
Selv har jeg hatt div. Martin Logan og Quad som jeg likte ganske godt.
Har aldri hørt Magneplanar, men de får mye skryt her på HFS og andre steder.
Modell 1.7 får du stadig vekk på brukten til under 15K.
B
Nyttig å ta med seg videre.Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Helt enig i at det er akustikken man har hjemme som til slutt vil være avgjørende for hvordan det låter. Tror derimot det er svært få butikker som reiser rundt til folk med høyttalere. Noen er kanskje greie med hjemlån, men om man bor langt unna vil dette være håpløst. Det nest beste - som jeg tenker å gjøre - er å ta sine egne høyttalere med til butikken og sammenligne. Men ingenting hadde vært bedre om hi-fi-forhandlere hadde begynt med 30 dagers full returrett og fornøydhetsgaranti på varerDet er vanskelig å anbefale men høyttalere må oppleves i egen stue.Å lytte til høyttalere i butikkens lytterom har jeg funnet som meget forkastelig.Lytterunden bør derfor tas hos kamerater som har de høyttalerne du har lyst til å kjøpe.Om dette ikke er mulig så få butikken til
å komme å sette opp høyttalerne i din egen stue.Det kan de sikkert gjøre som en del av kundeservice til forbruker.
Mvh Kenneth
enig med deg her angående scan speak elementer spess mellomtonene og gjerne revelator serien disse har en naturlig åpen karakter men samtidig akk passe mengde varme samtidig låter de meget dynamiske uten å bli slitsomme ,,
i riktige høyttaler konstruksjoner låter disse virkelig musikk og mer for hjerte enn for hjernen etter min mening som igjen gir enn lyst til å høre på musikk
om du har mulighet til å bygge selv eller få noen du kjenner / en møbelsnekker til å bygge kasse for deg så kan jeg virkelig gå god for denne konstruksjonen
fungerer også svært godt med electrocompaniet også har testet selv med pre og effekt husker ikke helt modellene men var noe litt eldre saker 2x100 watter effekt aw 100 trur jeg ?
disse spiller svært allsidig også og har ingen form for favorittmusikk
de strekker seg også ned mot 35 hz stram og fin bass også bra detaljert bass
og bytter du senre til litt dyrere kompnenter i delefiltere så har du her en giant killer som ikke står tilbake for høyttalere til rundt 30 tusen har prøvd selv
Rib 18 Revelator - Bygges�t Stander - FreQuence.dk
mvh
ivan
Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.Nyttig å ta med seg videre.Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.
Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."
Det lover iallfall godt
Det er vel egentlig dette jeg er ute etter. Jeg ønsker ikke å bli imponert av lyden, men engasjert i musikken Slik at man kan sitte og lytte i timevis uten å bli sliten i ørene.Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.Nyttig å ta med seg videre.Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.
Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."
Det lover iallfall godt
Elendig forklart, men det vil neppe imponere de kresne lytterene som er opptatt av stram bass og at det skal låte oppløst og detaljert. Såkalt korrekt i dagens standard. Men når 30 min har gått i mange oppsett så er man ofte lyttetrett. Så jeg ser absolutt potensialet med gode, lange lyttekvelder fra et oppsett han setter sammen.
Stor forståelse for det. Men det du bør være litt oppmerksom på med Harbeth og Spendor, er om de tilfredsstiller dine krav til bassgjengivelse. Du kan selvsagt spe på med en sub, men det kan bli litt tuklete å få det til å låte homogent.Det er vel egentlig dette jeg er ute etter. Jeg ønsker ikke å bli imponert av lyden, men engasjert i musikken Slik at man kan sitte og lytte i timevis uten å bli sliten i ørene.Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.Nyttig å ta med seg videre.Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.
Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."
Det lover iallfall godt
Elendig forklart, men det vil neppe imponere de kresne lytterene som er opptatt av stram bass og at det skal låte oppløst og detaljert. Såkalt korrekt i dagens standard. Men når 30 min har gått i mange oppsett så er man ofte lyttetrett. Så jeg ser absolutt potensialet med gode, lange lyttekvelder fra et oppsett han setter sammen.
" in your face lyd" " kan fort bli lydtrøtt av de" , som mangeårig Både Magnepan og Quadeier er vel dette den mest missvisende komentar jeg har sett på lenge. Har en plass så er MG og Quad noe av de likeste lydformidlere en kan kjøpe , og jeg er ingen " ihuga subjektiv blodfan" . !Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Har hatt fabelaktige opplevelser med mange ulike ht.typer gjennom mange år , og er bl.a. begeistret for paneler ja . Din personlige opplevelse er greit , men på generelt grunnlag er det feil og missvisende å beskrive det slik du gjør.Flott att du har funnet lyden du liker. Men ikke alle liker det samme.
Takk for tipsLigger et par c7es-3 på brukten, med stativer. Ca halv pris. Lykke til videre!
Det kan jeg gjerne Her kommer et "referat":Du får fortelle hvordan prøvelytten går/gikk.
Veldig treffende beskrivelse for Spendor-lyden... husker hvordan dem bare forsvant og la igjen musikken uten å gjøre så mye ut av det enkelt og morro
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.
Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
Kjekt at denne tråden også er av interesse for nye lesere Du har helt rett i at Spendor A3 ikke går helt ned i dypet. Om det er viktig, er ikke disse høyttalerne det beste alternativet. Selv tenker jeg ikke så mye på det når jeg spiller musikk. Som du siterer, så liker jeg godt bassen fra disse. Det handler mest om at bassen er langt mer artikulert og stram enn det jeg var vant med fra EC/B&W-oppsettet. Og da jeg skreiv at de virkelig kan gå dypt, var det sett ut fra størrelsen fra disse småtassene. 15 cm blir vel ca. 6", og jeg var selv skeptisk til hvordan dette ble. Men det er vel bare ved lydeffekter fra tv/film at jeg merker noen vesentlig forskjell fra 15"-suben jeg hadde tidligere. Med musikk er det ikke noe stort annet enn at jeg kanskje noen få ganger kan savne et mer solid "fundament".Har leste denne tråden to ganger nå. Åpen lyd uten at det låter hardt? Det er nok et av mine store mål også. Grunnen til at jeg kom hit er selvsagt søk på diverse britiske høytalermerker. Ikke minst Spendor og Harbeth. Dette fordi jeg begynner å frykte at ørene mine aldri kommer til å bli 100% kompatible med diskanten i mine Heresy III, selv om de er matet med 20 SET Watt i klasse A og «varme rør». Har skrevet en del om dette i Hammershaugs hifi-loft for de som måtte ha interesse for det.
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.
Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
Likevel, Spendor A3 går bare ned til 70Hz. Det er jo verre enn Heresyene, selv om ikke jeg føler at det er noe stort savn på disse. Her kompenseres dessuten mangler nederst med et massivt slam fra en 12", mens på A3 bor det et enslig bass/mellomtone-element på 15cm. Jeg skulle gjerne hatt testet disse A3-ene i mitt rom, på min forsterker!
Har leste denne tråden to ganger nå. Åpen lyd uten at det låter hardt? Det er nok et av mine store mål også. Grunnen til at jeg kom hit er selvsagt søk på diverse britiske høytalermerker. Ikke minst Spendor og Harbeth. Dette fordi jeg begynner å frykte at ørene mine aldri kommer til å bli 100% kompatible med diskanten i mine Heresy III, selv om de er matet med 20 SET Watt i klasse A og «varme rør». Har skrevet en del om dette i Hammershaugs hifi-loft for de som måtte ha interesse for det.
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.
Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
Likevel, Spendor A3 går bare ned til 70Hz. Det er jo verre enn Heresyene, selv om ikke jeg føler at det er noe stort savn på disse. Her kompenseres dessuten mangler nederst med et massivt slam fra en 12", mens på A3 bor det et enslig bass/mellomtone-element på 15cm. Jeg skulle gjerne hatt testet disse A3-ene i mitt rom, på min forsterker!