Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Altså - en ting er nå å gjøre en bommert slik som GM har gjort, og så holde det skjult. Det er i prinsippet mye værre å gjøre det VW har gjort - nemlig å gjøre det med fullt overlegg.
    GM har visst om feilen og konsekvensene i mange år. Minst 124 mennesker har blitt drept på grunn av feilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.276
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Få de politikerne som skamlurte en hel nasjon til å gå over til diesel inn på rehab NÅ!!!
    Ja, der har de rødgrønne sluppet at for lett unna! Og så disse håpløse påstandene i etterkant om at man "ikke visste" om problemene dieselutslipp skaper for nærmiljøet. Det skortet ikke på advarsler den gangen gavepakken til dieselkjøperne ble utdelt.
    Gavepakken baserte seg på CO2 utslipp. Alle visste (inkl astma- og allergiforbundet som i likhet med mange andre advarte) at NOXproblemene i storbyene ville gå av skaftet, men det dreit man en lang marsj i i kampen om å stå fremst for å frelse kloden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså - en ting er nå å gjøre en bommert slik som GM har gjort, og så holde det skjult. Det er i prinsippet mye værre å gjøre det VW har gjort - nemlig å gjøre det med fullt overlegg.
    GM har visst om feilen og konsekvensene i mange år. Minst 124 mennesker har blitt drept på grunn av feilen.
    Jeg tviler på at GM har fiklet med tenningslåsene med den hensikt å skape dødelige trafikkulykker....
    VW har med hensikt jusket med sine motorer.

    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.276
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Få de politikerne som skamlurte en hel nasjon til å gå over til diesel inn på rehab NÅ!!!
    Ja, der har de rødgrønne sluppet at for lett unna! Og så disse håpløse påstandene i etterkant om at man "ikke visste" om problemene dieselutslipp skaper for nærmiljøet. Det skortet ikke på advarsler den gangen gavepakken til dieselkjøperne ble utdelt.
    Gavepakken baserte seg på CO2 utslipp. Alle visste (inkl astma- og allergiforbundet som i likhet med mange andre advarte) at NOXproblemene i storbyene ville gå av skaftet, men det dreit man en lang marsj i i kampen om å stå fremst for å frelse kloden.

    Jeg måtte le tidligere i dag, da jeg så at Heiki Holmås forlangte at man skulle gå strengt til verks mot produsenter av dieselbiler.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Nærmere 1500 mennesker dør for tidlig hvert år i Norge på grunn av skadelig byluft. Det er den dramatiske konklusjonen til Astma- og allergiforbundet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Å dø i en trafikkulykke er dramatisk, og det er førstesidestoff i avisene. Men det er mange mange fler som dør av sykehustabber hvert år, uten at noen skriver så altfor mye om det......
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså - en ting er nå å gjøre en bommert slik som GM har gjort, og så holde det skjult. Det er i prinsippet mye værre å gjøre det VW har gjort - nemlig å gjøre det med fullt overlegg.
    GM har visst om feilen og konsekvensene i mange år. Minst 124 mennesker har blitt drept på grunn av feilen.
    Det er ca samme antall mennesker som blir drept med skytevåpen i USA per dag.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Nærmere 1500 mennesker dør for tidlig hvert år i Norge på grunn av skadelig byluft. Det er den dramatiske konklusjonen til Astma- og allergiforbundet.
    Og det skyldes kun personbiler ?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Nærmere 1500 mennesker dør for tidlig hvert år i Norge på grunn av skadelig byluft. Det er den dramatiske konklusjonen til Astma- og allergiforbundet.
    Og grunnen er IKKE bare diesel motorer på personbiler! Og det er definitivt ikke bare en produsents feil!
    Her er det mange syndere...

    Og jeg er nå ikke så sikker på at hverken hydrogen og el-biler vil være så mye bedre sett med globale miljø-briller...
    Lokalt ja, globalt? Usikker...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.276
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Nærmere 1500 mennesker dør for tidlig hvert år i Norge på grunn av skadelig byluft. Det er den dramatiske konklusjonen til Astma- og allergiforbundet.
    Og det skyldes kun personbiler ?
    Definitivt ikke, men mange nok til at det på verdensbasis får GMs 124 omkomne til å bli en fis i sammenligning. Bare for å svare på et tidligere innlegg og skrive en post som har et snev av relevans (hvilket dødsfall pga skyteulykker ikke har).
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Men jeg nok enig i et konsekvensen av det GM har gjort er annerledes, og mer dramatisk for enkeltpersoner.
    Tja; hvor mange dør av luftveislidelser pga dårlig luft i Norge? Tipper det er mer enn null i hvert fall selv om biltrafikken ikke bærer skylda alene.
    Nærmere 1500 mennesker dør for tidlig hvert år i Norge på grunn av skadelig byluft. Det er den dramatiske konklusjonen til Astma- og allergiforbundet.
    Og det skyldes kun personbiler ?
    Svevestøv og NOx er hovedkildene.
    Astma og Allergiforbundet hadde god timing nylig - eller VW dårlig:

    Tiltak for bylufta kan ikke vente - NAAF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter at jeg har dødd så skal jeg saksøke meg sjøl for å ha levd et usunt liv....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fælt for de som har valgt å bo der. Det er fordeler og ulemper med det meste, og så dør en til slutt. Får gasse på litt ekstra når jeg skal gjennom der, uten partikkelfilter, for å forkorte pinen til stakkarne som bor der.. 8). Burde kanskje lagt om til piggdekk og..
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.106
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Siden myndighetene på død og liv skal route absolutt all trafikk gjennom sentrum av feks Oslo, sier det seg selv at det blir mye forurensing.
    Ingen er heller villige til å flytte arbeidsplasser til steder med enklere tilgang.
    Alle vil ha en større hovedstad, mer mennesker og flere arbeidsplasser, og dermed større logistiske utfordringer.

    Trengs ingen rakettforsker for å skjønne hvor ulogisk Oslo by er bygd opp.
    Samme er tilfelle for Drammen og en rekke andre byer.

    Både politikere, vegvesen, konsulenter og samtlige miljøpartier er en gjeng oppblåste idioter hvis de mener bilen har skylda for alt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Og nå skal snart biler totalforbys innenfor Ring 1 -hvor det bor knappe 1.000 personer (i all hovedsak Aker Brygge etc. hvor sjøluften sikkert er VELDIG skadelig påvirket) og hvor den tradisjonell byhandelsstanden har sitt hovedsete. Snakk om toskeskap med nulleffekt på annet enn fornuft.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.106
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Og jeg som trodde den store forbudstiden var forbi.

    Først er alt tillatt.
    Når alle gjør det, skal det forbys.

    Siste er at det skal komme sperre på volumknappen så du aldri kommer over 92db hjemme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Og jeg som trodde den store forbudstiden var forbi.



    Siste er at det skal komme sperre på volumknappen så du aldri kommer over 92db hjemme.
    Du skal ikke spøke med det. I mylderet av EU-direktiver finnes det en øvre tillatte volumgrense for bærbare lydkilder beregnet for headset.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.349
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Detaljene er vel ikke helt klare ennå, men dette er jo knyttet til typegodkjenning og registrering. Jeg går ut fra at VW må melde inn til veimyndighetene hvilke biler som har blitt utbedret og hvilke som ikke har blitt det, slik at det kan kontrolleres mot motorvognregisteret ved neste EU-kontroll. Hvis den ikke er utbedret, kan du nok se langt etter EU-godkjenning uansett eksosverdier. Hvis den derimot har blitt utbedret og det opprinnelige programmet deretter på en eller annen måte har funnet veien tilbake i motoren før EU-kontrollen vil det jo ikke være noen måte å oppdage det på.
    Joda, men dette du kommer med her nå er vel strengt tatt hovedsaklig en rekke antagelser om hva som kanskje kan skje?

    Men hva vet man om dette enda? Vet man at avgasskravene på EU-kontrollen er identiske med spec'ene i typegodkjenningen? Vet man at verkstedet vil kontrollere om det aktuelle kjøretøyet som skal ha periodisk kontroll har blitt utbedret eller ikke? Eventuelt at konsekvensene blir ikke godkjent, selv om man består avgasstesten på verkstedet?
    Ja, det er antagelser fra min side. Derimot vet vi jo at kravene på EU-kontrollen ikke er de samme som i typegodkjenningen. EU-kontrollen er mer en stikkprøve av at bilen fortsatt fungerer noenlunde normalt. Testene i typegodkjenningen er langt mer omfattende og trenger et helt annet testutstyr enn hva ditt lokale verksted noensinne kommer til å disponere. Derfor vil ikke en EU-kontroll kunne avdekke VW's juks. Derimot er det en enkel sak å føre en liste av hvilke biler som har bitt utbedret og hvilke som ikke har det, og så sjekke mot den listen på EU-kontroll.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.003
    Antall liker
    13.692
    Sted
    Smurfeland
    Detaljene er vel ikke helt klare ennå, men dette er jo knyttet til typegodkjenning og registrering. Jeg går ut fra at VW må melde inn til veimyndighetene hvilke biler som har blitt utbedret og hvilke som ikke har blitt det, slik at det kan kontrolleres mot motorvognregisteret ved neste EU-kontroll. Hvis den ikke er utbedret, kan du nok se langt etter EU-godkjenning uansett eksosverdier. Hvis den derimot har blitt utbedret og det opprinnelige programmet deretter på en eller annen måte har funnet veien tilbake i motoren før EU-kontrollen vil det jo ikke være noen måte å oppdage det på.
    Joda, men dette du kommer med her nå er vel strengt tatt hovedsaklig en rekke antagelser om hva som kanskje kan skje?

    Men hva vet man om dette enda? Vet man at avgasskravene på EU-kontrollen er identiske med spec'ene i typegodkjenningen? Vet man at verkstedet vil kontrollere om det aktuelle kjøretøyet som skal ha periodisk kontroll har blitt utbedret eller ikke? Eventuelt at konsekvensene blir ikke godkjent, selv om man består avgasstesten på verkstedet?
    Ja, det er antagelser fra min side. Derimot vet vi jo at kravene på EU-kontrollen ikke er de samme som i typegodkjenningen. EU-kontrollen er mer en stikkprøve av at bilen fortsatt fungerer noenlunde normalt. Testene i typegodkjenningen er langt mer omfattende og trenger et helt annet testutstyr enn hva ditt lokale verksted noensinne kommer til å disponere. Derfor vil ikke en EU-kontroll kunne avdekke VW's juks. Derimot er det en enkel sak å føre en liste av hvilke biler som har bitt utbedret og hvilke som ikke har det, og så sjekke mot den listen på EU-kontroll.
    Hver gang jeg har hatt PKK de siste årene har resultatene blitt meldt elektronisk inn direkte til staten med en gang, så det er ikke utenkelig at man kunne klart å sjekke aktuelle biler opp mot en sånn oversikt. Spørsmålet er vel heller om det virkelig kommer til å skje, og hvis ikke, så vil sannsynligvis de fleste bilene som blir kontrollert fint klare avgasstestene på PKK. Da blir kanskje neste spørsmål om det i det hele tatt vil få noen konsekvenser for bileierne å ikke møte opp til avtalen de får med forhandlerverkstedene for å omprogrammere bilene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.349
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet tror jeg det vil være ganske viktig for VW å kunne dokumentere at bilene er utbedret, så du kan nok regne med at det vil ha en eller annen form for konsekvens. Enten via PKK, via VWs garantier og servicenettverk, eller begge deler. Tror nok du må holde deg langt unna merkeverksteder heretter for å unngå å få installert den utbedringen. Antagelser fra min side igjen, selvsagt, men det er noe med hvordan sånne ting funker.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Siden myndighetene på død og liv skal route absolutt all trafikk gjennom sentrum av feks Oslo, sier det seg selv at det blir mye forurensing.
    Ingen er heller villige til å flytte arbeidsplasser til steder med enklere tilgang.
    Alle vil ha en større hovedstad, mer mennesker og flere arbeidsplasser, og dermed større logistiske utfordringer.

    Trengs ingen rakettforsker for å skjønne hvor ulogisk Oslo by er bygd opp.
    Samme er tilfelle for Drammen og en rekke andre byer.

    Både politikere, vegvesen, konsulenter og samtlige miljøpartier er en gjeng oppblåste idioter hvis de mener bilen har skylda for alt.
    Så lenge politikerne skal ha et ord med i hver meter vei som bygges her i landet blir det slik. De bare begynte å legge grus på den kjerreveien som var der osv. Man trenger ikke gå lenger enn til nabolandet for å se en helt annen plan over veibygging.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.106
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Sant det Ingeniøren.
    Men hadde Statens vegvesen hatt nogenlunde sans for logistikk og ikke bare vært teoretikere, ville mye sett anderledes ut.
    De er veldig frie til å foreslå riktige traseer, men hva de klarer å hoste opp fra dypet av sitt eget vesen ligner på noen som er gult og renner oppover samferdselskomiteens rygger.
    Det de gjør allermest av er å klage på at de ikke får penger nok til flere meter, mens halve budsjettet går til overbetalte konsulenter og andre i administrasjonen.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    1.141
    Torget vurderinger
    2
    Jeg satser på at det blir mange gode bruktkupp på dieselbiler fremover jeg ;)
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg satser på at det blir mange gode bruktkupp på dieselbiler fremover jeg ;)
    Eller motsatt...? Avgiftene på dieselbiler kan øke fremover og øke prisen på dieselbiler betydelig. Hvis vi ser bort fra utslipp så står fordelene med dieselmotorer fast; f.eks. lavt forbruk og godt dreiemoment ved lave turtall....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.349
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vet vi ikke ennå. Registreringsstatistikken kommer noen måneder i etterkant.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.221
    Antall liker
    5.215
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg satser på at det blir mange gode bruktkupp på dieselbiler fremover jeg ;)
    Eller motsatt...? Avgiftene på dieselbiler kan øke fremover og øke prisen på dieselbiler betydelig. Hvis vi ser bort fra utslipp så står fordelene med dieselmotorer fast; f.eks. lavt forbruk og godt dreiemoment ved lave turtall....
    Diesel er noe drit. Men det kan en jo se bort fra.
    Forbruket spiller ingen stor rolle i et bilregnskap.
    Hva er så stas med lave turtall?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.556
    Antall liker
    41.349
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fullt dreiemoment fra lydløse 0 rpm er ihvertfall ganske morsomt. Gire? :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn