Kalle Klovn
Hi-Fi freak
Jeg skrev en post om temaet en annen plass. Altså, i utgangspunktet skal 84mm c-c gi ok respons opp til 4 khz. Likevel fungerer feks Adyton Imagic helt strøkent opp til 10khz på fulltone elementene. Hvordan kan det ha seg? - vel, min fattige teori er som følger: øret har en langt større flate som leder lydbølger inn i øregangen enn det som er tilfellet med en typisk målemikrofon. Mikrofonen måler altså hva som skjer i et punkt, mens øret fanger et gjennomsnitt av et litt større areal. Fra øregangen til ørets innvendige toppunkt har vi en avstand på feks 5 cm. La oss si at øret da klarer å utjevne lokale variasjoner i frekvensresons forårsaket av feks kamfiltereffekter så lenge ørets radius er feks en halv bølgelenge (eller lengre) i forhold til den gitte frekvens. I så fall klarer øret å utjevne slike effekter over ca 3.4khz. Dermed oppstår det ikke noen hørbare kamfilter effekter så lenge man bruker elementer som TG9/TC9 som kan monteres med c-c mindre enn 10 cm... (2x øreradius)Har lest i Griffins whitepaper jeg også, dette med c-c avstand for runde elementer (side 12-13) er interessant i forhold til 3,5" fulltone-elementene. Denne bør jo være 34,4mm hvis man bruker full bølgelengde for 10Khz som utgangspkt, og egentlig burde det enda være bare en halv bølgelende, som anbefales for nearfield LA.
Hvis jeg forsto det rett.
Blir jo et stort sprik i forhold til c-c med 3,5 tommerne, men som i praksis kanskje ikke har all verdens betydning?
just a thought.