Bandcamp er jo først og fremst til for salg og downloadsav musikk (som også kan spilles) fra artister uten større plateselskaper i ryggen. Spotify er noe heelt annet da
Skjønner det, men poenget mitt var: Hvorfor
kun på Bandcamp og ikke på Spotify og de andre strømmestedene?
tja, hvis du ikke har et plateselskap i ryggen og plata er ny, er det vel ikke så rart? Ting tar tid, bandcamp bare er der, men for å komme på spottern, må de to parter bli enige om en kontrakt. Egen label, som du skrev.. Ellers er det jo ikke uvanlig at smale artister velger å ikke være på strømmetjenester heller.
Vel, skjønner fortsatt ikke logikken i dette og hvordan få penger i kassa (for musikeren). Bill Mallonee, eksempelvis, legger nesten alt han har innspilt ut på Bandcamp og noen få på Spotify. Plateselskapene hans på Spotify har jeg aldri hørt om. Tror Mallonee lever av maur og kakkerlakker. Med gresshoppere til dessert.
Nei, tror at:
1) Diverse artister er så sære/uvillige/vrange at de ikke vi utsettes for strømming (og forbli fattige), eller
2) Spotify og de andre vil ikke ha dem.
Det siste tror jeg ikke noe særlig på. Egentlig samme faen, selv om jeg lurer på hvor f.eks. Bill Mallonee får pengene ifra. Han er jo definitivt en loner.
Vel, vel, mens vi venter på værhælvete Petra, så en fersk en fra denne 30-åringen:
Elizabeth Woolridge Grant - Honeymoon (Universal, 2015)
Liker denne damen som en avveksling oppi all Country-/Blues-/Trash-lapskausen og det er kun gud (med liten "g") som vet hva annet som er i den gryten. Hun synger flott, men det blir littegrann slitsomt i lengden. Melodiene er der og jeg tror de vil komme seg mye. Dan Auerbach er pælma ut (eller, hvem kastet ut hvem?), men det har ikke forandret på noe. Fine saker. Og en hælvetes bass.