Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Om maks ti år er slike løsninger så vanlige, og opplagte, at vi vil lure på hva vi skal bruke garasjen til.
    Har du noensinne sett en garasje fra innsiden? Alle oss som har en dobbelgarasje uten plass til bil fnyser av den påstanden. ROTFLMAO.
    He-he. Du skulle sett de jeg har hatt.

    @HCS

    Under halvparten av de unge tar lappen. Bildelingsløsninger og nettformidlet kjøring (som Über) dekker behovet for mobilitet. Det å kjøre egen bil vil bli priset i forhold til eksternaliteter, og vil bli valgt vekk av mange flere enn vi alt ser. Urbaniseringstakten øker, og med det behovet for å gi folk, ikke biler, plass i byene.
    Norge er et særtilfelle, pga utstrekning. Men med Go!Drive løsninger har jeg likevel tilgang til bil, forskjellige typer faktisk, når jeg trenger en.

    Store forandringer på gang, og det kan godt være vi liker utfallet. "Hest når jeg trenger det, uten å behøve veterinær og å skuffe møkk" ga oss privatbilismen. Men det er mobilitet vi ønsker, ikke nødvendigvis å ha en bil stående parkert 22 timer i døgnet.
    Noen av "oss" er autofile og setter pris på egen bil. Det du skisserer tar så lang tid at innen det har noen relevans har endel ikke lenger førerkort av de som frekventerer her inne. Dvs 40-50 år. Nettopp pga avstander og ingen vilje til å løse transport problemer. Tog linja til Gjøvik er ikke modernisert siden 50 tallet bla. Og det er dessverre at folk flytter til Oslo og dets like. Har selv bodd der i mange år og ser ikke behovet for å være en maur. Hver sin smak. Det du sier har igen relevans eller signifikans ifht mitt valg . Jeg har to biler, hver til sitt bruk. Og kjører stort sett E6. Du får løfte ublikket å se praktisk løsninger enn wannabe-miljøvern uttalelser som ikke vil få noen innflytelse her oppe.. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har diesel i dag og er veldig fornøyd med både lavt forbruk og høyt dreiemoment. Skulle jeg ha kjøpt ny tradisjonell fossilbil i dag hadde det garantert blitt bensin. Bor man i en storby, kan man risikere at dieselbiler snart vil få restriksjoner.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har diesel i dag og er veldig fornøyd med både lavt forbruk og høyt dreiemoment. Skulle jeg ha kjøpt ny tradisjonell fossilbil i dag hadde det garantert blitt bensin. Bor man i en storby, kan man risikere at dieselbiler snart vil få restriksjoner.
    Det vil nok komme restriksjoner helt klart orso. Med mitt kjøremønster er ikke det noe problem. Men lever en i en by, må en ta høyde for det. Skulle jeg ha gjort det hadde nok en el-bil vært av interesse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Noen av "oss" er autofile og setter pris på egen bil. Det du skisserer tar så lang tid at innen det har noen relevans har endel ikke lenger førerkort av de som frekventerer her inne. Dvs 40-50 år. Nettopp pga avstander og ingen vilje til å løse transport problemer. Tog linja til Gjøvik er ikke modernisert siden 50 tallet bla. Og det er dessverre at folk flytter til Oslo og dets like. Har selv bodd der i mange år og ser ikke behovet for å være en maur. Hver sin smak. Det du sier har igen relevans eller signifikans ifht mitt valg . Jeg har to biler, hver til sitt bruk. Og kjører stort sett E6. Du får løfte ublikket å se praktisk løsninger enn wannabe-miljøvern uttalelser som ikke vil få noen innflytelse her oppe.. :)
    Nå er det strengt tatt ikke veldig relevant hvordan folk "på bøgda" i Norge velger å agere siden det ikke bor så veldig mange der. Det sentrale er hvilke valg forlk som bor i urbane strøk velger siden det stort sett er der folk flest bor. Og enda mer i andre land enn Norge som torss alt har en ganske spredt befolkning.

    Prismekanismen kan også være ganske effektiv - blir det (enda) dyrere å kjøre rundt i en fossilbil vil færre gjøre det. Det betyr ikke at alle vil slutte med det, men jeg deler Hardingfelas vurdering av at det kommer til å bli mindre av det på sikt. Stadig flere flytter til byene og der er behovet for bil betydelig mindre siden det er mindre praktisk, det finnes stort sett et fungerende kollektivtilbud, det er dyrt å bruke bilen i det daglige (bomring osv) og det er lettere å benytte seg av ymse carpool-løsninger.

    Jeg tror det vil bli relativt sett enda dyrere å kjøre bensin/diesel i Oslo. Da vil folk endre adferd. Nå er det såpass mange som kjenner noen som eier elbil at betydelig flere vil skjønne at det fungerer helt fint i det daglige. Da er veien kort for å bytte ut i alle fall en av bilene i husholdningen og på sikt kanskje begge om man har to.

    Fleksibiliteten prises også fascinerende høyt - å eie en kurant nybil koster fort 50-100.000 i året før man i det hele har kjørt den en eneste meter. Det er et ganske stort innhugg i en normal personlig/familieøkonomi.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen av "oss" er autofile og setter pris på egen bil. Det du skisserer tar så lang tid at innen det har noen relevans har endel ikke lenger førerkort av de som frekventerer her inne. Dvs 40-50 år. Nettopp pga avstander og ingen vilje til å løse transport problemer. Tog linja til Gjøvik er ikke modernisert siden 50 tallet bla. Og det er dessverre at folk flytter til Oslo og dets like. Har selv bodd der i mange år og ser ikke behovet for å være en maur. Hver sin smak. Det du sier har igen relevans eller signifikans ifht mitt valg . Jeg har to biler, hver til sitt bruk. Og kjører stort sett E6. Du får løfte ublikket å se praktisk løsninger enn wannabe-miljøvern uttalelser som ikke vil få noen innflytelse her oppe.. :)
    Nå er det strengt tatt ikke veldig relevant hvordan folk "på bøgda" i Norge velger å agere siden det ikke bor så veldig mange der. Det sentrale er hvilke valg forlk som bor i urbane strøk velger siden det stort sett er der folk flest bor.

    Prismekanismen kan også være ganske effektiv - blir det (enda) dyrere å kjøre rundt i en fossilbil vil færre gjøre det. Det betyr ikke at alle vil slutte med det, men jeg deler Hardingfelas vurdering av at det kommer til å bli mindre av det på sikt. Stadig flere flytter til byene og der er behovet for bil betydelig mindre siden det er mindre praktisk, det finnes stort sett et fungerende kollektivtilbud, det er dyrt å bruke bilen i det daglige (bomring osv) og det er lettere å benytte seg av ymse carpool-løsninger.
    "På sikt" er et veldig LØSELIG begrep... ;).. Men skal en "vinne" diskusjonen" er det viktig å komme med noen løse antagelser, gjerne underbygget av noen dommedags profetier og konspirasjonsteorier. Som sagt, for egen del, kommer det neppe til å gjøre noen forskjell så lenge jeg har mulighet til å kjøre bil. Jeg har ingen problem med at ulike løsninger krever ulike modeller. Må å bli tredd over huet "at slik blir det" godtar jeg ikke :). Det er mange flere byer i det landet her enn Oslo,Trondheim og Bergen. Tilogmed Moelv er by , og Otta. Hvilke geniale løsninger foreslås der for intern kommunikasjon ? Gondolbåt og hengebru ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Som sagt: Hva folk på Otta gjør er ikke så nøye. Otta må gjerne kalle seg "en by" (gjør de virkelig det??) om ordføreren føler seg kulere av den grunn, men det har sånn ca absolutt ingen fellestrekk med hva som normalt omtales som en by. "Veikryss" er mer treffende.

    (jeg kommer selv fra et lite sted, for øvrig). Ingen by, men betydelig mer urbant enn både Moelv og Otta til sammen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Sikkert fint med bildeling i storbyer, og da mener jeg storbyer, men nå er det mange som ikke bor i byer. På den annen side, bor man midt i en storby og ikke beveger seg ut av den så er bil egentlig unødvendig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt: Hva folk på Otta gjør er ikke så nøye. Otta må gjerne kalle seg "en by" (gjør de virkelig det??) om ordføreren føler seg kulere av den grunn, men det har sånn ca absolutt ingen fellestrekk med hva som normalt omtales som en by. "Veikryss" er mer treffende.

    (jeg kommer selv fra et lite sted, for øvrig). Ingen by, men betydelig mer urbant enn både Moelv og Otta til sammen.

    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sikkert fint med bildeling i storbyer, og da mener jeg storbyer, men nå er det mange som ikke bor i byer. På den annen side, bor man midt i en storby og ikke beveger seg ut av den så er bil egentlig unødvendig.
    Har familie som også mener MDG er redningen. Sikkert greit når man bor 150 meter fra jobb og kun har en sykkel som fremkomstmiddel. Det som er riktig er å differensiere slik at man kan ha beboelse over hele landet. Det er fordeler og ulemper med å bo i by og det samme på Finnmarksvidda.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sånn jeg ser det er det bare EN (1) by i Norge, og der bor bare 1/10 av befolkningen......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
    Løsningen er da opplagt: Ha en bil. Hvilket muligens kan bli dyrere, men det er uansett bare en av flere faktorer i valg av bosted.

    Som sagt: Hva folk på småsteder gjør er ikke så nøye fordi de er såpass få. Det som er viktig er hva mange gjør. Det bor flere i Oslo enn hva det gjør i Norges fem minste fylker til sammen. Norges største borettslag har flere innbyggere enn 1/3 av norske kommuner. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at valg som tas av mange har større konsekvenser enn valg som tas av få?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Sikkert fint med bildeling i storbyer, og da mener jeg storbyer, men nå er det mange som ikke bor i byer. På den annen side, bor man midt i en storby og ikke beveger seg ut av den så er bil egentlig unødvendig.
    Her kan du se hva som er på vei. Er du medlem i Zipcar, kan du nå nyte god av one-way tilbudet, dersom du ikke skal tilbake igjen med det første, eller bare skulle dit, og ikke tilbake.
    Når det gjøres studier av bilbruk, og folk konfronteres med hvor lite de faktisk bruker den, samtidig med at man erkjenner hvor mye dyrere det har blitt å holde en bil, så åpner det for alskens bildelingsløsninger.

    Og det er før man har tatt i betraktning køproblemer, klima/miljø, osv.

    ONE>WAY Car Sharing | Zipcar

    Kommer med lyntogsfart, dette. Kommer lyntog også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    weld77 er vel ikke tilfeldigvis Erling Fossen vel? :cool:
    Det skal jeg ha meg frabedt. En av Norges absolutt største gjøker etter min vurdering. Jeg kommer selv fra bygde-Norge og har ingen ting i mot at folk bosetter seg der. Poenget mitt er egentlig kun at det meste sentrale er hva som skjer der folk flest faktisk bor. Om Ottas 1711 innbyggere kjører 10 eller 20.000 kilometer i året spiller mindre rolle enn om 10% av Oslos innbyggere dropper å eie en bil eller kjøper en elbil. Mer komplisert er det ikke.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
    Løsningen er da opplagt: Ha en bil. Hvilket muligens kan bli dyrere, men det er uansett bare en av flere faktorer i valg av bosted.

    Som sagt: Hva folk på småsteder gjør er ikke så nøye fordi de er såpass få. Det som er viktig er hva mange gjør. Det bor flere i Oslo enn hva det gjør i Norges fem minste fylker til sammen. Norges største borettslag har flere innbyggere enn 1/3 av norske kommuner. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at valg som tas av mange har større konsekvenser enn valg som tas av få?
    "TAS" ...Igjen inn med konpsirasjonsteorier om hva som KAN skje. Er det mulig... En skal forholde seg til situasjonen gitt.. Og det er ingen vedtak enda om noe som helst som gjør noen forskjell . Det store bildet ser en uansett senere. På meg virker det som om du forsøker å vri dette til en demografi debatt by kontra land ? Eller er det bare å gjøre seg mer intr ved å anta at ting vil skje ?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sånn jeg ser det er det bare EN (1) by i Norge, og der bor bare 1/10 av befolkningen......
    Du overdriver litt. Vi er ikke så mange i Bergen ennå.

    Vi har dog noen andre tettsteder.. som den store flyktningeleiren på Østlandet, den permanente Titanofesivalen i Trøndelag, oljkonferansen i Rogaland og eskimoleiren i Troms.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
    Løsningen er da opplagt: Ha en bil. Hvilket muligens kan bli dyrere, men det er uansett bare en av flere faktorer i valg av bosted.

    Som sagt: Hva folk på småsteder gjør er ikke så nøye fordi de er såpass få. Det som er viktig er hva mange gjør. Det bor flere i Oslo enn hva det gjør i Norges fem minste fylker til sammen. Norges største borettslag har flere innbyggere enn 1/3 av norske kommuner. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at valg som tas av mange har større konsekvenser enn valg som tas av få?
    De som er villige til å betale hva fremtidig privatbilhold vil koste, kan naturligvis fortsette med det. Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet. Men det blir ikke billig - kanskje NAV kan ta regningen.
    Et naboland som Danmark (og store deler av Europa) har helt andre forutsetninger. (Og i enkelte land har man også klokt bygd ut noen riktig fine alternativer).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Bare la byboere futte rundt i rare, små elbiler for min del. Her på bøgda må vi nok i uoverskuelig fremtid nøye oss med brummende fossilbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.500
    Antall liker
    41.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    100.000 norske biler med fuskemotor. (Begrepet er alt etablert i media både i Norge og utenlands).

    Har din bil fuskemotor? - Aftenposten
    VG har ikke sansen for subtile ordspill, så der heter det juksemotor.
    Flere land stopper salg av juksemotor - Dieselskandalen - VG

    Statens vegvesen bekrefter at det er tyske KBA som har utstedt typegodkjenningen og derfor har ansvaret for oppfølging og eventuell tilbaketrekking av denne. Høyst sannsynlig vil KBA pålegge VAG å tilbakekalle alle berørte biler og rette feilen slik at bilen oppfører seg i overensstemmelse med typegodkjenningen. Det vil automatisk også gjelde norskregistrerte biler. Hvis VAG ikke er i stand til å redusere utslippet fra disse bilene til et akseptabelt nivå har KBA også myndighet til å trekke tilbake typegodkjenningen og pålegge disse bilene salgs- og kjøreforbud. Lite sannsynlig, men det er dette de har truet med å gjøre. I så fall er det ingen ting norske myndigheter kan eller behøver å gjøre med det. Vedtaket vil automatisk gjelde for Norge også.

    Det er mer interessant hvilket "akseptabelt nivå" for eksosutslipp KBA vil kreve for disse bilene for å nøye seg med bare en recall og utbedring. Jeg tipper at de ønsker å statuere et eksempel, slik at 40 % avvik fra testresultatene på vei ikke vil være på langt nær godt nok. Dette er en gyllen mulighet for KBA til å understreke at testresultatene skal være reproduserbare på veien. Da kan VW bli tvunget til å trimme ned alle disse bilene til et effektnivå hvor de ikke slipper ut mer enn hva testresultatene tilsier. VW lover også bot & bedring, og sier at de fra nå av skal bli "best" på ærlige testresultater. Som om de har noe valg. Bare spør Hellas om hvor morsomt det var å bli gjenstand for EUs ønske om å statuere et eksempel med folk som blir tatt i juks.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
    Løsningen er da opplagt: Ha en bil. Hvilket muligens kan bli dyrere, men det er uansett bare en av flere faktorer i valg av bosted.

    Som sagt: Hva folk på småsteder gjør er ikke så nøye fordi de er såpass få. Det som er viktig er hva mange gjør. Det bor flere i Oslo enn hva det gjør i Norges fem minste fylker til sammen. Norges største borettslag har flere innbyggere enn 1/3 av norske kommuner. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at valg som tas av mange har større konsekvenser enn valg som tas av få?
    De som er villige til å betale hva fremtidig privatbilhold vil koste, kan naturligvis fortsette med det. Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet. Men det blir ikke billig - kanskje NAV kan ta regningen.
    Et naboland som Danmark (og store deler av Europa) har helt andre forutsetninger. (Og i enkelte land har man også klokt bygd ut noen riktig fine alternativer).
    Men for f.. Hvorfor diskutere løsninger basert på andre land ? Det du skriver har du ingen peil på, ei heller jeg, ifht hvilke løsninger som kommer. Dagen i dag er mer enn nok , om en ikke skal skråle om ting en ikke vet noe om enda.. Men for all del, gir det glede å anta og tro om NAV og dets like so be my guest.. ;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Og slike "byer" skal det ikke være løsninger for ? :). Temmelig navlebeskuende ifra deg. Ja, det kommer nye løsninger. Noen av de er riktig gode a'la Ford sin. At det vil ha innvirkning ja. Graden er ulik, og mye kan en velge selv. Heldigvis.
    Løsningen er da opplagt: Ha en bil. Hvilket muligens kan bli dyrere, men det er uansett bare en av flere faktorer i valg av bosted.

    Som sagt: Hva folk på småsteder gjør er ikke så nøye fordi de er såpass få. Det som er viktig er hva mange gjør. Det bor flere i Oslo enn hva det gjør i Norges fem minste fylker til sammen. Norges største borettslag har flere innbyggere enn 1/3 av norske kommuner. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at valg som tas av mange har større konsekvenser enn valg som tas av få?
    De som er villige til å betale hva fremtidig privatbilhold vil koste, kan naturligvis fortsette med det. Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet. Men det blir ikke billig - kanskje NAV kan ta regningen.
    Et naboland som Danmark (og store deler av Europa) har helt andre forutsetninger. (Og i enkelte land har man også klokt bygd ut noen riktig fine alternativer).
    Men for f.. Hvorfor diskutere løsninger basert på andre land ? Det du skriver har du ingen peil på, ei heller jeg, ifht hvilke løsninger som kommer. Dagen i dag er mer enn nok , om en ikke skal skråle om ting en ikke vet noe om enda.. Men for all del, gir det glede å anta og tro om NAV og dets like so be my guest.. ;)
    Du er jo gjennomgående fantastisk dårlig til å lese, og bruker "konspirasjon" altfor mye.

    Her får du litt hjelp. Jeg uthever, fra det du siterte. Jeg bruker Comic Sans fonten, siden den er så festlig:

    Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De som er villige til å betale hva fremtidig privatbilhold vil koste, kan naturligvis fortsette med det. Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet. Men det blir ikke billig - kanskje NAV kan ta regningen.
    Et naboland som Danmark (og store deler av Europa) har helt andre forutsetninger. (Og i enkelte land har man også klokt bygd ut noen riktig fine alternativer).
    Men for f.. Hvorfor diskutere løsninger basert på andre land ? Det du skriver har du ingen peil på, ei heller jeg, ifht hvilke løsninger som kommer. Dagen i dag er mer enn nok , om en ikke skal skråle om ting en ikke vet noe om enda.. Men for all del, gir det glede å anta og tro om NAV og dets like so be my guest.. ;)
    Du er jo fantastisk dårlig til å lese, og bruker "konspirasjon" altfor mye.

    Her får du litt hjelp. Jeg uthever, fra det du siterte. Jeg bruker Comic Sans fonten, siden den er så festlig:

    Og i et land som Norge, med våre avstander og topografi, vil spesielle forhold ligge til rette for større fleksibilitet.
    Fint, da er det kanskje like lurt å klappe igjen med antagelser basert på hva andre land gjør herr Komikk ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    "TAS" ...Igjen inn med konpsirasjonsteorier om hva som KAN skje. Er det mulig... En skal forholde seg til situasjonen gitt.. Og det er ingen vedtak enda om noe som helst som gjør noen forskjell . Det store bildet ser en uansett senere. På meg virker det som om du forsøker å vri dette til en demografi debatt by kontra land ? Eller er det bare å gjøre seg mer intr ved å anta at ting vil skje ?
    Det har da alt med demografi å gjøre fordi hva mange gjør har mer å si enn hva færre gjør. Økte bompegesatser i Oslo påvirker ikke folk i Honningsvåg. Det var heller aldri meningen. Dieselforbud på kalde vinterdager i Oslo har få konsekvenser for de som bor på Otta, med mindre de skulle kjøre til Oslo akkurat den dagen og potensielt færre kjøpere av den brukte dieselbilen den dagen den skal selges.

    Følgelig er det mer effektivt å påvirke adferd med tiltak som treffer lokalt. Det driver opp brukskostnadene der det gjelder og reduserer attraktiviteten ved å eie egen bil. Sånn sett er det mer hensiktsmessig enn økte bilavgifter i hele landet.

    Kollektivtransport i utkant-Norge er ganske kontraproduktivt: For at et tilbud skal være attraktivt må det være relativt hyppige avganger, hvilket leder til at busser vil ha få passasjerer pr. avgang. Det er bedre at 4 personer kjører i hver sin bil enn at det sitter 4 personer på en diger buss med plass til 50 som kjører uansett om det er behov eller ikke.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Som man vil se av SSBs statistikk, er vi i ferd med å legge ned utkantstrøkene. Snittalderen for en norsk gårdbruker er i slutten av 50-åra. (25% har passert 60; snitt 52)
    Hva noen utkantsstakkarer (som meg) måtte ønske av særbehandling går sikkert an å ordne, til tiden fikser problemet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.266
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, my point exactly. Ulike løsninger for ulike folk. Uavhengig av VW som har driti på draget så det holder. Men om 1 år så er det meste glemt. Slik bremsene på Toyota ble. Verden vil bedras, om enn bare fordi vi er glemske.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
    Det blir færre biler, det blir mer plass til annet. Fungerer utmerket der det er innført. Mye win-win, få nedsider.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Blir det mindre bilkjøring av bildeling da? Tvert i mot, om det blir enklere for folk uten bil å få tilgang til en blir det vel mere kjøring? Man utnytter materiellet bedre (og det i seg selv er en bra ting), men løser det noe som helst miljøproblem ut over ta vi kanskje kan klare oss med å bygge noen færre biler?
    Det er noe mer hassle enn å gå i garasjen og sette seg i bilen, så gjør kollektivt mer attraktivt til daglig. Så kan man ta seg bryet med å skaffe en bil da man virkelig trenger det. Før jeg kjøpte bil lånte jeg og samboeren av svigers. Da samlet vi opp en del ting vi skulle ordne, kjørte en runde for å ordne og leverte bilen tilbake. Nå som jeg har egen bil blir det mye mer småturer, hvorav en del kunne ha ventet.

    Nå som jeg kjører elbil i Oslo fremstår forresten kollektivtransport som et ganske dyrt alternativ, hvilket er en uheldig bivirkning av ståa slik den er i dag.

    Jeg kjører rundt 15k i året. Hadde jeg ikke hatt egen bil ville det tallet garantert blitt mye lavere. Droppet en del småturer for å samle opp, reist mer kollektivt rundt i byen, hatt noe høyere terskel for å plutselig dra et sted osv osv.

    Når man først har kjøpt bil og eksplisitt og implisitt har tatt kostnadene med verdifall, veiavgift, forsikring, service osv så blir den marginale kostnaden av en ekstra kjøretur svært lav. Dersom man leier bil eller bruker bilkollektiv blir marginalkostanden mye høyere.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå som jeg kjører elbil i Oslo fremstår forresten kollektivtransport som et ganske dyrt alternativ, hvilket er en uheldig bivirkning av ståa slik den er i dag.
    Mye mindre utslipp og veidekkeopphvirvling fra 500 elbiler enn fra ett 15-20 tonn tungt kollektivt diseldrog som pløyer seg vei til sentrum.

    Nå alle busser er elbusser kan man ta den problemstillingen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Sånn jeg ser det er det bare EN (1) by i Norge, og der bor bare 1/10 av befolkningen......

    Drar en litt utenlands så innser en vel at det ikke er noen by i Norge. bare en forvokst landsby... ;)
    Du har et poeng der. Oslo blir liten, veldig liten, når man sammenligner med ordentlige byer.
    Min sønn og hans kone har nettopp flyttet til Oslo. Hun er fra Beijing, og han har bodd i London og Tokyo de siste 9 årene. Jeg spurte dem hvordan de likte seg i Oslo, og de svarte "It is fine, but it is so tiny".
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Litt off-topic her nå.
    Det som er interessant nå er hva VW må gjøre fremover. Å "reparere" bilene med ulovlig programvare virker selsomt synes jeg. Økt rensing vil vel gi motorene redusert effekt, og kjøretøyet vil få andre spesifikasjoner enn det kunden kjøpte. I tillegg til evt. kjørenekt - vil hundretusener av kunder kunne kreve hevet kjøp??? Jeg begynner å lure på om VW faktisk kan knekke nakken på denne saken?

    Det litt merkelige nå synes jeg er at Euro6 godkjente motorer er helt ok (iflg. VW). Hva slags teknisk revolusjon har VW gjort over natten på dieselmaskinene sine da? 1.6 motoren fås nå f.eks. i 110hk og 120 hk varianter - så effekten skal være i orden. Dette skjedde i produksjonen i månedsskiftet mai/juni.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvor mange eiere av dieselbombene er villig til å få sin bil "reparert" da? Dvs. strupet til traktornivå for å oppnå utslippskravene?

    Om det er aldri så gratis ...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er det Windows eller Linux i disse VW motorne?

    Jeg for min del foretrekker en motor som kjører OS/2 warp. Warp speed, thank you very much.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Litt off-topic her nå.
    Det som er interessant nå er hva VW må gjøre fremover. Å "reparere" bilene med ulovlig programvare virker selsomt synes jeg. Økt rensing vil vel gi motorene redusert effekt, og kjøretøyet vil få andre spesifikasjoner enn det kunden kjøpte. I tillegg til evt. kjørenekt - vil hundretusener av kunder kunne kreve hevet kjøp??? Jeg begynner å lure på om VW faktisk kan knekke nakken på denne saken?

    Det litt merkelige nå synes jeg er at Euro6 godkjente motorer er helt ok (iflg. VW). Hva slags teknisk revolusjon har VW gjort over natten på dieselmaskinene sine da? 1.6 motoren fås nå f.eks. i 110hk og 120 hk varianter - så effekten skal være i orden. Dette skjedde i produksjonen i månedsskiftet mai/juni.....
    Det er innført ureatanker og bedre partikkelfilter; noe som er vanskelig på EA189-generasjonen uten store omkostninger og ulemper for kundene.

    Men det koster med såkalt bluetec, og det ønsket VW å unngå i forrige generasjon motorer. (Koster både for produsent og kunde, man skal fylle på urea-tanken, og de gir et ekstra utlegg).

    Men dette er bare enda et utslag av hva det i fremtiden kommer til å koste for å kunne kjøre i bykjerner. (Se på tyskernes Umweltsplakette, som begrenser hvor langt inn mot et bysentrum du kan kjøre, alt etter utslippene fra bilen. Nå kommer dette til å bli håndhevd langt strengere.
    Fremtiden er elektrisk og hybrid, og med lavere fartsgrenser i byer).

    What is AdBlue? | Yara UK

    The Truth About Clean Diesels: AdBlue Is Freaking Expensive - The Truth About Cars
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn