Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.558
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
    Jim, da !
    Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.

    Tja. Fiffen har vel dette som konebil / "kjøpe brød" kjerre. De har nok en real bil i garasjen - og da må de nok bidra som oss andre som kjører med bensin på tanken...

    Og man skal vel heller ikke se bort ifra at noen av Tesla eierne virkelig er "grønne" og opptatt av miljø.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
    Jim, da !
    Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
    Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra allmuen...

    Ikke si det høyt for da begynner kanskje? Bare for å være annerledes...!

    Eller det er muligens det vi bør gjøre, si det høyt mener jeg! ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
    Jim, da !
    Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
    Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra allmuen...

    Ikke si det høyt for da begynner kanskje? Bare for å være annerledes...!

    Eller det er muligens det vi bør gjøre, si det høyt mener jeg! ;)
    Må ikke ødelegge for trådstarter og tesla eiere nå. De må få være skadefro og infame i tillegg til at de ikke bidrar. Slik sett bygger de et image.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
    Jim, da !
    Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
    Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra almuen...
    Sludder.
    Almuen bidrar med glede, når vi ser hva vi får igjen for alle kronene vi gir til fellesskapet.
    Dessuten betaler vi blodpris for å være lovlydige forurensere gjennom miljøavgiften på drivstoff.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.555
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Generelt er nordmenn villige til å betale ca tre kroner for gleden av å kunne spare en krone i skatter og avgifter. Bare se i taxfree-sjappene eller kassakøen på Nordby, Svinesund og Töcksfors. Det instinktet er nokså likt fordelt i befolkningen.

    En mer relevant refleksjon er at bilprodusentene har tenkt at "disse miljøgreiene er det ingen som bryr seg om", og derfor tenkt at det er greit å jukse så lenge de ikke blir tatt. Det vi ser av reaksjonen etter at VW ble tatt er at folk faktisk har begynt å bry seg om miljø. Da fremstår VW som sosialt uansvarlig og håpløst utdatert når de jukser med utslippstallene. VW har nå plassert sitt varemerke i samme kategori som Marlboro og Exxon (Valdez).
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Volkswagen didn’t make a faulty car: they programmed it to cheat intelligently. The difference isn’t semantics, it’s game-theoretical (and it borders on applied demonology).
    Regulatory practices assume untrustworthy humans living in a reliable universe. People will be tempted to lie if they think the benefits outweigh the risks, but objects won’t. Ask a person if they promise to always wear their seat belt, and the answer will be at best suspect. Test the energy efficiency of a lamp, and you’ll get an honest response from it. Objects fail, and sometimes behave unpredictably, but they aren’t strategic, they don’t choose their behavior dynamically in order to fool you. Matter isn’t evil.
    But that was before. Things now have software in them, and software encodes game-theoretical strategies as well as it encodes any other form of applied mathematics, and the temptation to teach products to lie strategically will be as impossible to resist for companies in the near future as it has been to VW, steep as their punishment seems to be. As it has always happened (and always will) in the area of financial fraud, they’ll just find ways to do it better.

    The price of the Internet of Things will be a vague dread of a malicious world
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
    Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Få dieselbilene inn i kollektivfeltet, da kommer de fortere frem og mindre utslipp. Og samtidig el. bilene ut av kollektiven, bedre de står i kø på tomgang.
    Do you have a newsletter? ;)

    Egentlig er det som skjer win-win. Vi får en omlegging som er ordentlig på overtid. Litt snurt fordi jeg kjøpte Skoda med EA189, men det skal bli moro å følge Møllers kundeservice og eventuelle godtgjørelser. Blir nok en del gratis service.
    Hvor fant du EA 189 nummeret ?

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.555
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bergen en kald vinterdag med det mye omtalte giftlokket over byen. Ikke rart med så mange VW-dieselbiler på veiene. :D
    Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk og oljefyring på toppen.
    Norge d�mt for d�rlig luftkvalitet - NRK Hordaland - Lokale nyheter, TV og radio
    - Blir syke av giftlokket - Bergens Tidende
    Hold pusten! – heikki.no
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Tenk hvis ein hadde brukt alle utviklingspengene på det einaste rette drivstoffet,bensin,så hadde forbruket vert minst like lavt som dagens dieselmotorer.
    Diesel funker på traktorer ol,som står halve tiden og går på tomgang.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Det er merkelig rart at Norge skal fremstilles som værsting av EU i ett og alt; jeg reiser mye i Europa og no fuckin' way om ting er bedre der - og Bergen er bare ett eneste område med lit problemer, resten av Norge er rimelig strøkent med hensyn til både luft- og vannkvalitet. Samme med med fiskerimottak etc., bakerier, bondegårder osv. Har vært på tilsvarende steder i Europa og det er så møkka renner, bokstavelig talt. Og dustene i Norge vil gjerne ha stjerne i boka og dilter ikke bare etter men FORAN i å logre med reglementfabrikantene i EU. Her til lands må en stakkar som ønsker å åpne en liten kafe/spisested investere en glatt million bare i kjøkkenorgier i rustfritt, høytempvannforsyning, advarsselsskilt i alle retninger, rømningsveier, toaletter med vaktlister og gud vet hva, minimumsavstander fra skjærefjæla til håndvasken så du ikke skal rekke å komme på bedre tanker underveis... SANSELØST.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    1.283
    Sted
    '
    Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk
    Det som er synlig er vel støv? Hvor ser du NOx og SOx?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.555
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk
    Det som er synlig er vel støv? Hvor ser du NOx og SOx?
    Gulskjæret i røyken. Smog. Men vedfyring ser ut til å være største synder, etter fargen å dømme. Noen som har sett en kjemisk analyse av en dårlig dag i Bergen?

    Edit: Den gulbrune NOx-fargen er enda tydeligere her, på bildet Bergen kommune bruker til å illustrere luftkvalitetsmålingene:

    image.jpeg
    https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/luftkvalitet/9166/article-90991#

    Slik ser NOx ut, folkens.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Vi satt på jobb og diskuterte dett i dag. Ref. bildet av B-52 som ryker noe jævlig. Jeg husker Starfighteren F-104, den også kom med en hale av svart røyk etter seg når den kom inn for landing. Det samme med Orion og Boeing 707 AWACS. Russiske Yak-40 var på samme måte, man skulle tro det var folk som skuffet kull inn i motorene så mye røyk det. Men det er stort sett sot vi ser. En moderne B737-800 fra Norwegian ryker ikke på noen måte slik som de eldre flyene. MEN det som kommer ut av de moderne motorene er usynlige stoffer som er MYE giftigere enn den soten som vi kan se komme ut av de gamle flyene. Det er akkurat som med VW, forbrenningen er mer effektiv og drivstoffet utnyttes mye bedre, og forbruket går tilsvarende ned. Men selvsagt har dette en "downside", forbrenningsgassene er ikke helt helsebringende, forsiktig sagt!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.555
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, mer effektiv forbrenning ved høyere trykk og temperatur betyr også mer NOx. Den virkelig giftige smogen oppstår når cocktailen av NOx, SOx, uforbrente hydrokarboner, vanndamp og alskens støvpartikler begynner å reagere kjemisk med hverandre med sollys som katalysator. Da oppstår det ganske interessant kjemi som resulterer i sånt som peroxyacetylnitrat, formodentlig eksakt like usunt å puste inn som det høres ut til. En primer: Photochemical Smog

    Ikke helt sunt: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog
    There was no panic, as London was renowned for its fog. In the weeks that ensued, however, statistics compiled by medical services found that the fog had killed 4,000 people.[11] Most of the victims were very young or elderly, or had pre-existing respiratory problems. In February 1953, Lieutenant-Colonel Lipton suggested in the House of Commons that the fog had caused 6,000 deaths and that 25,000 more people had claimed sickness benefits in London during that period.[12]

    Most of the deaths were caused by respiratory tract infections from hypoxia and as a result of mechanical obstruction of the air passages by pus arising from lung infections caused by the smog. The lung infections were mainly bronchopneumonia or acute purulent bronchitis superimposed upon chronic bronchitis.[13]

    More recent research suggests that the number of fatalities was considerably greater, at about 12,000.[2]
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    1.283
    Sted
    '
    Edit: Den gulbrune NOx-fargen er enda tydeligere her, på bildet Bergen kommune bruker til å illustrere luftkvalitetsmålingene:

    Vis vedlegget 340944
    https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/luftkvalitet/9166/article-90991#

    Slik ser NOx ut, folkens.
    Slik ser et bilde i kveldssol ut, intet mer eller mindre.
    Det er vel vanskelig å si noe som helst om NOx eller noe annet ut av slikt bilde. Hva vet vi om kameraet fargebalanse, hva horisontens brytning av sollyset gjør, etc..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.555
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser et bilde i kveldssol ut, intet mer eller mindre.
    Det er vel vanskelig å si noe som helst om NOx eller noe annet ut av slikt bilde. Hva vet vi om kameraet fargebalanse, hva horisontens brytning av sollyset gjør, etc..
    Mulig, men selv tror jeg ikke det der er harmløs kveldssol akkurat. Anyways, dette tyder vel ikke på at norske myndigheter vil la muligheten gå fra seg til å gjøre VW og dieselbiler til syndebukk: Norge felt for skadelig luftforurensing - nyheter - Dagbladet.no

    "Nei, da vi vedtok avgiftslettelsene for dieselbiler gikk vi selvsagt ut fra at produsentene holdt seg til EU-kravene. Dessverre viste det seg ikke å være tilfelle. Derfor må vi tenke helt nytt i forhold til avgiftsregimet for dieselbiler og se på hvordan vi kan hindre at disse brukes i byene." (Sitat fra valgfri avgiftspolitiker intervjuet i neste ukes aviser i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet.)

    Edit: En link til i forbindelse med EFTA-dommen: Norske politikere har vist en skandaløs tafatthet i denne saken, sier Bellona-leder Frederic Hauge
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".

    374347303_755ae36535_n.jpg

    Luften i Oslo og Bergen er farlig vinterstid. Det er for lite vind, og den sære topografien sperrer luften inne, og fører til konsentrasjon av forurensing.

    (Jeg flyttet tilbake til Oslo i 2007, og begynte straks å hoste. Ikke plagsomt, bare en jevn, daglig hoste som ble kommentert. Sommerstid var den der ikke, høst/vinter/tidlig vår, var den der. Flyttet ut av Oslo i 2012 ... hosten forsvant på et par måneder, og har ikke vendt tilbake.)

    Forurenset luft rammer tusenvis - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".

    Vis vedlegget 340961

    Luften i Oslo og Bergen er farlig vinterstid. Det er for lite vind, og den sære topografien sperrer luften inne, og fører til konsentrasjon av forurensing.

    (Jeg flyttet tilbake til Oslo i 2007, og begynte straks å hoste. Ikke plagsomt, bare en jevn, daglig hoste som ble kommentert. Sommerstid var den der ikke, høst/vinter/tidlig vår, var den der. Flyttet ut av Oslo i 2012 ... hosten forsvant på et par måneder, og har ikke vendt tilbake.)

    Forurenset luft rammer tusenvis - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
    Og selv om det er bevist gang etter gang at det er farlig vil folk både bo og jobbe der inne.
    Litt respektløst av meg å si at folk er lite smarte, men hvem er vel jeg ?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
    Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.
    Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
    Eller ikke ser spøkelser ved høylys dag...
    Tja. Nå har man i snart femten år konstatert gradvis forverring av luftkvaliteten i norske tettsteder, og spesielt i Oslo og Bergen.
    Astma/Allergiforbundet har advart. Spesialister på luftveislidelser har varslet alarm. Ledelsen i byene har erkjent problemet og innført piggdekkavgift og bomringer, samt at man vurderer piggdekkforbud og forbud mot dieselbiler. Leger og spesialister mener det dør 1500/år, minimum, pga dette, de fleste rett etter at forurensingen har vært på det verste (to-tre dager etter ryker folk inn på sykehus)

    Og nå nylig ble altså Norge dømt for brudd på forpliktelsen om å gjøre tilstrekkelig for å sikre luftkvaliteten til borgerne.

    Se spøkelser? Tullebukk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.001
    Antall liker
    13.690
    Sted
    Smurfeland
    Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
    Eller ikke ser spøkelser ved høylys dag...
    Tja. Nå har man i snart femten år konstatert gradvis forverring av luftkvaliteten i norske tettsteder, og spesielt i Oslo og Bergen.
    Astma/Allergiforbundet har advart. Spesialister på luftveislidelser har varslet alarm. Ledelsen i byene har erkjent problemet og innført piggdekkavgift og bomringer, samt at man vurderer piggdekkforbud og forbud mot dieselbiler. Leger og spesialister mener det dør 1500/år, minimum, pga dette, de fleste rett etter at forurensingen har vært på det verste (to-tre dager etter ryker folk inn på sykehus)

    Og nå nylig ble altså Norge dømt for brudd på forpliktelsen om å gjøre tilstrekkelig for å sikre luftkvaliteten til borgerne.

    Se spøkelser? Tullebukk.
    Å forby piggdekk i et land som Norge kan vel bare noen som enten ikke kjører bil selv, eller kun kjører på tørre veier uten snø og is finne på. Har kjørt en del med piggfrie dekk selv, men etter å ha gått over til piggdekk igjen sist vinter er det ingen tvil hos meg hva som er tryggest og mest forsvarlig på norske vinterveier.

    Helt virkelighetsfjernt og uansvarlig forslag.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler☺
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.706
    Antall liker
    11.066
    Sted
    Trondheim
    Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
    Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.
    Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????
    Jeg aner ikke om det er riktig, men jeg har i hvert fall hørt at min BMW diesel (som har 184 hK i norsk utgave) bruker mer drivstoff (opp til 10% mer) enn den tyske versjonen av den samme motoren (som yter 216 hK). Mer drivstoff = mer forurensning vil jeg tro. Så hvis man hadde sluppet å chippe den ned for på grunn av det norske avgiftsystemet ville man kunne fått lavere utslipp (i hvert fall av CO2).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn