Og jeg har kjørt en Phaeton drosjebil fra Amersham til Heathrow...Jeg kan bekrefte at de har solgt en Phaeton. Jeg så en i Praha i sommer.
For de som ikke kjenner til systemet med Umweltplakette. Disse bilene får vel nå knapt nærme seg en del byer.De får vel allerede økte problemer med å komme inn i en del tyske biler pga oblatmerkingen. Tidligere fikk de gule oblater, nå er de røde.
Undres om de kommer i tillegg til VWs. VW har nedjustert fra 11 millioner til litt under 6. Det kan godt være at man i utgangspunktet refererte til antallet motorer, uten å skjelne mellom merkene disse var blitt installert i. Litt kjapp hoderegning, og det kan være opp til tre millioner Skodaer med motoren ...2.1 millioner Audier med juks. Omfatter modellene A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.
Audi says 2.1 mln cars affected by diesel emission scandal | Reuters
Vet ikke hva som er verst, om han visste eller ikke visste.Frankfurter Allgemeine rapporterer at VW-ledelsen ble informert om muligheten for at man begikk lovbrudd så tidlig som 2011. Winterkorn satte som betingelse for sin avgang at han fikk et brev fra styret som bekreftet at han ikke kjente til dette. Men han har teknisk bakgrunn og var beryktet som kontrollfreak.
VW varnades redan f�r fyra �r sedan - DN.SE
Det er jo bare å få VAG-bilene ut av byen så er problemet løst. Mercedes, BMW og Jaguar er visst ikke berørt av dette (ennå)
Overmotoriserte SUV'er og bensinpris på $0,76 per liter har selvsagt ikke noe med forurensingen å gjøre.I USA har nå over to dusin delstater slått seg sammen for å granske i hvilken utstrekning man skal gå etter selskapet, ikke bare for det ovenforstående, men for helseskader og dødsfall. Og man kan forestille seg at ulike slektninger til personer som har dødd av luftveissykdommer også gjør seg tanker om søksmål.
Sett med amerikanske øye har bensinprisen de siste årene steget svært mye. USA er så vidt jeg husker det landet der forbruket på mila har blitt mest redusert de siste årene. Det kommer selvsagt fra et skyhøyt nivå og er fortsatt høyt, men amerikanere har i stor grad etterspurt mer drivstoffgjerrige biler de siste årene. De kjører også mye bil der, så totale utslipp bli selvsagt høye åkke som.Overmotoriserte SUV'er og bensinpris på $0,76 per liter har selvsagt ikke noe med forurensingen å gjøre.I USA har nå over to dusin delstater slått seg sammen for å granske i hvilken utstrekning man skal gå etter selskapet, ikke bare for det ovenforstående, men for helseskader og dødsfall. Og man kan forestille seg at ulike slektninger til personer som har dødd av luftveissykdommer også gjør seg tanker om søksmål.
Saken er ille nok i seg selv, men jeg mistenker amerikanerne for å ha vikarierende motiver.
Tja, ikke avgiftene da.Allt var bedre før.
På min 92mod japsebil,stemmer oppgitt forbruk mot faktisk forbruk nesten heilt.
Det er standardavviket. Mercedes sliter med fem-gangeren på et par modeller, og VW ble altså best med tyve-til-førti gangeren!Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
4000%Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
Og himmel og hav! Da er det virkelig på tide med en ny standard.Det er standardavviket. Mercedes sliter med fem-gangeren på et par modeller, og VW ble altså best med tyve-til-førti gangeren!Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.
Det kan nok som vanlig diskuteres,men når ein ser på kvaliteten på veldig mange biler typisk på 90tallet,så blir det med forbruk litt for enkelt/snevert.Nja, om alt var bedre før kan vel diskuteres. Japsen din var laget i en tid da bil og miljø var et ikke-eksisterende tema. Man kjøpte bil med bensinmotor som ofte var av den tørste sorten, produsentene konkurrerte ikke på forbruk. Dieselbiler var motorer med forkammer, ofte egnet til å konkurrere med fjordtåka på vestlandet når det gjaldt evne til å dekke landskapet...
Det som skjer nå er teknologiskifte i miljøets fortegn, og bilprodusentene svetter blod. Det er heller ikke lett å gjøre valg for oss bilister.
Dette går det an å filosofere en hel del over. EU er nok på en del måter preget av enslags sydeuropeisk etikk, hvor det ikke nødvendigvis forventes at paragrafene etterleves til siste bokstav selv om man gjerne ønsker å gi et inntrykk av det. Alle visste f eks at Hellas jukset seg til euro-medlemsskapet, men man lot bare som om man ikke så det og så var alt i orden. Helt til det ble avslørt og folk kunne late som om de var sjokkerte - sjokkerte - over at noen kunne jukse slik. Denne saken er nokså parallell. Alle med litt kjennskap til bilindustrien har visst lenge at slikt foregår, myndighetene har latt det skure og sett gjennom fingrene med åpenbart juks, og nå detter politikerne nærmest over hverandre med erklæringer om hvor sjokkerende dette er og hvor mye de kommer til å rydde opp.Uavhengig av motiv, så måtte det altså amerikanere til både for å rydde opp i Fifa og nå i utslippsjukset. Man har lenge vært klar over i EU at bilprodusentene oppgitte tall har avviket mer og mer fra reelle tall for hvert år som har gått. Man snakker nå om avvik så store som 40%.