Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Jeg på min side er særs skuffet over disse "miljøbilene", hybridene.

    Jeg har en 2007 Touran 170hk 2.0l diesel. I følge vognkortet skal den gi 160g/km CO2. Jeg har også en 2014 Yaris Hybrid (ikke plugg-inn, så den bruker bensin som energikilde, men kan gjenvinne bremseenergi i et lite batteri). Denne skal har et oppgitt forbruk på 79g/km CO2. Altså halve karbonmengden som Touranen. Liter for liter har bensin og diesel omtrentlig samme CO2-innhold, slik at liter for liter skulle da Touranen bruke dobbelt så mye som Yarisen.

    Problemet er at dette forholdet i g/CO2 i bilens vognkort på ingen måter gjenspeiles i faktisk drivstofforbruk! Så Yarisen kommer ut med et snittforbruk på 5,0 l/100km (bensin), mens Touranen bruker 6,5 l/100km (diesel).

    For å avdekke om hvorvidt bilenes måler er feil, har jeg nå målt drivstoffsforbruket over mange måneder ved å se på påfylt drivstoffsmengde. Jeg kjører begge bilene jevnlig til jobb og dermed gir dem begge omtrentlig lik belastning og bruksmønster. Jeg har da målt begge bilene over en periode på litt over 9000 km. Det første jeg observerer er at Yarisens drivstoffmåler er spot on i forbruk, mens Touranens faktiske forbruk ligger systematisk 20-25% over det bilen rapporterer.

    Reelt forbruk er langt unna forventningene for å si det sånn.
    Jeg har nå kjørt 100 mil med min Golf GTE. Hittil har jeg brukt 12 l bensin. Rimelig fornøyd så langt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Spiralis sier at mye av strømmen som brukes i Europa er produsert av kull- og gasskraft og dermed ikke så ren som alle sier, og en el-bil som bruker denne strømmen også forurenser.

    Det weld77 sier er at hvis du i tillegg til å kjøpe en el-bil også gjør tiltak i heimen for å spare strøm så kommer el-bilen positivt ut.

    Begge utsagnene er helt sikkert riktige, så jeg ser ikke helt uenigheten her?
    Joda, men vi produserer også nok ren kraft til å dekke vårt forbruk, moder jord driter i om det er en tysker eller nordmann som bruker den, den globale klimagevinsten er den samme. Det som ER idiotisk er å ikke utnytte vannkraften vår med å ikke benytte vannet vårt til eksport, altså bare tappe magasinene våre ved for høy fyllingsgrad uten å produsere strøm. Fyllingsgraden i magasinene er typisk høyest på vår/tidlig sommer når vårt eget behov ikke er størst
    Helt enig der. Men problemet er vel her som med bilveier og annet. Det hjelper ikke å øke kapasiteten - det øker bare forbruket. Det som er tilgjengelig blir brukt - øk kapasiteten på veien og resultatet er at etter en stund er veien akkurat like full som den var før kapasitetsøkingen.

    Jeg føler imidlertid at jeg har gjort mitt. Bygde et lavenergihus i fjor (fikk det ikke til passivhus, da det var en totalrenovering av et gammelt hus, men kom under kravet for lavenergi). Varmepumpe med vannbåren varme. Nå har jeg bodd her i et år. Strømforbruket for det første året er på ca 15000 kWh. Ikke ille for et hus på 250 m2. Og så kjører jeg en plug-in hybrid.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Grei pris for jukset.

    Dersom samtlige elleve milloner biler som har installert Volkswagens 1,6 og 2,0 liter 189-dieselmotorer, herunder en rekke VW, Skoda og Audi-modeller, kan det komme til å koste bilprodusenten over 6,5 milliarder euro å bytte motorer, ifølge Reuters.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.497
    Antall liker
    41.237
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Imagine a large container filled to the brim with hundred dollar bills, set ablaze by a few barrels of diesel fuel that was casually poured all over it. That’s pretty much what’s happening right now at the Volkswagen Group.
    Volkswagen Will Recall All 11 Million Cheating Diesel Cars: Report

    Prisestimatet fra Reuters beskriver bare hvor mye penger VW har satt av til å gjøre jobben. Å bytte 5 millioner motorer vil koste ca 50-100x så mye. Automotive News har en teori om hva som vil bli gjort:
    No easy fixes for VW diesels, experts say
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Nei, jeg forstår ikke hvordan de skal unngå måneder og år med dårlig publisitet. I enkelte land kan bileiere heve kjøpet. I andre tar de turen forbi rettssaler. Daglige artikler, blogginnlegg, sosiale media utspill med misfornøyde kunder. Og imens lider nybilsalget ...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Hvorfor er det nødvendig å bytte motorene? Det er ikke noe galt med motorene, men med programmeringen. Gi den litt litt lavere ladetrykk så er problemet med NOx løst.

