Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Laban MK2

    Gjest
    Jukse litt her å jukse litt der :) vel tilogmedkanmansipåenmåte at audio industrien er ikke det spytt bedre , har en sak liggende hvor bypass ikke er bypass men en lyd oppfucker knapp som degraderer det originale signalet på en slik måte at den spiller bedre med funksjonen innkoblet ( super salgs triks Deluxe )
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    ^Som Sluket var innom, mye fusk med elektronikk som foregår. Og mye å stusse over - biler som blir mange hakk bedre med chipping, gjør det selvsagt enklere å bygge biler, og så bare legge inn begrensninger på prestasjonene.

    Viste seg å være en del fuske-Skodaer. 1,2 millioner:

    1,2 millioner Skoda-biler omfattet av utslippsjuks - Volkswagen - Bil - E24
    En moderne motor blir programmert for å kunne takle de ulike lands avgiftssystemer. Istedefor å ha en stor mengde ulike motorer har man heller en topptunet motor som blir tilpasset til de forskjellige markeder og modeller.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Som Sluket var innom, mye fusk med elektronikk som foregår. Og mye å stusse over - biler som blir mange hakk bedre med chipping, gjør det selvsagt enklere å bygge biler, og så bare legge inn begrensninger på prestasjonene.

    Viste seg å være en del fuske-Skodaer. 1,2 millioner:

    1,2 millioner Skoda-biler omfattet av utslippsjuks - Volkswagen - Bil - E24
    En moderne motor blir programmert for å kunne takle de ulike lands avgiftssystemer. Istedefor å ha en stor mengde ulike motorer har man heller en topptunet motor som blir tilpasset til de forskjellige markeder og modeller.
    Jepp, og det har sine fordeler. Men man kan også forenkle prosessen bak å tilby ulike modellnivåer, ved å chippe ned en tilnærmet fullversjon.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette her høres ut som oppvaskmaskinen min. Asko. I alle fall for noen år var alle maskinene i samme serie identiske. På de billigste utgavene koblet de bare ut enkelte funksjoner - avhengig av prisleie.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Nja, om alt var bedre før kan vel diskuteres. Japsen din var laget i en tid da bil og miljø var et ikke-eksisterende tema. Man kjøpte bil med bensinmotor som ofte var av den tørste sorten, produsentene konkurrerte ikke på forbruk. Dieselbiler var motorer med forkammer, ofte egnet til å konkurrere med fjordtåka på vestlandet når det gjaldt evne til å dekke landskapet...

    Det som skjer nå er teknologiskifte i miljøets fortegn, og bilprodusentene svetter blod. Det er heller ikke lett å gjøre valg for oss bilister.
    Det kan nok som vanlig diskuteres,men når ein ser på kvaliteten på veldig mange biler typisk på 90tallet,så blir det med forbruk litt for enkelt/snevert.
    Mange biler frå 90tallet som lett holdt 20-25år,ved normalt vedlikehold,det er ikkje sikkert bilene idag klarer det.

    Og så ser ein jo at vekten på bilene idag er sjelden under 14-1500kg,da går det eindel drivstoff ekstra på det og+ekstra slitasje.
    Når ein spør folk med nye biler idag om forbruk,så er det ofte veldig likt min gamle japsebil,typisk 0,8-1l,på bensinbiler.

    Husker eg målte min gamle amazon til 0,8/mil på langkjøring(vekt på kun1090kg)men allikevel.Og laget for å funke i evigheter,mekanisk sett.
    Jeg kjører til daglig en Audi fra 2010 på 1800 kg 4 hjulstrekk med over 400hk. Den går på mellom 0,75 og 0,8 på langkjøring og da er det med forbikjøringer. Du finner ikke en bil fra 80 og 90 tallet som får til dette. Så utviklingen har gått fremover.

    Skulle ønske de satte like store krav til industrien og sipstransport det er der de store synderene er. Det er så klart synd det blir jukset med tall. Det er vel en følge av at kravene overstiger dagens teknologi og folks vilje til og betale for den.
    El biler er jo bra for lokalmiljø men er på ingen måte miljøvenlige når man tenker på produksjon. Og i mange land blir strømmen de blir ladet på gennerert på fosilt brennstoff.

    Regner med at det vil komme flere avsløringer og at det er avvik hos de fleste produsenter. Og når det kommer til USA er det vel ingen hyklere som kan match de.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En E34 M5 er da ganske lik ytelses og forbruksmessig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.475
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kjører til daglig en Audi fra 2010 på 1800 kg 4 hjulstrekk med over 400hk. Den går på mellom 0,75 og 0,8 på langkjøring og da er det med forbikjøringer. Du finner ikke en bil fra 80 og 90 tallet som får til dette. Så utviklingen har gått fremover.

    Skulle ønske de satte like store krav til industrien og sipstransport det er der de store synderene er. Det er så klart synd det blir jukset med tall. Det er vel en følge av at kravene overstiger dagens teknologi og folks vilje til og betale for den.
    El biler er jo bra for lokalmiljø men er på ingen måte miljøvenlige når man tenker på produksjon. Og i mange land blir strømmen de blir ladet på gennerert på fosilt brennstoff.

    Regner med at det vil komme flere avsløringer og at det er avvik hos de fleste produsenter. Og når det kommer til USA er det vel ingen hyklere som kan match de.
    Amen.. og særlig til siste setning! Se forøvrig oppslag på VG-nett. Kjører sjøl en 2010 Mondeo 2.0 TDI som greit tusler avgårde på 0,5 - kom nettopp hjem fra langtur i pissvær med diverse forbidragninger, da ble 0,54......... Forøvrig - selv om jeg har Mondeo, så har jeg ennå ikke kjøpt hatt......
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.162
    Torget vurderinger
    0
    For noen uker siden avtale jeg med Skoda på Etterstad at vi ( familien ) skulle komme innom når vi kommer til Oslo i neste uke for å se på de nyeste bilene. Den nye Superben og en Oktavia Scout til "Lyset i mitt liv". Vi var begge stemt for biler med diesel på nytt. Dreiemomentet og lavt forbruk frister. Nå vet jeg faktisk ikke lenger:confused: Skal vi kjøpe bensinutgaver av bilene, eller skal vi finne noe som ikke er VAG?

    Jeg har en tidlig Superb 2.0 TDI med 170HK, fruen en snart 3 år gammel Oktavia med 1,6 TDI og 105HK. Min har nok ganske sikkert en "juksemotor", og fruen sin? Vel det er en slik "miljøvennlig" utgave så vi ar jo mistanker om at her kan være noe muffens...:confused:

    Håper bare vi snart får vite hva som er saken og hva som kan gjøres. Man blir liksom noe betenkt når slikt dukker opp. For øvrig er vi jo veldig godt fornøyd med begge bilene. Jeg trives egentlig så godt med Superben at jeg nok må slite for for å bygge opp nok motivasjon til å bytte den ut. Oktaviaen hadde vi planlagt å bytte neste sommer uansett for da har minstejenta lappen og konebilen kan da gjerne ha DSG kasse den også.

    Men skal vi bytte til bensinbiler vil det selvsagt kreve en mer omfattende prøving av ulike motorer for å finne ut hva vi vil ha. Og det vil vel koste noe mer enn det vi hadde sett for oss i utgangspunktet. Og hvis prisen går opp er det jo ett og annet fra andre fabrikker som også kan være fristende. Joda Pinky, vi skal innom Insignia mens vi er i storbyen også. De har dessverre dårlig med visningsbiler, altså ikke biler man kan prøvekjøre men biler som man kan "ta på" og se i "levende live". Litt kjekt å se hvor stor bilen faktisk er før man legger en brutto årslønn på panseret! De hadde ikke Ranger Rover i stor størrelse, kun Sport, og ingen jaguar XJ men muligens en XF og med litt flaks finnes det en Sportbrake der også. Ulempen her er jo selvsagt at den ikke har 4X4 og om man ønsker bensin ( og det kan muligens være smart med tanke på framtidig bruk av bilen ) så er det kun en 5.0 V8 som finnes. Dyr blir den sikkert også! Bortsett fra det vil den nok være et alternativ til en Oktavia Scout. Mazda 6 kan også være et alternativ.

    Det finnes en del å velge i som man må tenke over. Verden ble brått komplisert igjen! Det eneste som er helt sikkert er at Auda og "Kebabtralle" ikke er aktuelle alternativer.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Til informasjon, det settes like strenge krav til skipsfarten. IMO Tier 3, noe tilsvarende Euro 6 er på full fart inn. Her er det kun General Electric som satser på lavnox uten katalysator. De nye BastøFosen-fergene skal ha denne type motor. Om de virker etter hensikten, eller blir den maritime varianten av VW gjenstår å se. Alle andre fabrikanter satser på katalysator.

    (Bland forresten ikke lavt forbruk med utslipp av Nox. Disse er diametralt motsatt. En optimal motor slipper automatisk ut en del Nox, fordi den har høy forbrenningstemperatur og høyt trykk.)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    Spirre, Ford har noen spennende bensinmotorer. Når det gjelde SUV ville jeg ha kikket på Volvo XC60/90. Uovertruffen kvalitet på setene.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.863
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har en VW Golf,2.0D, Euro6, firehjulstrekk. Den er bygget opp tre cm for å komme opp siste kneika til hytta. Dvs at da vil den nok bruke noe mer på mila. Den er oppgitt til å bruke 4,7 på blandet kjøring. Tok en måling nå manuelt for å se hvor riktig kjørekomputeren er. Den viste 5,0 på blandet kjøring, med kanskje størst andel langkjøring. Kjørekomputeren viste noe mindre, men er mer nøyaktig enn alle de gamle bilene jeg har hatt. Nå viser ikke dette NOX men synes det stemmer bra med hva VW oppgir.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Få dieselbilene bort fra veiene, så slipper vi andre å stå i kø.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Få dieselbilene inn i kollektivfeltet, da kommer de fortere frem og mindre utslipp. Og samtidig el. bilene ut av kollektiven, bedre de står i kø på tomgang.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Få dieselbilene inn i kollektivfeltet, da kommer de fortere frem og mindre utslipp. Og samtidig el. bilene ut av kollektiven, bedre de står i kø på tomgang.
    Do you have a newsletter? ;)

    Egentlig er det som skjer win-win. Vi får en omlegging som er ordentlig på overtid. Litt snurt fordi jeg kjøpte Skoda med EA189, men det skal bli moro å følge Møllers kundeservice og eventuelle godtgjørelser. Blir nok en del gratis service.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Noen av oss lot oss ikke lure.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Kanskje jeg burde holde en lav profil, med en bil som bruker 1,2 liter bensin på mila på bykjøring...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Få de politikerne som skamlurte en hel nasjon til å gå over til diesel inn på rehab NÅ!!!
    De lot seg lure av bilprodusentenes fantasioppgaver over utslipp, og av at teknologien produserte mindre CO2.
    Nå er halve bilparken i Europa på diesel ...

    Omtrent samtidig begynte man å trekke tilbake støtte til bruk av LPG i biler. Det var planer om stor utbyggingstakt og lpg-stasjoner overalt. Men lobbyvirksomhet tiltok og støtten forsvant, "fordi man ville satse på diesel".

    I tillegg har man sabotert produksjon av GTL, diesel fra naturgass. Det gir renere forbrenning, men litt mer CO2.
    Forsøkt lansert i Norge som Ecofuel, men sabotert av politikere og tolldirektoratet.
    Regner med at aksjer i Ecofuelprodusenter får en hyggelig utvikling nå. Standard diesel vil bli borte, mens GTL vil bli innført for at hele dieselparken ikke skal bli ukurant.

    DETTE ER GTL - Slik produseres renere diesel

    Jeg forstår ikke at myndighetene har lagt vansker i veien for både lpg og gtl. Men har en Jeep som går på lpg, og det har fungert fint i årevis, selv om antallet steder der jeg kan fylle er blitt redusert.

    At ikke Ecofuel fikk full støtte er bare dumt:
    http://ecofuel.no/_skjult/FAQ/
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Hjelper ikke hva du sier, alle vi "andre" med litt interesse for/perifer kunnskap om bil/teknikk visste at dette var tåpelig utifra miljøhensyn. Klassisk norsk politiker agerende - med tilhørende retrett når virkelighetens verden treffer. Regningen? Den lille mann, Norge.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hjelper ikke hva du sier, alle vi "andre" med litt interesse for/perifer kunnskap om bil/teknikk visste at dette var tåpelig utifra miljøhensyn. Klassisk norsk politiker agerende - med tilhørende retrett når virkelighetens verden treffer. Regningen? Den lille mann, Norge.
    Kanskje det illustrerer hvor grunne faktagrunnlag det tas store beslutninger på? Som om man ikke har sett det før.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp det jeg vil fram til. Og det får STORE makroøkonomiske følger hver gang antihåndtverkspolitikerne gjør sånt. Vi ser det hele tiden; beslutninger gjøres på tynt grunnlag, populistisk grunnlag, situasjonsbetinget følelsesladet grunnlag osv osv. Hva er det som hele tiden preges av manglende kvalitet og langsiktighet i beslutninger fra politikernes side? Bolig, bil & jobb. De kanskje tre viktigste ting i livet for vanlige mennesker.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Da får jeg igjen slå et slag for at det vi egentlig trenger er ikke demokrati, men et godtmenende og klokt enevelde..........

    Snill og klok diktator, anyone?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nettopp det jeg vil fram til. Og det får STORE makroøkonomiske følger hver gang antihåndtverkspolitikerne gjør sånt. Vi ser det hele tiden; beslutninger gjøres på tynt grunnlag, populistisk grunnlag, situasjonsbetinget følelsesladet grunnlag osv osv. Hva er det som hele tiden preges av manglende kvalitet og langsiktighet i beslutninger fra politikernes side? Bolig, bil & jobb. De kanskje tre viktigste ting i livet for vanlige mennesker.
    Ja, jeg sitter ofte og tenker at mange politikere virker å totalt mangle langsiktige visjoner og handler i stedet i affekt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Folk har en barnslig oppfatning av dagens politiske saksgang.

    Mange beslutninger er avgjort i overnasjonale overenskomster, der lobbyister har påvirket beslutningsgrunnlaget lenge før en stortingspolitiker kommer i nærheten av komplekset.
    Det samme skjer innenlands. Slik rådmannen og lovpålagt forvaltning legger beslag på 80% av en kommunes budsjett, og de folkevalgte kommunestyrerepresentantene får late som om de flytter rundt på resten, så er stortingspolitikerne like bundet opp. (Spør FrP, som fikk en oppvåkning etter valget i 2013).

    Bilindustrien i Tyskland og Frankrike besluttet seg for å satse på mineralolje til privatbiler. Deretter begynte man å tilrettelegge for innføring overnasjonalt, med armvriding både her og der.
    Nå sitter vi der, med hipsterskjegget i skrustikken. ;)

    Privatbilisme, slik vi er blitt bortskjemt med det i noen tiår, er uansett snart over.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Når man leser i O/T forumet på HFS så er snart alt over....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Volkswagen har nå mistet ca 1/3 av markedsverdien siden denne saken sprakk. Men på en annen side mistet de 33% av verdien (som da blir et mye større tall målt i EUR siden den er beregnet fra et større tall) fra toppen i mars og frem til denne saken kom opp.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når man leser på i O/T forumet på HFS så er snart alt over....
    En fremtid med langt færre biler, men mye mer effektiv personlig mobilitet, er ikke meg imot. Og dit er vi på vei.

    Sjekk ut Fords Go!Drive. Om maks ti år er slike løsninger så vanlige, og opplagte, at vi vil lure på hva vi skal bruke garasjen til.

    https://media.ford.com/content/ford...sharing-experiment-to-london--first-serv.html
    Sikkert fint i London det der... Med dagens kollektiv tilbud kommer det til å være biler , og mange av de enda, på bygda.. Og , når sant skal sies, foretrekker jeg den individuelle friheten med bil kontra buss etc om jeg hadde kunnet velge. Samt at det å vaske bil er egentlig fin terapi etter en lang dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om maks ti år er slike løsninger så vanlige, og opplagte, at vi vil lure på hva vi skal bruke garasjen til.
    Har du noensinne sett en garasje fra innsiden? Alle oss som har en dobbelgarasje uten plass til bil fnyser av den påstanden. ROTFLMAO.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg skal leie ut min til flyktninger, den er ikke isolert så de skal få rabatt. Alternativt bruke den til smørebod.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Om maks ti år er slike løsninger så vanlige, og opplagte, at vi vil lure på hva vi skal bruke garasjen til.
    Har du noensinne sett en garasje fra innsiden? Alle oss som har en dobbelgarasje uten plass til bil fnyser av den påstanden. ROTFLMAO.
    He-he. Du skulle sett de jeg har hatt.

    @HCS

    Under halvparten av de unge tar lappen. Bildelingsløsninger og nettformidlet kjøring (som Über) dekker behovet for mobilitet. Det å kjøre egen bil vil bli priset i forhold til eksternaliteter, og vil bli valgt vekk av mange flere enn vi alt ser. Urbaniseringstakten øker, og med det behovet for å gi folk, ikke biler, plass i byene.
    Norge er et særtilfelle, pga utstrekning. Men med Go!Drive løsninger har jeg likevel tilgang til bil, forskjellige typer faktisk, når jeg trenger en.

    Store forandringer på gang, og det kan godt være vi liker utfallet. "Hest når jeg trenger det, uten å behøve veterinær og å skuffe møkk" ga oss privatbilismen. Men det er mobilitet vi ønsker, ikke nødvendigvis å ha en bil stående parkert 22 timer i døgnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn