Balleløs moderator? Siste Sovjet-stat?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
For meg er en god selger en som lytter til hva jeg har å si - for deretter si seg enig :eek:
Jeg pleier iblant å være innom en selger som speiler det jeg sier i en grad som gjør at jeg ikke har tillit til det han sier. Men han setter på det jeg vil høre på og er en hyggelig kar, så jeg kan ikke klage. Men det beste er selvfølgelig en sympatisk selger med fagkunnskap jeg kan stole på, som tilbyr priser jeg anser som rimelige. Da kommer jeg tilbake og bruker (for) mye penger. Men dette er visst rocket science for de store kjedene.
Det var selvsagt satt på spissen, men en ting jeg merker meg (også i jobbsammenheng) er at når man starter med en utredning hvorpå samtalepartneren nærmest fullfører setningen for deg, da forstår du at du snakker med en 'som snakker samme språket som deg'. Dette gir ihvertfall meg en soild magafølelse for at kompetansen er på plass i forbindelse med en handel.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Det var selvsagt satt på spissen, men en ting jeg merker meg (også i jobbsammenheng) er at når man starter med en utredning hvorpå samtalepartneren nærmest fullfører setningen for deg, da forstår du at du snakker med en 'som snakker samme språket som deg'. Dette gir ihvertfall meg en soild magafølelse for at kompetansen er på plass i forbindelse med en handel.
Uenig; å omgi seg med "yes men" blir lite heterogent. I mine medarbeidere (og hi-fi-selgere) vil jeg ha kunnskap og tanker jeg ikke har selv. Det er sunt å bli motsagt jevnlig.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Det var selvsagt satt på spissen, men en ting jeg merker meg (også i jobbsammenheng) er at når man starter med en utredning hvorpå samtalepartneren nærmest fullfører setningen for deg, da forstår du at du snakker med en 'som snakker samme språket som deg'. Dette gir ihvertfall meg en soild magafølelse for at kompetansen er på plass i forbindelse med en handel.
Uenig; å omgi seg med "yes men" blir lite heterogent. I mine medarbeidere (og hi-fi-selgere) vil jeg ha kunnskap og tanker jeg ikke har selv. Det er sunt å bli motsagt jevnlig.
Det er mulig jeg var utydelig, men fullføringen av setningen skulle indikere/sikre at man kunne være trygg på forståelsen.
Ellers så kan jeg se behovet for litt dynamikk i samtalen slik at alt ikke bare blir skulderklapping, ref. din kommentar.
Det kan også være lærerikt.

http://youtu.be/Cu1JMbSLPvc
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.232
Antall liker
92.332
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?

Akkurat når det gjelder salg av hifi til hjemmebruk er jeg tilhenger av et mest mulig fritt marked, hvor kundene selv får bestemme hvilke aktører de vil handle hos, og evt. ikke handle hos. En bakside med et mest mulig fritt marked er nok at enkelte lar seg lure, og noe havner i Luksusfellen. Men det samme gjelder jo for det meste folk kan kjøpe for penger. Det vil sikkert alltid finnes noen enkeltkunder som ikke klarer å begrense seg, uansett hva.
jeg legger heller en slant igjen hos Clas Ohlson enn å bli lurt enda en gang fordi jeg trodde på høytsvevende svada fra en profesonell kabelselger.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Selgeren; "Jeg pleier å anbefale 10-15% av budsjettet til kabler ..!"

Selvfølgelig gjør han dét, det går jo rett i bonuspotten hans.

Det som er gøy med de billige og høyst adekvate kablene hos Biltema og Clas Ohlson er at SELV om de er så billige, så er det flere parter som tjener gode penger på dem.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
25.247
Antall liker
67.882
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det var selvsagt satt på spissen, men en ting jeg merker meg (også i jobbsammenheng) er at når man starter med en utredning hvorpå samtalepartneren nærmest fullfører setningen for deg, da forstår du at du snakker med en 'som snakker samme språket som deg'. Dette gir ihvertfall meg en soild magafølelse for at kompetansen er på plass i forbindelse med en handel.
Uenig; å omgi seg med "yes men" blir lite heterogent. I mine medarbeidere (og hi-fi-selgere) vil jeg ha kunnskap og tanker jeg ikke har selv. Det er sunt å bli motsagt jevnlig.
Det er mulig jeg var utydelig, men fullføringen av setningen skulle indikere/sikre at man kunne være trygg på forståelsen.
Ellers så kan jeg se behovet for litt dynamikk i samtalen slik at alt ikke bare blir skulderklapping, ref. din kommentar.
Det kan også være lærerikt.

http://youtu.be/Cu1JMbSLPvc
Langt fra enig i alt du skriver i tråden, men lar meg spesielt imponere av tålmodigheten din :) Bra!
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.956
Antall liker
772
Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Jeg er selvsagt ikke tilhenger av lovbrudd. Men hele poenget med en rettsstat er at det er rettsystemet som skal slå ned på og dømme evt. lovbrudd. Det er ikke enkeltpersoner eller web-magasiner som skal fungere som dommere. Både du og Stereo+ kan vel levere inn en anmeldelse til politiet eller Forbrukerombudet hvis dere synes denne saken er så viktig.

Men poenget mitt her var i grunnen bare at jeg er litt skeptisk til at noen "private" skal bestemme hvor seriøse de ulike bransjeaktørene er. Ideelt sett vil markedet (kundene) påvirke dette selv, siden det er få som kjøper veldig mye hos useriøse aktører.
 
C

cruiser

Gjest
Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Jeg er selvsagt ikke tilhenger av lovbrudd. Men hele poenget med en rettsstat er at det er rettsystemet som skal slå ned på og dømme evt. lovbrudd. Det er ikke enkeltpersoner eller web-magasiner som skal fungere som dommere. Både du og Stereo+ kan vel levere inn en anmeldelse til politiet eller Forbrukerombudet hvis dere synes denne saken er så viktig.

Men poenget mitt her var i grunnen bare at jeg er litt skeptisk til at noen "private" skal bestemme hvor seriøse de ulike bransjeaktørene er. Ideelt sett vil markedet (kundene) påvirke dette selv, siden det er få som kjøper veldig mye hos useriøse aktører.
Bare legge ned forbruker journalistikken da, eller vent litt.. hvordan skal kundene ta informative valg når hverken forhandler eller pressen gir relevant informasjon? Det blir i tillegg enda vanskeligere om ikke kunder kan dele sine erfaringer med andre mennesker
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Jeg har bare litt problemer med å skille mellom 'avhjelpe forvirrede/fortapte sjeler' og ri sine egne kjepphester.....
Vil ikke si jeg går helt fri av denne, jeg heller ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.458
Antall liker
37.452
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Jeg er selvsagt ikke tilhenger av lovbrudd. Men hele poenget med en rettsstat er at det er rettsystemet som skal slå ned på og dømme evt. lovbrudd. Det er ikke enkeltpersoner eller web-magasiner som skal fungere som dommere. Både du og Stereo+ kan vel levere inn en anmeldelse til politiet eller Forbrukerombudet hvis dere synes denne saken er så viktig.

Men poenget mitt her var i grunnen bare at jeg er litt skeptisk til at noen "private" skal bestemme hvor seriøse de ulike bransjeaktørene er. Ideelt sett vil markedet (kundene) påvirke dette selv, siden det er få som kjøper veldig mye hos useriøse aktører.
Mener du på ramme alvor at en journalist som avdekker noe kritikkverdig skal avstå fra å skrive noe om det, men i stedet bringe saken inn for domstolene for å få en vurdering derfra? Kjenner du noen journalister?

Og hvordan skal markedet kunne styre dette, hvis det ikke skal være lov å kritisere/informere om kritikkverdig forretningsførsel og villedende markedsføring? Hvordan skal kundene da treffe informerte valg?
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.956
Antall liker
772
Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Jeg er selvsagt ikke tilhenger av lovbrudd. Men hele poenget med en rettsstat er at det er rettsystemet som skal slå ned på og dømme evt. lovbrudd. Det er ikke enkeltpersoner eller web-magasiner som skal fungere som dommere. Både du og Stereo+ kan vel levere inn en anmeldelse til politiet eller Forbrukerombudet hvis dere synes denne saken er så viktig.

Men poenget mitt her var i grunnen bare at jeg er litt skeptisk til at noen "private" skal bestemme hvor seriøse de ulike bransjeaktørene er. Ideelt sett vil markedet (kundene) påvirke dette selv, siden det er få som kjøper veldig mye hos useriøse aktører.
Mener du på ramme alvor at en journalist som avdekker noe kritikkverdig skal avstå fra å skrive noe om det, men i stedet bringe saken inn for domstolene for å få en vurdering derfra? Kjenner du noen journalister?

Og hvordan skal markedet kunne styre dette, hvis det ikke skal være lov å kritisere/informere om kritikkverdig forretningsførsel og villedende markedsføring? Hvordan skal kundene da treffe informerte valg?
Jeg skrev ikke at det ikke skal være lov å kritisere. Men hvis du f.eks. sitter med informasjon om at noen ikke betaler moms bør du vel strengt talt anmelde forholdet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Jeg er selvsagt ikke tilhenger av lovbrudd. Men hele poenget med en rettsstat er at det er rettsystemet som skal slå ned på og dømme evt. lovbrudd. Det er ikke enkeltpersoner eller web-magasiner som skal fungere som dommere. Både du og Stereo+ kan vel levere inn en anmeldelse til politiet eller Forbrukerombudet hvis dere synes denne saken er så viktig.

Men poenget mitt her var i grunnen bare at jeg er litt skeptisk til at noen "private" skal bestemme hvor seriøse de ulike bransjeaktørene er. Ideelt sett vil markedet (kundene) påvirke dette selv, siden det er få som kjøper veldig mye hos useriøse aktører.
Nå surrer du vel litt? Staten er og blir monopolist på legitim bruk av tvangsmakt. Det er ingen ting ved denne saken som rokker ved det. Det er vel ingen som i alvor har tatt til orde for å utøve noen form for privat tvangsmakt mot LavO? I hvert fall har jeg ikke sett den minste antydning fra Asbjørn. Derimot argumenteres det med iver, og jeg må si imponerende utholdenhet, for at det er riktig å gjøre kunnskap om lureriet allment kjent. Det er ikke tvangsmakt. At kundene tar pengene med seg til et sted hvor de får det selgeren sier at de får kan være kroken på døra for Maxwell, men det er den informerte kundens soleklare rett å handle hos ærlige selgere.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Men kjære folk, jeg kan ikke huske å ha lest en kritisk linje om markedsføringen til større aktører fra blekker som Lyd og bilde, Watt, Stereo+, eller hva enn de nå kaller seg. Så den forbrukerjournalistikken er like gravende som papiret jeg tørker meg bak med. Det var lite annet enn bølling med en stakkarslig og liten aktør, for egen markedsføring. Alle med åpne øyne og tålelig god dømmekraft ser dét. Når dét er sagt kan den omtalte aktøren selvfølgelig ikke holde på som den gjør. Dét er ikke diskusjonen, men snarere hvilke mål man velger og hvordan man behandler dem. De store linjene. Hvor mange blir lurt, eller skal vi si; lar seg lure, i ei lita sjappe på vestlandet, for hvor mange kroner, kontra alle de som kjøper Nordost-kabler, audiofile ethernet-kabler, cones, og all mulig annen slangeolje, hos Soundgarden m.fl.? Det er av en helt annen størrelsesorden, og allmenn interesse. Men som en viss redaktør sa veldig løst gjengitt; "man skal ikke drepe moroa ved hi-fi-interessen" ..? Nøyaktig samme argumentasjon brukte en viss salgssjef, for en større norsk aktør, da jeg konfronterte ham med noen påstander av det reneste sprøyt. Så hva er "uskyldig moro" og hva er ulovlig? Jo, dét er det Forbrukerombudet og domstolene som tar seg av. Og takknemlig er jeg for akkurat dét ...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.458
Antall liker
37.452
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I den aktuelle saken ble Stereo+ til og med kritisert for å videreformidle offentlig tilgjengelig informasjon om at Maxwell Hifi er begjært konkurs av skattemyndighetene. Det er langt fra noen "privat dømming", men høyst relevant informasjon for den som kanskje vurderer å betale forskudd på noe eller er interessert i om et fremtidig garantikrav vil bli oppfylt. Likevel var det tydeligvis noe som ikke skulle ut, ifølge enkelte.

Uavhengig av den saken: Jeg forstår ikke denne iveren etter å beskytte den kommersielle parten på forbrukerens bekostning.
 
C

cruiser

Gjest
Men kjære folk, jeg kan ikke huske å ha lest en kritisk linje om markedsføringen til større aktører fra blekker som Lyd og bilde, Watt, Stereo+, eller hva enn de nå kaller seg. Så den forbrukerjournalistikken er like gravende som papiret jeg tørker meg bak med. Det var lite annet enn bølling med en stakkarslig og liten aktør, for egen markedsføring. Alle med åpne øyne og tålelig god dømmekraft ser dét. Når dét er sagt kan den omtalte aktøren selvfølgelig ikke holde på som den gjør. Dét er ikke diskusjonen, men snarere hvilke mål man velger og hvordan man behandler dem. De store linjene. Hvor mange blir lurt, eller skal vi si; lar seg lure, i ei lita sjappe på vestlandet, for hvor mange kroner, kontra alle de som kjøper Nordost-kabler, audiofile ethernet-kabler, cones, og all mulig annen slangeolje, hos Soundgarden m.fl.? Det er av en helt annen størrelsesorden, og allmenn interesse. Men som en viss redaktør sa veldig løst gjengitt; "man skal ikke drepe moroa ved hi-fi-interessen" ..? Nøyaktig samme argumentasjon brukte en viss salgssjef, for en større norsk aktør, da jeg konfronterte ham med noen påstander av det reneste sprøyt. Så hva er "uskyldig moro" og hva er ulovlig? Jo, dét er det Forbrukerombudet og domstolene som tar seg av. Og takknemlig er jeg for akkurat dét ...
Tror ikke du følger spesielt godt med, det hagler stadig vekk med dårlig omtale av store aktører her på sentralen.. Hva stereo+ velger å gjøre i fremtiden er ikke lett å si noe om, men de har hvertfall startet ganske bra
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Tror ikke du følger spesielt godt med, det hagler stadig vekk med dårlig omtale av store aktører her på sentralen.. Hva stereo+ velger å gjøre i fremtiden er ikke lett å si noe om, men de har hvertfall startet ganske bra
Var det mulig å misforstå det der også, ja. Jeg mener selvfølgelig at blekkene ikke kritiserer de store aktørene for markedsføringen deres. Her på sentralen er det mye god og nødvendig kritikk.
 
C

cruiser

Gjest
Vel, vi har bare en blekk, det er tilogmed ikke en ren hifiblekke. Hva stereo+ ser for seg i fremtiden vet ingen, det eneste vi vet er at dette var en god start. Du argumenterer for at dette bare er bølling ettersom andre ikke har gjort noe lignende tidligere, det kan neppe stereo+ stå til rette for
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Du argumenterer for at dette bare er bølling ettersom andre ikke har gjort noe lignende tidligere, det kan neppe stereo+ stå til rette for
... nei, den fyren er tilnærma ubetydelig i den store sammenheng. Har personlig ikke vært i nærheten av å vurdere et "modifisert" produkt derfra, kanskje fordi jeg har et hode å tenke med. Hvem vet? Men å se på kablene og oljen store butikkjeder selger i hopetall? Det er fali' det, som Ludvig sier. Smør dere godt, folkens.
 
C

cruiser

Gjest
Du argumenterer for at dette bare er bølling ettersom andre ikke har gjort noe lignende tidligere, det kan neppe stereo+ stå til rette for
... nei, den fyren er tilnærma ubetydelig i den store sammenheng. Har personlig ikke vært i nærheten av å vurdere et "modifisert" produkt derfra, kanskje fordi jeg har et hode å tenke med. Hvem vet? Men å se på kablene og oljen store butikkjeder selger i hopetall? Det er fali' det, som Ludvig sier. Smør dere godt, folkens.
Ja det er en mindre butikk med omtrent 3 mill i omsetning, så det er endel kunder i den butikken selvom det er mindre enn hos Soundgarden, fra kunden sitt ståsted er det uvesentlig om man blir lurt av den ene eller den andre..
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Har det fremkommet at kundene har blitt lurt? Var det ikke slik at han har markedsført noen av sine produkter feil, dvs at han selv har utført oppgradering istedenfor hos produsenten... på enkelte av produktene.

Dette er vel i så fall ikke værre enn at OHFC solgte Eben Acoustics som Adyton.


Du argumenterer for at dette bare er bølling ettersom andre ikke har gjort noe lignende tidligere, det kan neppe stereo+ stå til rette for
... nei, den fyren er tilnærma ubetydelig i den store sammenheng. Har personlig ikke vært i nærheten av å vurdere et "modifisert" produkt derfra, kanskje fordi jeg har et hode å tenke med. Hvem vet? Men å se på kablene og oljen store butikkjeder selger i hopetall? Det er fali' det, som Ludvig sier. Smør dere godt, folkens.
Ja det er en mindre butikk med omtrent 3 mill i omsetning, så det er endel kunder i den butikken selvom det er mindre enn hos Soundgarden, fra kunden sitt ståsted er det uvesentlig om man blir lurt av den ene eller den andre..
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Bare av interesse; hva er egentlig scenariet her, at folk med mye penger roter seg innom "kjellerstua"/"gutterommet" til en såkalt "fargerik entusiast", får ikke vite hva modifikasjonene består av, men betaler blindt langt over markedspris for ikke-modifisert vare? Er det et utbredt problem?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.232
Antall liker
92.332
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
^ det bør vel du vite som er en av de største bidragsyterne i denne tråden!
 
C

cruiser

Gjest
Har det fremkommet at kundene har blitt lurt? Var det ikke slik at han har markedsført noen av sine produkter feil, dvs at han selv har utført oppgradering istedenfor hos produsenten... på enkelte av produktene.

Dette er vel i så fall ikke værre enn at OHFC solgte Eben Acoustics som Adyton.


Du argumenterer for at dette bare er bølling ettersom andre ikke har gjort noe lignende tidligere, det kan neppe stereo+ stå til rette for
... nei, den fyren er tilnærma ubetydelig i den store sammenheng. Har personlig ikke vært i nærheten av å vurdere et "modifisert" produkt derfra, kanskje fordi jeg har et hode å tenke med. Hvem vet? Men å se på kablene og oljen store butikkjeder selger i hopetall? Det er fali' det, som Ludvig sier. Smør dere godt, folkens.
Ja det er en mindre butikk med omtrent 3 mill i omsetning, så det er endel kunder i den butikken selvom det er mindre enn hos Soundgarden, fra kunden sitt ståsted er det uvesentlig om man blir lurt av den ene eller den andre..
Vel, på høytalerfronten så skulle Chario høyttalerne kommet med ett sterkt oppgradert og bedre kabinett, det viste seg å være feil. German maestro skulle være levert fra fabrikk med andre og bedre elementer og delefilter, dette var heller ikke helt riktig ifølge produsenten
 
Sist redigert av en moderator:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Registrerer at enkelte fortsatt trykker "bend over and take it" mentaliteten til brystet. Fint det. Verden vil bedras.
 
M

MusicBear

Gjest
Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Absolutt. Det er derfor det er så viktig at aktører som driver useriøst blir dratt frem i lyset og offentlig konfrontert med lureriet sitt. Hvis du likevel vil handle der, så vel bekomme, men det kan jo tenkes at ditt eventuelle garantikrav blir håndtert på samme måte. Det er også derfor vi har en markedsføringslov, slik at vi kan handle med de som virkelig tilbyr de beste varene og ikke bare med dem som tøyer sannheten lengst. Det vil være veldig vanskelig å drive lovlig og seriøst i en bransje hvor det er "valgfritt" om man vil betale moms og hvor skruppelløse aktører kan lyve hvor grovt som helst og slippe unna med det.

Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Enig. Veldig enig med deg Asbjørn.
 

Juggernaut

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
30
Antall liker
9
Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Absolutt. Det er derfor det er så viktig at aktører som driver useriøst blir dratt frem i lyset og offentlig konfrontert med lureriet sitt. Hvis du likevel vil handle der, så vel bekomme, men det kan jo tenkes at ditt eventuelle garantikrav blir håndtert på samme måte. Det er også derfor vi har en markedsføringslov, slik at vi kan handle med de som virkelig tilbyr de beste varene og ikke bare med dem som tøyer sannheten lengst. Det vil være veldig vanskelig å drive lovlig og seriøst i en bransje hvor det er "valgfritt" om man vil betale moms og hvor skruppelløse aktører kan lyve hvor grovt som helst og slippe unna med det.

Det er nettopp fordi folk selv må få treffe sine egne valg at det er så viktig at de får tilgang til informasjon og at de kan stole på at folk snakker sant. Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Enig. Veldig enig med deg Asbjørn.
Du har flere ganger fremhevet Fidelity som et godt blad music bear. Var dette basert på underholdningen bladet ga? For noen objektiv forbruker-journalistikk kunne det neppe kalles. Eller hur?
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
I den aktuelle saken ble Stereo+ til og med kritisert for å videreformidle offentlig tilgjengelig informasjon om at Maxwell Hifi er begjært konkurs av skattemyndighetene. Det er langt fra noen "privat dømming", men høyst relevant informasjon for den som kanskje vurderer å betale forskudd på noe eller er interessert i om et fremtidig garantikrav vil bli oppfylt. Likevel var det tydeligvis noe som ikke skulle ut, ifølge enkelte.

Uavhengig av den saken: Jeg forstår ikke denne iveren etter å beskytte den kommersielle parten på forbrukerens bekostning.
Rets prinsipet i en demokratisk stat bygger på at den enkelte borger i samfundet er uskyldig,- indtil der evt er faldet dom i en sag.
Vis man ikke kan akseptere dette prinsip bør man flytte til en eller anden Banan stat.

Ergo er man ikke konkurs før sagen er blevet behandlet i retten.
Er det så vanskelig at forstå.

Men en ting jeg ikke sjønner, er at folk absolut har behov for at blive ved at sparke på en person, som så åbenlys er i vanskeligheter og har behov for hjelp.

Sammen ligningen med hva der til tider foregår av offenlig underholdning på diverse markedspladser i Saudi og andre under udviklede stater og det som visse forums deltagere i relateret tråd holdt på med,- er ikke så langt væk.

Vedrøende stereo+ fremtid, tror jeg at de vil opleve at møte en stengt dør, når de fremover retter henvendelse til andre aktørern på markedet.

Ingen ønsker et blive udstilt på torvet, for offenlig underholdning.
 

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Innlegg
319
Antall liker
73
Vedrøende stereo+ fremtid, tror jeg at de vil opleve at møte en stengt dør, når de fremover retter henvendelse til andre aktørern på markedet.

Ingen ønsker et blive udstilt på torvet, for offenlig underholdning.
Så lenge de ikke biter hånda som mater dem vil det nok gå bra. Og nettopp derfor var den mye omtalte aktøren et så enkelt bytte. La oss nå se hvordan annonsørene behandles i framtida. Argusøyne osv.

Ellers enig med Hi-rex om at begrepet "rettsstat" virker vanskelig å forstå for mange. Mobbmentaliteten er derimot suggererende og enkel å forholde seg til, for de som er på den minst smertefulle sida av den.
 
X

X186841

Gjest
En konkursbegjæring fra skattemyndighetene kommer ikke ut av løse luften over natten.
 

Juggernaut

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
30
Antall liker
9
Er en konkursbegjæring noe almenheten bør ha kjennskap til ? Pga faren for tapt garanti evt ?

Vil tro at det er en del mørke tall blant aktører ifht likviditet. Bare å ta en kjapp kikk på Bisnode så ser en dette... Men det å bli begjært er ikke det samme som en blitt slått konkurs.. Forhåndsdømming er uansett stygt.
 
C

cruiser

Gjest
En konkursbegjæring blir ikke offentlig før saken berammes i en domstol, i norge har vi en offentlighetslov som tislier at alle rettsmøter er åpne med noen særskilte unntak. Dette er en av grunnpilarer i vår rettspleie, offentlighetsprinsippet er også nedfelt i menneskerettighets konvensjonen
 

Juggernaut

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
30
Antall liker
9
En konkursbegjæring blir ikke offentlig før saken berammes i en domstol, i norge har vi en offentlighetslov som tislier at alle rettsmøter er åpne med noen særskilte unntak. Dette er en av grunnpilarer i vår rettspleie, offentlighetsprinsippet er også nedfelt i menneskerettighets konvensjonen

Ok. Konkursbegjæringer , før og nå, bør være tilgjengelige av hensyn til forbruker. Hvorfor godeste RES synes dette poenget bør frem når artikkelen handler om modifiseringer av produkter sier kanskje seg selv det da ?
 
C

cruiser

Gjest
En konkursbegjæring blir ikke offentlig før saken berammes i en domstol, i norge har vi en offentlighetslov som tislier at alle rettsmøter er åpne med noen særskilte unntak. Dette er en av grunnpilarer i vår rettspleie, offentlighetsprinsippet er også nedfelt i menneskerettighets konvensjonen

Ok. Konkursbegjæringer , før og nå, bør være tilgjengelige av hensyn til forbruker. Hvorfor godeste RES synes dette poenget bør frem når artikkelen handler om modifiseringer av produkter sier kanskje seg selv det da ?
I dette tilfellet her så frasa flere produsenter seg all garanti og service ansvar for produktene, da er man helt avhengig av selger for å reklamere på produkter, da syns jeg en konkursbegjæring med påfølgende beramming er relevant informasjon.
 
Topp Bunn