    Enkelt sagt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Og nå har jo Winterkorn gått av. Med en sluttpakke på 60 mill €! Bra belønning for å kjøre VW i grøfta!
    Han var vel ellers teknisk sjef i VW da dette skjedde, og visstnok en kontrollfreak, så å insistere på at han ikke visste hva som skjedde er relativt naivt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hvorfor er det nødvendig å bytte motorene? Det er ikke noe galt med motorene, men med programmeringen. Gi den litt litt lavere ladetrykk så er problemet med NOx løst.

    Enkelt sagt.
    Dårligere effekt, sammenlignet med hva kundene mente de kjøpte. Så det blir en masse class action lawsuits, krav om erstatning, tilbakekjøp, osv.

    Bytt motor, med tilsvarende prestasjon og innenfor utslippskravene - problem gone. Men dyrt, i tid, penger og ressurser.

    De må komme opp med noe veldig overbevisende om typegodkjennelsen skal bevares. Og ryet reddes.

    Mulig de venter med offisielt utspill til 7. oktober, rom til masse spekulasjon.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    VW skal bytte motor i de bilene som er rammet av "programeringsfeilen".... Dette tar de på alvor!!!

    Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler - Volkswagen - Bil - E24
    Hvor leser du at de skal bytte motor? Jeg leser "kalle tilbake", "fikse", "rette feilen" og "serviceprosedyre" i artikkelen du linker til, ikke noe om motorbytte. I praksis betyr det at VW vil kalle inn bilene til verksted for å oppdatere programvaren med en nedtrimmet versjon som ikke slipper ut mer eksos enn hva som står i typegodkjenningen.

    Å bytte motor ville koste bortimot 100k med en ukes verkstedopphold pr bil, og det ville garantert konket VAG å gjøre det på fem millioner biler. Prislappen på det ville vært mye høyere enn egenkapitalen i VW. Verkstedkapasiteten til å gjøre den jobben innenfor rimelig tid eksisterer heller ikke.

    Jeg kan heller ikke tenke meg at dette går ut på å ettermontere urea-anlegg i bilene. Det er formodentlig ikke plass til det i bilene, det ville blitt grisedyrt, og VW har bare ikke tid til å gjøre den utviklingsjobben.

    Eneste praktiske løsning er en programvareoppdatering som sikrer at jukseprogrammet alltid er aktivt. Det blir interessant å høre hva VAG-kundene synes om bilene sine etter den "oppgraderingen". Fahrvergnügen - nicht.
    e24.no skrev i sin første versjon av artikkelen at motorene skulle byttes, og det var det jeg refererte. Det er tydelig nå at de har skrevet feil. La selv etter hvert merke til at de var alene om å skrive om motorbytte. Det er tydelig at saken interesserer pressen - de er for kjappe på avtrekkeren...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.266
    Antall liker
    11.150
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det viktigste er å komme først med feil opplysninger
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Nja, nevnt flere steder, men like greit å vente på brevet i postkassen!

    Dette er interessant. Enda ti bilmodeller som langt fra tilfredsstiller kravene:

    Er VW-skandalen en del av et bransjeproblem? - tema - Dagbladet.no

    Det var organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) som først meldte om at noe var galt. Tester ute på veien ga et svært mye høyere NOx-utslipp enn laboratorietestene viser til. Men ICCT testet ikke bare VW sine biler.
    Rapporten fra ICCT forteller at femten biler fra seks forskjellige produsenter ble testet. Tolv av dem klarte ikke kravene til NOx-utslipp.
    Ute på veien slapp bilene i gjennomsnitt ut 7,1 ganger høyere NOx-nivå enn tillatt, i henhold til de europeiske utslippskravene.
    -VWs juksing er bare toppen av isfjellet, forteller Greg Archer, Clean Vehicle Manager hos Transport & Environment.


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.266
    Antall liker
    11.150
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tvil om at reelle utslipp ikke matcher testsyklusen, spørsmålet om juks for å sabotere syklusen slik at den ikke blir reell, er en helt annen sak.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ingen tvil om at reelle utslipp ikke matcher testsyklusen, spørsmålet om juks for å sabotere syklusen slik at den ikke blir reell, er en helt annen sak.
    Joda, og som det står i artikkelen, så undrer man på om andre produsenter også bruker defeat-devices. Men de er ikke lette å finne (det var ikke mange linjene kode i VWs program).

    Financial Times ser "dieselbilenes død".

    At crisis meetings in boardrooms across Europe, car industry executives have been pondering a chilling thought.
    The scenario goes something like this. The Volkswagen scandal leads to greater scrutiny from regulators and tougher emissions tests, making it more expensive to produce “clean” diesel cars in a sector already contending with razor thin profit margins.

    Meanwhile, public awareness of harmful diesel pollution rises, prompting consumers to shun the fuel. That adds to existing pressure on carmakers to find alternative technologies — mainly electric — to comply with stringent EU targets to cut carbon dioxide emissions from 2020.

    ---

    The VW scandal has given diesel’s critics new resolve. The European Commission, which was already looking to toughen up an outdated monitoring regime, has been emboldened and will press to enforce new laboratory tests for petrol and diesel cars relating to emissions of both carbon dioxide and nitrogen oxides. There will also be a portable, on the road testing system for emissions of nitrogen oxides by 2017.
    The cost for carmakers of using emissions reduction technology to comply with Euro 6 rules is now at as much as €1,300 per car, say analysts at Exane BNP Paribas. That could rise by €200 to €300 per car under new Euro 6c regulations due in 2017, add the analysts.

    http://www.ft.com/intl/cms/s/0/7a86035e-65f6-11e5-97d0-1456a776a4f5.html#axzz3n9yla07W
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    295
    Hvorfor er det nødvendig å bytte motorene? Det er ikke noe galt med motorene, men med programmeringen. Gi den litt litt lavere ladetrykk så er problemet med NOx løst.

    Enkelt sagt.
    En annen løsning kan være å ha en av og på-knapp for denne motorstyregreia som synes å være problemet, når man nærmer seg bykjerner så kan man sette motoren i "testmodus", da går NOXèn ned, og utenfor tettbygd strøk hvor problemet er tilnærmet ikke-eksisterende så kan man sette motorstyringen i det andre moduset som gir lavere co2 og høyere NOX. Clever or what?:cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Og så kan man knytte det til GPS i navigasjonssystemet slik at dette skjer automatisk når man nærmer seg en bysone.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    295
    Og så kan man knytte det til GPS i navigasjonssystemet slik at dette skjer automatisk når man nærmer seg en bysone.
    Hadde faktisk GPS i tankene også, men "it slipped my mind" da jeg la inn innlegget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.497
    Antall liker
    41.237
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VW kan klare "å stable på beina" 817 milliarder ... for å grave seg ut av problemene. Ganske dyr måte å selge biler på ...

    Slik kan Volkswagen komme helskinnet ut av krisen - Aftenposten
    Det beløpet er tilfeldigvis omtrent det samme som egenkapitalen i selskapet (85 mrd Euro). Det stopper nok seg selv et sted rundt det beløpet, ja.

    Morsomt at Wolfsburg kommune har innført ansettelsesstopp, investeringsstopp og streng kostnadskontroll fordi man "må forvente store fall i skatteinntektene fra næringslivet".
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    En artikkel om Euro6 krav her:
    Euro 6 – Understanding the new regulations | Diesel Car Magazine

    Men se på denne kommentaren mot slutten av siden - AdBlue kan også være et problemområde...:

    Picked up my 65 plate Yeti 2.0 TDI 01.09.15 but was not told anything about adding any additives to the fuel system. After 301 miles warning light on dash told me to stop driving and refer to Garage as engine might not start. Email sent to Skoda as on site Eng could not remove warning. See you in 4/5 days as Im on holiday. Might have to replace Adblue tank! This is my 5th Skoda and the last!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.979
    Antall liker
    13.625
    Sted
    Smurfeland
    Hmmm fem millioner motorer som må produseres og som ikke kan brukes i nye biler (les leveringsproblemer på nye biler) pluss et fjell av arbeidstimer, overtid, ekstrainnkalling av folk osvosv.

    Motorer er overraskende billige å produsere. En vanlig bensinmotor koster ca 300 dollar å lage har jeg lest. Noen som vêr hvor mange timer det tar å bytte en for noen som har gjort jobben 100 ganger før?

    Høres ganske dyrt ut. Men fint om man har et dråg som har gått 300k og få en splitter ny motor.
    En bilmekaniker jeg kjenner fortalte en gang at han bytter motor på en Avensis på 1-2 dager. Til sammenligning brukte jeg selv som klønete hobbymekaniker over to uker på samme jobben (ikke Avensis) hjemme i garasjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Folkevogn kommer for øvrig ikke til å gå konk. Til det er det altfor mange tyskere som er direkte og indirekte ansatt i selskapet, samt ringvirkningene det vil få. En bailout vil være gratis sett med den tyske stats øyne om så skulle bli nødvendig.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Folkevogn kommer for øvrig ikke til å gå konk. Til det er det altfor mange tyskere som er direkte og indirekte ansatt i selskapet, samt ringvirkningene det vil få. En bailout vil være gratis sett med den tyske stats øyne om så skulle bli nødvendig.
    Ikke når alle tyskeres penger er plassert i Hellas... ;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Folkevogn kommer for øvrig ikke til å gå konk. Til det er det altfor mange tyskere som er direkte og indirekte ansatt i selskapet, samt ringvirkningene det vil få. En bailout vil være gratis sett med den tyske stats øyne om så skulle bli nødvendig.
    Men, som du selv påpekte, så har aksjekursen falt en god del i år, siden måneder før skandalen sprakk. Og interessant nok er det tyske institusjonelle investorer som har vært flinke til å trekke seg ut "i tide". De er nede på en eierandel på 2,1%. Oljefondet vårt ligger vel der. ;)
    Går nok ikke konk, VAG, men fy faen som de brenner ry og penger. Det bålet kommer til å brenne en stund.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    En artikkel om Euro6 krav her:
    Euro 6 – Understanding the new regulations | Diesel Car Magazine

    Men se på denne kommentaren mot slutten av siden - AdBlue kan også være et problemområde...:

    Picked up my 65 plate Yeti 2.0 TDI 01.09.15 but was not told anything about adding any additives to the fuel system. After 301 miles warning light on dash told me to stop driving and refer to Garage as engine might not start. Email sent to Skoda as on site Eng could not remove warning. See you in 4/5 days as Im on holiday. Might have to replace Adblue tank! This is my 5th Skoda and the last!
    Ja. Urea er vel en nødløsning, siden industrien har skjønt at de ikke kan ha så store misforhold mellom oppgitte og faktiske utslipp på biler med mineralolje. Får sterkt inntrykk av at dieselens dager er talte ... men Europa (EU) har klart å komme opp på en 53% dieselandel før den innsikten kom.
    Nå kan det være en idé å kjøpe aksjer i GTL.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Alle VW-eiere av biler med 2,0 diesel, får nå tilsendt en av disse.
    Problemet er at det blir smått med langturer.
    Biltema eksosavsug.
    God ide dette.
    Jeg som kjører Honda er allerede blitt spurt av flere som har vw om de kan få sitte på til jobben om de skulle få kjøreforbud.
    Kanskje det bør opprettes ett hjelpefond for de som har Folkevogner?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Underlig "løsning" på problemet:

    "Volkswagen opplyser i en pressemelding at det er snakk om 224.746 biler i Sverige som har dieselmotor av typen EA 189. Eierne vil få beskjed om innkalling til nærmeste VW-verksted for å få oppdatert programvaren som til nå har skjult de reelle utslippstallene."

    Så de skal løse problemet med å oppdatere programvaren slik at bilen tester mer korrekt. Motoren blir da ikke mer ren av det?
    Det løser jo ingen problemer, annet enn for VW hvis det blir akseptert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Underlig "løsning" på problemet:

    "Volkswagen opplyser i en pressemelding at det er snakk om 224.746 biler i Sverige som har dieselmotor av typen EA 189. Eierne vil få beskjed om innkalling til nærmeste VW-verksted for å få oppdatert programvaren som til nå har skjult de reelle utslippstallene."

    Så de skal løse problemet med å oppdatere programvaren slik at bilen tester mer korrekt. Motoren blir da ikke mer ren av det?
    Det løser jo ingen problemer, annet enn for VW hvis det blir akseptert.
    Jo det løser forurensingsproblemet. Men ulempen for eieren blir at han mister effekt og moment. Jeg kjøpte en stor ganske tung bil med motor som har/hadde masse HK og moment! Hvis den brått ikke skal og mer enn fruenes 105HK får jeg et jævlig problem med kjørestilen da forbikjøringer brått blir noe helt annet på en helt annen planet. For ikke snakke om fruenes 105hester, hvor mange små føll blir det igjen der da?? Jeg husker i "gamle dager" da det å havne bak en gammeldags sugediesel var det samme som "dødens posisjon" i travløp! Det gikk tregt og oppover bakke gikk det knapt i det hele tatt!

    Og hva skjer med tilhengervekta??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Underlig "løsning" på problemet:

    "Volkswagen opplyser i en pressemelding at det er snakk om 224.746 biler i Sverige som har dieselmotor av typen EA 189. Eierne vil få beskjed om innkalling til nærmeste VW-verksted for å få oppdatert programvaren som til nå har skjult de reelle utslippstallene."

    Så de skal løse problemet med å oppdatere programvaren slik at bilen tester mer korrekt. Motoren blir da ikke mer ren av det?
    Det løser jo ingen problemer, annet enn for VW hvis det blir akseptert.
    Det står jo på hvor tungt skyts ymse lands myndigheter har tenkt å bruke. Det billigste for folkevogn er jo å ikke gjøre noe i praksis men be pent om unnskyldning. Andre ytterpunktet er at de faktisk må fikse bilene det gjelder noe som sannsynligvis koster fryktelig, fryktelig mye eventuelt at bilen blir dau som en spekesild og det blir endeløse erstatningssaker mot kundene. I USA tipper jeg de er i ganske stort trøbbel uansett, men de fleste bilene det gjelder befinner seg tross alt andre steder.

    At de bruker mer penger på advokattjenester i 2016 enn de gjorde i 2014 er dog neppe et veldig originalt tips.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.696
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Trondheim
    Hvis man tolker det på den måten løser det problemet. Jeg tolker setningen dit hen at de skal oppdatere programvaren slik at motoren ikke strupes i testsituasjoner. Hvis man tolker det dit hen at motoren skal strupes konstant, løser det jo problemet med utslipp, men med store ulemper for forbrukeren som du sier. Da har eieren fått noe helt annet enn det han betalte for og må ha krav om å få omgjort kjøpet/få en kraftig refusjon av VW.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tviler på at dette blir løsningen, siden det vil skape enorme problemer for VW, som får søksmål og krav om omstøting av kjøp herfra til himmelen.

    I Sverige er det beskrevet som en "serviceåtgärd" - altså et tiltak.

    – Ägare i Sverige av de berörda fordonen kommer att kontaktas inom kort och få en tid för verkstadsbesök, då en åtgärd ska ske, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige, till DN.
    Vad är det för åtgärd som kommer att göras?
    – Jag skulle önska att jag hade den informationen, men det har jag inte. Vi väntar på besked från våra huvudmän, säger Thomasfolk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det hadde vært fornuftig av VW å bruke det som har skjedd til å snu skuten og utelukkende satse på elbiler og ladbare hybrider fremover. Eventuelt hydrogen i tillegg når det er mer modent.

    En radikal endring mot mer miljøvennlige biler kan vinne folks tillit tilbake. De er allerede brukbart på vei med flere elbiler og ladbare hybrider og ta et slikt skifte vil derfor ikke være så vrient.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fossilbiler utgjør fortsatt sånn ca 99.8% av omsetningen deres og vil gjøre det i lang tid fremover. Det er et gigantselskap og i prinsippet er det ingen ting i veien for at de kan spille på alle hestene samtidig. Siden de langt fleste biler er og fortsatt vil være fossilbiler er gevinsten størst av å gjøre slike mer energieffektive. Norge er så langt det eneste markedet i verden med en meningsfull mengde elbiler som andel av totalbilparken (Japan har vel forresten en del også).

    Volkswagen selger like mange Sharan i året som Tesla selger Model S (ca 50.000 stk). Det produseres rundt 1 million hver av Golf og Jetta pr. år. Totalt produserer VW rundt 6 millioner biler under eget merkenavn, i tillegg kommer Audi osv.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fossilbiler utgjør fortsatt sånn ca 99.8% av omsetningen deres og vil gjøre det i lang tid fremover. Det er et gigantselskap og i prinsippet er det ingen ting i veien for at de kan spille på alle hestene samtidig. Siden de langt fleste biler er og fortsatt vil være fossilbiler er gevinsten størst av å gjøre slike mer energieffektive. Norge er så langt det eneste markedet i verden med en meningsfull mengde elbiler som andel av totalbilparken (Japan har vel forresten en del også).

    Volkswagen selger like mange Sharan i året som Tesla selger Model S (ca 50.000 stk). Det produseres rundt 1 million hver av Golf og Jetta pr. år. Totalt produserer VW rundt 6 millioner biler under eget merkenavn, i tillegg kommer Audi osv.
    VW solgte nesten like mange biler ifjor (10,4 millioner) som de nå må fikse ...

    Gigantselskap indeed, og tar lang tid å kaste om. De tradisjonelle bilprodusentene har investert enormt i forbrenningsmotorplattformen. Det tar guts å si at det er fortid.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    147.000 norske biler tilbakekalles:

    147.139 biler tilbakekalles i Norge - Dieselskandalen - VG

    Hva reparasjonene innebærer er ennå ikke klart. Det skal ifølge en pressemelding fra importøren utarbeides tekniske løsninger som presenteres for tyske myndigheter i oktober.

    Reparasjonen i Norge vil begynne så snart godkjennelsen fra disse foreligger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.497
    Antall liker
    41.237
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at dette blir løsningen, siden det vil skape enorme problemer for VW, som får søksmål og krav om omstøting av kjøp herfra til himmelen.

    I Sverige er det beskrevet som en "serviceåtgärd" - altså et tiltak.

    – Ägare i Sverige av de berörda fordonen kommer att kontaktas inom kort och få en tid för verkstadsbesök, då en åtgärd ska ske, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige, till DN.
    Vad är det för åtgärd som kommer att göras?
    – Jag skulle önska att jag hade den informationen, men det har jag inte. Vi väntar på besked från våra huvudmän, säger Thomasfolk.
    VW har problemer herfra til månen uansett. Det mest akutte er at de må unngå å få inndratt typegodkjennelsen på disse bilene. Der må de ha en troverdig plan for hvordan de skal bringe dem i samsvar med typegodkjennelsen og Euro 5-kravene innen 7 okt. Det er kort tid, så det er grenser for hva de rekker å komme opp med. De vil forsøke å gjøre så mye som mulig i software av hensyn til både tid og penger. I tillegg kan de bli nødt til å gjøre noen hardware fixes, men det må være ting som er praktisk realiserbare på 5 millioner biler innen kort tid - altså ikke veldig kompliserte greier.

    Dilemmaet er at det er en avveining mellom NOx-utslipp og CO2/drivstofforbruk/partikkelutslipp/effektuttak. Den enkle løsningen er å sprøyte inn mer fuel, men da vil CO2, sot og drivstofforbruk fyke i været. Det vil neppe myndighetene godta. Man kan sette på større partikkelfilter (eller hva det nå er av hardware på den motoren), men CO2 og drivstofforbruk vil fortsatt være en utfordring hvis de skal møte NOx-kravet. Det er vanskelig å se noen vei utenom å strupe ned effekten ganske kraftig. Da vil VAG kunne beholde typegodkjennelsen, eventuelt komme såpass nær at myndighetene kan utstede en ny typegodkjennelse som ligger innenfor Euro 5-grensene. Forbannede kunder, reklamasjoner og erstatningssøksmål får bli neste problem.

    Dette er et problem som bilindustrien i stor grad har skapt selv. EU har observert at luftkvaliteten i byene er forjævlig, strammer inn kravene, bilprodusentene jukser seg til godkjenninger, luftkvaliteten blir ikke bedre, og EU kommer med enda strammere krav. And repeat. Etterhvert blir gapet mellom testresultater og virkelighet så stort at noe må revne. Det var nok litt tilfeldig at det var VW som ble tatt, men hvis man først skulle statuere et eksempel til avskrekking for likesinnede er de særdeles godt egnet. Hvis man kjører Superbowl-reklame med "Truth in Engineering" og motoringeniører med englevinger samtidig med at man jukser i testene har man skapt en betydelig fallhøyde for seg selv.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det var nok litt tilfeldig at det var VW som ble tatt, men hvis man først skulle statuere et eksempel til avskrekking for likesinnede er de særdeles godt egnet. Hvis man kjører Superbowl-reklame med "Truth in Engineering" og motoringeniører med englevinger samtidig med at man jukser i testene har man skapt en betydelig fallhøyde for seg selv.
    Karma. Det med knapp tid blir litt søkt, Asbjørn. Det er 11 millioner biler det er snakk om. Om de skulle utføre all service på ett år, uten ferier eller helgefri, måtte de ta inn over 30.000 biler om dagen, i de ulike markedene. Dette vil ta tid, og om de kun gjør en programvarejustering så blir VW sittende med mange tilbakeleverte biler og en uhorvelig mengde søksmål og krav.

    Very Clean Diesel.

    VW-Clean-Diesel-Jetta.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn