Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan bekrefte at de har solgt en Phaeton. Jeg så en i Praha i sommer. :)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Italia gjennomfører stikkprøver på 1000 biler, til 8000 euro pr test. "Vi ønsker egne vurderinger og vil ikke vente på VW."
    Belgia har 500.000 biler med motoren, og Tyskland 2,6 millioner.

    Streng melding til VW fra tyske myndigheter. Dieselbiler går en uviss fremtid i møte. Nå blir det veldig strenge tester, som produsentene ikke kan påvirke lenger, og de blir innført så hurtig som mulig, mens bilfabrikantene ønsket å utsette til 2022.

    In einem von der "BamS" veröffentlichten Brief des Kraftfahrtbundesamtes heißt es, Volkswagen solle bis spätestens zum 7. Oktober einen "verbindlichen Maßnahmen- und Zeitplan" vorlegen.
    Wegen des Verdachts, dass VW Abschalteinrichtungen verbaut und unzulässig verwendet habe, wird zudem der Status der erteilten Typengenehmigungen geprüft. Die Behörde könnte diese entziehen, wenn VW nicht handelt. Dann dürften die betroffenen Autos nicht mehr verkauft und gefahren werden.


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.480
    Antall liker
    41.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Eksakt, selv om det står på tysk. Hvis VW ikke handler tilstrekkelig kraftfullt, kan typegodkjennelsen bli trukket tilbake og det blir forbudt både å selge og kjøre disse bilene. I hele EU/EØS-området. Tipper det jobbes overtid i Wolfsburg.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De får vel allerede økte problemer med å komme inn i en del tyske biler pga oblatmerkingen. Tidligere fikk de gule oblater, nå er de røde.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Frankfurter Allgemeine rapporterer at VW-ledelsen ble informert om muligheten for at man begikk lovbrudd så tidlig som 2011. Winterkorn satte som betingelse for sin avgang at han fikk et brev fra styret som bekreftet at han ikke kjente til dette. Men han har teknisk bakgrunn og var beryktet som kontrollfreak.

    Selv nyansatte advokatfullmektiger kan vinne rettssakene mot VW, skulle jeg tro.

    VW varnades redan f�r fyra �r sedan - DN.SE

    DN.se har en ypperlig serie artikler om skandalen, på høyre kant av nettsiden det linkes til.
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    See no diesel, melder The Economist.

    Even if other makers of diesel vehicles have not resorted to the same level of deception as VW, the scandal could mean that these cars struggle to meet standards applied rigorously to both types of emission. Some fear that this may be the “death of diesel”. So be it. There is still scope to improve the venerable petrol engine; and to switch to cleaner cars that run on methane, hydrogen and electricity, or are hybrids. A multi-billion-dollar race is already under way between these various technologies, with makers often betting on several of them as the way to meet emissions targets. If VW’s behaviour hastens diesel’s death, it may lead at last, after so many false starts, to the beginning of the electric-car age.

    http://www.economist.com/news/leaders/21666226-volkswagens-falsification-pollution-tests-opens-door-very-different-car



    image.jpg



     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Svineriet er tuftet på ELEKTRONIKK og den/de mulighetene slikt gir til juks i forbindelse med dagens biler.

    Det har i lang tid blitt diskutert/fremsatt teorier om juks med elektronikk innenfor elektriske og elektroniske produkter, med spørsmål om innebygd selvdestruksjon, tilsiktede bugs, begrensning av levetid osv. osv. Kanskje denne diskusjonen nå vil blusse opp i bakkant av VW-skandalen....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husker det var en test for noen år siden av reelt forbruk og hva kjørecomputerne i bilen viste. Her kom Toyota fryktelig dårlig ut og forbruker lå ganske langt over det som kjørecmoputeren viste. En BMW 1-serie med diesel hadde derimot 0.1 lavere forbruk enn hva displayet viste.

    Basert på det ville jeg bli litt overrasket over at BMW også har jukset, men skal aldri si aldri. Blir spennende å se. Kanskje er dette bare toppen av et isfjell.

    Deler forresten ikke Peugeot og Mitsubishi motorer?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    2.1 millioner Audier med juks. Omfatter modellene A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.

    Audi says 2.1 mln cars affected by diesel emission scandal | Reuters
    Undres om de kommer i tillegg til VWs. VW har nedjustert fra 11 millioner til litt under 6. Det kan godt være at man i utgangspunktet refererte til antallet motorer, uten å skjelne mellom merkene disse var blitt installert i. Litt kjapp hoderegning, og det kan være opp til tre millioner Skodaer med motoren ...
    Tunge tak for VW, Skoda og Audi.

    Aftenposten er ikke imponert.

    VW-jukset er et enormt tillitsbrudd - Aftenposten
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23

    Roar Hage i storform - som alltid! Geniforklar den mannen :cool:


    hagen 28 09.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    7.496
    Torget vurderinger
    4
    Frankfurter Allgemeine rapporterer at VW-ledelsen ble informert om muligheten for at man begikk lovbrudd så tidlig som 2011. Winterkorn satte som betingelse for sin avgang at han fikk et brev fra styret som bekreftet at han ikke kjente til dette. Men han har teknisk bakgrunn og var beryktet som kontrollfreak.
    VW varnades redan f�r fyra �r sedan - DN.SE
    Vet ikke hva som er verst, om han visste eller ikke visste.

    En CEO so ikke kjenner til noe slikt har ikke hatt kontroll på organisasjonen sin eller har lukket øynene. Det første er nærmest utenkelig. Dette må ha gjennomsyret store deler av teknisk avdeling og kan umulig ha vært hemmeligholdt i så mange år.

    Fyren skulle vært fratatt alle bonuser, pensjoner og andre goder før han ble pisket naken rundt testbanen til VW og deretter til spott og spe gjennom gatene i Volfsburg.


    Når det er sagt så er det noe påfallende hvor ivrige amerikanerne er etter å eskalere denne saken ift. alle deres egne sikkerhetsmessig skandaler som heller har blitt dysset ned.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ett er at VW må betale bøter, og må kompensere bilkjøpere som nå enten får sine biler inndratt eller modifisert så de yter langt under hva man trodde man kjøpte.

    I USA har nå over to dusin delstater slått seg sammen for å granske i hvilken utstrekning man skal gå etter selskapet, ikke bare for det ovenforstående, men for helseskader og dødsfall. Og man kan forestille seg at ulike slektninger til personer som har dødd av luftveissykdommer også gjør seg tanker om søksmål.

    Når et selskap så klart gir blaffen i folkehelsen, vil det ha store konsekvenser for selskapet. Undres om VAG overlever dette, når tsunamien kommer.

    Selv her hjemme bør vi ha fått noe å tenke over:

    Ny rapport: Dødelig dårlig Oslo-luft - Bil og miljø - VG
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    7.496
    Torget vurderinger
    4
    I USA har nå over to dusin delstater slått seg sammen for å granske i hvilken utstrekning man skal gå etter selskapet, ikke bare for det ovenforstående, men for helseskader og dødsfall. Og man kan forestille seg at ulike slektninger til personer som har dødd av luftveissykdommer også gjør seg tanker om søksmål.
    Overmotoriserte SUV'er og bensinpris på $0,76 per liter har selvsagt ikke noe med forurensingen å gjøre.

    Saken er ille nok i seg selv, men jeg mistenker amerikanerne for å ha vikarierende motiver.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Amerikanerne har ALLTID vikarierende motiver, særlig hva penger og dobbeltmoral gjelder. Wait and see!

    VAG Chasers er sikkert etablert som begrep allerede.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tja, EPA har nå gjort et poeng ut av at de også skal gå etter amerikanske produsenter. Men diesel er det VW som har pushet på amerikanerne, med løfter om clean&green, nettopp fordi amerikanere så etter mer miljøvennlige alternativ. VW så dette som en stor mulighet, de lot bare være å følge opp med et produkt som leverte hva markedsføringen garanterte.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    7.496
    Torget vurderinger
    4
    @Sluket, - inntil for en uke siden ville det begrepet blitt tolket som noe heeelt annet. :p
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Enlighten me!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    I USA har nå over to dusin delstater slått seg sammen for å granske i hvilken utstrekning man skal gå etter selskapet, ikke bare for det ovenforstående, men for helseskader og dødsfall. Og man kan forestille seg at ulike slektninger til personer som har dødd av luftveissykdommer også gjør seg tanker om søksmål.
    Overmotoriserte SUV'er og bensinpris på $0,76 per liter har selvsagt ikke noe med forurensingen å gjøre.

    Saken er ille nok i seg selv, men jeg mistenker amerikanerne for å ha vikarierende motiver.
    Sett med amerikanske øye har bensinprisen de siste årene steget svært mye. USA er så vidt jeg husker det landet der forbruket på mila har blitt mest redusert de siste årene. Det kommer selvsagt fra et skyhøyt nivå og er fortsatt høyt, men amerikanere har i stor grad etterspurt mer drivstoffgjerrige biler de siste årene. De kjører også mye bil der, så totale utslipp bli selvsagt høye åkke som.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg bestilte meg en Skoda Octavia med 1.6 TDI motor rett før VW skandalen eksploderte. En stund tenkte jeg å kansellere avtalen ut fra manglende tillit og evt. kommende "trøbbel" med diesel, f.eks. økte avgifter på diesel, verdinedgang på dieselbiler og at bilen er oppgitt med fiktive utslippsdata. Svaret jeg får er at VW garanterer utslipp på de nye Euro6 motorene. Vanskelig å vite hva som er rett å gjøre nå....?

    Det siste er at alle biler, også med bensinmotorer, også selges med fiktive utslippstall, der bilene bruker f.eks. 50% mer drivstoff enn oppgitt...

    En ting er sikkert: biler og utslipp går nå inn i en ny tid - ting blir ikke lenger slik de har vært!!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Allt var bedre før.
    På min 92mod japsebil,stemmer oppgitt forbruk mot faktisk forbruk nesten heilt.
    Kun ca10% opp dei kaldeste mnd vinterstid.

    Og det er etter 316000km på telleren.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Nja, om alt var bedre før kan vel diskuteres. Japsen din var laget i en tid da bil og miljø var et ikke-eksisterende tema. Man kjøpte bil med bensinmotor som ofte var av den tørste sorten, produsentene konkurrerte ikke på forbruk. Dieselbiler var motorer med forkammer, ofte egnet til å konkurrere med fjordtåka på vestlandet når det gjaldt evne til å dekke landskapet...

    Det som skjer nå er teknologiskifte i miljøets fortegn, og bilprodusentene svetter blod. Det er heller ikke lett å gjøre valg for oss bilister.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
    Det er standardavviket. Mercedes sliter med fem-gangeren på et par modeller, og VW ble altså best med tyve-til-førti gangeren!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Redusert forbruk fører nok med seg redusert levetid. Så spørs det hvor mye bedre totalen blir for miljøregnskapet. Jeg tror ikke at hverken VAG DSG TDI eller batteribiler lever i mer enn 20 år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
    4000%
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
    Det er standardavviket. Mercedes sliter med fem-gangeren på et par modeller, og VW ble altså best med tyve-til-førti gangeren!
    Og himmel og hav! Da er det virkelig på tide med en ny standard.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nja, om alt var bedre før kan vel diskuteres. Japsen din var laget i en tid da bil og miljø var et ikke-eksisterende tema. Man kjøpte bil med bensinmotor som ofte var av den tørste sorten, produsentene konkurrerte ikke på forbruk. Dieselbiler var motorer med forkammer, ofte egnet til å konkurrere med fjordtåka på vestlandet når det gjaldt evne til å dekke landskapet...

    Det som skjer nå er teknologiskifte i miljøets fortegn, og bilprodusentene svetter blod. Det er heller ikke lett å gjøre valg for oss bilister.
    Det kan nok som vanlig diskuteres,men når ein ser på kvaliteten på veldig mange biler typisk på 90tallet,så blir det med forbruk litt for enkelt/snevert.
    Mange biler frå 90tallet som lett holdt 20-25år,ved normalt vedlikehold,det er ikkje sikkert bilene idag klarer det.

    Og så ser ein jo at vekten på bilene idag er sjelden under 14-1500kg,da går det eindel drivstoff ekstra på det og+ekstra slitasje.
    Når ein spør folk med nye biler idag om forbruk,så er det ofte veldig likt min gamle japsebil,typisk 0,8-1l,på bensinbiler.

    Husker eg målte min gamle amazon til 0,8/mil på langkjøring(vekt på kun1090kg)men allikevel.Og laget for å funke i evigheter,mekanisk sett.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.480
    Antall liker
    41.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
    Dette går det an å filosofere en hel del over. EU er nok på en del måter preget av enslags sydeuropeisk etikk, hvor det ikke nødvendigvis forventes at paragrafene etterleves til siste bokstav selv om man gjerne ønsker å gi et inntrykk av det. Alle visste f eks at Hellas jukset seg til euro-medlemsskapet, men man lot bare som om man ikke så det og så var alt i orden. Helt til det ble avslørt og folk kunne late som om de var sjokkerte - sjokkerte - over at noen kunne jukse slik. Denne saken er nokså parallell. Alle med litt kjennskap til bilindustrien har visst lenge at slikt foregår, myndighetene har latt det skure og sett gjennom fingrene med åpenbart juks, og nå detter politikerne nærmest over hverandre med erklæringer om hvor sjokkerende dette er og hvor mye de kommer til å rydde opp.

    Amerikanerne er mye mer paragrafryttere og mer binære: Er kriteriet oppfylt eller er det ikke oppfylt? Og de kan være nådeløse når de værer blod. VW er nå på mottakerenden av en perfekt shitstorm av forbannede amerikanske myndigheter, grådige erstatningsadvokater og europeiske politikere som må demonstrere handlekraft. Det er nesten så jeg synes litt synd på VW, men ikke helt. De er for arrogante til å få noen sympati. Kundene og småaksjonærene kan man lettere ha litt medfølelse for.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Ikke helt, Asbjørn.
    Bilindustrien på begge sider av Atlanterhavet har hatt grei skuring med sine myndigheter når det gjelder slike krav.

    Det var en privat virksomhet, engasjert i miljøaktivisme, som på eget initiativ gjennomførte testene. De ønsket å bekrefte oppgitte utslippsnivåer, og ble forbauset over hva de fant. De tok kontakt med CARB - California Air Resources Board - for å forsøke å finne en forklaring. CARB tok kontakt med VW, og så gikk det lang tid med frem og tilbake, der VW kom med ulike forklaringer.
    Til slutt ble EPA koblet inn, det offisielle, føderale organet for overvåkning og regulering av forurensingskilder. Men som man kan lese i mange kommentarartikler til skandalen, har EPA vært like lemfeldige som europeiske overvåkere, når det gjelder å regulere bilindustrien strengt. Industrien har, uten seriøs motstand, fått lov til å selv måle utslippsnivåer, som EPA og andre så har godtatt -- selv om man straks kunne måle store avvik, 40% og mer, mellom oppgitte nivå og faktiske.

    (Legger til: Skandalen var på vei. Avvikene har vært så store, og målingene av forurensing i storbyer har vært helt ute av relasjon til antallet biler i disse, vilt høyere. Kanskje VAG utfordret skjebnen med sin "clean diesel" kampanje -- ansvarlige instanser følte muligens at siden dette ville sprekke, før eller siden, var det like greit å slå til, så man ikke ble stående svarløs når det likevel kom ut hva bilprodusentene har holdt på med. The Economist artikkelen som Gjestemedlem linkt til gir en god run-down over hva industrien har holdt på med.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn